Sir Skrevet 28. september Skrevet 28. september Rhabagatz skrev (33 minutter siden): Israel bomber klanene som nekter å være quislinger. https://www.jpost.com/israel-news/defense-news/article-868810 «The report, citing unnamed security officials and local sources in Gaza City» Hvorfor burde vi tro på en rapport fra Hamas om at Israel dreper klaner fordi klanene ikke vil samarbeide? Dette er samme Hamas som halshogde en klanleder for snakke med Israel ifølge artikkelen du viser til. 6
0laf Skrevet 28. september Skrevet 28. september (endret) Disse klanene er i de fleste tilfeller like ille som Hamas, særlig Doghmush har vært i krangler med Hamas i mange år, så det er vel et forsøk på å spille de mot hverandre? Flere av klanene står bak terrorangrep, kidnappinger og annet, noen er knyttet til Al Qaida og andre større terrornettverk, og de terroriserer ofte folket på Gaza, har rene gjengkriger og den slags Det er uansett en merkelig artikkel uten kilder, om ting som kanskje har skjedd, som ikke lykkes, med folk som kanskje ble bombet .. det er agurktid i Israel Endret 28. september av 0laf 5 2
DrOnline Skrevet 28. september Skrevet 28. september Vi i Norge kan synes hva man vil om krigen i Gaza. Men ord har vist seg å ha liten reell verdi, og faktum er dette: Israel jobber med å fjerne alle menneskene som bor på Gaza. De får ikke bo der lengre. Hvor de skal bo i fremtiden - det er spørsmålet. Jeg tror ingen vet svaret på dette. Deretter mistenker jeg at det som vil skje er at den første dronen som flyr inn fra Vestbredden for å angripe Israelske mål vil utløse nøyaktig samme respons der. Israel vil ikke akseptere å ha naboer som angriper dem, og dronerevolusjonen gjør det nærmest umulig for dem å forsvare seg. Det vil aldri bli noe palestinsk stat, det er ren fantasi. Det viktigste for meg personlig, er at vi tar inn så få palestinere som mulig til Norge, aller helst null. 3 2
Sjørøver Skrevet 28. september Skrevet 28. september Ballalaika skrev (2 timer siden): Gutta på skauen, tydeligvis. Aka helt legitim motstandsbevegelse. Du skal drive med mye mental gymnastikk for å sammenligne de. Når gikk gutta på skauen inn i Tyskland å drepte sivile? Voldtok og filmet det for hele verden å se? 4 1
BadCat Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) 4 hours ago, DrOnline said: Vi i Norge kan synes hva man vil om krigen i Gaza. Men ord har vist seg å ha liten reell verdi, og faktum er dette: Israel jobber med å fjerne alle menneskene som bor på Gaza. De får ikke bo der lengre. Hvor de skal bo i fremtiden - det er spørsmålet. Jeg tror ingen vet svaret på dette. Deretter mistenker jeg at det som vil skje er at den første dronen som flyr inn fra Vestbredden for å angripe Israelske mål vil utløse nøyaktig samme respons der. Israel vil ikke akseptere å ha naboer som angriper dem, og dronerevolusjonen gjør det nærmest umulig for dem å forsvare seg. Det vil aldri bli noe palestinsk stat, det er ren fantasi. Det viktigste for meg personlig, er at vi tar inn så få palestinere som mulig til Norge, aller helst null. Enkelte palestinerne som allerede er i Norge tror at de skal få fred i Gaza ved å angripe norske meningsmotstandere eller nekte de å ytre seg. Selv har de sorte armbind med teksten "From the river to the sea...". Hvis man ikke mener "det riktige" blir man annenrangs borger i eget land. Nye landsmenn eier gatene og fortauet. Det enkleste og tryggeste er å avstå fra å ytre seg. Da får motparten fritt spillerom. På mange måter taper man uansett. Å ytre seg kan være å stå helt rolig og fredelig ned en plakat om "slipp gislene fri" eller å tørre å stå ved siden av en slik plakat. Jeg prøvde det siste og har ikke opplevd lignende sjikane på flere tiår. Endret 29. september av BadCat 8
Rhabagatz Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) 10 hours ago, Tussi said: Jeg vil kanskje kalle Hamas quislinger, eller hva kaller man folk som står bak kvinner og barn og skyter??? Nå må du gi deg. En quisling er per definisjon en som samarbeider med en okkupant. Vi kan ikke kalle en spade for en traktor, selv om det skulle passe vår agenda. Når Israel bomber de som ikke er Hamas, men som nekter å samarbeide, da er det ikke lenger en krig mot Hamas, men en krig mot palestinerne. Endret 29. september av Rhabagatz 5
Ballalaika Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) Rhabagatz skrev (37 minutter siden): Nå må du gi deg. En quisling er per definisjon en som samarbeider med en okkupant. Vi kan ikke kalle en spade for en traktor, selv om det skulle passe vår agenda. Når Israel bomber de som ikke er Hamas, men som nekter å samarbeide, da er det ikke lenger en krig mot Hamas, men en krig mot palestinerne. Quisling er mye synonymt med forræder. Hvem er det de skulle forråde - Hamas. Om man kan kalle Hamas gutta på skauen eller helt legitim motstandsbevegelse så kan man kalle en spade hva som helst - Ex falso quodlibet Endret 29. september av Ballalaika 6
Rune_says Skrevet 29. september Skrevet 29. september 0laf skrev (9 timer siden): Disse klanene er i de fleste tilfeller like ille som Hamas, særlig Doghmush har vært i krangler med Hamas i mange år, så det er vel et forsøk på å spille de mot hverandre? ... Men det er jo interessant at Israel's tilbud var å bevæpne disse klanene. Det betyr at de ikke har noen bevæpning p.t. så da er bombing av nabolaget til klanene ekvivalent med bombing av sivile. 5 1
BadCat Skrevet 29. september Skrevet 29. september Du/dere glemmer at Quisling ble dømt uten tilstrekkelige bevis i en rettsprosess som varte i 10 dager. I dag går relativt lite omfattende saker i månedsvis og ned et langt sterkere krav til bevis. I dag kan man ha en 7 uker lang rettssak for å ha slått noen med et håndkle. 4
UglaSukk Skrevet 29. september Skrevet 29. september South Park om krigen i Gaza : https://x.com/PalestineChron/status/1971599326851002871 Dette er vel hun fra "Hunger Games"... "Hollywood actress Jennifer Lawrence has broken her silence on Israel’s war in Gaza, describing it as “no less than a genocide” and voicing concern about the state of free expression in the United States." https://www.palestinechronicle.com/no-less-than-a-genocide-jennifer-lawrence-breaks-silence-on-gaza/ 2 3
Snikpellik Skrevet 29. september Forfatter Skrevet 29. september (endret) NFF-president Klaveness mener personlig at Israel bør utestenges fra internasjonal fotball siden flere av klubbene i det israelske ligasystemet har utspring i ulovlige bosetninger i okkuperte områder. Dette er et klart brudd på regelverket til FIFA, som forbyr dette. Det samme gjelder Russland som har lag i ligasystemet på okkuperte Krym. Vanskelig å være uenig i dette. Reglene bør gjelde likt for alle. https://www.vg.no/sport/i/AvjMW5/fotballpresident-klaveness-i-podkast-personlig-mener-jeg-israel-burde-vaert-ute Endret 29. september av Snikpellik 5 1
Kone Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) Fredens Religion Gaza-Child Edition AQP04KC3K7qTUiMqMmdKk4BKVHUnScYR0EA080ByAovJ7nwT1bHcZRJau9nPwNz66DwniRawDOHtcNVGY7WBDN7rO_3zoVFLND1LeTRUKQ.mp4 Endret 29. september av Kone 3 2
Tussi Skrevet 29. september Skrevet 29. september Snikpellik skrev (3 timer siden): NFF-president Klaveness mener personlig at Israel bør utestenges fra internasjonal fotball siden flere av klubbene i det israelske ligasystemet har utspring i ulovlige bosetninger i okkuperte områder. Dette er et klart brudd på regelverket til FIFA, som forbyr dette. Det samme gjelder Russland som har lag i ligasystemet på okkuperte Krym. Vanskelig å være uenig i dette. Reglene bør gjelde likt for alle. https://www.vg.no/sport/i/AvjMW5/fotballpresident-klaveness-i-podkast-personlig-mener-jeg-israel-burde-vaert-ute Strategisk, Norge vil tjene på utestengelse, alle som sportslig tjener på det burde ikke få stemme 4
Rhabagatz Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) 3 minutes ago, Tussi said: Strategisk, Norge vil tjene på utestengelse, alle som sportslig tjener på det burde ikke få stemme UEFA vil trolig ikke gå inn for å utestenge Israel fra VM, da det er en turnering som skjer i regi av FIFA. https://www.theguardian.com/football/2025/sep/29/israel-in-line-for-world-cup-qualifying-reprieve-even-if-uefa-imposes-ban Ellers er det vel slik at alle lag for økte vinnersjanser hvis man utestenger ett lag. Endret 29. september av Rhabagatz 3 1
Tussi Skrevet 29. september Skrevet 29. september Rhabagatz skrev (Akkurat nå): UEFA vil trolig ikke gå inn for å utestenge Israel fra VM, da det er en turnering som skjer i regi av FIFA. https://www.theguardian.com/football/2025/sep/29/israel-in-line-for-world-cup-qualifying-reprieve-even-if-uefa-imposes-ban Jeg håper de ikke blir utestengt, og jeg tenker at hvis det blir en varig våpenhvile burde det uansett ikke skje. 3
Rhabagatz Skrevet 29. september Skrevet 29. september 3 hours ago, Snikpellik said: NFF-president Klaveness mener personlig at Israel bør utestenges fra internasjonal fotball siden flere av klubbene i det israelske ligasystemet har utspring i ulovlige bosetninger i okkuperte områder. Dette er et klart brudd på regelverket til FIFA, som forbyr dette. Det samme gjelder Russland som har lag i ligasystemet på okkuperte Krym. Vanskelig å være uenig i dette. Reglene bør gjelde likt for alle. https://www.vg.no/sport/i/AvjMW5/fotballpresident-klaveness-i-podkast-personlig-mener-jeg-israel-burde-vaert-ute Det er jo egentlig et veldig godt poeng, og noe man burde ha agert mot for lenge siden. 4
Rhabagatz Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) 5 minutes ago, Tussi said: Jeg håper de ikke blir utestengt, og jeg tenker at hvis det blir en varig våpenhvile burde det uansett ikke skje. Jeg er enig der. Hvis Israel inngår og overholder en våpenhvile og gjør noe med settlerterroristene, bør de få bli. Jeg er ikke for å utestenge for å straffe Israel, det er mer at vi må markere at de har trådt over en grense. Det holder på å gå opp for israelerne at de er på full fart inn i pariah-tilstand. De må reagere, eller ta konsekvensen. De må velge mellom apartheid / etnisk rensing og å være en assosiert del av Europa. Endret 29. september av Rhabagatz 2
BadCat Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) Å stenge ute mennesker basert på hvor de kommer fra, strider mot de verdier vi har i vår tid. Hvis forsoning og brobygging er målet, virket det mot sin hensikt. Hvis man sier, "Vi tåler ikke deg/dere", er det ingen grunnlag til å komme videre i noen nivå eller arenaer. Endret 29. september av BadCat 2 1 1
Rhabagatz Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) 11 minutes ago, BadCat said: Å stenge ute mennesker basert på hvor de kommer fra, strider mot de verdier vi har i vår tid. Hvis forsoning og brobygging er målet, virket det mot sin hensikt. Hvis man sier, "Vi tåler ikke deg/dere", er det ingen grunnlag til å komme videre i noen nivå eller arenaer. Gjelder dette Russland også? Når det gjelder Israel er situasjonen spesiell, da de egentlig er asiatiske. Vi snakker om å slutte å gi dem positiv særbehandling. Endret 29. september av Rhabagatz 4
DukeNukem3d Skrevet 29. september Skrevet 29. september (endret) Rhabagatz skrev (9 timer siden): Nå må du gi deg. En quisling er per definisjon en som samarbeider med en okkupant. Vi kan ikke kalle en spade for en traktor, selv om det skulle passe vår agenda. Når Israel bomber de som ikke er Hamas, men som nekter å samarbeide, da er det ikke lenger en krig mot Hamas, men en krig mot palestinerne. Det har litt forskjellig betydning. Om man motarbeider en islamistisk terrororganisasjon som bare ødelegger for egen befolkning så gjør man noe heroisk og en del palestinere ser dette. Det var nylig en artikkel i VG om fredelige palestinere på Gaza som sier at de også er Hamas sine gisler (kanskje en vekker for deg?) Om man arbeidet for nazistene sin ondskap så var man en quisling, altså søppel. Jeg vet ikke om du fortsatt tenker på Hamas som en grasrotbevegelse, men selv Barth Eide er jo tydelig på at fremtiden på Gaza må være uten Hamas. Palestina må styres av ansvarlige myndigheter, og med en slik formulering er det plutselig langt mer å være enig i. Ifølge demokratene i USA bør Gaza også være demilitarisert, signerer det og. https://www.vg.no/nyheter/i/pP3jRR/i-livsfare-i-gaza-vi-er-ogsaa-gisler Endret 29. september av DukeNukem3d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå