Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Uhøflig å rette på andre?


Anbefalte innlegg

30 minutes ago, ^fmj said:

Hvem bil, er det dialekt?

Ja, det er et østlandsfenomen. Jeg hører det stadig vekk, og jeg får like vondt inni meg hver gang noen sier det. Et annet fenomen er å si "henne" istedenfor "hun" ("henne har fått ny telefon"). Jeg har til og med hørt begge i samme setning ("hvem telefon har henne fått?") 😓😩

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Arve Synden skrev (1 time siden):

Ja, det er et østlandsfenomen. Jeg hører det stadig vekk, og jeg får like vondt inni meg hver gang noen sier det. Et annet fenomen er å si "henne" istedenfor "hun" ("henne har fått ny telefon"). Jeg har til og med hørt begge i samme setning ("hvem telefon har henne fått?") 😓😩

Ho har fått ny telefon 😁

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Hei. Nå skal det sies at jeg er nærmere 40 enn 30, og jeg kan ikke huske at jeg har hørte hvem bil og henne har fått ny Telefon i mine yngre dager.

Det heter ikke Hvem bil for meg. Hvilken bil heter det for meg, og hun har fått ny Telefon for meg. Men ja. Jeg har både hørt og lest hvem for hvilken.

Men jeg må si at noe av det værste jeg hører er når man kaller hverandre bro. Hva er det for noe da? Det kan jeg heller ikke huske at jeg hørte i mine yngere dager. For meg gir det ingen mening og kalle hverandre det.

Jeg husker det var en som kaldte meg det en gang og han fikk høre det for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (7 timer siden):

Ja, det er et østlandsfenomen. Jeg hører det stadig vekk, og jeg får like vondt inni meg hver gang noen sier det. Et annet fenomen er å si "henne" istedenfor "hun" ("henne har fått ny telefon"). Jeg har til og med hørt begge i samme setning ("hvem telefon har henne fått?") 😓😩

Ja, har også inntrykk av at det er en del av det på Østlandet, men når blir noe en del av dialekten? De har jo de samme spørreordene som oss på Østlandet. Jeg mener det er Arve Opsahl som sier hvem i stedet for hvilken i en gammel norsk film, det må ha eksistert en stund.

Lenke til kommentar

Jeg har tilfeldigvis sett på Mot i Brøste VELDIG mange ganger, men jeg kan ikke huske at han bruker hvem istede for hvilken. Eneste jeg husker iallefall som han har sagt hvem, var i episoden som heter "Formål Ekteskap", der Henry sier "For hvem er det som vil lage bråk om en hundring når man tar bilde av seg sjæl i flosshatt og lilla tangatruse". Ellers, så har jeg også sett på Olsenbanden, men heller ikke der kan jeg huske at han sa noe slikt ei heller Bør Børson der han var med iallefall i den ene filmen.

For og ta det også da når det gjelder Mot i Brøstet, så har man forandra litt på dialekta i forhold til det de snakker til vanlig. Hvorfor er jeg ikke sikker på, men det har kanskje noe med hvilken del av Østlandet de har spillt i Serien.

Det jeg har tenkt endel på (siden at jeg ser på endel eldre Norske serier som Mot i Brøstet, Karl & CO og Hos Martin), er at før i tia så kunne man og snakke sikkelig. Man blanda liksom ikke inn masse tull som har kommet til i senere tia.

Lenke til kommentar
wil skrev (25 minutter siden):

Jeg har tilfeldigvis sett på Mot i Brøste VELDIG mange ganger, men jeg kan ikke huske at han bruker hvem istede for hvilken. Eneste jeg husker iallefall som han har sagt hvem, var i episoden som heter "Formål Ekteskap", der Henry sier "For hvem er det som vil lage bråk om en hundring når man tar bilde av seg sjæl i flosshatt og lilla tangatruse". Ellers, så har jeg også sett på Olsenbanden, men heller ikke der kan jeg huske at han sa noe slikt ei heller Bør Børson der han var med iallefall i den ene filmen.

For og ta det også da når det gjelder Mot i Brøstet, så har man forandra litt på dialekta i forhold til det de snakker til vanlig. Hvorfor er jeg ikke sikker på, men det har kanskje noe med hvilken del av Østlandet de har spillt i Serien.

Det jeg har tenkt endel på (siden at jeg ser på endel eldre Norske serier som Mot i Brøstet, Karl & CO og Hos Martin), er at før i tia så kunne man og snakke sikkelig. Man blanda liksom ikke inn masse tull som har kommet til i senere tia.

Vi er i samme båt her, dette er før Olsenbanden, svart / hvitt. Det er mulig at det er i Nydelige nelliker eller Sus og dus på by'n.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...