Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Just now, ozone said:

Palestinerne var bare ikke i stand til å motsette seg det på samme måten den gangen det skjedde hos dem.

Den gangen det skjedde er litt uspesifikt.

Hvor mange år siden var det palestinerne mister territorium. Sammenlig gjerne med antall år Ukraina mistet territorium.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):

Men palestinerne vil forsøke å utslette Israel.

Dobbeltmoralen her er din, i min oppfatning.

Dette er grunnen til at separasjonen av disse to er helt arbitrær. Palestina som en selvstyremyndighet har inget uttalt mål å "utslette" Israel, så dette er bare tull og den proverbiale dritten som renner ned leggen som du så fint sa det, varmer beina dine, ikke mine av samme grunn.

Å rettferdigjøre en kollektiv avstraffelse av et helt folkeslag gjør moralen og sinnelaget ditt ikke så langt fjernet fra Russisk tankegang og sinnelag.

Lenke til kommentar
1 minute ago, ozone said:

Palestinerne var bare ikke i stand til å motsette seg det på samme måten den gangen det skjedde hos dem.

Ingen anklager Ukraina for å kjempe mot, ja til og med angripe må inne i Russland. Så hvorfor synes noen det er greit at israel okkuperte Palestina, og kritiserer Palestinerne for å prøve å bli kvitt dem?

Merkelige greier altså.



Om Ukraina skjøt 5000 raketter inn i Russland før krigen brøt ut, og tok russiske gisler og kjørte dem tilbake til Ukraina, og drepte russiske kvinner og festet dem nakne til panseret på bilene sine og paraderte dem gjennom gatene, gikk hus til hus og drepte russiske sivile, og kjørte rundt i russiske byer og pepret ned sivile ved bussholdeplasser...

.....så tror jeg mange som støtter Ukraina hadde reagert jo. Det hadde jo snudd hele saken på hodet.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (4 minutter siden):

Ingen anklager Ukraina for å kjempe mot, ja til og med angripe må inne i Russland. Så hvorfor synes noen det er greit at israel okkuperte Palestina, og kritiserer Palestinerne for å prøve å bli kvitt dem?

Merkelige greier altså.

 

Jeg spekulerer i at det er så banalt enkelt at det snakk om muslimer, dessverre. 

 

Vanskelig å være objektiv når man i utgangspunktet misliker muslimske innvandrere.

 

 

 

Endret av Psykake
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Just now, Psykake said:

Jeg spekulerer i at det er så banalt enkelt som at det snakk om muslimer, dessverre.


Tvert imot er det mange som støtter muslimer fordi de er muslimer. Mange venstreradikale støtter også palestinerne, bare fordi de er imot Israel, som er alliert med USA. Dette er blokkdannelser som går langt tilbake.

Det er ingen her som har monopol på dobbeltmoral.

Faktum er at palestinske militante bevisst skaper konflikt og går etter sivile.

Den som sidestiller Ukrainas militære med islamistiske terrorgrupper har mer enn én skrue løs.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 minutter siden):



Om Ukraina skjøt 5000 raketter inn i Russland før krigen brøt ut, og tok russiske gisler og kjørte dem tilbake til Ukraina, og drepte russiske kvinner og festet dem nakne til panseret på bilene sine og paraderte dem gjennom gatene, gikk hus til hus og drepte russiske sivile, og kjørte rundt i russiske byer og pepret ned sivile ved bussholdeplasser...

.....så tror jeg mange som støtter Ukraina hadde reagert jo. Det hadde jo snudd hele saken på hodet.

Ehhhh, skjedde ikke alt det du nevner ETTER israel okkuperte Palestina?

 

EDIT: VG nå:

Postdoktor ved Chr. Michelsens Institutt (CMI), Kjersti G. Berg, sier at palestinerne lever under en brutal militær okkupasjon med gjentatte menneskerettighetsbrudd.

Endret av ozone
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (Akkurat nå):

Men så har jeg heller ikke gjort det. IDF skyter ganske så konsekvent på militære mål.

IDF og underforstått staten Israel beskytter bosettere på vestbredden som terroriserer og dreper palestinere så dette er pisspreik.

Du skrev at "Men palestinerne vil forsøke å utslette Israel" som implisitt legger skyldfordelingen for faenskapet i midtøsten over på en part. Så du kan ikke vri deg unna den.

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (7 minutter siden):

Dette er grunnen til at separasjonen av disse to er helt arbitrær. Palestina som en selvstyremyndighet har inget uttalt mål å "utslette" Israel, så dette er bare tull og den proverbiale dritten som renner ned leggen som du så fint sa det, varmer beina dine, ikke mine av samme grunn.

Å rettferdigjøre en kollektiv avstraffelse av et helt folkeslag gjør moralen og sinnelaget ditt ikke så langt fjernet fra Russisk tankegang og sinnelag.

Det står i Hamas sitt charter at Israel skal utslettes ihvertfall. Det er vel om mulig enda verre uttalt mål enn det Putin har for Ukraina.

Ukraina ser opp til Israel, de ser heldigvis ikke til palestinske islamistiske terrorgrupper selv om du åpebart mener de bør gjøre det siden forskjellen er "arbitrær":

"Olena Zelenska, kona til Ukrainas president Volodymyr Zelensky, sier hennes nasjon ser på Israel som en kilde til inspirasjon. Hun viser til Israel motstandskraft, hvor landet flere ganger har stått imot angrep fra sine naboland.

Det er ingen overdrivelse å si at Israels tidligere erfaringer inspirerer innbyggerne i Ukraina, sier Zelenska i et israelsk TV-intervju.

Både under Seksdagerskrigen i 1967 og Yom Kippur-krigen i 1973 møtte Israel flere arabiske armeer, men til tross for at de var underlegne i antall soldater og utstyr, vant den jødiske staten krigene mot sine arabiske naboer.

Vi ser israelernes styrke og motstandskraft i den vanskelige situasjonen Israel har vært i i mange år. Deres motstandskraft er et eksempel for oss, sier Ukrainas førstedame i intervjuet som ble gjennomført via en videoforbindelse.

Zelenska takket også for all støtten Israel har gitt til Ukraina og skrøt spesielt av samarbeidet hvor Israel trener opp ukrainsk helsepersonell til å håndtere psykiske traumer, som landet sannsynligvis vil møte mye av i kjølvannet av Russlands invasjon av landet. De siste månedene har to grupper psykisk helsepersonell, hovedsaklig psykologer og terapeuter, besøkt Israel for å lære av israelske traumeeksperter.

– Ifølge estimater fra det ukrainske helsedepartementet vil rundt 15 millioner ukrainere ha behov for psykisk helsehjelp. Vi har ingen tid å miste, så vi må starte dette arbeidet med en gang, sier førstedamen."

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (8 minutter siden):

 

Jo: Russland prøvde nylig å "bosette" Ukraina.

Palestinerne var bare ikke i stand til å motsette seg det på samme måten den gangen det skjedde hos dem.

Ingen anklager Ukraina for å kjempe mot, ja til og med angripe må inne i Russland. Så hvorfor synes noen det er greit at israel okkuperte Palestina, og kritiserer Palestinerne for å prøve å bli kvitt dem?

Merkelige greier altså.

Tja, hvis du ikke forsto hva jeg skrev, og trekker inn Russland sitt angrep på Ukraina så er det bare å legge ballen død.

Lenke til kommentar
Just now, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Du skrev at "Men palestinerne vil forsøke å utslette Israel" som implisitt legger skyldfordelingen for faenskapet i midtøsten over på en part. Så du kan ikke vri deg unna den.

 

Jeg kan i hvert fall ikke vri meg unna dine mistolkninger :)

Når jeg sier "palestinerne" i den sammenhengen så snakker jeg altså om dem som gruppe, og/eller deres myndigheter, og ikke alle 6 millionene individ. Det er selvfølgelig underforstått at ikke alle ønsker krig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
DukeNukem3d skrev (Akkurat nå):

Det står i Hamas sitt charter at Israel skal utslettes ihvertfall

Fullstendig irrelevant. @Brother Ursus sa "Palestinere" og ikke "Hamas". Og jeg sa ganske bestemt at Hamas er en terrororganisasjon

Lenke til kommentar
8 minutes ago, ozone said:

Ehhhh, skjedde ikke alt det du nevner ETTER israel okkuperte Palestina?

Russland okkuperte Ukrainsk territorium i 2014, så 2020 er også ETTER Russland okkuperte Ukraina.

Det ville fortsatt vært null sympati om Ukraina i 2020 skjøt 5000 raketter inn i Russland og sendte inn soldater som drepte sivile, fordi Russland okkuperer Krim. Det er ingen dobbelmoral.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Fullstendig irrelevant. @Brother Ursus sa "Palestinere" og ikke "Hamas". Og jeg sa ganske bestemt at Hamas er en terrororganisasjon


Du har kanskje ikke fått med deg at HAMAS styrer Gaza, og at de er folkevalgt ved majoritet, og snakker og agerer på deres vegne?

Selvsagt støtter ikke alle palestinere HAMAS. Men det er vanlig å snakke om en part i en konflikt som et land, når det er myndighetene deres som representerer dem.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Jeg kan i hvert fall ikke vri meg unna dine mistolkninger

Det er ikke en mistolkning, nå må du ta deg sammen. Enten formulerer du deg feil, eller så mener du hva du faktisk skriver: Palestinere er et folkeslag som underforstått dekker 6 millioner individuelle mennesker, akkurat som "Nordmenn" underforstått dekker oss som folkeslag.

Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

Når jeg sier "palestinerne" i den sammenhengen så snakker jeg altså om dem som gruppe, og/eller deres myndigheter, og ikke alle 6 millionene individ. Det er selvfølgelig underforstått at ikke alle ønsker krig.

Så hvem er det du mener helt bestemt, når du refererer til "Palestinere"?

Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (1 minutt siden):

Fullstendig irrelevant. @Brother Ursus sa "Palestinere" og ikke "Hamas". Og jeg sa ganske bestemt at Hamas er en terrororganisasjon

Hamas er den største palestinske bevegelsen. Abbas holder ikke nye valg på Vestbredden fordi han vet Hamas vil vinne. Dette gjør han nok med full støtte fra resten av verden, for om Hamas vinner frem på Vestbredden også så er det helt krise for alle parter. 

Så man kan jo ikke si at Ursus tar helt feil da.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...