Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Entern skrev (1 minutt siden):

FNs resolusjoner er ikke verdt en dritt, FN er totalt infiltrert av muslimske diktaturstater.

»fengsel»…hadde ikke palestinerne insistert på ukentlige selvmordsangrep hadde muren vært unødvendig.

Og selvmordsaksjonene ville opphørt hvis Israel hadde behandlet minoritetene med et minimum av respekt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (3 minutter siden):

Midt på sida her. men er sikkert flere i begge kriger desverre

https://www.ohchr.org/en/news/2023/09/ukraine-civilian-casualty-update-11-september-2023

Det var altså snakk om titusenvis av døde sivile bare i Mariupol, en enkelt by... Så jeg tror ikke man kan bruke tall fra Ukraina til noe før man har ryddet opp etter Putin. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (Akkurat nå):

Og det er mange i Israel som mener det samme om motparten, særlig blandt de ultraortodokse som Benny nå er avhengig av.

Det spiller ingen rolle at man har noen gærninger i landet, det er ikke israels politikk og grunnlov at palestinere skal kastes på havet. Dette er en ganske vesentlig forskjell på partene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 minutter siden):

Det spiller ingen rolle at man har noen gærninger i landet, det er ikke israels politikk og grunnlov at palestinere skal kastes på havet. Dette er en ganske vesentlig forskjell på partene.

Forskjellene ligger kun på det teoretiske planet.
I praksis er Israel og Palestina to alen av samme stykke; nemlig lavpannede steinaldermennesker som ikke fortjener et fnugg av sympati før de begynner å se fremover mot akseptable løsninger for begge.

Lenke til kommentar

Hva er egentlig værst av sidene i israeler-/palestiner-konflikten? Palestinerene som ikke har en reel/ordinær hær, men bedriver terror med de midlene de har, eller Israel som sikkert begrenser seg men bedriver fortrengning av Palestinere, folkemord og bomber sivile med en militær overmakt med mer?! Hvordan vekter man slike sider opp mot hverandre og ensidig støtter dene ene siden?

Etter å ha lest gjennom alle sidene både i den stengte Israel/palestiner-konfliktråden og denne tråden må jeg si jeg i større og større grad sympatiserer med Israel og mindre og mindre med palestinerene forutsatt at det som er skrevet om kriger mot Israel fra naboland til tross for forsøk fra Israel om forsoning stemmer. Jeg er også enig i at måten og området staten Israel ble opprettet var ELENDIG for å si det mildt. Men selv om det ikke nå lar seg gjøre noe med, så blir det som å lukke øyne, ører med mer å kategoriskt se bort i fra det når man skal gjøre seg tanker omkring konflikten som er nå i og med konflikten har en SÅ omfattende bakgrunn og historikk. Skal man løse et problem permanent må man også se på hva som gjorde at problemet oppstod i første rekke.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (16 minutter siden):

Forskjellene ligger kun på det teoretiske planet.
I praksis er Israel og Palestina to alen av samme stykke; nemlig lavpannede steinaldermennesker som ikke fortjener et fnugg av sympati før de begynner å se fremover mot akseptable løsninger for begge.

Nei, jeg har møtt både fantastiske israelere og palestinere som bare vil leve i fred. Så jeg kan ikke dele ditt syn på dette.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (8 minutter siden):

Nei, jeg har møtt både fantastiske israelere og palestinere som bare vil leve i fred. Så jeg kan ikke dele ditt syn på dette.

Vil nok tro at flertallet på begge sider deler dette ønsket.

 

Synest det virker som at USA har bremset israel litt. åpne noen grenser, strøm og vann.

Endret av leifeinar
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Nei, jeg har møtt både fantastiske israelere og palestinere som bare vil leve i fred. Så jeg kan ikke dele ditt syn på dette.

Selvfølgelig finnes det gode mennesker på begge sider.

Problemet er at disse blir oversett av de svart/hvite og blodtørstige som ikke forstår hva som må til for å skape varig fred.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
overhodet skrev (1 time siden):

Back on track til nyheter. Så vidt jeg ser heter ikke tråden diskusjon om apartheid i Israel.

Nei, men det er dessverre slik at alle andre tråder blir stengt og den siste i dag - som peker til denne tråden som et sted man kan diskutere videre. Så når folk ikke får lov til å diskutere andre steder, så kommer de naturligvis hit. Så forvent mer slikt og forvent at denne tråden også blir stengt av Uderzo i tide og utide inntil han bare stenger den for godt. 
 

Lykke til :) 
 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (13 minutter siden):

Problemet er at disse blir oversett av de svart/hvite og blodtørstige som ikke forstår hva som må til for å skape varig fred

Freden kommer når fordrevne palestinere kan flytte tilbake til områder i Israel og hat og mistenksomhet kan erstattes med forsoning

PS. Irene har sloss i 800 år, og i nord er det fortsatt konflikt

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (8 minutter siden):

Nei, men det er dessverre slik at alle andre tråder blir stengt og den siste i dag


Det er vel et emne som engasjere, som er i nyheten konstant akkurat nå, så det er vanskelig å forstå at man ikke kan diskutere det, alle sider av det, uten at tråden blir stengt i evigheter, så fremt man oppfører seg?

At folk er uenige, er opplagt, og jeg trodde faktisk det var hele eksistensgrunnlaget for diskusjonsfora?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Hangarskip ser imponerende ut og har stor kapasitet for gammeldags luftkrig.
Med de er sårbare i moderne krigføring med feks undervannsdroner og sjømålsmissiler.
Dette er noe feks Iran er fullstendig klar over. 
Jeg antar at at disse dyrebare kolossene blir et opplagt mål, hvis de blottstiller seg. USAs svar blir i så fall massivt.

Hangarskipene har alltid en ubåt med seg som vil fange opp undervannsdroner. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...