Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

0laf skrev (7 minutter siden):

Alessandra Mele, fjorårets vinner av norske MGP skulle i år dele ut poengene fra Norge.

Hun har trekt seg, og uttaler at :

"«United by music», Eurovisions motto, er grunnen til at jeg lager musikk. Men akkurat nå er det bare tomme ord. Det foregår et folkemord. Jeg ber dere vennligst om å åpne øynene deres, og hjertene deres, og la kjærligheten vise veien til sannheten. Fritt Palestina."

Good Riddance ... igjen.

Klarer man ikke skille en 20 år gammel jente som synger i en konkurranse, fra krigen i midtøsten, så bør man kanskje heller holde seg hjemme.

Jeg frykter mye sabotasje fra tv-kanalene og poenggivere  ikveld.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (17 minutter siden):

Iran var et fanastisk land, med friheter man bare kunne drømme om i andre land i midtøsten, før islamistene kuppet landet. De fleste iranere ønsker seg tilbake til hvordan det var før 1979.

Iran var vestlig vennlig før den tid - helt korrekt, men vi lærte virkelig at det vokste seg opp en stor misnøye nettopp grunnet at det var utenlandske selskap som eide alle råolje feltene, eksporterte alt veldig rimelig og også skal ha brukt samme skip for å frakte raffinert olje tilbake dyrt. 

Disse religiøse lederne kom ikke til makten uten grunn! De fikk stor støtte nettopp ved å spille på utnyttelsen som hadde funnet sted. På sett og vis kan du si det er samme nasjonalisme - igjen! Men nå i en religiøs kontekst. 

Da du selv sier Iran var vestlig vennlig før kuppet - hva tror du om "rettferdigheten" i vederlaget de fikk for oljen før revolusjonen? Tror du den revolusjonen hadde skjedd om Iran hadde lagt til grunn en olje-skatt noe mer som den vi på bakgrunn av disse historiske feltene utviklet i Norge? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Irans avtaler med britiske selskaper ga Iran 16% av fortjenesten fra oljen.
Den norske ordinære oljeskatten er 22%.

Og med særskatten blir det altså 78 %. 22 % er den ordinære skatten, resten er oljeskatt.

Hva er poenget med slik desinformasjon?

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, 0laf said:


Jeg foreslår at du retter ditt sinne mot den norske regjering, og krever skolepengene refundert på bakgrunn av totalt manglende lesekunnskaper.

Les neste linje ....

Ok, jeg tar til meg  at jeg ikke bør kritisere før jeg har lest alt.

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Dette med skatt på olje tror jeg du bommer litt på selv om skatte prosentene kan være korrekt. Som nevnt - Norge har et gebyr på hvert fat olje som hentes opp uansett. Det er dette gebyret som ble trukket frem som geni-streken til våre folkevalgte på 60-70 tallet. Grunnen ligger i at skatteprosenten er i forhold til fortjeneste - så hva skjer om et selskap selger med "nær null fortjeneste"? 16%/22% av ingenting er fortsatt ingenting...  Og det var dette vi lærte var det viktigste vi i Norge hadde tatt lærdom fra landene i midtøsten for ikke å repitere deres feil. 

Men ja - det skulle ikke forundre meg om mye av det vi ellers lærte om Iran osv var feil. Mye annet vi lærte har jeg jo funnet å være helt galt - så ja - takker for informasjon om Iran og kommer nok til å lese meg opp igjen på historiene der vs hva vi lærte! Jeg vet med sikkerhet det ble brukt anekdoter om Quisling, Hitler, og andre kjente personer som viste seg å ikke stemme. Noen av disse har vært kjente rykter mange trodde på men som i etterkant er bevist å ikke stemme. Takker for all korreksjon! Jeg har jo også satt spørsmål ved hvorfor Iran, på tross av at Sovjet og England invaderte sammen, ikke tilsynelatende rettet like mye agresjon mot Sovjet/Russland som på toppen IKKE trakk seg ut umiddelbart etter 2. verdenskrig, splittet landet i Iran og Aserbajan, samt støttet kurdiske opprørere med ressurser for å svekke Irans selvstyre. Så nå har jeg mer grunn til å kanskje lese meg opp - har du forslag til gode og aksepterte kilder/literatur på området? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 timer siden):

 

Hamas eksisterer ikke i den forstand at det er én gruppe mennesker som gjør fæle ting, og straks man har teppebombet Hamas så blir det fred i Gaza.

Mange i denne tråden og Bibi tror jo at det er mulig å kvitte seg med Hamas. Det eneste som er mulig er å få Hamas inn på et annet spor enn å fokusere på å tilintetgjøre Israel..men det sporet er fullstendig umulig å komme inn på med taktikken Israel i dag fører. Faktisk vil jeg gå så langt å hevde at taktikken som nå føres får Israel til å fremstå som idioter..ja sågar onde idioter dessverre. Bibi må bort og en ny taktikk må utformes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

“We are now operating again in Jabaliya. As long as there isn’t a diplomatic move to develop a governing body in the Strip that isn’t Hamas, we’ll have to act again and again in other places to dismantle Hamas’s infrastructure,” Halevi is quoted as saying by the network. “It will be a Sisyphean task.

Hamaskrigen har blitt en katastrofe. Netanyahu (og Gallant) hadde aldri lagt fram en strategi for det som skjer etter krigen, bare bruker bulldosere for å rulle fram og tilbake uten å bry seg om å etablere militærsokkupasjon og deretter sivilkontroll, de skapet et ingenmannsland overfylt med hundretusener av mennesker som de ikke gidde å bry seg om, og har siden blitt besatt av ideen om å innta Rafah for å oppnå noe som illustrer en seier i øyne på det israelske folket. 

"Alle" hadde ventet på en gjenokkupasjon etter 7. oktober. Det var selvsagt en sterk motvilje mot det i det internasjonale selskapet, men det var spill for galleri for Biden og gulfaraberne i smug hvisket sitt samtykke mens de kom med den ene proklamering etter den andre. Hva disse ikke regnet med, og ikke trodd det som skjedde, er at Netanyahu tok dem på ordet og valgt den verste mulig strategi i hensikten om å drive ut gazapalestinerne i "beste" fall og knuse dem i "verste" fall - og dermed forlenge krigen. 

I det minst har Bidens avgjørelse om å holde tilbake våpnene fått konsekvenser; israelerne - endelig - går sløv og systematisk inn i Rafah, fulgt sin doktrine for urbane strid, med et minimum av tyngre våpen slik at man kunne gi sivilister tid og rom for å komme seg bort. 

Israel is planning on breaking its offensive into smaller, separate operations in different areas in Rafah so as not to draw the ire of the United States and the international community.

Dette kan avverge blodbadet fordi nå har israelerne en meget god grunn for å være forsiktig og ikke faller på sine gamle synder knyttet til straffrihetskulturen som har gjort enorm skade på det israelske folket og den israelske staten. Men etter Rafah - 

HVA DA? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
JK22 skrev (47 minutter siden):

“We are now operating again in Jabaliya. As long as there isn’t a diplomatic move to develop a governing body in the Strip that isn’t Hamas, we’ll have to act again and again in other places to dismantle Hamas’s infrastructure,” Halevi is quoted as saying by the network. “It will be a Sisyphean task.

Hamaskrigen har blitt en katastrofe. Netanyahu (og Gallant) hadde aldri lagt fram en strategi for det som skjer etter krigen, bare bruker bulldosere for å rulle fram og tilbake uten å bry seg om å etablere militærsokkupasjon og deretter sivilkontroll, de skapet et ingenmannsland overfylt med hundretusener av mennesker som de ikke gidde å bry seg om, og har siden blitt besatt av ideen om å innta Rafah for å oppnå noe som illustrer en seier i øyne på det israelske folket. 

"Alle" hadde ventet på en gjenokkupasjon etter 7. oktober. Det var selvsagt en sterk motvilje mot det i det internasjonale selskapet, men det var spill for galleri for Biden og gulfaraberne i smug hvisket sitt samtykke mens de kom med den ene proklamering etter den andre. Hva disse ikke regnet med, og ikke trodd det som skjedde, er at Netanyahu tok dem på ordet og valgt den verste mulig strategi i hensikten om å drive ut gazapalestinerne i "beste" fall og knuse dem i "verste" fall - og dermed forlenge krigen. 

I det minst har Bidens avgjørelse om å holde tilbake våpnene fått konsekvenser; israelerne - endelig - går sløv og systematisk inn i Rafah, fulgt sin doktrine for urbane strid, med et minimum av tyngre våpen slik at man kunne gi sivilister tid og rom for å komme seg bort. 

Israel is planning on breaking its offensive into smaller, separate operations in different areas in Rafah so as not to draw the ire of the United States and the international community.

Dette kan avverge blodbadet fordi nå har israelerne en meget god grunn for å være forsiktig og ikke faller på sine gamle synder knyttet til straffrihetskulturen som har gjort enorm skade på det israelske folket og den israelske staten. Men etter Rafah - 

HVA DA? 

Ja. Det er helt åpenbart at det må etableres en form for sivil kontroll... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (23 timer siden):


Al Jazeera er visst også angivelig bannlyst i Saudi-Arabia, UAE, Bahrain, Egypt. Sansyneligvis pga. ideologiske konflikter med de landene. Saudi og UAE holdt på å invandere Qatar for noen år siden blant annet.

Med andre ord, påstanden til Olaf er feil.

Endret av ^fmj
  • Liker 4
Lenke til kommentar

The United Nations Office for Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) revised its child fatality figure from the Gaza war sharply downward, reporting more than 14,500 deaths on May 6 but then 7,797 on May 8.

OCHA also revised downward its figure for women fatalities from more than 9,500 deaths to 4,959 deaths. The Jerusalem Post first reported the changes on May 11.
...
In early April, the Gaza Ministry of Health admitted it had “incomplete data” to document more than 10,000 of the deaths it had previously reported.

Subsequently, the ministry indicated that it did not have names for more than 10,000 of the individuals it claimed to be deceased.

As of April 1, the ministry also stopped repeating the claim it made since the first weeks of the war that 70 percent of the dead were women and children, even suggesting the media invented this number. 

https://www.fdd.org/analysis/2024/05/11/un-halves-its-estimate-of-women-and-children-killed-in-gaza/

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...