Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som at hendelsene rundt 7.oktober bare blir mer og mer bekreftet, ikke avkreftet slik noen (veldig få riktignok) hevdet litt tilbake i tid.. 

"FN: – Grunn til å tro på meldinger om seksuell vold

En gruppe FN-eksperter sier det er skjellig grunn til å feste lit til meldingene om at det ble begått seksuell vold, deriblant voldtekter, under Hamas-angrepet på Israel 7. oktober i fjor.

Ekspertgruppen, ledet av FNs spesialutsending for seksuell vold i konfliktområder, Pramila Patten, besøkte Israel i perioden 29. januar til 14. februar for å samle, analysere og verifisere informasjon om seksuell vold knyttet til 7.-oktober-angrepet.

– Troverdig og detaljert informasjon, som indikerer noen former for seksuell vold, deriblant kjønnslemlestelse, seksualisert tortur, eller ondskapsfull, umenneskelig og nedverdigende behandling, ble også innhentet, står det i den 24 sider lange rapporten som ble lagt fram i FN mandag.

Hamas har gjentatte ganger avvist anklager om seksuell vold."

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

FN har siden i fjor undersøkt beskyldninger og vitneutsagn om seksuelle overgrep begått av Hamas-terrorister under terrorangrepet. Deres eksperters første rapport kom i dag, og er på 24 sider. Der konkluderes det med at en rekke tilfeller av ekstreme seksuelle overgrep og vold etter all sannsynlighet skjedde og fremdeles skjer, og anbefaler å iverksette en full etterforskning. Rapporten nevner også indikasjoner og vitneutsagn på at palestinere i israelsk varetekt og under ransakelser kan ha blitt utsatt for seksuelle overgrep.

UN team says rape, gang rape likely occurred during Hamas attack on Israel
https://www.reuters.com/world/middle-east/un-team-says-rape-gang-rape-likely-occurred-during-hamas-attack-israel-2024-03-04/


https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/un-report-reasonable-grounds-to-believe-hamas-perpetrated-sexual-violence-including-rape-gang-rape-on-oct-7/

Ah, du var før meg.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Duriello skrev (1 time siden):

Nå har ikke jeg for vane å linke til Dagbladet, men synes det var litt drøyt..

"Denne nødhjelpen er ikke bra nok!"

Nødhelp er nødhjelp.

Nettopp at nødhjelp via fly ikke er bra nok, og at nødhjelp ikke er nødhjelp, er hele grunnen til at USA lenge har hatt kvaler for å bruke flydropp - før de nå anser situasjonen på bakken som så ille at de så seg nødt. 

Grunnene er at ett flydropp ikke gir mer enn det samme som 1-2 lastebiler med nødhjelp, at presisjonen er så som så, at det kan oppstå kaos og farlige situasjoner på bakken, havne i feil hender, distribueres uten organisering og så videre. Så har man også den dehumaniserende biten ved store folkemengder, desperate av sult som må kjempe om maten.

Amerikanske myndigheter kaller derfor flydropp for en desperat, men nødvendig handling - samtidig som de presser på for at mer skal komme inn over land.

Mer hos Axios der noen av problemstillingene tas opp (artikkel fra før flydropp ble bestemt):

Scoop: U.S. weighs airdropping aid into Gaza as land deliveries slow

Sitat

The fact the Biden administration is even considering such a move underscores the growing concern within the White House about the worsening humanitarian crisis in Gaza, especially in the north where there is a growing threat of starvation, U.S. officials said. 

"The situation is really bad. We are unable to get enough aid [in] by truck so we need desperate measures like airdrops," one U.S. official told Axios.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

den dehumaniserende biten

Det får meg til å huske på en historie fra en tysk konsentrasjonsleir hvor fanger var i nødrasjoner så lenge, at de var i ferd med å sulte og dermed desperat etter enhver bit mat de kunne få deres hender på. Fangevoktere moret seg med å kaste mat som rått kjøtt over piggtrådsperringen for å bevitne hvordan de desperate fangene sloss som villdyr, og noen ganger skjøt de for å se de ukontrollerte panikkreaksjoner blant fangene. 

All snakk om konsentrasjonsleir eller fangeleir omkring Gaza var bare myter og ekstreme overdrivinger, men nå ser man at det på en måte går troll i disse ordene. Netanyahu hadde valgt en strategi hvor man vil dytte folk foran egne soldater for å presse fram en fordriving ut til resten av verden, og Gallant hadde valgt RoE regler som gjør at all kontakt mellom soldatene og sivilistene reduseres til et minimum - og i slutten hadde man nektet å innføre sivilkontroll slik at da Hamas mistet kontrollen og all samfunnsfunksjoner forsvant - politi drepes eller fordrives - kom folk flest ut i akutt nød og anarki akkurat som i den nevnte konsentrasjonsleiren. 

Dette er ikke krig eller katastrofe; det er rett og slett en massiv fornedring i stor skala. 

Endret av JK22
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (16 timer siden):

Visepresident Kamala Harris snakket i en tale også om sultkatastrofen som har bredt seg, hvordan familier må spise dyrefór og barn nå dør av underernæring og dehydrering

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 timer siden):

"FN: – Grunn til å tro på meldinger om seksuell vold


Det finnes haugevis av grusomme videoer, som Hamas selv filmet den dagen, som viser grove seksuelle overgrep, men det tok FN bare fem måneder å komme til konklusjonen "grunn til å tro".

Jeg tipper de ventet på totalt ubekreftede indikasjoner på at palestinere i israelsk varetekt og under ransakelser "kan" ha blitt utsatt for seksuelle overgrep, slik at de fikk det med i rapporten.


Dette kommer beleilig nok samtidig som UNRWA hevder at Israel har torturert palestinere for å få frem falske vitnemål som knytter UNRWA til Hamas.


"The UN agency for Palestinian refugees on Monday accused Israel of detaining and torturing some of its staffers, coercing them into making false confessions about the agency’s ties to Hamas"

https://edition.cnn.com/2024/03/04/middleeast/un-israel-confessions-allegations-intl


- Dette er ryggdekning på høyt nivå, fra FN

Endret av 0laf
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, DukeNukem3d said:

Ser ut som at hendelsene rundt 7.oktober bare blir mer og mer bekreftet, ikke avkreftet slik noen (veldig få riktignok) hevdet litt tilbake i tid..

Litt spesielt at du inviterer til omkamp om dette. Det må nesten bety at du fortsatt tror på at 40 spebarn ble halshugget, til tross for at det kun var et spedbarn som døde 7. oktober.

Ellers var poenget mitt at løgnhistorier gjorde at det var vanskelig å vite hva som egentlig skjedde. Altså, jeg nektet ikke for at det hadde skjedd overgrep, jeg lurte på hvilke overgrep som hadde skjedd og hva som var propagandaspinn.

Der er bra at vi fikk en uavhengig granskning, som var det jeg etterlyste og som nå danner grunnlag for min oppfatning av overgrepene. Den bekrefter at voldtekter fant sted. Rapporten er amputert av to årsaker, dårlig tid og manglende tilgang på ofre og vitner, så den sier lite om omfanget. Det som er mest skuffende er at også kidnappede ble utsatt for voldtekter.

Her er rapporten.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, herzeleid said:

Det nevnes at nødhjelpen blir tatt av ‘gjenger’ og så solgt til høye priser og andre nevner at Hamas ‘stjeler’ nødhjelpen. Er dette primært i områder som Israel ikke kontrollerer eller har ikke heller Israel klart å organisere og beskytte utdelingen? 

Det er primært i områder der det råder kaos, fordi Israel har jaget bort Hamas, men kun har kontroll militært, ikke sivilt. Det er faktisk Israel, som okkupant, som har ansvar for forholdene der nå.

Det er også slik at i nord, hvor Hamas mistet kontrollen først, har matforsyningen vært manglende over lang tid, så man kan snakke om en hungersnød. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (3 timer siden):

Det er primært i områder der det råder kaos, fordi Israel har jaget bort Hamas, men kun har kontroll militært, ikke sivilt. Det er faktisk Israel, som okkupant, som har ansvar for forholdene der nå.

Så Hamas har ingen ansvar? Er ikke de myndighetene i Gaza? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
7 minutes ago, bshagen said:

Så Hamas har ingen ansvar? Er ikke de myndighetene i Gaza? 

Det hadde ansvaret frem til de ble jaget ut av Israel.

Nå er det Israel som har ansvaret for orden og sikkerhet i de områdene som er under deres kontroll.

 

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (8 minutter siden):

Det hadde ansvaret frem til de ble jaget ut av Israel.

Nå er det Israel som har ansvaret for orden og sikkerhet i de områdene som er under deres kontroll.

Så hvis Hamas prøver å stikke kjepper i hjulene for orden og sikkerhet, så? Hvordan skal nå IDF håndheve dette, syns du? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, bshagen said:

Så hvis Hamas prøver å stikke kjepper i hjulene for orden og sikkerhet, så? Hvordan skal nå IDF håndheve dette, syns du? 

Allerede 17. november uttalte IDF at de hadde så godt som jaget ut Hamas fra nordlige Gaza. Dersom Hamas er aktive i området, må alle parter forholde seg til det, men det er etter hva jeg vet ikke noe som tyder på det.

Så ditt hypotetiske spørsmål forblir ubesvart.

Ellers liker jeg dårlig slik "spørredebatt" som du har tendert mot i dine siste innlegg rettet mot meg. Jeg lar ofte slike spørsmål stå ubesvart. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (21 minutter siden):

Ellers liker jeg dårlig slik "spørredebatt" som du har tendert mot i dine siste innlegg rettet mot meg. Jeg lar ofte slike spørsmål stå ubesvart. 

Jeg lurer bare genuint på hva du mener, fordi du ofte later til å møte deg selv i døra. Slik som her. I tillegg så er du kjempeflink til å flytte alt over på Israel uansett hva det er. Alt er 100% Israel sin feil, i samtlige settinger - ALLTID. Og det vitner til et svært ensidig tankesett. Du har rett og slett satt deg fast 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
2 hours ago, bshagen said:

Jeg lurer bare genuint på hva du mener, fordi du ofte later til å møte deg selv i døra. Slik som her. I tillegg så er du kjempeflink til å flytte alt over på Israel uansett hva det er. Alt er 100% Israel sin feil, i samtlige settinger - ALLTID. Og det vitner til et svært ensidig tankesett. Du har rett og slett satt deg fast 

Men i dette tilfelle stadfester jeg bare det folkeretten sier.

Okkupanten har ansvaret for å opprettholde lov og orden på okkuperte områder. Nå som Hamas er borte er dette helt og holdent Israels ansvar, frem til de eventuell får på plass en ny palestinsk myndighet.

Så er det en genuin problemstilling om Hamas er borte eller ikke i dette området, eller hvor lenge det kan gå før man klarer å etablere lov og orden osv. Men på den annen side er det rimelig å forvente at Israel får på plass tiltak for dette, annet enn å bruke tanks til å skyte på plyndrende folkemasser.

Men det er Israel som har ansvaret nå. Er du uenig må du gjerne begrunne en slik uenighet.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...