Gå til innhold

Bildekk: beste mønsterdybde foran eller bak?


Mr.M

Anbefalte innlegg

for egen del har jeg alltid brukt beste dekk-paret foran (hvis forskjell)

men nå leste jeg nylig at man skal ha beste paret bak for å redusere faren for sladd.

Min tankegang har vært at siden bilene stort sett er forhjulsdrevne så ønsker man ha best gripetak foran, og også redusere faren for vannplaning. Også på vinterføre, for å minske sjansen for at bilen når du svinger, bare forsetter rett frem. Baksladd er det sjelden jeg opplever.

Hvordan gjør andre her det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også beste dekka framme på bil med forhjulsdrift.

Kva som er mest rett er sjølvsagt situasjonsavhengig, men under vanleg køyring så er eg langt meir bekymra for å miste styringa og skli rett fram i ein sving slik at eg enten frontkolliderer i motsatt køyrebane eller ender i grøfta og fjellveggen på den andre sida, enn eg er bekymra for å få sladd. Er det så glatt at det er fare for bakhjulssladd så må eg sjølvsagt tilpasse farta.
Sekundert, men likevel den viktigaste grunnen til at eg vil ha dei beste dekka framme er enkelt og greitt framkomelegheita. Det er mest vekt på framdekka og det kombinert med gode dekk kan være akkurat marginane eg treng for å kome meg heilt opp ein glatt bakke.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 minutter siden):

var forresten i manualen til bilen min (Volvo V50) at de skriver beste dekkene bak. Det er jo ren skjær vranglære så skjønner ikke helt hvorfor de holder på det.

Dette var anbefalt tidligere, for å unngå overstyring. For mange er det vanskeligere å håndtere overstyring enn understyring. Med elektroniske hjelpemidler er dette ikke like "farlig" som før, og da prioriterer de fleste best mulig bremseeffekt med de beste dekkene foran (og fremkommelighet for de som har forhjulstrekk).

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Kjenner til 4 grunner hvorfor største mønsterdybde skal være foran:

  • bedre for å hindre vannplaning
  • bedre for å bremse (uansett hvor drivhjulene er)
  • bedre for styringen
  • om du har forhjulsdrift - bedre for fremdriften

Folk med 'aktiv kjørestil' 🙄 har kanskje argumenter for bak.

Endret av trikola
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg putter de med mest mønsterdybde bak. 

Men det er bare fordi jeg foretrekker å ha lik rulleomkrets foran og bak og bytte hele dekksettet på samme tid. 

På Tesla Model 3 2019, så kjører bilen overveldende mest kraft til bakhjul, så de slites raskere. Ca. 1mm raskere slitasje bak enn foran i sesongen eller noe. Så ikke akkurat store forskjeller i veggrep på dekka.

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Men for sommerdekk er jeg redd å ha for dårlige bak med tanke på vannplaning

treffer vannet først med fronten, er ikke bedre med beste dekk der? Forhjulene presser vel mest mesteparten av vannet vekk innen bakhjula treffer uansett?

må legge til jeg ikke husker (eller har opplevd) at bakparten får planing, men fronten har "danset/sklidd" noen ganger i løpet av årene.

er det forsket/testet hva som egentlig lønner seg, av NAF etc?

Endret av Mr.M
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, sedsberg said:

Framdekka presser bort vannet ja. Man kan jo til og med få effekt av dette fra bilen foran.

Kommer jo an på situasjonen, men avstanden din er da kanskje for liten. 😉

Og om det funker  - både bilen foran og dine forhjul presser vekk vannet - så er det dobbelt så bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...