Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Uhøflig å rette på andre?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
WiiBoy skrev (24 minutter siden):

Dersom det er irrelevant for budskapet så definitivt JA, med mindre man har en tone mellom seg slik at man vet at det mottas som hjelp og ikke hersketeknikk/avsporing/etc.

Ja det er helt irrelevant for budskapet. Kan sammenlignes med å få kritikk fordi tunga ikke er nok ute på leppa når man uttaler "birthday".

Interessant hva du skriver fordi hen har en tendens til å gjøre dette mot meg når hen føler at jeg prøver å overtale eller snakke fornuft med hen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (2 minutter siden):

Om det er snakk om uttale på et engelsk ord hadde jeg blitt litt fornærmet. Men grammatiske feil er jeg mer åpen for, jeg sliter med å ti stille når jeg hører folk som bruker hvem i stedet for hvilken.

Forstår. Jeg blir selvsagt en smule irritert om jeg hadde fått dette mot meg, men fordelen er at jeg hadde blitt bevist på det og hadde blitt bedre på dette i fremtiden 

Lenke til kommentar
ltdata skrev (55 minutter siden):

F.eks hvis en nordmann retter på engelsk-uttalen til et ord til en annen nordmann (ikke i undervisningen - sammenheng)

Synes dere dette er uhøflig?

Kommer an på hvordan det tas opp tenker jeg. Sier de det for å hjelpe? Eller forstår de ikke? Eller er det hersketeknikker

 

Edit: jeg har en tendens til å vise til denne t skjorten når jeg blir irettesatt på en dårlig måte. Den forklarer hvorfor jeg ikke er den beste i språk, for jeg har ikke interesse for faget.

t-shirts-men-heavyweight-t-shirt-1,black,sprv1-1017279819,2d2d2d.jpeg

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (9 minutter siden):

Kommer an på hvordan det tas opp tenker jeg. Sier de det for å hjelpe? Eller forstår de ikke? Eller er det hersketeknikker

 

Ja helt enig. I mitt tilfelle vet jeg ikke om det er en litt sosialt ukalibrert måte å hjelpe på eller hersketeknikk?

Personen forstår åpenbart hva jeg mener og det er snakk om små detaljer på uttalelsen. F.eks eksempelet mitt med uttalelsen av ordet birthday 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (54 minutter siden):

Dersom det er irrelevant for budskapet så definitivt JA, med mindre man har en tone mellom seg slik at man vet at det mottas som hjelp og ikke hersketeknikk/avsporing/etc.

På samme måte som "troll" i debattforum forsøker å avspore debatter ved å henge seg opp i irrelevante skrivefeil. Det blir bare støy og et forøk på å "vinne" på feil premisser. 
 

Det staves forsøk.

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å korrigere folk med mindre det er vesentlig. Så forsøker man ikke å sette folk til oppgaver de ikke passer til i utgangspunktet og da er  det neppe vesentlig å korrigere annet enn små avvik. Når man rekrutterer tar man gode folk og gjør de bedre. Man tar ikke elendige folk og prøver å få de til å funke. Det får pedagoger og pårørende ta seg av.

Hvis man har et konstant behov for å korrigere en date, venn eller bekjent bør man muligens heller si at man ikke ønsker å tilbringe tid eller leve med denne.

Mennesker er håpløse og har alt for mye balast. Så tuner man inn på Dagsnytt 18 og der er det to i debatt. Den ene sier fengsel og den andre sier "fengsjel" så skal man høre på dette tullet i 5-10 minutter. fengsjel, fengsjel, fengsjel. Så skulle han egentlig blitt sendt hjem, men så slutter det avsnittet og verden går videre.

Alle mennesker er irriterende på en eller annen måte. Så vil det neppe funke å finne noen som er perfekt. Man behøver ikke å akkumulere flest mulig folk rundt seg som er irriterende. Noen ganger skjer det av seg selv og da kan man bryte opp og gå en annen vei. Hvis arbeidsplassen skifter ut folk over tid, slik som gjerne skjer, da trenger man ikke bli værende den dagen man innser at man jobber med folk som er en pest og en plage. "Mennesker er ikke trær. De kan dra et annet sted." Jo større kvaliteter folk innehar folk har, desto enklere er det å spise deres mindre gode sider.

Det er typisk at folk skaffer seg kjærester med den hensikt at de skal forme motparten i sitt bilde. Livet handler om å bli bedre, men i form av at folk søker dette selv og ikke ved at folk kontinuerlig gir de en dytt til de faller.

Endret av BadCat
  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Gjest a6d74...453

Typisk norsk 😩 Tåler ikke å bli irettesatt, skal ha rett, som en liten 5-åring. Hvis jeg uttaler et engelsk ord eller spansk ord galt syntes jeg det er fint å høre det så jeg ikke står der som en fjott som tror han vet hva han uttaler. Tål litt kritikk, «verdensmestern»

Og spesielt hvis det er amerikansk-engelsk involvert, som ikke er morsmålet for omtrent noen her 🤣

Kan vi ikke bare kalle norge den 51. stat snart, bli ferdig med det. Eller heter det delstat? 🤣

Happy Halloween 'a 🤣

Anonymous poster hash: a6d74...453

Lenke til kommentar
ltdata skrev (På 31.10.2023 den 2:08 PM):

Forstår. Jeg blir selvsagt en smule irritert om jeg hadde fått dette mot meg, men fordelen er at jeg hadde blitt bevist på det og hadde blitt bedre på dette i fremtiden 

Ser den, jeg er mer med på å rette norsk uttalelse, der er det en del rart for tiden. Om man er usikker på hvordan hen vil ta det ville jeg ikke rettet.

Lenke til kommentar

Å rette på andre kan være uhøflig, men er ikke nødvendigvis uhøflig. Og selv om det ender opp med å bli uhøflig er det ikke nødvendigvis ment å være uhøflig.

Jeg vil si at å rette en voksen som har norsk som morsmål i muntlig norsk er nesten uten unntak uhøflig. Det er også lett å være uhøflig ved å rette på skriftlig norsk. F.eks bruken av "hvem" over - dette er jo åpenbart dialekt. Det mener svært mange er helt akseptabel bruk av språket.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest a6d74...453 skrev (På 31.10.2023 den 3:29 PM):

Og spesielt hvis det er amerikansk-engelsk involvert, som ikke er morsmålet for omtrent noen her 🤣

Hvilken variant av engelsk bør man ha som nordmann?

Britisk? Australsk? Indisk?

For ikke kom og si at Solberg-engelsk er å foretrekke 😂

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Det er min forståelse.

Den ser ut til å være helt korrekt.


https://blogg.forskning.no/oystein-a-vangsnes-blogg/hvem-blogg-liker-du-best/1120346
(Min utheving)

Sitat

Frå hverr hestr til hvem bil
‘Hvem’ og ‘hvilken’ er (meir eller mindre) det same ordet i språk som gresk, serbisk og bulgarsk. Det er òg det same ordet i vårt eige språk viss vi går 1000 år tilbake i tid: I norrønt var det slik at dersom ein ville etterspørja ein bestemt ting (dvs. eit eksemplar), ville ein nytta determinativet hverr. Setninga Hverr maðr á hestinn? tyder ‘Kva for ein mann eig hesten?’, altså ‘Hvilken mann…’. Setninga Hverr á hestinn? tyder derimot ‘Kven eig hesten?’, altså ‘Hvem eier hesten?’. Så hverr i norrønt er altså både determinativ og pronomen akkurat slik som i austnorske dialektar der ein kan seia både “Hvem hest eier mannen?” og “Hvem eier hesten?”! Eg kan (førebels) ikkje dokumentera at determinativt ‘hvem’ har funnest på Austlandet sidan vikingtida, men heilt nytt er det i alle fall ikkje. Amund B. Larsen nemner det i si avhandling om Kristiania bymål frå 1907, og ein finn det nemnt også i andre dialektskildringar frå same tid.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...