Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Du fortsetter å diskutere mannen. Var det noe galt med ballen i dette tilfellet? Et intervju med en mann som er oppvokst med Hamas som far.

De har nok rett i mye, grunnen til at du nesten alltid er uenig med dem er at du nesten alltid tar feil.

Faren til Mosab Hassan Yousef er Hassan Yousef, leder for Hamas, Hamas er likevel ikke faren til  Mosab Hassan Yousef. 

Jeg vet ikke, det er jo et klippet intervju, men jeg tviler ikke på at Mosab Hassan Yousef forteller fra sin egen virkelighet slik han opplever den, et intervju er i stor grad en fortelling av subjektiv opplevelse, og PragerU har naturlig nok plukket opp Yousef etter han konverterte til kristendommen og begynte å beskrive Islam som nazisme og erklærte at han ikke hadde respekt for noen muslimer, altså er han er forenelig med deres plattform og syn, aldri i verden om de hadde gitt taletid til noen som var mer kritiske til Israel.
Man kan mene dette vitnesbyrdet er hvor verdifult som helst, og la det forme forståelsen sin av konflikten, men det er ikke en særlig rasjonell måte å inngå med noe på, individer har sine inviduelle forståelser, å bare lete frem den man er mest enig med, er ikke noen god metode for økt forståelse.

Men jeg gjentar meg selv, jeg har allerede skrevet hvorfor jeg ikke synes slike intervjuer er noen god kilde til en større kunnskap.

Jeg har lagt ved kilder for min forståelse av PragerU som en kilde til løgn, jeg har gitt eksempler på løgner, det er ikke så mye min mening, som et faktum, men jeg forstår jo at dersom du har latt PragerU forme din forståelse av verden, at det ikke frister å utfordre det hos seg selv.
(Det er kanskje derfor du hadde så dumme ståsted sist vi snakket sammen?)

For å gjenta, det er ikke at PragerU er konservative jeg reagerer på, det er at de ikke er sannferdige, at de lyver, at det de sier ikke stemmer overens med virkeligheten:

[...]Many of these lies are especially common in their content for kids, such as with “Leo & Layla’s Historical Adventures”– a series that features a brother and sister traveling through time to meet various historical figures. In one episode, “Leo & Layla Meet Frederick Douglass,” PragerU makes the claim that in the 1800s, “slavery was a part of life all over the world.
It was America that began the conversation to end it.” In actuality, the U.S. was nowhere near the first country to end slavery. The Republic of Ragusa outlawed the slave trade in 1416, Vermont (an independent nation at the time) abolished slavery as a whole in 1777, Spain followed in 1811, Britain in 1833, and France in 1848. The U.S. didn’t until 1862. However, PragerU doesn’t care about facts if the truth can be warped to serve their own interests. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke et medie, så jeg har den fordelen at jeg ikke trenger å være nøytral, ei heller påberope meg nøytralitet.

Jeg er heller ikke venstrevridd, og stemmer Høyre. Mine meninger om denne krigen skiller seg for eksempel ikke stort fra det hverken Høyre eller Venstre, to partier på høyresiden mener om denne krigen, eller hva mange israelske partier og politikere i sentrum mener. I noens øyne er dette nå «venstreradikalt», men da er det jo deres politiske kompass som har fått seg en smell. Videre synes jeg det er nyttig å forholde seg til hva eksperter og majoriteten av forskere mener om saker jeg ikke kan så mye om, for eksempel i spørsmål om krigsforbrytelser og folkemord.

NRK og andre seriøse medier sprer ikke «propaganda», de dekker denne krigen nøytralt og kritisk, slik de skal. Jeg finner ikke mye forskjell på NRK og mange israelske medier, som jeg bruker en del tid på. Selvsagt får NRK mye kritikk fra både pro-palestinere og pro-israelere på ytterkantene, de finner alltid noe å være sure for hvis de er uenig.

Vel, NRK skulle jo ikke være nøytrale til Trump. Kan si hva man vil om han, men det var nøytralitet vi snakket om, var det ikke?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

NRK er ikke «venstrevridde» eller «pro-palestinske», de er nøytrale.

Takk for latteren, den var god 🤣

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Kone skrev (3 minutter siden):

Vel, NRK skulle jo ikke være nøytrale til Trump. Kan si hva man vil om han, men det var nøytralitet vi snakket om, var det ikke?

Hvis en er Israelvenn stemmer en vel ikke på en holocaustfornekter som er dømt for antisemittisme og jødehat?

• Liker 1
Skrevet

Forøvrig finnes vel alle videoene med Mosab Hassan Yousef, såkalte "son of Hamas", fra en haug med kilder, så hvem som postet det fremstår irrelevant, det eneste relevante blir om Yousef er troverdig eller ikke?

Det er vanskelig å forstå at noen ønsker å sette hans troverdighet i dårlig lys, han snakker tross alt om en grusom terrororganisasjon som man skulle tro de fleste ikke vil støtte?

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 6
Skrevet (endret)
0laf skrev (1 time siden):

Forøvrig finnes vel alle videoene med Mosab Hassan Yousef, såkalte "son of Hamas", fra en haug med kilder, så hvem som postet det fremstår irrelevant, det eneste relevante blir om Yousef er troverdig eller ikke?

Det er vanskelig å forstå at noen ønsker å sette hans troverdighet i dårlig lys, han snakker tross alt om en grusom terrororganisasjon som man skulle tro de fleste ikke vil støtte?

Det stopper vel opp for venstresiden når han også sier at majoriteten av palestinerne egentlig støtter Hamas, og at de feiret i gaten etter terrorangrepet 7 oktober.

Da raser narrativet sammen.

Endret av Kone
  • Liker 7
Skrevet (endret)
Sir skrev (1 time siden):

Men det virker lite gjennomtenkt. Vanligvis er jo historien de ønsker å fortelle at det er Israelerne som er slemme. Jeg under også på hva som skjer med mobben rundt.

Tja.

De ønsker også å fremstå som sterke og at de straffer de som samarbeider med fienden.

De filmet jo også det som skjedde 7. oktober, og i deres øyne var disse grusomme handlingene rettferdige og helt riktige å gjennomføre. 

Det er jo akkurat det som er grunnen til at de må bekjempes. De mener jo at alle som sympatiserer med fienden er skyldige og kan drepes. De ser ikke det som grusomt, men rettferdig og riktig.

Endret av KalleKanin
  • Liker 3
Skrevet
4 minutes ago, 0laf said:

Hans troverdighet er helt ok for min del, på et subjektivt nivå, jeg tviler ikke på at han forteller om tingenes tilstand slik de står seg for ham.

Også tenker jeg at det er i alles interesse å ønske seg vekk at folk bruker kilder som PragerU, denne diskusjonen er vanskelig og betent nok om ikke folk skal komme drassende på kilder som på egenhånd har ødelagt sin troverdighet helt fullstendig.

• Liker 3
Skrevet
KalleKanin skrev (1 minutt siden):

Tja.

De ønsker også å fremstå som sterke og at de straffer de som samarbeider med fienden.

De filmet jo også det som skjedde 7. oktober, og i deres øyne var disse grusomme handlingene rettferdige og helt riktige å gjennomføre. 

Det er jo akkurat det som er grunnen til at de må bekjempes. De mener jo at alle som sympatiserer med fienden er skyldige og kan drepes. De ser ikke det som grusomt, men rettferdig og riktig.

Ja, du har et poeng. Men nå har vel Hamas også prøvd å redusere publisiteten rundt videomateriale fra 7. oktober, og ihvertfall en leder var i studio og prøvde å marginalisere det ved at det ikke var Hamas, det var palestinske sivile som hadde benyttet anledningen til å utøve vold og filme det når Hamas brøt igjennom gjerdene.

• Liker 3
Skrevet
Kone skrev (12 minutter siden):

Det stopper vel opp for venstresiden når han også sier at majoriteten av palestinerne egentlig støtter Hamas, og at de feiret i gaten etter terrorangrepet 7 oktober.

Da raser narativet sammen.

Vel, det stemmer jo.

• Liker 5
Skrevet
Mr. President™ skrev (4 timer siden):

Men det er veldig interessant at du reagerer på "kontoer på Twitter" istedenfor det faktiske innholdet i disse ekte videoene som florerer på nett. Det er helt vilkårlig hvem sin tweet jeg velger å lime inn her da det er videoene jeg er ute ette

Så hvorfor ikke poste fra en nogenlunde seriøs aktør? Man tar gjerne det som er nærmest for hånden

• Liker 4
Skrevet
0laf skrev (1 time siden):

Dette. Om Palestinakomiteen legger ut en tale fra Netanyahu (og ikke feilrepresentert den) så blir ikke talen et ikke-gyldig argument fordi man ikke finner palestinakomiteen troverdig. Palestinakomiteen er her bare budbringer, slik som PragerU om Hassan Yousef. 

(Så trenger man ikke dermed være enig i palestinakomiteen eller PragerU sine synspunkter om disse videoene selvsagt)

Da den nå avdøde Hamas-lederen uttalte at "7.oktober skal gjentas igjen og igjen til Israel er utslettet" så var det få norske aviser som valgte å dekke det. Selv om jeg mener det er en viktig sak. Var vel bare nettavisen? Dermed blir man på sett og vis noe tvunget til å gå til andre kilder for å få frem viktig nyansering i konflikten da norske medier velger å ikke dekke israelsk argument/standpunkt. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
Snikpellik skrev (10 timer siden):

https://mediabiasfactcheck.com/prageru/

PragerU – Bias and Credibility

Vis skjult innhold

PragerU - Questionable Source - Extreme Right Bias - Republican - Conservative - Fake News - Not CredibleFactual Reporting: Low - Not Credible - Not Reliable - Fake News - Bias

QUESTIONABLE SOURCE

A questionable source exhibits one or more of the following: extreme bias, consistent promotion of propaganda/conspiracies, poor or no sourcing to credible information, a complete lack of transparency, and/or is fake news. Fake News is the deliberate attempt to publish hoaxes and/or disinformation for the purpose of profit or influence (Learn More). Sources listed in the Questionable Category may be very untrustworthy and should be fact-checked on a per-article basis. Please note sources on this list are not considered fake news unless specifically written in the reasoning section for that source. See all Questionable sources.

Overall, we rate PragerU Questionable based on extreme right-wing bias, promotion of propaganda, the use of poor sources who have failed fact checks, and the publication of misleading information regarding immigration and climate change.

(...) Dennis Prager is a Neoconservative radio host and columnist for the far-right and questionable WND. Prager believes that Christianity is under threat from secular leftist universities and therefore created PragerU to counteract them. PragerU has developed two partnership programs to help cultivate relationships with educators. PragerU’s Educator Program supplies teachers with lesson plans and study guides accompanying their videos. Additionally, secondary school teachers and college professors can register for their classes through PragerU’s Academic Partnership program, which lets students sign up and allows teachers to monitor their students’ progress.

Jeg har den dypeste forakten for PragerU av hele mitt hjerte. Er det noe jeg ikke tåler, er amatørmessig og ondsinnet historieforfalskning som PragerU driver med. 

Potential PBS replacement network says slavery was ‘no big deal’ in video

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Sir skrev (38 minutter siden):

Hvorfor er det matmangel i Gaza?

Fordi de ikke får mat?

Nå er det jo en pågående sultkatastrofe i følge IPC, så det kommer til å bli ille
Det er tre krav for å erklære en sultkatastrofe
1. Ekstrem usikkerhet for matforsyning
2. Akutt underernæring
3. Overdødelighet fra sult

Det er en haug med kriterier for å kunne fastslå disse punktene, men det mest dramatiske er selvfølgelig det siste, at folk dør

I følge IPC kreves det minst 2 dødsfall per dag, per 10 000 innbyggere, for at det skal være en sultkatastrofe
Det betyr rundt 450 mennesker om dagen i Gaza, som nå dør av sult
Bare denne måneden vil 14 000 mennesker i Gaza dø av sult, fordi de ikke får mat

Per i dag er det rundt 60 000 som er døde i krigen.
Pussig nok dør ikke folk av naturlige årsaker i Gaza, alle dør av krig, men dette tallet vil altså doble seg før jul, nå som så mange dør av sult

Det fraktes forøvrig inn mer enn nok mat, i henhold til tallene fra Cogat, men ingen ser ut til å kunne svare på hvorfor maten ikke kommer frem til folket i Gaza, hvor minst 450 mennesker nå dør av sult hver eneste dag, ettersom det er kriteriet for å erklære en sultkatastrofe

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

Det er normalt å dø av kulde og sult. Det er kun i et kort tidsrom i vår tidsalder at man tror at det ikke finner sted. Det er nullvisjon for "alt". Nullutstlipp av CO₂, nullvisjon for døde i trafikken, utryddelse av fattigdom, utryddelse av forskjeller. Virkeligheta er ikke slik. Krig er heller ikke unormalt.

Folk hytter neven mot NRK-skjermen, fordi de er lurt til å tro at normalen og det man søker, er null ellendighet i verden.

Da befolkningastadig blir påminnet hvem de hater eller burde hate, er det neppe ingen mulighet at folk våkner en morgen og har glemt hvem de eller forrige generasjon kriget mot.

På 500-tallet var det klimakrise og halvparten av Skandinavias befolkning ble utryddet. I dag er det hensynsløse mennesker som for skylda for den slags og det meste annet som er vondt i verden. Enkelte mener at det er ei myte, forskning.no mener at det skjedde. Jeg var ikke der den dagen.

https://www.forskning.no/arkeologi-historie-klima/fimbulvinteren-er-ikke-en-myte/258233

https://no.wikipedia.org/wiki/Klimasjokket_i_535–536

Jeg mener ikke at det er bra at folk lider. Jeg poengterer at det ikke er nytt og stiller spørsmål ved hva folk i de tusen hjem forsøker å oppnå med sin bedrevitenhet og kritkk som grenser til hat. Det finnes ikke et menneske som kan gjøre alle mennesker i verden enige og forlikt. Ei heller et menneske som kan temme naturen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Sir skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det matmangel i Gaza?

Fordi Israel blokkerer mat, nødhjelp og medisiner.   De slipper igjennom ca 85 lastebiler pr dag når behoved nøkternt er beregnet å være 600 lastebiler per dag.  Det vil si, som FN og uavhengige granskere sier, at Israel bruker sult som våpen.

I tillegg skytes ca 20-25 ved matutleveringer hver dag.  Det er snakk om ubevæpnede sivile og ikke Hamas.  Tar vi med de som skytes av IDF droner styrt av video-gamere som synes det er artig å skyte på alt som rører seg, systematisk bombing av Gaza etc, så er det 100+ sivile som drepes hvert døgn.

Ifølge propagandaen er majoriteten av palestinere Hamas, men Hamas utgjør bare 1,7% ifølge denne aksje-traderen som virker å ha god kontroll på tall og prosenter.  Han sier også rett ut at det er et folkemord vi ser og at det er en "game changer" i forhold hva verden kan tolerere.  

Endret av Rune_says
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er ingen som lar fienden få spise uten vederlag. Vederlag kan være at Hamas går i eksil og forlater området, at visjonen om en palestinsk stat oppgis eller å frigi gisler. Det siste er dubiøst da det er få gisler som fremdeles trekker sin pust.

7. oktober 2023 satte Hamas i gang sitt mest omfattende angrep på Israel noensinne. Tidlig på morgenen ble det avfyrt flere tusen raketter fra Gaza mot Israel, samtidig som Hamas-milits tok seg forbi grensegjerdet og angrep mål inne i Israel.

https://snl.no/Hamas

Endret av BadCat
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Rune_says skrev (21 minutter siden):

Fordi Israel blokkerer mat, nødhjelp og medisiner.   De slipper igjennom ca 85 lastebiler pr dag når behoved nøkternt er beregnet å være 600 lastebiler per dag. 

Det er det samme hver dag, hundrevis av lastebiler, tonnevis med mat

Rune_says skrev (21 minutter siden):

Ifølge propagandaen er majoriteten av palestinere Hamas, men Hamas utgjør bare 1,7% ifølge denne aksje-traderen som virker å ha god kontroll på tall og prosenter.  Han sier også rett ut at det er et folkemord vi ser og at det er en "game changer" i forhold hva verden kan tolerere.  

Hva en gammel aksjetrader mener er vel helt irrelevant, men han har jo forsåvidt et poeng
Etter terrorangrepene ble det anslått at Hamas talte 20-30 000 medlemmer, en liten del av palestinerne

Nå har man jo snart drept det antallet stridende, har funnet enorme mengder raketter og våpen på skoler, sykehus og andre stedet, men likevel så pågår det harde kamper i Gaza mellom IDF og palestinere, enten de er Hamas eller ikke, så noen kjemper jo åpenbart

Så å si alle Hamas-ledere, også de i Qatar, er eliminert, men Hamas holder fremdeles gisler og forhandler 

Mye tyder på at støtten for Hamas var betydelig større enn først antatt, og meningsmålinger rett etter angrepene mot Israel viste også at over 70% av palestinerne i Gaza støttet terrorangrepene og mente det var riktig fremgangsmåte, så at flere har tatt opp våpen er nok også høyst trolig

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...