Gå til innhold

Har jeg grunn til å bekymre meg om økonomien min?


ltdata

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ltdata skrev (8 timer siden):

Vel det er min Mor og jeg har ikke hjerte til å doble leiepris eller ta markedspris. Da vil det ikke være så mye igjen til andre ting etter at pensjonen er utbetalt.

Ja, da er det ganske nær familie. Skjønner den.

Det kan hende din mor har mulighet for bostøtte. Jeg kan ikke så mye om det, men det er kanskje verdt å sjekke ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (23 timer siden):

Har en deltidsjobb der jeg tjener ca 20k per måned.

Er ca 40 år. Og har ikke så gode muligheter på jobbmarkedet. I hvert fall ikke til godt betalte jobber.

Har aldri hatt en fulltidsjobb så 20k per måned er det meste jeg har tjent. Jeg går ut fra at jeg pensjonen min ikke blir noe særlig stor den dagen jeg går av med pensjon?

Forbruk ca 12k per måned inkl husleie og boliglån.

Boliglån ca 600k, med 2% rente bundet til midten av 2025.

Er "heldig" og har arvet en leilighet som er verdt ca 4.5 millioner. Den blir leid ut til en i nær familie til kun 5k per måned.

Har prøvd å være fink til å spare og har spart meg opp til en aksjeportefølje med verdi ca 2.5 millioner. 

Eier en annen leilighet sammen min samboer som vi bor i verdt ca 4 millioner med 50/50% eierskap.

Har en bufferkonto med ca 60k.

 

Alikevel er jeg litt bekymret for fremtiden økonomisk. Jeg føler meg ikke rik for mesteparten av disse verdiene er på "papiret".

Har jeg grunn til å bekymre meg for økonmien eller har jeg et godt utgangspunkt for tiden fremover?

 

 



 

Jeg vil si at du sitter ganske godt i det. Du har lav inntekt nå, du kommer til å få lav pensjon. Men du har 3 månedslønner bufferkonto (som er anbefalt). Du kan i tillegg når som helst selge leiligheten som er verdt 4,5 millioner, selv om verdien per nå kun er på papiret. I tillegg så eier du en halv bolig sammen med din samboer hvor din del er verdt 2 millioner, samt at du har aksjer til en verdi av 2,5 millioner. 

Det er mange som ville misunnet deg de verdiene du sitter på, selv om den månedlige utbetalingen din er lav. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (3 timer siden):

Jeg vil si at du sitter ganske godt i det. Du har lav inntekt nå, du kommer til å få lav pensjon. Men du har 3 månedslønner bufferkonto (som er anbefalt). Du kan i tillegg når som helst selge leiligheten som er verdt 4,5 millioner, selv om verdien per nå kun er på papiret. I tillegg så eier du en halv bolig sammen med din samboer hvor din del er verdt 2 millioner, samt at du har aksjer til en verdi av 2,5 millioner. 

Det er mange som ville misunnet deg de verdiene du sitter på, selv om den månedlige utbetalingen din er lav. 

Jo takk. Det er fint å høre. Vet du om jeg blir minstepensjonist om jeg fortsetter slik jeg gjør eller litt bedre?

Jeg er ikke sikker på hvordan det beregnes? Det man totalt har tjent i yrkeslivet? 

Lenke til kommentar

Folk svikter i å forstå at de må ha en cashflow. Det er derfor man ikke blir rik av å vinne  i Lotto eller motta penger av hvilken som helst annen årsak enn verdier man har skapt selv. Cashflow og ferdigheter i å få inn penger er de samme og det kan bli svært dyrt å få penger mellom hendene uten å ha en tilsvarende flow.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gurimalla skrev (26 minutter siden):

Ikke glem formueskatten som du må betale. Selv om du har 600 000 i lån så har du likevel verdier i mange millionersklassen. Det koster deg formueskatt som kommer til å svi siden du har såpass lav cash flow. Det er også stor forskjell på skattlegging av bolig kontra sekundærbolig.

Uff ja kjenner på den. Jeg lunne kanskje overført min leilighet nr 2 til samboeren min? For å slippe så mye formuesskatt.

Skrive en kontrakt eller testament e.l så hun ikke stikker av med leiligheten om ting skulle skjære seg 😉 eller er det en dårlig ide?

 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

Uff ja kjenner på den. Jeg lunne kanskje overført min leilighet nr 2 til samboeren min? For å slippe så mye formuesskatt.

Skrive en kontrakt eller testament e.l så hun ikke stikker av med leiligheten om ting skulle skjære seg 😉 eller er det en dårlig ide?

 

Dette er vell på grensen til skattesvindel så jeg ville nok tenkt meg om før jeg satt i gang noe slikt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 minutter siden):

Folk svikter i å forstå at de må ha en cashflow. Det er derfor man ikke blir rik av å vinne  i Lotto eller motta penger av hvilken som helst annen årsak enn verdier man har skapt selv. Cashflow og ferdigheter i å få inn penger er de samme og det kan bli svært dyrt å få penger mellom hendene uten å ha en tilsvarende flow.

Kan vel kanskje fokusere på utbytte- aksjer i aksjeporteføljen for å få en cash flow?

Og den dagen min mor går bort så kan jeg ta markedspris på leie. Inntil da trenger jeg cash flow fra jobb, med mindre aksjeporteføljen skulle gå opp kraftig i årene fremover.

Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 minutt siden):

Uff ja kjenner på den. Jeg lunne kanskje overført min leilighet nr 2 til samboeren min? For å slippe så mye formuesskatt.

Skrive en kontrakt eller testament e.l så hun ikke stikker av med leiligheten om ting skulle skjære seg 😉 eller er det en dårlig ide?

 

Kanskje du burde ta deg en tur til en advokat. Du har mange baller i luften og bør tenke nøye gjennom både skatteproblematikk og samliv med samboer som kan ta slutt.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Dette er vell på grensen til skattesvindel så jeg ville nok tenkt meg om før jeg satt i gang noe slikt. 

Den er grei 🙂 greit å vite.

Men er du sikker på at det er ulovlig?

Men allikevel tenker jeg det er mange som gjør slikt allikevel?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
ltdata skrev (3 minutter siden):

Den er grei 🙂 greit å vite.

Men er du sikker på at det er ulovlig?

Men allikevel tenker jeg det er mange som gjør slikt allikevel?

Nei jeg er absolutt ikke sikker på det. Men å flytte eiendom over på noen andre, men ha en skriftlig avtale at det ikke er deres bolig likevell, og alt for å spare skatt. Det høres ikke akkurat innenfor ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ltdata skrev (2 timer siden):

Jo takk. Det er fint å høre. Vet du om jeg blir minstepensjonist om jeg fortsetter slik jeg gjør eller litt bedre?

Jeg er ikke sikker på hvordan det beregnes? Det man totalt har tjent i yrkeslivet? 

Hvordan det beregnes kommer alt an på hvilket år du er født. Så trenger en spesifisering der på fødselsåret ditt.  Men du kan selv gå inn på NAV sin pensjonskalkulator og legge inn tall for hvor mye du regner med å tjene årlig fram til pensjonsalderen. Mest sannsynlig så vil du havne på minstepensjon. Men hvis du havner på minstepensjon så vil du sannsynligvis betale null eller veldig lite skatt av beløpet, siden det er forskjellige skatteregler for pensjoner og arbeidsinntekt / trygd. 

https://www.nav.no/pselv/simulering/forenkletsimulering.jsf?execution=e1s1

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Dette er vell på grensen til skattesvindel så jeg ville nok tenkt meg om før jeg satt i gang noe slikt. 

Det er ikke på grensen, det er skattesvindel

edit: For å forklare det simpelt, har du ikke reelt gitt bort noe (noe du ikke har hvis du skriver en kontrakt/har en avtale "på si")  så er du fortsatt eier. 

Og man må jo da selvfølgelig betale 2,5% dok.avgift til staten når man gir bort/selger noe. 
Så dette er ikke bare ulovlig/svindel, men også idiotisk

Endret av wampster
Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

Det er ikke på grensen, det er skattesvindel

edit: For å forklare det simpelt, har du ikke reelt gitt bort noe (noe du ikke har hvis du skriver en kontrakt/har en avtale "på si")  så er du fortsatt eier. 

Og man må jo da selvfølgelig betale 2,5% dok.avgift til staten når man gir bort/selger noe. 
Så dette er ikke bare ulovlig/svindel, men også idiotisk

Ja var tankegangen min også, men jeg er ingen jurist/advokat så det ble bare tipping. Men common sense sier at dette er nono

Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 15.11.2023 den 12.05):

Alikevel er jeg litt bekymret for fremtiden økonomisk. Jeg føler meg ikke rik for mesteparten av disse verdiene er på "papiret".

Har jeg grunn til å bekymre meg for økonmien eller har jeg et godt utgangspunkt for tiden fremover?
 

Det virker som om du har tatt mange gode valg i livet så for din del går det nok greiere enn for de fleste.

Det er slutt på "Oljenorge".  Fra nå av kommer det til å bli trangere for absolutt alle.  Fler pensjonister og færre barn, ikke bare i Norge, men blant de viktigste handelspartnerne våre.

Elon Musk svarte sånn ca når han ble spurt om det kommer til å bli krig mellom Taiwan og Kina:  Man trenger ikke lese mellom linjene, Kinas politikk er at Taiwan er en del av Kina.  +  Kinas økonomi og vestens økonomi er som siamesiske tvillinger.  Det blir ekstremt skadelig for begge når disse splittes opp.

Det beste er vel å ta en dag av gangen og gjøre det beste ut av det man kan gjøre noe med. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 15.11.2023 den 12:05 PM):

Har en deltidsjobb der jeg tjener ca 20k per måned.

Er ca 40 år. Og har ikke så gode muligheter på jobbmarkedet. I hvert fall ikke til godt betalte jobber.
Har aldri hatt en fulltidsjobb så 20k per måned er det meste jeg har tjent. Jeg går ut fra at jeg pensjonen min ikke blir noe særlig stor den dagen jeg går av med pensjon?
Forbruk ca 12k per måned inkl husleie og boliglån.

Boliglån ca 600k, med 2% rente bundet til midten av 2025.
Er "heldig" og har arvet en leilighet som er verdt ca 4.5 millioner. Den blir leid ut til en i nær familie til kun 5k per måned.
Har prøvd å være fink til å spare og har spart meg opp til en aksjeportefølje med verdi ca 2.5 millioner. 
Eier en annen leilighet sammen min samboer som vi bor i verdt ca 4 millioner med 50/50% eierskap.
Har en bufferkonto med ca 60k.

 

Alikevel er jeg litt bekymret for fremtiden økonomisk. Jeg føler meg ikke rik for mesteparten av disse verdiene er på "papiret".

Har jeg grunn til å bekymre meg for økonmien eller har jeg et godt utgangspunkt for tiden fremover?


Så lenge du har så stor fleksibilitet og er så bevisst, bør du ikke bekymre deg.
Pensjonen din blir neppe stor, men du har muligheter til å leie ut, selge og leve av oppsparte midler.
Det viktigste er kanskje at du ikke er tvunget til å endre noe som helst og klarer deg godt med dagens forhold.
Råder deg til å gradvis øke leieinntektene til markedspris og bruke dette som et tillegg til minstepensjonen.
Å «hjelpe» noen med underpriset husleie i lang tid, er en bjørnetjeneste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...