Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor ofte bør man egentlig skifte luftfilter?


dan83

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dan83 skrev (43 minutter siden):

Ja, hva er anbefalingen her? Lest engang i året, mens også hørt etter 40-60 000km. Så hva stemmer?  Snakk om dieselbil. Kjører en del, ca 20-25 000km i året i snitt.

Selv om det kjøres mindre så samles det smuss i filteret som påvirker effektiviteten - så det mest optimale er å bytte ut årlig. Jeg pleier å bytte ut luft og oljefilter samtidig som jeg bytter dekk til våren.

Lenke til kommentar
AvgAug skrev (6 timer siden):

Selv om det kjøres mindre så samles det smuss i filteret som påvirker effektiviteten - så det mest optimale er å bytte ut årlig. Jeg pleier å bytte ut luft og oljefilter samtidig som jeg bytter dekk til våren.

Jeg bytter årlig på våres biler, men vi kjører ikke så veldig mye så filtrene ser helt nye ut, så at det samles smuss i filtrene når man ikke kjører noe særlig, nei det gjør det ikke, men det er uansett billig og skifte.

Lenke til kommentar
7 hours ago, dan83 said:

Ja, hva er anbefalingen her? Lest engang i året, mens også hørt etter 40-60 000km. Så hva stemmer?  Snakk om dieselbil. Kjører en del, ca 20-25 000km i året i snitt.

Hvor mange svar vil du ha?

- Med forsøk på humor tatt i betraktning alle variabler: Hvor stor er en stein?

- Det formelle: Følg anbefalingene fra produsent.

- Faktabasert: Det vil variere enormt baseert på innholdet av partikler i form av støv, pollen og lignende i luften der hvor du kjører.

- Med litt mer forsøk på humor: Bytt rett før det blir for tett...

- Og sikkert en mengde andre varianter.

Konklusjon: Håpløst å svare ordentlig på ettersom det er et hav av variabler som teller inn på hva som anbefales. Fabrikanten oppgir et veldig omtrentlig gjennomsnitt, trolig med en kynisk beregning omkring hvor ofte de kan få bileieren til å skifte så fabrikanten tjener mest mulig veid opp mot hvor lenge luftfilteret kan kjøres med sammenlignet med konkurenter uten at fabrikanten taper så mye på for langt intervall...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...