Gå til innhold

Stekeovn tar sikringen


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en splitter ny stekeovn på Elkjøp, men etter 5 min bruk slår sikringa og ovnen seg av. Er ikke noe galt med vårt strømnett, har hatt en annen ovn frem til nå. 

Skal sies at vi kjøpte denne ovnen som "brukt", dvs en annen kunde hadde den før oss, men de fikk visst ikke slått den på da den var død så de fikk en ny ovn. Så skjedde det samme med den, og da hadde elkjøp sagt at det var noe galt i deres strømnett. 

De opplevde altså problemer på 2 ovner, og den ene av dem fikk vi, som også opplever problemer (dog muligens ikke eksakt det samme problemet). Mystisk? 

Det må jo faktisk være noe feil på ovnen her. Spørsmålet er om vi bør kreve ny ovn eller at en tekniker fra Bosch kommer og fikser den? Vil ikke ha en brannfarlig ovn. 

Er jo også veldig rart at den andre kunden opplevde problemer på 2 ovner av samme type. Kan jo hende det faktisk var noe galt i strømnettet deres da. Kan evt problemer i deres strømnett har gjort at ovnene blir ødelagt? 

Er bare redd om vi får en ny så skjer det samme her også. 

Elkjøp sin kundeservice er selvsagt stengt idag, så enten må vi sjanse på å dra til nærmeste varehus og kreve en ny (som jeg er usikker på om vi får?), eller vente til mandag og enten kreve ny ovn levert, eller at en tekniker kommer og reparerer den. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fleur skrev (12 minutter siden):

Elkjøp sin kundeservice er selvsagt stengt idag, så enten må vi sjanse på å dra til nærmeste varehus og kreve en ny (som jeg er usikker på om vi får?), eller vente til mandag og enten kreve ny ovn levert, eller at en tekniker kommer og reparerer den. 

Du har rett til å kreve ny. Ovnen er DOA, dead on arrival. 

Lenke til kommentar

Å kjøpe en helt ny ovn som andre har byttet inn er jeg skeptisk til. Er en grunn til at folk tar seg bryet med å bytte en svær stekeovn. Kjøp av stekeovn pleier å være ganske gjennomtenkt av disse grunnene. 

Men når det er sagt, bytt den ut med en ny (dere også). Selv om den er brukt så skal den fungere når den selges av Elkjøp. Det skal altså ikke være noengalt med ovnen utover normal bruksslitasje, så sant ikke Elkjøp tydelig nevner dette. 

At kundeservice er stengt er en selvfølge. Slike ting skjer alltid etter stengetid, og aller helst på lørdag. Neste gang kjøper du hvitevarer på mandag morgen :)  

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (2 minutter siden):

Å kjøpe en helt ny ovn som andre har byttet inn er jeg skeptisk til. Er en grunn til at folk tar seg bryet med å bytte en svær stekeovn. Kjøp av stekeovn pleier å være ganske gjennomtenkt av disse grunnene. 

Men når det er sagt, bytt den ut med en ny (dere også). Selv om den er brukt så skal den fungere når den selges av Elkjøp. Det skal altså ikke være noengalt med ovnen utover normal bruksslitasje, så sant ikke Elkjøp tydelig nevner dette. 

At kundeservice er stengt er en selvfølge. Slike ting skjer alltid etter stengetid, og aller helst på lørdag. Neste gang kjøper du hvitevarer på mandag morgen :)  

Jeg snakket lenge med selger i butikken som selv hadde snakket med kunden som hadde den før oss. Han påsto 100% at det ikke var noe galt med ovnen og at feilen på hos kunde. Så stolte på det da, ser jo det var dumt, men fikk 4000 i rabatt da. 

Antar jeg har krav på ny ovn selvom den ble kjøpt som "brukt/demo"? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (Akkurat nå):

Du kan kreve en ny ovn til samme verdi som den du kjøpte som funker. 

Du skal ikke stole blindt på selgere. Dem ville nok bare bli kvitt ovnen i håp om at den funket hos deg. 4000 i rabatt er ganske mye. Så sant ikke ovnen var veldig dyr. 

Men jeg vil ha denne ovnen og ikke en annen. Brukte 2 uker på research. 

Lenke til kommentar

Om sikringen er gammel kan det være at den ikke tåler merket belastning lengre. Men som Zanta skriver har den løst ut for jordfeil så ligger nok svaret der. Er det andre ting koblet på samme stikket som komfyren? Ser den kan dra opp til 3,6kW så om du har noe annet som drar om så bare 200W så ville nok sikringen gått pga overbelastning etter 5 minutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Magnus Rydningen skrev (1 minutt siden):

Om sikringen er gammel kan det være at den ikke tåler merket belastning lengre.

Kan du koble ovnen til en annen kurs på 16 A, og se om den også løse ut? For å eliminere feil på vernet på komfyrkursen din? Sjekk at ikke noe annet er i bruk på kursen du prøver.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg er ingen ementriner elektriker så har ikke kompetanse på disse tingene dere spør om. Men synes det er snodig all den tid vi har hatt en annen innbyggingsovn der uten problemer frem til nå. Kan en ny ovn dra mye mer strøm? 

Vi bytta til nye sikringer for ca 6-7 år sida 

Lenke til kommentar

Letteste for deg er å prøve stekeovnen til den trigger sikringen. Noter deg fargen som sikringen har etter at strømmen har gått i feltene som du viser rødt. Etter tripping pga. jordfeil mener jeg Eaton X-pole viser blått der du må ser rødt.

Er det jordfeil på produktet, og det er eneste som trekker strøm på den kursen, har du em åpenbar reklamasjonsrett. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fleur skrev (1 time siden):

Har kjøpt en splitter ny stekeovn på Elkjøp, men etter 5 min bruk slår sikringa og ovnen seg av. Er ikke noe galt med vårt strømnett, har hatt en annen ovn frem til nå. 

Skal sies at vi kjøpte denne ovnen som "brukt", dvs en annen kunde hadde den før oss, men de fikk visst ikke slått den på da den var død så de fikk en ny ovn. Så skjedde det samme med den, og da hadde elkjøp sagt at det var noe galt i deres strømnett. 

De opplevde altså problemer på 2 ovner, og den ene av dem fikk vi, som også opplever problemer (dog muligens ikke eksakt det samme problemet). Mystisk? 

Det må jo faktisk være noe feil på ovnen her. Spørsmålet er om vi bør kreve ny ovn eller at en tekniker fra Bosch kommer og fikser den? Vil ikke ha en brannfarlig ovn. 

Er jo også veldig rart at den andre kunden opplevde problemer på 2 ovner av samme type. Kan jo hende det faktisk var noe galt i strømnettet deres da. Kan evt problemer i deres strømnett har gjort at ovnene blir ødelagt? 

Er bare redd om vi får en ny så skjer det samme her også. 

Elkjøp sin kundeservice er selvsagt stengt idag, så enten må vi sjanse på å dra til nærmeste varehus og kreve en ny (som jeg er usikker på om vi får?), eller vente til mandag og enten kreve ny ovn levert, eller at en tekniker kommer og reparerer den. 

Dette innlegget bringte tilbake gamle minner. Vi kjøpte et eldre hus hvor det var gamle sikringer. Hvis vi hadde på for mange plater på komfyren samtidig så røyk sikringen og vi måtte springe opp til sikringsskapet og sette dem inn igjen. Vi endte til slutt opp med å bytte hele det elektriske anlegget i huset ;)

Men... dette er da ikke tilfellet hos dere. Det er tydelig at det er komfyren som er problemet. Jeg hadde tatt kontakt med nærmeste elkjøp butikk, fortrinnsvis der den ble kjøpt, (om den ikke ble kjøpt via internett da). Dere har krav på ny (evt at den gamle blir fikset). Jeg hadde ikke tatt kontakt med en uavhengig tekniker, da risikerer dere å ende opp med regningen selv. Forstår at det er frustrerende å være uten stekeovn, man vil jo helst ha mulighet til å lage varm mat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...