Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kalkyle på pris nedgang ved å eie bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisnedgang styres like mye av alder på bilen som av kilometerstanden. Bare et tips, se på kampanjer på Mazda mx30, de annonseres fra 219 tusen nye. Leasingpriser er en pekepinn på hva verdifallet kommer til å bli, men trolig vil du tape noe mindre enn leasingprisen dersom du kjøper. Man betaler jo litt for renter også. Leasing koster ca 130 tusen for 3 år og 36 tusen km for den bilen.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (14 minutter siden):

Finnes det en kalkyle på det bil går ned i pris fra man kjøper til man selger. Da tenker jeg om jeg kjøper bil for 229.000 kr og som har gått 24.000 kilometertilstand. 

Hva bilen koste når jeg har kjørt 50.000 i kilometertilstand?

Bil eks. Mazda mx-30, elektrisitet og 2022 modell.

 

Ca 50% nedgang hvert 5. år.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (14 timer siden):

Finnes det en kalkyle på det bil går ned i pris fra man kjøper til man selger. Da tenker jeg om jeg kjøper bil for 229.000 kr og som har gått 24.000 kilometertilstand. 

Hva bilen koste når jeg har kjørt 50.000 i kilometertilstand?

Bil eks. Mazda mx-30, elektrisitet og 2022 modell.

Du overtenker for mye. Bare kjøp den Mazda'en. Virker som en kurant bil for deg og ditt behov.

Lenke til kommentar

Det finnes kalkyler, men kva som blir restverdien på ein bestemt bil om 2, 5 eller 10 år blir berre kvalifisert gjetting.
Ein kan sjå kva andre tilsvarande bilar har gått ned i pris tidlegare, men det er høgst usikkert om det også gjeld for framtida.

For plutseleg så er det ein batterifeil på MX-30 2022 som fyrst kjem til syne etter 3 år og som gjer at bilen mister nesten all bruktverdi, eller motsatt at det viser seg at dette er ein kjempebil som er mykje betre enn alle andre bruktbilar om eit par år og som derfor held seg i verdi.

Beste tipset er som sagt å sjå kva det ville kosta å lease ein slik bil kontra leasingkostnadane ved ein annan bil. Fortsatt ingen garanti, men då får du i det minste eit lite innsyn i kva profesjonelle bilforhandlarar reknar med at dei kan få for ein innlevert bil etter leasingperioda er over.

Utanom det så blir det berre å bruke tommelfingerreglar som til dømes NAF sin:
-Verditap på 20% fyrste året
-30 % etter to år
-40% etter tre år
Og deretter gradvis verditap til bilen blir seks år gamal og ein får eit årleg verditap på ca 10%.

 

Den absolutt største X-faktoren er uansett kor god jobb du gjer med å selge bilen når du skal kvitte deg med den. Dersom du selger den privat og er litt bestemt på å ikkje la deg prute ned for mykje, og kanskje også legger litt arbeid i å finne rett kjøpar så kan det utgjere mange titusenar i prisforskjell.
Det minst økonomiske du gjer er å levere inn bilen som innbyttebil, då får du ikkje særleg mykje for bilen men samtidig så er det ein veldig lettvindt måte å kvitte seg med bilen utan å risikere å måtte bruke tid på reklamasjonar og slikt i ettertid.

Lenke til kommentar

KVD har en kalkulato:. https://www.kvdnorge.no/bilvardering Tror den er er primært  bassert på KVD sine egne auksjonsdata.

Ved å skru litt på registreringsdato og kjørelengde kan du se hvordan det påvirker.

Den gir en "helt ok" indikasjon på nyere biler med høy omsetning. Den er unøyaktig på eldre biler og biler som ikke omsettes så mange av.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Det varier jo veldig på hva du betaler for bilen, hvor godt man tar vare på den osv.

Jeg kjøpte en halvt år brukt volvo v40 for 240.000 i 2014, fikk "verdivurdering" i
forbindelse med evt innbytte nå for en uke siden rett i underkant av 100.000.
Dvs verditap på rett i underkant av 150.000 på 10 år / 15.000 pr år ca
Har riktignok kun kjørt 8.000km pr år i snitt, så det er vel under normalt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...