Gå til innhold

SSB sår tvil om klimagass, ser vi et veiskille komme nå ?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, bshagen said:

Det er innlegget som feks det over som får meg til å gi opp.

Jeg har flere år bak meg der jeg ikke er aktiv i noen fora, og bare nyter denne vidunderlige og balanserte planeten. Det er bokstavelig talt en verden av muligheter der ute.

Men hvis du ser en TV ett sted så er det best å se vekk! Der finnes det f.eks timelange programmer, som rolig legger deg i transe, for deretter å forme meningene dine på slutten av programmet. Det er også en del svindel på nettet som bruker samme teknikk med å bruke lang tid med å rolig sette en transe i folk, fordi da er det større sjanse for at de bruker penger på slutten. Flat jord psykologiske operasjonen hadde også lange rolige videoer på youtube.

1 hour ago, bshagen said:

Vi vil ikke dette her. Som et samfunn så bare ønsker vi ikke forandring/forbedring.

Det stemmer. Så godt som alle offentlige personer som prøver å være så seriøs som mulig når de snakker til folk, gir selv blanke og flyr privatfly overalt. Verdens klimamøter ser mer ut som at de brukes til å komme seg vekk fra familiene sine for å gjøre som de vil. Ekstravagant festing, og kjøp av dyre prostituerte, (som også flys inn), er helt vanlig der.

Forandringen som ønskes er at alle andre skal føle at alt er håpløst eller at de evig må skamme seg, spesielt unge som er enklest å overbevise om dette. Fordi det som truer mest er frie folk som vet hvilket potensiale de har, og som skjønner hvor mye verden har å by på... Sånn som privatflylikerne selv.

Når vi vanlige folk snakker til hverandre, og mumler om ''klimaet'' oppi hodene våre dagen lang så er disse privatflylikerne godt fornøyd.

Hvis det hadde vært krise, så hadde alle privatfly vært forbudt for lenge siden. Og alle internasjonale møter hadde foregått over internett. Sportsbiler forbudt. Racerbiler forbudt. Alt annet unødvendig forbudt. Og bedre vind/hav/sol energi til hydrogen teknologi obligatorisk. Hydrogentransport og hydrogenbiler obligatorisk. Alt dette skjer ikke fordi krisen finnes ikke, og hele greia brukes rundt omkring 50% til å garnere mer politisk makt og fremstå som frelsere, 30% til å feste og ha det gøy på klimamøtene, og 20% til å undertrykke deg og meg.

Jeg sier velkommen til alle som vil delta her på forumet, fordi vi kan snakke om hva som foregår, dele meninger, og lære av hverandre. Men jeg unner også alle å leve livet sitt i den fantastiske verdenen vi har. Jeg vet at kriseideologien kan lamme folk med bekymringer fordi jeg har vært der selv.

Denne ideologien styrker alt av negative holdninger i samfunnet og degraderer tilliten mellom oss. Men alternativet med å 'bare bli med å redde planeten' er mye verre, fordi det gir noen få superhyklere makten til å bestemme hvordan livet ditt skal være. Å bli styrt av ett diktatorisk apparat er vel de fleste enig om at ikke er bra.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Selfuniverse said:

Hvis det hadde vært krise, så hadde alle privatfly vært forbudt for lenge siden. Og alle internasjonale møter hadde foregått over internett. Sportsbiler forbudt. Racerbiler forbudt. Alt annet unødvendig forbudt.

...

Å bli styrt av ett diktatorisk apparat er vel de fleste enig om at ikke er bra.

Det er nettopp fordi vi ikke lever i et diktatur at ingen av de tingene du nevner har blitt forbudt.

Og ettersom tingene du nevner er veldig upopulære, så kommer ikke politikere som krever forbud som "føre var" til å bli valgt. Så det kan godt hende "det er krise", det kan godt hende vi er på vei mot et klima som har større negative effekter enn vi er i stand til å se for oss, men på vår "vei mot stupet" er det ingen som har lyst til å begynne å bremse før de andre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (9 timer siden):

 

Jeg er ikke interessert i å gjøre dette til en diskusjon om hvorvidt det er sant at de fossile brenslene utgjør en farlig endring av karbonkretsløpet som kan  (jeg understreker "kan, jeg har aldri sagt vil), utløse en eksistensiell krise for menneskeheten. For å vise at jeg har ikke funnet på dette selv med at store endringer over kort tid i karbonkretsløpet er skummelt for livet på jorda viser jeg til denne ferske forskningsartikkelen. Den konkluderer blant annet med at:

"Over the last 210 Myr, where data resolution is highest, biodiversity loss is correlated with atmospheric CO2 concentration, but not with long-term global temperature nor with marginal radiative forcing of temperature by atmospheric CO2. "

Hvis du leser artikkelen vil du se at denne setningen betyr at de finner over de siste 234 millioner år en sammenheng mellom atmosfærisk CO2-nivå og utryddelse av arter, men ikke med langsomme klimaendringer eller langsomme endringer i karboninnholdet i overflatekretslpet. Langsom her betyr noen få millioner år. Dette bekrefter at livet tåler fint langt varmere klima enn i dag, men kun dersom klimaendringen går sakte nok til at livet får tid til å tilpasse seg (ved evolusjon). 

 

Sitter å ser litt på denne. Litt forbasket med den massedøden som skjedde da CO2 nivå var 2000ppm. Sikkert en komet eller supervulkan. Tror ikke jeg hadde våget å laget den trend kurven om de grønne punktene var mine målinger

 

 

Details are in the caption following the image

Så kommer det en like drøyDetails are in the caption following the image

Og så det endelige beviset for CO2 sin styrende effekt på global temperatur

 

 

 

Details are in the caption following the image

Hva viser denne? BS hagens Radiative forcing med 0- 2000ppm CO2?

Details are in the caption following the image

Men det er godt mulig vi tåler høye konsentrasjoner av CO2 før det har gått noen millioner av år. De fleste møterom ,fjøs og haller der folk og fe oppholder seg har som regel 500-1000ppm co2 om de er brukbart ventilert

Ellers så er rapporten omtrent som en studie av dødsfall i trafikken målt mot sko salg

Endret av Trestein
Skrivefeil
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (6 timer siden):

Jeg har flere år bak meg der jeg ikke er aktiv i noen fora, og bare nyter denne vidunderlige og balanserte planeten. Det er bokstavelig talt en verden av muligheter der ute.

Men hvis du ser en TV ett sted så er det best å se vekk! Der finnes det f.eks timelange programmer, som rolig legger deg i transe, for deretter å forme meningene dine på slutten av programmet. Det er også en del svindel på nettet som bruker samme teknikk med å bruke lang tid med å rolig sette en transe i folk, fordi da er det større sjanse for at de bruker penger på slutten. Flat jord psykologiske operasjonen hadde også lange rolige videoer på youtube.

Det stemmer. Så godt som alle offentlige personer som prøver å være så seriøs som mulig når de snakker til folk, gir selv blanke og flyr privatfly overalt. Verdens klimamøter ser mer ut som at de brukes til å komme seg vekk fra familiene sine for å gjøre som de vil. Ekstravagant festing, og kjøp av dyre prostituerte, (som også flys inn), er helt vanlig der.

Forandringen som ønskes er at alle andre skal føle at alt er håpløst eller at de evig må skamme seg, spesielt unge som er enklest å overbevise om dette. Fordi det som truer mest er frie folk som vet hvilket potensiale de har, og som skjønner hvor mye verden har å by på... Sånn som privatflylikerne selv.

Når vi vanlige folk snakker til hverandre, og mumler om ''klimaet'' oppi hodene våre dagen lang så er disse privatflylikerne godt fornøyd.

Hvis det hadde vært krise, så hadde alle privatfly vært forbudt for lenge siden. Og alle internasjonale møter hadde foregått over internett. Sportsbiler forbudt. Racerbiler forbudt. Alt annet unødvendig forbudt. Og bedre vind/hav/sol energi til hydrogen teknologi obligatorisk. Hydrogentransport og hydrogenbiler obligatorisk. Alt dette skjer ikke fordi krisen finnes ikke, og hele greia brukes rundt omkring 50% til å garnere mer politisk makt og fremstå som frelsere, 30% til å feste og ha det gøy på klimamøtene, og 20% til å undertrykke deg og meg.

Jeg sier velkommen til alle som vil delta her på forumet, fordi vi kan snakke om hva som foregår, dele meninger, og lære av hverandre. Men jeg unner også alle å leve livet sitt i den fantastiske verdenen vi har. Jeg vet at kriseideologien kan lamme folk med bekymringer fordi jeg har vært der selv.

Denne ideologien styrker alt av negative holdninger i samfunnet og degraderer tilliten mellom oss. Men alternativet med å 'bare bli med å redde planeten' er mye verre, fordi det gir noen få superhyklere makten til å bestemme hvordan livet ditt skal være. Å bli styrt av ett diktatorisk apparat er vel de fleste enig om at ikke er bra.

Enig 👍

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Dere som kommer med alle disse grafene som viser at vi er på vei mot dommedag... har dere et tidsperspektiv på når det blir helt tydelig for vanlige dødelige at noe skjer..?

Al Gore bommet jo med 20 til 30 år, det samme gjorde SV ... 

Så da hadde det vært greit å vite når kloden skal begynne å koke.... regner med ekspertisen her med alle sine grafer, tall og trylleformularer er i stand til å forklare oss uinnvidde når dommedag er her...

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (9 minutter siden):

Dere som kommer med alle disse grafene som viser at vi er på vei mot dommedag... har dere et tidsperspektiv på når det blir helt tydelig for vanlige dødelige at noe skjer..?

Al Gore bommet jo med 20 til 30 år, det samme gjorde SV ... 

Så da hadde det vært greit å vite når kloden skal begynne å koke.... regner med ekspertisen her med alle sine grafer, tall og trylleformularer er i stand til å forklare oss uinnvidde når dommedag er her...

Tror ikke du skal bekymre deg. Om du ser etter så er grafene i ppm/1000 (hvorfor ikke bruke ppm eller %?)

Så da ser man at CO2 nivå har lagt mellom 300 og 1200ppm i millioner av år og at temperaturen har steget 3 grader samtidig som co2 nivå har sunket fra 1200ppm til 300ppm i en 30 millioner års periode. (Første del av 3 graf)

Så om denne rapporten er bra så blir det lenge til koking! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, the 3 X said:

Dere som kommer med alle disse grafene som viser at vi er på vei mot dommedag... har dere et tidsperspektiv på når det blir helt tydelig for vanlige dødelige at noe skjer..?

Det har vært tydelig i flere år at noe skjer for de fleste vanlige dødelige som følger med i nyhetene, og akkurat nå er det ekstra tydelig. Den globale temperaturen for september 2023 var hele 0,5 grader høyere enn den forrige rekorden fra 2020. Det betyr at på denne grafen for september de siste 140 årene så vil årets stolpe være mer enn 50% høyere enn den høyeste fram til i fjor:

global-land-ocean-anomalies-202209.png

https://www.ncei.noaa.gov/access/monitoring/monthly-report/global/202209

Endret av Ankor
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Tror ikke du skal bekymre deg. Om du ser etter så er grafene i ppm/1000 (hvorfor ikke bruke ppm eller %?)

Så da ser man at CO2 nivå har lagt mellom 300 og 1200ppm i millioner av år og at temperaturen har steget 3 grader samtidig som co2 nivå har sunket fra 1200ppm til 300ppm i en 30 millioner års periode. (Første del av 3 graf)

Så om denne rapporten er bra så blir det lenge til koking! 

Ja, for det er selvsagt ingenting annet enn CO2 som kan ha påvirket temperaturen i den 30 millioner års perioden. :wallbash:

Du er helt sikker på at du ikke tar de grafene til inntekt for noe annet enn de er ment?

Endret av spiff42
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
spiff42 skrev (3 minutter siden):

Ja, for det er selvsagt ingenting annet enn CO2 som kan ha påvirket temperaturen i den 30 millioner års perioden. :wallbash:

Du er helt sikker på at du ikke tar de grafene til inntekt for noe annet enn de er ment?

Det står ikke noe om det i rapporten jeg kunne finne. Jeg så bare at CO2 gikk fra 1200ppm til 300ppm samtidig så temperaturen gikk opp 3 grader. Poenget er at det viser rimelig klart at temperaturen på jorden ikke styres av CO2 nivå i atmosfæren.Det må ha vert noe annet.  Om ikke det var nok så kommer en periode på 20 millioner år der CO2 øker jevnt mens temperaturen synker.

CO2 sine egenskaper er nok ikke vesentlig endret siden den gang. Isotop fordeling er muligens litt endret pga halveringstid men det er alt.

Kun siste del av grafen er det økning av både temperatur og CO2 som rapporten sier er naturlig pga utgassing fra havet.

Utgassing fra havet må ha vert voldsom i perioden temperaturen økte 3 grader, allikevel sank co2 nivå. Det er også kommentert.

Uansett er det utrolig at man forsker på slike sammenhenger. Det som skjer er jo at store steiner treffer jorden og lager støvskyer som dekker alt sollys i årevis. Arter dør ut og vegetasjon dør. Det var enda til spekulelert i at all skogen brant opp. At dette påvirker CO2 opptak og dermed CO2 i atmosfæren er rimelig logisk.

Men å bruke dette til å si at CO2 nivå slik og slik dreper mangfold synes jeg er rart. Det er jo ikke endring i CO2 innhold som dreper dyrarter og planter. Det er jo metoritt nedslag som lager atom vinter. Å bruke disse kurvene til å si at vi kverker 6% av mangfoldet i naturen basert på dagens CO2 nivå basert på meteorittnedslag for millioner av år siden er litt rart. Det må jo ha vert ganske tilfeldig at en kjempe meteoritt traff jorden når det var 2000ppm CO2 og ga statistikken en voldsom oppsving. Heldigvis var det en tilsvarende metoritt som traff ved lavt CO2 nivå også som jevnet det ut

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Ankor skrev (10 timer siden):

Det har vært tydelig i flere år at noe skjer for de fleste vanlige dødelige som følger med i nyhetene, og akkurat nå er det ekstra tydelig. Den globale temperaturen for september 2023 var hele 0,5 grader høyere enn den forrige rekorden fra 2020. Det betyr at på denne grafen for september de siste 140 årene så vil årets stolpe være mer enn 50% høyere enn den høyeste fram til i fjor:

Vel, personlig har jeg ikke merket noe spesielt som bekymrer meg...temperatur, vær og natur rundt meg, er slik jeg har kjent det de siste 63 år av mitt liv... så når blir det så varmt at jeg ikke er i tvil lengre, at naturen dør rundt meg, og tropiske tyfoner herjer skandinavia annen hver dag, havet stiger osv..?

Etter som dere har kalkyle på alt fra A til Å, så burde dere i det minste ha tidsperspektive inne også...

Så, når skjer det...???

 

Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Hvordan har du fått for deg at vi er på vei mot dommedag?

Det har jeg fått ved å lese en del innlegg her... har du en dato...årstall...etc

Endret av the 3 X
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Snikpellik said:

Hvordan har du fått for deg at vi er på vei mot dommedag?

Det er bare dårlige løgner og stråmenn; de hevder vi / forskere / «mainstream» sier og argumenterer for noe vi ikke gjør, for så å svare (skikkelig dårlig) på dette. Det er ikke vits å bruke tid på disse folkene. Enten er de rett og slett ikke oppegående / utdannet nok til å forstå noe som helst rundt helt elementære prosesser som har vært rikelig dokumentert og forstått i over 100 år (det er blant annet en svensk forskningsartikkel om fenomenene vi observerer nå tilbake på slutten av 18-tallet som er gjengitt i Teknisk Ukeblad), eller så er de kranglefanter som synes det er dritgøy å lage kvalme. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 minutt siden):

Det er bare dårlige løgner og stråmenn; de hevder vi sier og argumenterer for noe vi ikke gjør, for så å svare (skikkelig dårlig) på dette. Det er ikke vits å bruke tid på disse folkene. Enten er de rett og slett ikke oppegående / utdannet nok til å forstå noe som helst rundt helt elementære prosesser som har vært rikelig dokumentert og forstått i over 100 år, eller så er de kranglefanter som synes det er dritgøy å lage kvalme. 

Så da er det avblåst.... det er godt å høre...

Var bekymret for havstiging, etter som jeg bor i sjøkanten...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (2 minutter siden):

Så da er det avblåst.... det er godt å høre...

Var bekymret for havstiging, etter som jeg bor i sjøkanten...

Godt å høre. Forskere har også snakket opp tipping point hvor alt fordamper og atmosfæren blir en 200graders inferno av vanndamp og andre drivhusgasser.

Venus ble brukt som eksempel

Det ble vi skremt med for 30 år siden

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (8 minutter siden):

Det har jeg fått ved å lese en del innlegg her... har du en dato...årstall...etc

Jeg kan ikke se påstander om noe i nærheten av dommedag i et eneste innlegg, derfor jeg lurte på hvorfor du trekker frem dommedag og så hevder at andre maser om det. Det oppleves som en konstruert falsk påstand, en stråmann i debatten som @The Very End sier. Kanskje vi skal slutte med det, for det har en tendens til å ødelegge enhver klimadebatt :) 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (15 minutter siden):

Jeg kan ikke se påstander om noe i nærheten av dommedag i et eneste innlegg, derfor jeg lurte på hvorfor du trekker frem dommedag og så hevder at andre maser om det. Det oppleves som en konstruert falsk påstand, en stråmann i debatten som @The Very End sier. Kanskje vi skal slutte med det, for det har en tendens til å ødelegge enhver klimadebatt :) 

Det har lenge eksistert slike påstander

Det var vel litt mindre co2 utslipp den gangen

image.jpeg.f5702780c38341c0418b248e76049244.jpeg

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (På 4.10.2023 den 4:43 PM):

Den som tror at det er mulig for at stort pattedyr som oss å leve godt - i det hele tatt å kunne leve - på en jordklode som gjennomgår en sjette masseutryddelse står overfor en stygg overraskelse.

Dette er vel et eksempel på dommedag?
Ellers er vel lederen i FN også god på å snakke om dommedag for tiden, flere av uttalelsene hans er drøye.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (29 minutter siden):

Godt å høre. Forskere har også snakket opp tipping point hvor alt fordamper og atmosfæren blir en 200graders inferno av vanndamp og andre drivhusgasser.

Venus ble brukt som eksempel

Det ble vi skremt med for 30 år siden

Var kanskje det som fikk SV til å drite i buksen, å dermed lage de famøse valgplakatene på 80 tallet, der Bryggen i Bergen skulle ha sjøvann opp i 2 etg i år 2000...

Det er jo nettopp derfor vi dårlig utdannete spør grafe spesialistene/ekspertene, om en dato eller årstall når det hele skal skje...

Slik at vi kan forberede oss....syns de skylder oss det, etter som det er de som sitter med kunnskapen på dette feltet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (17 minutter siden):

Jeg kan ikke se påstander om noe i nærheten av dommedag i et eneste innlegg, derfor jeg lurte på hvorfor du trekker frem dommedag og så hevder at andre maser om det. Det oppleves som en konstruert falsk påstand, en stråmann i debatten som @The Very End sier. Kanskje vi skal slutte med det, for det har en tendens til å ødelegge enhver klimadebatt :) 

Det er ingen stråmann når man i denne tråden bruker uttrykk som "sjette masseutryddelse" og "spille rullett med menneskehetens eksistens". Det er også det som innprentes hos lettpåvirkelige barn slik at de får diagnosen "klimaangst".

Og motivasjonen hos klimabevegelsen er helt åpenbar. Moderate krefter ønsker en avkarboniseringstakt hvor man unngår å skjære av seg haka og frem til verden er avkarbonisert så må man bare takle de klimaendringene som kommer med teknologiske løsninger. Men dette godtas ikke av en teknologipessimistisk klimabevegelse så da er trumfkortet ikke-lineære effekter. Uttrykk som "renner over", økologisk sammenbrudd og at man risikerer å havne i en irreversibel dødsspiral. Da sitter man igjen med kun de mest ekstreme løsningene fattet i en tilstand av panikk.

Hvis man er overbevist om at man befinner seg i et brennende hus hvor taket vil ramle over deg om 5 sekunder så gir det mening å i desperasjon hive seg gjennom stuevinduet samme hvor stor risiko for skade og død det er. Men det er galskap om virkelighetsbeskrivelsen er feil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...