Gå til innhold

Godkjenner Microsofts Activision Blizzard-oppkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Like greit. Å begrunne det med at de blir for sterke på strømmemarkedet var uansett dumt. Ingen er sterke der. Alle burde vel være glad hvis noen faktisk får det markedet til. Strømming av spill har feilet gang på gang. Stadia leverte vel beste teknologien men feilet på alt annet.

Selv nye PlayStation portal er jo søppel med mindre du har enheten rett ved konsollen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
dølledøck skrev (19 timer siden):

dette er begynnelsen på slutten av spill industrien.

Spillindustrien vil overleve. Selv videospillkrakket på 80-tallet, som rammet en vesentlig mer sårbar bransje enn dagens spillbransje, kunne ikke knekke spillindustrien. 

Dog mulig at spillindustrien vil endre seg dramatisk i årene kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LarZen skrev (16 timer siden):

Fantastiske nyheter for alle utenom dem som kun spiller på en PlayStation konsoll. 

Om du omformulerer det til "Fantastiske nyheter KUN for de som kun spiller på Xbox", så kan jeg være enig. Sliter med å se hvordan dette er verken positivt eller negativt for dem som spiller på flere.
 

Mr. Pants skrev (16 timer siden):

Spillindustrien vil overleve. Selv videospillkrakket på 80-tallet, som rammet en vesentlig mer sårbar bransje enn dagens spillbransje, kunne ikke knekke spillindustrien. 

Dog mulig at spillindustrien vil endre seg dramatisk i årene kommer.

Det er ikke ødeleggende for spillbransjen på samme måte som hendelsene på 80-tallet var. Dette truer ikke TV-spills eksistens direkte. Men monopol i seg selv er ALLTID negativt. Det fører nesten alltid til dårligere produkter som koster mer. Nå sier jeg ikke at dette nødvendigvis fører til monopol, men det er et skritt nærmere. Du har i alle fall VELDIG rett i ditt siste utsagn her; Spillindustrien vil endre seg dramatisk. Jeg bare håper det er til det positive. Et sterkere Xbox er absolutt noe positivt. Jeg bare håper den samlede styrken blir større, og at ikke et sterkere Xbox også betyr et svakere Sony og svakere Nintendo.
 

RRhoads skrev (På 22.9.2023 den 16.00):

MS kunne spart mye penger og tjent mye penger hvis de hadde startet egne studioer og hatt originale ideer. 

Jeg er enig i at det hadde vært bedre om MS bygde seg opp gradvis, på samme måte som Sony og Nintendo har gjort. På den måten ville de kunne kommet med nye ting i stedet for å "stjele" eksisterende ting. Men to be fair, så er det jo nettopp utviklerstudioene som er kreative. Så dersom Xbox ikke går i samme fella som Activision og EA har gjort opp gjennom årene, altså å skvise ut all kreativitet som fantes i selskapene de har kjøpt, så kan det faktisk bli bra fra det øyeblikket hele saken har roet seg.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (6 timer siden):

Om du omformulerer det til "Fantastiske nyheter KUN for de som kun spiller på Xbox", så kan jeg være enig. Sliter med å se hvordan dette er verken positivt eller negativt for dem som spiller på flere.

Nei....for det er ikke korrekt...Xbox slipper alle sine spill på PC og dem fleste på Xbox. Så abonnerer du på GamePass og er en multiplatform spiller så er dette gull. Liker du ikke å abonnere på spill så er det fortsatt bra da spillene vil fortsette å komme på PC og Xbox. Det hadde ikke nødvendigvis vært tilfellet om det var Sony som hadde kapital til å gjøre tidenes største kjøp i denne sektoren.

Dem eneste som taper på det her er dem som har låst seg fast til Playstation. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (7 timer siden):

Det er ikke ødeleggende for spillbransjen på samme måte som hendelsene på 80-tallet var. Dette truer ikke TV-spills eksistens direkte. Men monopol i seg selv er ALLTID negativt. Det fører nesten alltid til dårligere produkter som koster mer. Nå sier jeg ikke at dette nødvendigvis fører til monopol, men det er et skritt nærmere. Du har i alle fall VELDIG rett i ditt siste utsagn her; Spillindustrien vil endre seg dramatisk. Jeg bare håper det er til det positive. Et sterkere Xbox er absolutt noe positivt. Jeg bare håper den samlede styrken blir større, og at ikke et sterkere Xbox også betyr et svakere Sony og svakere Nintendo.

Spillbransjen har sett perioder der én konsollprodusent har solgt mange ganger bedre enn konkurrentene uten at det ble noe monopolisering av den grunn. Nå har vi minst fire store aktører i spillbransjen og en håndfull andre som alle tilbyr konkurransedyktige økosystem og/eller store spill som er uavhengig av økosystemene Jeg tror ikke spillbransjen står i fare for at det oppstår noe monopol med det første. 

Skjønt, det hadde kanskje vært fare for det dersom det var markedslederen som fikk lov til å kjøpe ABK.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr. Pants skrev (10 timer siden):

Skjønt, det hadde kanskje vært fare for det dersom det var markedslederen som fikk lov til å kjøpe ABK.

Og her er et av mine problem med hvordan monopol-høringen rundt denne saken har pågått. Det er ikke lenge siden MS kjøpte Zenimax. Det betyr at vi enda ikke har fått se effekten av oppkjøpet. For alt vi vet førte oppkjøpet av Zenimax til at Xbox faktisk BLIR markedsleder innen kort tid. Og om oppkjøpet av ABK godtas FØR man ser denne eventuelle effekten, så er det fullt mulig at det faktisk ER markedsleder som får kjøpe ABK. Microsoft har rett og slett kjøpt så store selskaper i så rask rekkefølge at markedet (muligens) blir å snu FOR raskt. Man ender dermed ikke opp med den balansen som de påstår de prøver å oppnå, men en massiv forskyvning deres retning i stedet. Men det vet man ikke før det er for sent.
 

LarZen skrev (11 timer siden):

Nei....for det er ikke korrekt...Xbox slipper alle sine spill på PC og dem fleste på Xbox. Så abonnerer du på GamePass og er en multiplatform spiller så er dette gull. Liker du ikke å abonnere på spill så er det fortsatt bra da spillene vil fortsette å komme på PC og Xbox. Det hadde ikke nødvendigvis vært tilfellet om det var Sony som hadde kapital til å gjøre tidenes største kjøp i denne sektoren.

Dem eneste som taper på det her er dem som har låst seg fast til Playstation. 

Jeg kjøper ikke det argumentet. Du er fortsatt bundet til en Microsoft-plattform, med eller uten abonnement. Sony kjøpte jo Gaikai og har jobbet mot en Cloud-plattform siden da, og satte i gang en beta på det i august i år. Med andre ord vil Sony-spill være like tilgjengelig på PC snart. I skrivende stund har Playstation Studios 15 spill tilgjengelig på Steam, mot Xbox sine 62. Det er altså ikke mange spillene som skal til for at de havner likt der (spesielt om du ser på "størrelsen" på spillene).

Og forøvrig, så er det absolutt ingen som har "låst seg fast" til noe som helst. Alle står fritt til å velge plattform. Og nettopp her er et til problem med dette oppkjøpet. Både Starfield, Elder Scrolls og alt annet ble annonsert lenge før disse oppkjøpene. Ettersom både Elder Scrolls, Fallout og alt annet fra Bethesda har vært på både Steam og Playstation i alle år, så var det naturlig for folk å anta at alle disse også skulle komme på Playstation, spesielt siden Starfield faktisk ble annonsert til Playstation. Men Uncharted, Ratchet & Clank, God of War og lignende FORVENTER man ikke å kunne spille om man kjøper en Xbox. Da har man tatt et forutsigbart valg ved å velge Xbox. Neste konsollgenerasjon står man selvfølgelig ovenfor et nytt valg, og da kan det hende folk velger annerledes. Men denne gangen ble de "lurt".

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...