Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (14 minutter siden):

For noe pisspreik! Vi hater på Hamas, med god grunn. De er Nazister som helt bevisst myrder uskyldige sivile i hopetall! Hamas sine krigere er like ille som det værste det tredje rike hadde å by på!

Du på din side har gang etter gang jobbet iherdig for å skape falsk balanse. 

Men det er jo ingen balanse. Det males et bilde av Israel i denne tråden som totalt uskyldig, på alle mulige måter. 

Det at man påpeker at dette vil gi feilaktig bilde, betyr ikke at man ikke syntes Hamas er jævlige. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (17 minutter siden):

Men det er jo ingen balanse. Det males et bilde av Israel i denne tråden som totalt uskyldig, på alle mulige måter. 

Det at man påpeker at dette vil gi feilaktig bilde, betyr ikke at man ikke syntes Hamas er jævlige. 

 

Israel er ikke uskyldige. Men hvis de legger ned våpnene, blir de kanskje slaktet, utryddet alle som en.  

Men Israel gjør ikke det med araberne. 

Hvem skal vi da støtte? 

Selvfølgelig er det mennesker på begge sider av konflikten, og det vil alltid være riktig å hjelpe mennesker i nød, uansett nasjonalitet. 

Likevel må man nesten forholde seg til Palestina som en aktør på dette tidspunktet, slik som stater er aktører. 

Hvor hensiktsmessig er det egentlig å balansere forholdet mellom f eks Ukraina og Russland? Eller mellom Sør-Korea og Nord-Korea? 

Det finnes en riktig side, og det er å støtte Ukraina, Sør-Korea, Israel. 

Det er i hvert fall slik jeg ser det. Forstår at en del på venstresiden ser det annerledes, da. 

 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Enda en grunn til å stemme på høyresiden ved neste stortingsvalg. Ikke bare risikerer man at nazistene i Rødt får makt hvis man stemmer rødgrønt, men nå ser vi også at de rødgrønne støtter terrorisme.

Uhm, hæ? Litt vel ekstrem tolkning av noe helt normalt? Du mener alle partiene på Stortinget bortsett fra Frp «støtter terrorisme» fordi de vil fortsette å gi humanitær bistand til sivile. Javel.

Høyre og Venstre mener forøvrig det samme som både Rødt og regjeringen i dette spørsmålet, så det er bare to partier som er uenig: Frp og delvis Krf. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"A senior Hamas official based in Lebanon said militants had been preparing for the attack on Israel for two years, according to an edited interview with Russia Today’s Arabic-news channel RTArabic published on its website a day after the attack.

“We manufactured a lot," said Ali Baraka, head of Hamas National Relations Abroad. "We have local factories for everything."

The factories can make different rockets with maximum ranges from 10 to 250 kilometers, and they can make mortars and mortar shells, he said.

They also produced firearms.

"We have factories for Kalashnikovs and their bullets. We’re manufacturing the bullets with permission from the Russians. We’re building it in Gaza.”

___

Raketter, maskinvåpen og ammunisjon klarer de å bygge fabrikker for, men vann og strøm klarer de ikke å fremskaffe !!!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
1 minute ago, 0laf said:

Problemet er at innbyggerne på Gaza ikke selv har strøm, mat, medisiner, vann eller andre ting.
De har rett og slett ikke gjort avtaler med andre om kjøp av disse varene, eller lagt ned ressurser på å produsere de selv.

Dem trakk seg ut av Gaza ja, men det er en stor forenkling. Israel kontrollerer fortsatt de aller fleste aspekter av hva som kommer inn og ut av Gaza. Det gir dem ganske stor innflytelse over hvilke varer og ressurser som kommer dit, noe som har direkte innvirkninger på Gaza's evne til å bygge ut infrastruktur og være selvforsynt. Du ser ut til å konsekvent forsvare alt Israel gjør her. Så klart er Hamas en organisjon som bruker store ressurser på våpen, men å si at alt er deres feil blir også en ganske snever forenkling. Begge sider tar avgjørelser som gjør situasjonen ganske kjip for sivilie palestinere. Kan for eksempel ikke besøke familien din utenfor murene. Du har en arabisk stat som ikke er en stat innenfor et jødisk område, og begge vil ikke ha noe med hverandre å gjøre. Og det er grunnen til mye av krigingen. Israel har gjort mye drit mot Palestina også, men det er kanskje ikke så viktig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er unektlig noe patologisk over måten Hamas opptrer på og håndterer sin egen befolkning. De drives av et altoppslukende hat mot jødene, godt fyrt opp under av andre aktører (blandt andre Iran). På denne måten er den palestinske befolkningen blitt både nyttige idioter, levende skjold og en utømmelig rekruteringsmaskin for terroristene.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Dem trakk seg ut av Gaza ja, men det er en stor forenkling. Israel kontrollerer fortsatt de aller fleste aspekter av hva som kommer inn og ut av Gaza. Det gir dem ganske stor innflytelse over hvilke varer og ressurser som kommer dit, noe som har direkte innvirkninger på Gaza's evne til å bygge ut infrastruktur og være selvforsynt. 


Og selv du forstår hvorfor.

Når man har med terrorister å gjøre, så må man åpenbart ha streng grensekontroll, i og med at de alltid forsøker å smugle inn våpen og raketter, samt smugle ut selvmordsbombere.

Kan igjen minne om at Hamas vant et demokratisk valg på Gaza, og at befolkningen i stor grad støtter Hamas.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (13 minutter siden):

Israel er ikke uskyldige. Men hvis de legger ned våpnene, blir de kanskje slaktet, utryddet alle som en.  

Men Israel gjør ikke det med araberne. 

Hvem skal vi da støtte? 

Selvfølgelig er det mennesker på begge sider av konflikten, og det vil alltid være riktig å hjelpe mennesker i nød, uansett nasjonalitet. 

Likevel må man nesten forholde seg til Palestina som en aktør på dette tidspunktet, slik som stater er aktører. 

Hvor hensiktsmessig er det egentlig å balansere forholdet mellom f eks Ukraina og Russland? Eller mellom Sør-Korea og Nord-Korea? 

Det finnes en riktig side, og det er å støtte Ukraina, Sør-Korea, Israel. 

Det er i hvert fall slik jeg ser det. Forstår at en del på venstresiden ser det annerledes, da. 

 

Et viktig og godt innlegg uten syrlige stikk og glansbildemaling av Israel. 

Jeg kan ikke støtte en terroristgruppe som Hamas. 

Jeg kan heller ikke støtte et land som bedriver apartheid. 

Det er ikke hensiktsmessig å balansere forholdet mellom russland og Ukraina. 

 

Det jeg mener med balansering er at Israel blir portrettert som et land uten evne til å begå umenneskelige handlinger av de som nærmest er fanatiske Israel supportere. Det synes jeg ikke burde stå uimotsagt. 

Endret av Psykake
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Psykake skrev (4 minutter siden):

Jeg kan heller ikke støtte et land som bedriver apartheid. 


For å opplyse deg, så er Apartheid en politisk ideologi og et system for rasebasert segregering og / eller adskillelse.

Hver femte israeler er fremdeles en araber, og det forekommer ingen segregering i Israel.

Palestinerne har selv valgt å flytte anmass til Gaza og Vestbredden, og vil ha selvstyre i de områdene.
Det er ikke Israel som har plassert de der, og holder de der mot sin vilje.

Endret av 0laf
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):


For å opplyse deg, så er Apartheid en politisk ideologi og et system for rasebasert segregering og / eller adskillelse.

Jeg mener Israel bedriver apartheid. Derav min manglende støtte. Kan også legge til krigsforbrytelser. 

Så kan du mene at jeg tar feil.

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Jeg mener Israel bedriver apartheid. Derav min manglende støtte.

Så kan du mene at jeg tar feil.


Du kan mene hva du vil for meg, men det kan være greit å underbygge påstandene.

Apartheid er altså et afrikaans ord, benyttet om den tidligere politikken i Sør-Afrika, hvor man skilte raser.
Hvordan er det relevant for Israel, som har så stort mangfold blant sine innbyggere, og hvor det stort sett er samme rettigheter for alle?

Palestinerne er jo ikke en gang israelere, de har selvstyre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 time siden):

Denne tråden som startet så bra, er dessverre blitt til en sirkelrunk av muslimhat, dehumanisering av palestinske barn, og glansbildemaling av Israel (en stat som ikke evner å gjøre noe galt), sitering av åpenbare propaganda sider osv 

Ytrer du noen form for kritikk mot Israel, støtter du terror.

 

Lykke til.

Synd, jeg synes vi hadde en grei tone. Har gitt deg flere tomler også, selv om vi har noen uenigheter.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):


Du kan mene hva du vil for meg, men det kan være greit å underbygge påstandene.

Apartheid er altså et afrikaans ord, benyttet om den tidligere politikken i Sør-Afrika, hvor man skilte raser.
Hvordan er det relevant for Israel, som har så stort mangfold blant sine innbyggere, og hvor det stort sett er samme rettigheter for alle?

Palestinerne er jo ikke en gang israelere, de har selvstyre.

Du brydde deg ikke når jeg underbygget påstanden om kontroll av vann. Ser ikke helt poenget i å legge masse energi i det når din overbevisning er som den er.

 

Apartheid» er definert som en forbrytelse mot menneskeheten i Roma-vedtektene for Den internasjonale straffedomstol av 1998. Det er et rettslig begrep med et rettslig definert innhold

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (15 minutter siden):

Du brydde deg ikke når jeg underbygget påstanden om kontroll av vann. Ser ikke helt poenget i å legge masse energi i det når din overbevisning er som den er.


Dette fikk du vel svar på?

Kontrollen av vann gjelder grunnvann, som benyttes av flere, og som det krever tillatelse å bore etter.
Gaza har en lang kystlinje, og Hamas står fritt til å bygge anlegg for avsaltning for å skaffe vann til befolkningen, slik Israel har gjort, hvor mesteparten av vannet nå kommer fra avsaltning.

Videre har Israel bygget et av verdens mest effektive system for rensning og distribuering av avløpsvann, for blant annet vanning. Det er ingen regler som nekter Hamas å gjøre lignende. I stedet dumpes avløpsvannet urenset rett i Middelhavet.

  

Psykake skrev (15 minutter siden):

Apartheid» er definert som en forbrytelse mot menneskeheten i Roma-vedtektene for Den internasjonale straffedomstol av 1998. Det er et rettslig begrep med et rettslig definert innhold


Hvordan er det relevant?
Apartheid er segregering av befolkningen, noe Israel ikke driver med, og ettersom palestinerne ikke er israelere, så kan de åpenbart ikke segregeres.

At de velger å bo i områder styrt av terrorister, og derfor ilegges streng grensekontroll og okkupasjon av sjø- og luftrom, er ikke segregering.

Israel er medlemmer av den Internasjonale Straffedomstol, men er så vidt jeg vet ikke dømt for å drive med apartheid?

Endret av 0laf
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...