Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (30 minutter siden):

det er vel en overforenkling mildt sagt.

selve konstruksjonen med å plassere/etablere "et nytt land" slik som skjedde i Palestina, ville ikke fungert noe annet sted i verden heller, uten masse spetakkel.

Det skjedde jo med hele Afrika verdensdelen da... Samt etter WW2 i store deler av Europa.

Etter 1vk også.

Krig og Kolonialisme har en tendens til sånt.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser en del israelske medier de siste dagene og biter meg merke i at kritikken mot Netanyahus ekstrem-regjering fra både høyre, sentrum og venstresiden ikke har stilnet etter terrorangrepet - tvert imot.

Haaretz som er Israels eldste avis går lengst, og trykker kronikker der det bes om hans avgang, og en annen som kritiserer den ekstreme regjeringen som nå styrer landet for deres løsninger. De har til og med en artikkel med overskriften "Israel Can’t Imprison Two Million Gazans Without Paying a Cruel Price". Den politiske debatten internt i Israel har alltid vært interessant synes jeg, spesielt siden det er så mye mer nyansert der enn den tenderer til å bli her, hvor alt gjerne reduseres til absolutter.

Analysis | Netanyahu’s Recklessness Has Brought War Upon Israel
https://www.haaretz.com/israel-news/2023-10-08/ty-article/.premium/netanyahus-recklessness-has-brought-war-upon-israel/0000018b-0b9f-dae9-adcb-abbf348c0000

The Gaza Disengagement just died. What happens next?
https://blogs.timesofisrael.com/the-gaza-disengagement-just-died-what-happens-next/

Selv i israelske konservative russiskspråklige medier blir Netanyahus styre kritisert, men der er det i stedet for ikke å være hard nok:
https://www.vesty.co.il/main/article/ry8xarfwt

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 8
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Det skjedde jo med hele Afrika verdensdelen da... Samt etter WW2 i store deler av Europa.

Etter 1vk også.

Krig og Kolonialisme har en tendens til sånt.

det fins ingen sammenlignbare eksempler til konstruksjonen Israel.

Selv samtiden visste det var kontroversielt, og kom opp med mange finurlige alternativ for å unngå bråk.

eks. Josef Stalin som i 1928 ga jødene et autonomt oblast helt øst i Sovjet-Unionen

2daaUL2.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Autonomous_Oblast

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Mr.M said:

det fins ingen sammenlignbare eksempler til konstruksjonen Israel.

Selv samtiden visste det var kontroversielt, og kom opp med mange finurlige alternativ for å unngå bråk.

eks. Josef Stalin som i 1928 ga jødene et autonomt oblast helt øst i Sovjet-Unionen

2daaUL2.png

https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_Autonomous_Oblast

Du tror seriøst at det er en løsning å plassere alle jødene i et lite oblast i Soviet Unionen? Løsningen vil ikke bli tatt seriøst av FN, men om du faktisk klarte å få det igjennom, så vil jødene nekte og danne Israel allikevel.

Dere er flinke til å kritisere hva som skjedde i 1947, men ingen av dere har klart å foreslå et realistisk alternativ.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l32KAG/idf-rundt-1-500-hamas-krigere-funnet-doede-i-israel

Israel: Rundt 1500 Hamas-krigere funnet døde i Israel

Kampene mellom Hamas og Israel fortsetter tirsdag. Tusenvis er såret og dødstallene ventes å stige.

 

 

 

Det var vanvittig mange. Regner med at dette ikke bare er første bølge, men også påfølgende grupper av folk som har forsøkt å utnytte situasjonen til å ta seg over og som har kjempet mot politi og militære.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snikpellik said:

Leser en del israelske medier de siste dagene og biter meg merke i at kritikken mot Netanyahus ekstrem-regjering fra både høyre, sentrum og venstresiden ikke har stilnet etter terrorangrepet - tvert imot.

Haaretz som er Israels eldste avis går lengst, og trykker kronikker der det bes om hans avgang, og en annen som kritiserer den ekstreme regjeringen som nå styrer landet for deres løsninger. De har til og med en artikkel med overskriften "Israel Can’t Imprison Two Million Gazans Without Paying a Cruel Price". Den politiske debatten internt i Israel har alltid vært interessant synes jeg, spesielt siden det er så mye mer nyansert der enn den tenderer til å bli her, hvor alt gjerne reduseres til absolutter.

Analysis | Netanyahu’s Recklessness Has Brought War Upon Israel

 

Det føles rart å anklage israelere som nok vet bedre hva de lever med enn meg, for naivitet, men det virker åpenbart og selvinnlysende at Israels naboer aldri vil gi slipp på drømmen om å utrydde dem. Særlig palestinerne.

Så er Netanyahu uansvarlig, eller har han forstått noe andre har, nemlig at dette er en evig krig Israel må kjempe for sin veldige eksistens?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (5 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/l32KAG/idf-rundt-1-500-hamas-krigere-funnet-doede-i-israel

Israel: Rundt 1500 Hamas-krigere funnet døde i Israel

Kampene mellom Hamas og Israel fortsetter tirsdag. Tusenvis er såret og dødstallene ventes å stige.

 

 

 

Det var vanvittig mange. Regner med at dette ikke bare er første bølge, men også påfølgende grupper av folk som har forsøkt å utnytte situasjonen til å ta seg over og som har kjempet mot politi og militære.

Det er brutalt tall, ja. Så kan man i tillegg legge på alle sivile som er døde til nå, og at det fortsatt pågår kamper, så er det nok flere tusen døde allerede. Israel har fortsatt ikke gått inn med bakkestyrker, har de? Ikke noe nytt med de israelske gislene heller, så regner med at de fortsatt vurderer å gå inn da jeg tviler sterkt på at Hamas kommer til å slippe de fri. 

Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/direkte/hgd7e/krigen-i-israel-og-palestina/65250873851c9fac970917a6

 

Israel starter bevæpning av frivillige langs grensen

Tirsdag vil Israel begynne utdeling av 4000 rifler til frivillige personer i ulike bosetninger langs grensen og i jødisk-arabiske byer.

Det skriver den nasjonale sikkerhetsministeren, Itamar Ben-Gvir, i et innlegg på sosiale medier, ifølge Reuters.

I første omgang er det 4000 rifler som deles ut, men 6000 flere er planlagt utdelt. De frivillige vil også bli utstyrt med hjelmer og beskyttelsesutstyr, ifølge ministeren.

Endret av Iterion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 minutter siden):

 

Det føles rart å anklage israelere som nok vet bedre hva de lever med enn meg, for naivitet, men det virker åpenbart og selvinnlysende at Israels naboer aldri vil gi slipp på drømmen om å utrydde dem. Særlig palestinerne.

Så er Netanyahu uansvarlig, eller har han forstått noe andre har, nemlig at dette er en evig krig Israel må kjempe for sin veldige eksistens?

Fascinerende at du nærmest avvfeier dette som naivitet.  Dette er intern kritikk av Israel av israelere.

Er ikke det den kritikken man virkelig burde forsøke å forstå hvor kommer fra?

 

 

 

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (37 minutter siden):

Leser en del israelske medier de siste dagene og biter meg merke i at kritikken mot Netanyahus ekstrem-regjering fra både høyre, sentrum og venstresiden ikke har stilnet etter terrorangrepet - tvert imot.

Haaretz som er Israels eldste avis går lengst, og trykker kronikker der det bes om hans avgang, og en annen som kritiserer den ekstreme regjeringen som nå styrer landet for deres løsninger. De har til og med en artikkel med overskriften "Israel Can’t Imprison Two Million Gazans Without Paying a Cruel Price". Den politiske debatten internt i Israel har alltid vært interessant synes jeg, spesielt siden det er så mye mer nyansert der enn den tenderer til å bli her, hvor alt gjerne reduseres til absolutter.

Analysis | Netanyahu’s Recklessness Has Brought War Upon Israel
https://www.haaretz.com/israel-news/2023-10-08/ty-article/.premium/netanyahus-recklessness-has-brought-war-upon-israel/0000018b-0b9f-dae9-adcb-abbf348c0000

The Gaza Disengagement just died. What happens next?
https://blogs.timesofisrael.com/the-gaza-disengagement-just-died-what-happens-next/

Selv i israelske konservative russiskspråklige medier blir Netanyahus styre kritisert, men der er det i stedet for ikke å være hard nok:
https://www.vesty.co.il/main/article/ry8xarfwt

Dette er riktig, selv når israelerne vet de ikke er gitt noe valg med tanke på det som hendt 7. oktober, er de ikke blind for at dette var utløst av Hamas` folkemordpolicy støttet av utenlandske makter og Netanyahus politikk som startet i det veldige øyeblikket han skrek opp om Iran og atombombe i 1993, det vi ser er kulminasjonen av en enslig manns politikk i løpet av tretti år. Han var ofte Hamas` viktigste allierte gjennom hans sabotasje av Osloavtalen, umyndiggjøring av det palestinske folket, støtte til settlerne, høyreekstremistutviklingen og en markant feighet mot å ta skrittet ut mot Israels fiender - den siste som var tappert, var Olmert i 2009.

Netanyahus hender er lik bloddryppende som disse terroristenes hendene fordi han hadde bidratt meget sterkt til situasjonen som tok Israel på senga og muliggjøre det største massedrapet på jødene siden Holocaust. Han hadde aldri, noensinne, tatt over seg at det vil skje motreaksjoner, og dette ser vi i dag - han er en ulykke for det israelske folket, slik at hvis hans bror som var drept i Entebbe hadde blitt gjenopplivet, er det mulig at gjenforeningen vil bli meget voldelig. 

Israel må knuse Hamas og ta seg av palestinerne på en andre måte nå som tostatsløsning er blitt uaktuelt. Og dette har blitt tvunget på dem av en korrupt og usympatisk hykler. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen håp for palestinerne for en lang fremtid. Deres følelser for hat står langt sterkere enn fornuften, i kontrass til israelerne. Kanskje til og med bli verre; der Israel blomster mer og mer, mens palestinerne med sin dype indoktrinering, forblir bokstavelig talt for dumme til å bedre seg.

image.thumb.png.a4770a40175084f0f4bf507c46f5b4d1.png
image.png.d8d8efdcbb15a2e13627c5db08de39fc.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (31 minutter siden):


Kanskje ikke så vanskelig å forstå hvorfor ikke særlig mange benyttet seg av det tilbudet.

det er jeg enig i, man finner knapt mer øde og gudsforlatt sted på denne kloden.

Hadde jeg vært jøde på den tiden, ville jeg antageligvis følt meg forulempet av hele forslaget og følt man likså godt kunne stemplet "utstøtt" i pannen min. Selve plasseringen geografisk indikerer liksom at man skal plasseres i utkanten av det gode selskap (selv om dette muligens ikke var intensjonen med alternativet)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Psykake said:

Fascinerende at du nærmest avvfeier dette som naivitet.  Dette er intern kritikk av Israel av israelere.

Er ikke det den kritikken man virkelig burde forsøke å forstå hvor kommer fra?



Som sagt, det føles rart. Men naivitet er noe som finnes i alle folkeslag. Bare se på nordmenn. Halve Norge ønsker stadig å legge til rette for svenske tilstander.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):



Som sagt, det føles rart. Men naivitet er noe som finnes i alle folkeslag. Bare se på nordmenn. Halve Norge ønsker stadig å legge til rette for svenske tilstander.

Synd at en artikkel som kan gi et mer nyansert bilde,  "disfavør" Israel, automatisk blir definert som naivitet.

Det forsterker inntrykket jeg har om at mange av pro-israel innleggene i denne tråden er basert på fordommene de svenske tilstandene skaper.

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Psykake said:

Synd at en artikkel som kan gi et mer nyansert bilde,  "disfavør" Israel, automatisk blir definert som naivitet.

Det forsterker inntrykket jeg har om at mange av pro-israel innleggene i denne tråden er basert på fordommene de svenske tilstandene skaper.

 

Jeg bare påpeker at nyanser og motsigelser ikke nødvendigvis er nyttige eller sanne. De kan like fullt være bullshit.

Faktum er at Hamas ønsker å utslette Israel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...