Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

PrettyBoy skrev (43 minutter siden):

Mye bedre opplæring i Israel:

 

Virker for meg at Palestiner barn har mer hat enn hva Israel sine barn har. Det å lære barna hvem fienden er, synes jeg er greit når man har en fiende som Islam.  Jeg ser stor forskjell på hva barna i de 2 videoene faktisk sier.. Men er du imot Israel så kommer det på et ut hva jeg mener å tror.  

Herregud folk i denne tråden tror jo  på fox news og hamas. Fullstendig latterlig. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gargantua skrev (1 time siden):

Over hundre norske barn fanget i Gaza, lyver utenriksministeren.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/on2d9a/utenriksministeren-til-vg-hundre-norske-barn-fanget-paa-gaza

Hvorfor i himmelens navn skulle norske barn være i Gaza? Dette er palestinere som tilfeldigvis har norsk pass, og velger å dra på ferie til området de "flyktet" fra.

Ja, det er veldig snodig. Men det ser vi jo ofte, "flyktninger" som drar tilbake til landene de har flyktet fra. 

Men forferdelig synd på barna, som nå er fanget i en krigssone pga. uansvarlige foreldre og en uansvarlig asylpolitikk. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (2 timer siden):

Det er ukrainere i norge som drar på besøk til slekt i Ukraina. Tviler på at barnevernet tar tak i det. 

 

 

I følge det jeg har lest her inne så er Gaza et fengsel. Et fengsel er ikke for barn.

Jeg har ikke sett noen beskrive Ukraina negativt på samme måte, så antar at det er et ok sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
pokalaka skrev (1 time siden):

Herregud folk i denne tråden tror jo  på fox news og hamas. Fullstendig latterlig. 

VG bruker stadig Al Jazeera som kilde og enda verre "helsemyndighetene på Gaza" (Hamas). Fatter ikke at det er mulig. Al Jazeera er sikkert gode på andre ting, men i denne konflikten finnes de jo ikke objektive.

Ikke fått med meg så mye fra Fox News, dog. Bortsett fra et par interessante intervjuer de har hatt.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (2 minutter siden):

I følge det jeg har lest her inne så er Gaza et fengsel. Et fengsel er ikke for barn.

Jeg har ikke sett noen beskrive Ukraina negativt på samme måte, så antar at det er et ok sted.

Før den totale blokkaden var det ikke et fengsel. Man kunne dra ut og inn.

Det er jo nettopp derfor de kunne dra inn. 

 

Det er til tider lurt å tenke litt selv.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Jeg har også tenkt at deler av løsningen ligger i at Egypt får tilbake Gaza. Problemet er at Egypt ikke vil ha Gaza, i frykt for å importere islamister som kan true regimet. 

Men det er kanskje et problem en solid pengesum kan løse? 

Ja tviler sterkt på at Egypt vil ha Gaza. Men som du sier, money talks.

Vestbredden kunne jo få kontrollen, men har de militærmakt til å effektivt kontrollere området?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (Akkurat nå):

Ja tviler sterkt på at Egypt vil ha Gaza. Men som du sier, money talks.

Vestbredden kunne jo få kontrollen, men har de militærmakt til å effektivt kontrollere området?

Vestbredden har null militærmakt, så vidt jeg vet, og en liten politistyrke. Det ville nok bare ført til at Hamas - eller en Hamas-lignende fraksjon - tok over makten og vi er tilbake til start. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (12 minutter siden):

Vestbredden har null militærmakt, så vidt jeg vet, og en liten politistyrke. Det ville nok bare ført til at Hamas - eller en Hamas-lignende fraksjon - tok over makten og vi er tilbake til start. 

Ja sannsynligvis 😑
 

Da må i så fall Vestbredden få militær hjelp av en tredjepart.

På den annen side er det vel ikke mye militærmakt igjen i Gaza når krigen er over…

Endret av Entern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Utenriksdepartementet skjerper igjen reiseråd for Libanon, og oppfordrer nå nordmenn i Libanon til å forlate landet.

 

Situasjonen i regionen tilspisser seg ytterligere. Utviklingen påvirker også Libanon. Libanon er et land med begrensede utreisemuligheter utenom flyplassen i Beirut. Dersom flyplassen stenger vil det bli svært krevende å forlate landet. I en slik situasjon vil Utenriksdepartementet ha få muligheter til å hjelpe norske borgere å forlate landet. 

 

Det går fremdeles fly ut fra flyplassen i Beirut. Flyavgangene kan imidlertid bli innstilt på kort varsel og vanskeligjøre utreise. Vi kan få en situasjon med få og dyre flybilletter.  

 

Reiserådet for Libanon ble sist strammet inn 19. oktober, da Utenriksdepartementet frarådet alle reiser til Libanon. I dag er anbefalingen også at nordmenn som er i Libanon forlater landet. Les reiseinformasjon her.  

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/skjerper-reiserad-for-libanon-ytterligere/id3003093/

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Denne gangen holdt de fleste seg på matta etter natten til 20. oktober, slik at hykleriet som var sett da eksplosjonen i Baptisthospitalet hendt, stort sett utebli. Ifølge israelerne hadde de bommet, og lokaliseringen av nedslaget viser det, ettersom et vegg i en sidebygning var smadret og utløst strukturell kollaps i forsamlingsbygningen hvor opptil 16 har blitt drept. Det tiltenkte målet var nær kirken på den andre siden av en gate der smuget mellom kirken og forsamlingsbygget munnet ut. Bygningen som skulle ødelegges, var en fleretasjes kombinert bolig- og butikkbygning med lagerrom.

Israelerne ville for lengst ha gått inn om det ikke var for det massive presset for å få ut gislene gjennom Qatar, og Hamas ser ut til å realisere at de trenger å kjøpe seg tid det var innsett at mens Tel Aviv ikke var i humør, var de andre vestlige regjeringene mer mottagelig. Så to amerikanerne blir løslatt - Yehudit Ra'anan og hennes datter Nathalie Shathogug som var bortført i Nahal Oz da disse besøkte bestemoren. Dette kan utsette bakkeoffensiven i det uendelige, og gjør faren for storkrig større etter hvert som de iranske vasallstyrkene forbereder seg. Netanyahu er dypt upopulært, hele 80 % vil se han beklage seg eller straffes for 7. oktober og over 60 % vil ha innmarsj i Gazastripen - så han har derfor ikke tålmodighet for å vente og vente. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...