Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Det viser det absurde i denne debatten. På Gaza er jøder forbudt og det er dødsstraff for å selge eiendom til jøder. Det er ikke populært å være noe annet enn muslim heller, er du homofil så risikerer du en fryktelig død. 

Jeg vet ikke hva dette kalles, men det er ihvertfall mye verre enn noe sted Israel styrer. 

Gaza kunne ha bygd avsaltingsanlegg. Gaza kunne ha vært Dubai, hvis de ufattelig mengde midler de har mottatt opp igjennom årene ble brukt på annet enn terror og tøys. Men palestinerne har valgt en annen vei.

Dette har ingenting med at deler av Israel sin politikk defineres som apartheid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Entern skrev (21 minutter siden):

Israel er vel det landet i Midt-Østen som har minst apartheid.

"Ærede rett. Greit nok, jeg var del av en voldtektsgruppe, men jeg var den som begikk minst voldtekt altså"

Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Et spørsmål er om Israel klarer å utrydde Hamas, vil det da fortsatt være et "marked" for tilsvarende (konkurrerende) aktører som kan dukke opp på ett eller annet vis?

Ja,uten tvil.
Så lenge regionen og verdenssamfunnet ikke gjør noe med de bakenforliggende årsakene, vil ekstremistene rekruttere motiverte krigere som igjen får støtte fra andre land.  
Intensjonene i Osloavtalen er ikke gjennomførbare med lavpannede og kompromissløse aktører som Palestina og Israel.

Nå graver begge parter sin egen grav…….

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 timer siden):

Det er et hangarskip som kan settes inn, "George Washington", men det er under sjøforsøk fordi det var massivt overhalt fram til mai 2023 i mange år, og så sent som i slutten på september 2023 kunne "Washington" seile ut til sjøs. Den var sist sett i Norfolk 10. oktober, men har siden oppholdt seg i Atlanterhavet på ubestemt tid, trolig er det ikke klarert for stridsoppdrag. Det som er så frustrerende med store hangarskip, er at de er flytende flybaser med bemanningsfasiliteter og materiell som tilsvarer et korps på landet og dermed er svært vanskelig å forhaste uten seriøse ulemper. 

Det blir bare verre og verre i nord. Nå meldes det om rakettangrep på israelske byer og bygder. 

Hangarskip ser imponerende ut og har stor kapasitet for gammeldags luftkrig.
Med de er sårbare i moderne krigføring med feks undervannsdroner og sjømålsmissiler.
Dette er noe feks Iran er fullstendig klar over. 
Jeg antar at at disse dyrebare kolossene blir et opplagt mål, hvis de blottstiller seg. USAs svar blir i så fall massivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan kalle denne konflikten hva man vil. Det er ikke produktivt.

Man kan også mene hva man vil om Israels grunnleggelse. Personlig anser jeg det som et historisk feilgrep. Men så er altså "gjort gjort" og det atpåtil for lenge siden. Så det er heller ikke produktivt å diskutere. Vi kan ikke utrydde verken palestinere eller israelere.


Vi må holde oss til det aktuelle, og det er:

  • Hvem angrep hvem?
    • Hamas angrep Israel
  • Hvem har som uttalt mål å utslette den andre?
    • Hamas er grunnlagt og har målfestet å utslette staten Israel
    • Hamas leder har uttalt at alle jøder i hele verden skal utslettes, enten de har noe med Israel å gjøre eller ei
    • Palestinerne har også mange ganger fått hjelp av statene rundt til å forsøke å utslette Israel. Dette har disse statene etter hvert innsett at ikke er produktivt og ikke lengre er mulig. Ikke minst fordi Israel har atomvåpen.
  • Hvem går aktivt etter sivile?
    • Hamas går direkte etter sivile, inkludert barn, mens IDF historisk har gjort det de kan for å oppfylle militære målsetninger med så få sivile dødsfall som mulig, noe som ikke er lett i verdens tettest befolkede område hvor mennesker holdes som skjold av Hamas


Den eneste konklusjonen jeg klarer å komme frem til, og den eneste mulige, langvarige løsningen på den nåværende konflikten som jeg kan se, er at det er organisasjonen Hamas som slutter å eksistere, og at noen mer fornuftige tar over makten i Gaza.

Aller helst skulle jeg sett at gazaboerne selv for lengst innså at de ble holdt som gisler av Hamas og gjorde noe med det. I fravær av fornuft. Faktum er at Hamas utnytter folks hat, skaper mer hat, og så utnytter det hatet også. Det er gjerne slik ekstremister opererer. Det gjelder tildels også den israelske høyresiden. Men så er det ikke Israel som er den angripende parten.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (41 minutter siden):

Israelere og palestinere er samme rase. Apartheid på Afrikaans betyr rasesegregering. Dersom man sier at palestinerne er ofre for apartheid, så sier man også at Palestina ikke eksisterer og at Gaza og Vestbredden ikke er suverene juridiske entiteter.

At Israelere og Palestinere er "samme rase" spiller ingen rolle for rasister som ønsker å hevde sin egen gruppe over en annen. Logikk eller fornuft er heller ikke forenlig med hat. Historien er flust med eksempler av hvite som er rasistiske mot hvite og svarte som er rasistiske mot svarte. Eksemplifisert i den mest rasistiske ideologien som har eksistert, nazisme. De hadde sin egen "rasepave" (det er ikke noe jeg finner på, de kalte ham faktisk for rasepaven) som definerte raser og forskjellige grupper basert på helt bisarre vilkårer innenfor Europa. t.o.m Tyskere var forskjellige og klassifisert som bedre eller dårligere avhengig av hvor i Tyskland du var fra (Hitler var f.eks en del av "alpefolket" den samme "rasegruppen" som Mussolini).

Leser du Wehrmachts instruksjonsbok for okkupasjonsmakten som skulle besette Norge 9. April finner du flust med rasisme mot Nordmenn.

Uten direkte sammenligning forøvrig med nåværende hendelser, men det eksemplifiserer at rasisme og anvendelsen av ting som apartheid ikke kan sees ut ifra konkrete kriterier sett utenifra.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Entern skrev (12 minutter siden):

Israel var ikke med i gruppen overhodet. De har en stor minoritet de behandler godt!

Du mener har en helt annen rettslig beskyttelse enn andre borgere hvor også rettsvesenet har blitt aktivt brukt for å diskriminere og til og med kaste Palestinere boende i Israel ut av sine egne hjem? Det er å behandle de godt?

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):
  • Hvem går aktivt etter sivile?
    • Hamas går direkte etter sivile, inkludert barn, mens IDF historisk har gjort det de kan for å oppfylle militære målsetninger med så få sivile dødsfall som mulig, noe som ikke er lett i verdens tettest befolkede område hvor mennesker holdes som skjold av Hamas

 

israel har på 5-6 dager klart og slakte like mange barn som russerne har brukt 1,5 år på. de bryr seg ikke om de dreper kvinner og barn, fullstendig skruppeløse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (4 minutter siden):

Du mener har en helt annen rettslig beskyttelse enn andre borgere hvor også rettsvesenet har blitt aktivt brukt for å diskriminere og til og med kaste Palestinere boende i Israel ut av sine egne hjem? Det er å behandle de godt?

Det er å behandle dem godt nok. Mer enn godt nok, på mange måter. Vår egen stat har behandlet minoriteter langt verre, med langt dårligere grunn.

Ukrainerne kommer nok ikke til å behandle russere bosatt i Ukraina, særlig de som har bosatt seg der etter 2014, så pent når den krigen er over, heller. Og det er også helt greit.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Man kan kalle denne konflikten hva man vil. Det er ikke produktivt.

Man kan også mene hva man vil om Israels grunnleggelse. Personlig anser jeg det som et historisk feilgrep. Men så er altså "gjort gjort" og det atpåtil for lenge siden. Så det er heller ikke produktivt å diskutere. Vi kan ikke utrydde verken palestinere eller israelere.


Vi må holde oss til det aktuelle, og det er:

  • Hvem angrep hvem?
    • Hamas angrep Israel
  • Hvem har som uttalt mål å utslette den andre?
    • Hamas er grunnlagt og har målfestet å utslette staten Israel
    • Hamas leder har uttalt at alle jøder i hele verden skal utslettes, enten de har noe med Israel å gjøre eller ei
    • Palestinerne har også mange ganger fått hjelp av statene rundt til å forsøke å utslette Israel. Dette har disse statene etter hvert innsett at ikke er produktivt og ikke lengre er mulig. Ikke minst fordi Israel har atomvåpen.
  • Hvem går aktivt etter sivile?
    • Hamas går direkte etter sivile, inkludert barn, mens IDF historisk har gjort det de kan for å oppfylle militære målsetninger med så få sivile dødsfall som mulig, noe som ikke er lett i verdens tettest befolkede område hvor mennesker holdes som skjold av Hamas

Motparten vil med stor troverdighet stille de samme spørsmålene og få de motsatte svarene.
Hvem angrep og fortsatt okkuperer land i strid med FNs resolusjoner ?
Hvem fordriver/utsletter «den andre» i praksis gjennom stadig nye bosettinger ?
Hvem holder Gaza som et fengsel for hundretusener og bruker sivile midler som vann, strøm, matvarer, humanitærhjelp for å knekke sivilbefolkningen ?

En sivilbefolkning som ikke har noe å tape og som er uten fremtidshåp, er umulig å beseire uten folkemord i stor skala.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Entern skrev (3 minutter siden):

Det er å behandle dem godt nok. Mer enn godt nok, på mange måter. Vår egen stat har behandlet minoriteter langt verre, med langt dårligere grunn.

Det er, for å si det meget forsiktig en helt bisarr unnskyldning

Entern skrev (4 minutter siden):

Ukrainerne kommer nok ikke til å behandle russere bosatt i Ukraina, særlig de som har bosatt seg der etter 2014, så pent når den krigen er over, heller. Og det er også helt greit.

Men Russere som har bosatt seg i Ukraina etter 2014 er kolonialistene. Sammenligningen med Russere og Palestinere i Israel i denne sammenheng gir ingen mening. Hvis du da ikke alvorlig talt mener at det er Palestinerne her som har bosatt seg ulovlig og ikke omvendt.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 minutter siden):

Motparten vil med stor troverdighet stille de samme spørsmålene og få de motsatte svarene.
Hvem angrep og fortsatt okkuperer land i strid med FNs resolusjoner ?
Hvem fordriver/utsletter «den andre» i praksis gjennom stadig nye bosettinger ?
Hvem holder Gaza som et fengsel for hundretusener og bruker sivile midler som vann, strøm, matvarer, humanitærhjelp for å knekke sivilbefolkningen ?

En sivilbefolkning som ikke har noe å tape og som er uten fremtidshåp, er umulig å beseire uten folkemord i stor skala.
 

FNs resolusjoner er ikke verdt en dritt, FN er totalt infiltrert av muslimske diktaturstater.

»fengsel»…hadde ikke palestinerne insistert på ukentlige selvmordsangrep hadde muren vært unødvendig.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (24 minutter siden):

Eh.

Israel var ikke med i gruppen overhodet. De har en stor minoritet de behandler godt!

Hva mener du med «godt» ?

Er innesperring i Gaza godt ?
Er nye israelske bosettinger på okkupert land godt ?
Er Bennys nyeste stunt, hvor han fratok Høyesterett sin uavhengige stilling godt ?
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...