Gå til innhold

Hamas har erklært krig mot Israel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eksperter om bakkekrig på Gaza: – Nettopp det Hamas ønsker (msn.com)

Jeg må be Diesen begynner med å studere amerikanske stridsrapporter om den israelske fremgangsmetoden i Beirut i 1982, som i virkeligheten er siste gang IDF deltok i urbane stridigheter i større skala mot multiple fronter i et spredt landskap, da Eitan (en kjent krigsforbryter) og Sharon lanserte begrensede militære operasjoner for å sette PLO under et konstant press da disse ikke fikk fullmakt for større angrep (krigen var upopulært i Israel), da vist det seg at disse hadde studerte amerikanernes erfaringene fra Vietnamkrigen og deretter utviklet fram spesielle taktikk som fulgt til amerikanernes egne valg under Fallujahslagene i Irak. De tok i bruk håndgranater og bombekastergranater med WP, som vist seg å være spesielt dødelig i trange rom. I Fallujah kalles dette "shake and bake" med WP og HE. 

When you have enemy forces that are in covered positions that your high explosive artillery rounds are not having an impact on and you wish to get them out of those positions, one technique is to fire a white phosphorus round into the position because the combined effects of the fire and smoke – and in some case the terror brought about by the explosion on the ground – will drive them out of the holes so that you can kill them with high explosives.

Det var hva amerikanerne hadde sagt i Fallujah om dette våpenbruket, og som USA kunne gjøre fordi de ikke anerkjente Våpenkonvensjonen den gang (det hendt først i 2009 da Obama kom til makten) - det må forresten sies at Putin har brutt alle bestemmelsene i våpenkonvensjonen som var ratifisert av Sovjetunionen i 1982 (som i senere tid vist seg å være en falsk handling da man ikke overhodet ville overholde konvensjonen...) i Ukraina, mens Israel ikke gadd med å kaste bort tida på annet enn signering i 1995.

Med tanke på de grufulle forbrytelsene som hadde hendt, er israelerne troende til å bruke småkalibrede WP granater i infanterikamp i urbane strid som i Beirut. Vi får da håper på at de vil velge deres mål med omhu når det gjelder bruk. 

De har allerede tatt i bruk WP, de velkjente luftdetonasjonene av M825A1 granater fra Gazakrigen i 2008-2009 er allerede observert i Gazastripen - med de karakteriske fallende "tentakler" av ild og røyk med mange klaseladninger som brenner ut på overflaten. Gallant liker WP våpen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (11 minutter siden):

Apartheid» er definert som en forbrytelse mot menneskeheten i Roma-vedtektene for Den internasjonale straffedomstol av 1998. Det er et rettslig begrep med et rettslig definert innhold

Men på hvilken måte mener du at det er apartheid i Israel, er det ikke mye lettere å være palestina-araber i Israel enn å være jøde i Gaza? Hvor er det mest mangfold?

Arabere kan kjøpe eiendom i Israel, men i de palestinske områdene blir de dømt til døden om de selger eiendom til jøder.

Er det ikke da mer riktig å si at det er apartheid i Gaza og Vestbredden?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (2 minutter siden):

Er det ikke da mer riktig å si at det er apartheid i Gaza og Vestbredden?


Apartheid gjelder selvfølgelig ikke andre veien.
At ikke-arabere segregeres og forskjellsbehandles i arabiske land, er ikke relevant, og er "business as usual".

At en jøde som setter sine ben i Gaza ville bli skutt rett ned, er heller ikke relevant, fordi Israel har streng grensekontroll, og nekter palestinerne å bedrive terror, og derfor forskjellsbehandler de i forhold til jøder, som slipper gjennom grensekontrollen (men blir skutt umiddelbart av palestinerne når de krysser inn i Gaza).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):


Dette fikk du vel svar på?

Kontrollen av vann gjelder grunnvann, som benyttes av flere, og som det krever tillatelse å bore etter.
Gaza har en lang kystlinje, og Hamas står fritt til å bygge anlegg for avsaltning for å skaffe vann til befolkningen, slik Israel har gjort, hvor mesteparten av vannet nå kommer fra avsaltning.

Videre har Israel bygget et av verdens mest effektive system for rensning og distribuering av avløpsvann, for blant annet vanning. Det er ingen regler som nekter Hamas å gjøre lignende. I stedet dumpes avløpsvannet urenset rett i Middelhavet.

  


Hvordan er det relevant?
Apartheid er segregering av befolkningen, noe Israel ikke driver med, og ettersom palestinerne ikke er israelere, så kan de åpenbart ikke segregeres.

At de velger å bo i områder styrt av terrorister, og derfor ilegges streng grensekontroll og okkupasjon av sjø- og luftrom, er ikke segregering.

Israel er medlemmer av den Internasjonale Straffedomstol, men er så vidt jeg vet ikke dømt for å drive med apartheid?

Og jeg svarte dette 

Sitat

Henviser til Military Order 158 som bekrefter påstanden min om Israel sin kontroll av tilgangen på vann.

 

They are unable to drill new water wells, install pumps or deepen existing wells, in addition to being denied access to the Jordan River and fresh water springs. Israel even controls the collection of rain water throughout most of the West Bank, and rainwater harvesting cisterns owned by Palestinian communities are often destroyed by the Israeli army.

 

  • Liker 1
  •  
  •  

 

Jeg støtter meg på Human Rights Watch når jeg mener Israel bedriver apartheid. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Psykake skrev (Akkurat nå):

Og jeg svarte dette ..


Som igjen gjør det klart at det dreier seg om boring etter grunnvann, ikke avsaltning av sjøvann eller lignende?
 

Psykake skrev (Akkurat nå):

Jeg støtter meg på Human Rights Watch når jeg mener Israel bedriver apartheid. 


HRW er en korrupt og upålitelig kilde, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (7 minutter siden):

Men på hvilken måte mener du at det er apartheid i Israel, er det ikke mye lettere å være palestina-araber i Israel enn å være jøde i Gaza? Hvor er det mest mangfold?

Arabere kan kjøpe eiendom i Israel, men i de palestinske områdene blir de dømt til døden om de selger eiendom til jøder.

Er det ikke da mer riktig å si at det er apartheid i Gaza og Vestbredden?

Okkupasjonen og alt det medfører har gjort Israel til en apartheid stat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At folk kaller det apartheid og apartheidstat er en greie som irriterer meg :p I min oppfatning er det slik at:

  • Apartheid er noe som foregår innad i ett og samme land. Folk av forskjellige rase/etnisitet har stort sett samme rettigheter i Israel. Jøder har noen fordeler. Men 1/3 av israels befolkning er arabere. Og majoriteten er i realiteten ateister. Arabere har på sett og vis fler rettigheter i Israel enn noen folk har i arabiske land.
  • Palestinerne er ikke israelske borgere. De fleste av dem nektet å ta imot statsborgerskap i 1948. Palestinerne som tok imot statsborgerskap er i dag israelske borgere og del av Israel.
  • Å forskjellsbehandle mennesker av en annen nasjonalitet er helt vanlig og noe alle land gjør, selv om mange har avtaler på enkelte områder, som i f.eks EU/EØS som har felles arbeidsmarked eller utdanning f.eks
  • Hvis man kaller Israel for en apartheid-stat, så annerkjenner man ikke palestinernes eksistens eller krav på egen stat
  • I denne strenge tolkningen blir også Norge mer apartheidstat enn Israel. Norge har forskjellige rettigheter basert på etnisitet. F.eks har samer fler rettigheter enn nordmenn forøvrig. Også Gaza/Palestina er mer apartheidstat enn Israel.
  • De fleste muslimske land har i likhet med Israel lover som favoriserer en spesifik religion. Det har tildels også Norge. Selv om statskirken er avviklet står kristendommen fortsatt i særstilling både økonomisk og politisk.

Behandler Israel palestinerne dårlig? Ja, veldig ofte gjør de det. Hvorfor kan også "nyanseres" men i min oppfatning ikke forsvares.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 minutter siden):

At folk kaller det apartheid og apartheidstat er en greie som irriterer meg :p I min oppfatning er det slik at:

  • Apartheid er noe som foregår innad i ett og samme land. Folk av forskjellige rase/etnisitet har stort sett samme rettigheter i Israel. Jøder har noen fordeler. Men 1/3 av israels befolkning er arabere. Og majoriteten er i realiteten ateister. Jøder har på sett og vis fler rettigheter i Israel enn noen folk har i arabiske land.
  • Palestinerne er ikke israelske borgere. De fleste av dem nektet å ta imot statsborgerskap i 1948. Palestinerne som tok imot statsborgerskap er i dag israelske borgere og del av Israel.
  • Å forskjellsbehandle mennesker av en annen nasjonalitet er helt vanlig og noe alle land gjør, selv om mange har avtaler på enkelte områder, som i f.eks EU/EØS som har felles arbeidsmarked eller utdanning f.eks
  • Hvis man kaller Israel for en apartheid-stat, så annerkjenner man ikke palestinernes eksistens eller krav på egen stat
  • I denne strenge tolkningen blir også Norge mer apartheidstat enn Israel. Norge har forskjellige rettigheter basert på etnisitet. F.eks har samer fler rettigheter enn nordmenn forøvrig. Også Gaza/Palestina er mer apartheidstat enn Israel.
  • De fleste muslimske land har i likhet med Israel lover som favoriserer en spesifik religion. Det har tildels også Norge. Selv om statskirken er avviklet står kristendommen fortsatt i særstilling både økonomisk og politisk.

Behandler Israel palestinerne dårlig? Ja, veldig ofte gjør de det. Hvorfor kan også "nyanseres" men i min oppfatning ikke forsvares.

  • The UN Committee on the Elimination of Racial Discrimination censured Israel in 2012 for implementing “two entirely separate legal systems and sets of institutions for Jewish communities grouped in illegal settlements on the one hand and Palestinian populations living in Palestinian towns and villages on the other hand.” The Committee declared itself “particularly appalled at the hermetic character of the separation of two groups, who live on the same territory but do not enjoy either equal use of roads and infrastructure or equal access to basic services and water resources”. It called on Israel to eradicate all policies and practices of “racial segregation and apartheid” affecting the Palestinian people (UN document CERD/C/ISR/CO/14-16).

‐----------------------------------

In 2020, 47 UN human rights experts signed a statement saying “Israel has recently promised that it will maintain permanent security control between the Mediterranean and the Jordan River. Thus, the morning after annexation would be the crystallisation of an already unjust reality: two peoples living in the same space, ruled by the same state, but with profoundly unequal rights. This is a vision of a 21st century apartheid

Endret av Psykake
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 minutter siden):
  • I denne strenge tolkningen blir også Norge mer apartheidstat enn Israel. Norge har forskjellige rettigheter basert på etnisitet. F.eks har samer fler rettigheter enn nordmenn forøvrig. Også Gaza/Palestina er mer apartheidstat enn Israel.


Det kan legges til at Norge under Covid tidvis har hatt nesten like streng grensekontroll som Israel, med militære styrker på grensene osv.

Dette ble gjort ut av behovet for å beskytte befolkningen, enten man er enig i om slikt behov eksisterte eller ikke.
Hvordan en nasjon velger å utføre grensekontroll, er opp til hver enkelt.

Palestinerne vil ha sin egen nasjon, og er av mange land anerkjent som dette. 

De har da en en landegrense mot Israel, og det er ikke gitt at denne er åpen.
Israel som suveren stat står fritt til å stenge grensen helt, dersom de ønsker, eller kontrollere den slik de mener er nødvendig.

At Israel har behov for streng kontroll, er åpenbart.
Deres naboer, palestinerne, styres av en terrororganisasjon som har som fremste mål å utslette staten Israel, og sender daglig raketter over grensen.

Det blir ikke apartheid av den grunn !

  • Liker 5
Lenke til kommentar
RJohannesen skrev (21 minutter siden):

Så de er en apartheidstat som ikke bedriver apartheid?

Det vet vi ikke enda. Apartheid er et rettslig definert begrep i Roma-statuettene og apartheidkonvensjonen.

Den internasjonale straffedomstolen ICC etterforsker siden 2022 staten Israel for brudd på nettopp Roma-vedtektene og apartheidkonvensjonen. Så tiden vil vise hva ICC kommer til.

Blant andre FNs spesialutsending, Amnesty, Human Rights Watch og flere israelske organisasjoner mener Israels politikk opp mot palestinerne bryter med apartheidkonvensjonen. Det er fra før konkludert med at Israel bryter folkeretten ovenfor palestinerne, og dette har også vært alle norske regjeringers posisjon siden 70-tallet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Psykake said:

The Committee declared itself “particularly appalled at the hermetic character of the separation of two groups, who live on the same territory but do not enjoy either equal use of roads and infrastructure or equal access to basic services and water resources”


Men de var ikke israelske borgere? Så hovedklagen er at de bor på samme territorie? Eventuelt at Israel okkuperer det? Dette er vel typ frynseeksempler som bare finnes i disse ytre bosetningene? (som jeg forøvrig er imot)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):


Men de var ikke israelske borgere? Så hovedklagen er at de bor på samme territorie? Eventuelt at Israel okkuperer det? Dette er vel typ frynseeksempler som bare finnes i disse ytre bosetningene? (som jeg forøvrig er imot)

Det blir definert som racial segregation.

Du vil selvfølgelig være uenig i dette. 🙃 og det er greit. Orker ikke mer. For mye Off Topic.

 

Jeg svarte en helt annen bruker på hvorfor jeg ikke kan støtte Israel eller Hamas.

Også eksploderer det av innlegg.

Endret av Psykake
  • Liker 3
Lenke til kommentar

«Channel 12 in Israel has learned that 2 options are currently being debated and assessed by the Israeli government:

1: Hard, but limited fighting. IDF would withdraw from the Gaza Strip without completely eliminating Hamas' military capabilities. This is an option that could be preferable IF Hezbollah joins the war.

2: IDF occupies the Gaza Strip and completely destroys Hamas. There are debates if the IDF should remain in control of Gaza, rely on the Palestinian Authority, or allow an international force with the cooperation of Arab countries oversee the Gaza Strip.»

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...