Gå til innhold

Over 200k nordmenn må belage seg på å etterisolere husene når de nye EU-direktiver blir gyldige.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Økonomi er en flytende skala. Du setter det på spissen ved å koble hytte med enebolig-standard med lavtlønnede.

Vel hvis du har strøm og vann i hytta så er det enebolig-standard, hilsen en som bor på 18m2.

11 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hvorfor kan vi ikke lengre ha en middelklasse? Noen har arvet ei rønne og pusset opp selv. De får ikke strømstøtte.

Som en av de som har arvet ei rønne som har blitt pusset opp av familien, så er det ingenting her som hindrer å ha en middelklasse. Det som hadde hjulpet er om folk ikke bygget/pusset opp slik at man er avhengig av strøm for å forhindre frostskader, slik man gjorde før i tida. Da hadde man også sluppet problemer hvis det blir strømbrudd, noe som kommer til å skje en gang. Det krever litt mer arbeid av deg som hytteeier når du drar fra hytta, men hey alternativet er å pay for convenience; les strømkostnader.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot at folk må betale strømkostnader på hytter.

Problemet begynner først når man må overby Tyskland for å europeisk markedspris på vår egen, lokalproduserte strøm som tidligere kostet kostpris.

Denne politikken ser du ingenting galt med.

Dette i tillegg til at strømprisen er inflasjonsdrivende, og kjøpekraften bevisst blir kjørt i grøfta.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Mannen med ljåen said:

Jeg har ingenting imot at folk må betale strømkostnader på hytter.

Problemet begynner først når man må overby Tyskland for å europeisk markedspris på vår egen, lokalproduserte strøm som tidligere kostet kostpris.

Denne politikken ser du ingenting galt med.

Så du har ikke noe problem med at folk ikke får strømstøtte på hytta?

Jeg ser mange problemer med hvordan dagens system for strømpriser er bygd opp, men har ikke delt noen av dem i denne tråden. Hvorfor putter du meninger i munnen min?

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Mannen med ljåen said:

Jo. Les en gang til.

Så du har ikke noe imot at de må betale strømkostnader på hytten, men imot at de må at den totale kostnaden er høyere enn de hva man betale i huset/leiligheten man lever i?

2 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Det er det du som gjør.

Les spørsmålstegnet mitt som avslutter setningen min, en gang til. Det betyr at jeg vil ha en avklaring av meningene dine, ikke at jeg påstår at du mener X.

Du derimot påsto at jeg hadde en spesifikk mening. 

Dette får meg til å bli litt nysgjerrig forresten, kunne du gjenfortelle til meg hva posisjonen til meningsmotstanderne dine er, uten stråmenn eller bad faith?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har noe imot at strømmen ikke er billig i Norge lengre, fordi den blir solgt til utlandet, og strømprisen bestemmes av kraftbørsen, så vi betaler det samme som i Tyskland for våre egen strøm.

Strømmen skal være billig i Norge, og det inkluderer selvsagt hytter og industri. Dette ble ikke inkludert i strømstøtten.

Dette er ikke komplisert.

Flere av mine meningsmotstandere argumenterer for at vi er avhengig av å koble oss til EU på alle tenkelige måter fordi vi får mer selvstendighet ved å bli EU-medlem med verorett, enn som selvstendig stat. EU vil kanskje ikke handle med oss med fordelaktige vilkår om vi ikke også gir dem strømmen og makten til å bestemme. Jeg kan ikke forklare det på en måte som får det til å virke fornuftig, for det er ikke fornuftig. Jeg mistenker at flere av dem er for norsk EU-medlemskap.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 13.9.2023 den 12:34 PM):
  • Hva skjer dersom huset ikke renoveres? Man kan ikke kastes ut av et hus man eier. Det finnes ingen reelle muligheter for myndighetene å gripe inn her, annet enn kanskje en ny TG-status i tilstandsrapporten dersom man skal selge, som kanskje reduserer verdien på boligen litt.
  • Lover kan ikke ha tilbakevirkende kraft. En ting er krav ved oppussing eller nybygg, men ingen kan tvinges til å oppgradere noe de allerede eier. F.eks, har huset ditt elektrisk anlegg fra 50-tallet er det lovlig den dag i dag, men alt nytt som monteres må følge dagens krav. 

I enkelte tilfeller kan lover og forskrifter gis tilbakevirkande kraft, det viktigaste unntaket er endringar som et til subjektets gunst.

Eit anna unntak er at lover kan endrast sjølv om det gir konsekvensar i dag. Ein kan ikkje endre lova slik at du blir straffa i dag for noko du gjorde før lova vart endra, men ein kan endre lova slik at det gir ulike konsekvensar i dag. Til dømes krav om at alle hus må ha røykvarslar sjølv om dei ikkje hadde det før i tida, eller at endringa i tjenestepensjonslova gir deg dårlegare pensjonsrettar enn du hadde før lova trådde i kraft. 

Det er ikkje gitt at bruksforbod på bustadar som ikkje tilfredsstiller miljøkrav på grunn av manglande oppgradering er ulovleg, akkurat som at ein kan få bruksforbod på eit køyretøy som ikkje er vedlikehald til å oppnå utslepskrava. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, qualbeen said:

Det er ingen som har reist rundt i Norge og inspisert og/eller vurdert hver bolig. Hvor har du dette fra? 

Eiendom prises etter algoritmer. (Og de bommer noen ganger.) Men ja; da de nye algoritmene ble innført, var det mange som fikk et lite sjokk – nettopp fordi algoritmen (generelt sett) traff langt bedre. Gamle tiders løsning var helt elendig, og ga kunstig lav verdi. Som jo var hyggelig for deg og meg .. men fremdeles like feil ;) 

Jo, faktisk har enkelte kommuner sendt rundt folk for å taksere eiendommer. Mine forelde hadde besøk av en slik.

Her er informasjon fra kommunen:

Quote

Det er foretatt en omtaksering av eiendommer som gjelder fra 2022. Slik hovedregelen er ved taksering, er det kun utført en utvendig befaring. Ved besiktigelsen er det foretatt en skjønnsmessig vurdering av individuelle forhold ved den enkelte eiendom og omgivelsene, som kan føre til at beregnet takst justeres opp eller ned. Skattetaksten skal etter eiendomsskatteloven gjenspeile eiendommens objektive markedsverdi. Taksten bygger på fakta om eiendommen og vurderinger av eiendommen.

Mine forelde fikk, ikke overraskende, økt eiendomsskatt etter dette.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, nebrewfoz said:

Men du skrev at dette var gjort av konsulenter som reiste rundt i Norge, og det er jo noe helt annet. (Det høres i hvert fall ut som noe helt annet.)

Jeg skrev ikke noe som helst om det. Har faktisk ikke vært involvert i diskusjonen i det hele tatt.

Om de som foretok takseringen var lokale folk fra kommunen eller innleide konsulenter fra fjerne strøk vet jeg forøvrig ingenting om.

Edit: Googla meg frem til litt ny informasjon. Rana kommune leide inn selskapet Verditakst (som ser ut til å holde til i 1392 Vettre, altså laaangt fra Rana) for å gjøre takseringen for seg. Så dette har nok forekommet.

Kilde: https://www.ranablad.no/skal-taksere-1-500-eiendommer-i-rana-pa-nytt-i-utgangspunktet-er-ikke-dette-verdens-mest-populare-ovelse-men-det-ma-gjores/s/5-42-1158071

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
Minus skrev (På 12.9.2023 den 9:50 PM):

Litt utenom temaet dette, men hvor mange er dere i husstanden? 
Bor på 150m2 selv, men kun én etasje, alle rom er oppvarmet enten via varmekabel (bad, hall, vaskerom) eller vha luft/luft-varmepumpe. Vi lå på 17 000kWh i fjor, men er også fire personer med tilhørende bruk av varmtvann..

Har 20cm isolasjon i vegger, 25cm i gulv og 40cm i tak.

2 voksne, 3 barn annenhver uke og et barn hele tiden.

Isolasjonen er vel så vidt jeg vet helt standard fra den tiden huset ble bygget. På varmtvann ligger vi vel på ca. 3000 - 3500 kWh i året. Oppvarming er jeg ikke helt sikker på totalen, men varmepumpen stakk av med rett under 3800 kWh i 2022. I tillegg er det gulvvarme på 2 bad, 3 soverom og et kjøkken. Antar badene tar en del, det som jeg har måling på bruker ca. 900 kWh årlig. Men det har jeg styring på. Det andre badet er på samme temperatur 24/7 og bruker mer. Soverommene og kjøkkenet er kun påslått unntaksvis. 

Aiven skrev (På 12.9.2023 den 10:01 PM):

Bra poeng dette. Hvis jeg forstår det riktig så slipper man å etterisolere, dersom man er sparsommelig? Eksempelvis lar jeg mye av huset stå kaldt om vinteren, som da vil gi meg en bedre energiklasse.

Tror egentlig ikke det er så enkelt. Jeg har siden jeg skrev innlegget, prøvd meg på Enova sin energiklassifisering. Der kommer jeg ut med C eller D. Litt usikker på hvordan jeg skal lese det siden oppvarmingskarakteren kommer sammen med energiklassen. Oppvarmingskarakteren ble så vidt jeg kunne se D. 

Jeg blir i alle fall å stritte imot så lenge huset har et lavt spesifikt forbruk og er beboelig for vanlige mennesker. Det er alltid 22 grader inne på dagtid og noe lavere på  natta (22-05). Målet her er jo å spare energi, ikke å bygge mer. 

Så vet jeg at jeg kan spare ytterligere noen tusen kWh årlig på å isolere taket mot kaldloftet bedre, montere varmegjenvinning på gråvannet og få varmepumpe-varmtvannsbereder. Men det er dyrt, dog billigere enn å etterisolere yttervegger i to etasjer. Målet er jo at bygningsmassen i Norge ikke skal ha et spesifikt energiforbruk over en viss grense. 

Endret av Nedward
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (11 minutter siden):

Det er vel ikke helt tilfeldig at dette skjedde omtrent samtidig som politikerne vedtok å melde oss inn i EØS. Ideologien er at markedet bør være så fritt som mulig, noe som tjener de store produsentene på bekostning av befolkningen. ACER har så tatt dette enda et skritt videre, med at vi har gitt fra oss det meste av kontrollen på feltet til EU.

I framtida venter så mer privatisering og profitt til de private selskapene som kjøper opp norsk strømproduksjon. Kraftverkene som ble bygget for skattepengene til våre foreldre og besteforeldre for å levere strøm til befolkningen må selges over disk, fordi det er så "fryktelig ineffektivt" med offentlig eierskap.

Ja også sier de alltid at det vil bli billigere av å privatisere, mens det alltid blir dyrere. Lurer på når folk skal slutte å tro på den bløffen.

Endret av Aiven
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 14.9.2023 den 22.41):

Det er ingen som har reist rundt i Norge og inspisert og/eller vurdert hver bolig. Hvor har du dette fra? 

Eiendom prises etter algoritmer. (Og de bommer noen ganger.) Men ja; da de nye algoritmene ble innført, var det mange som fikk et lite sjokk – nettopp fordi algoritmen (generelt sett) traff langt bedre. Gamle tiders løsning var helt elendig, og ga kunstig lav verdi. Som jo var hyggelig for deg og meg .. men fremdeles like feil ;) 

Sitat

Kommunene beregner markedsverdi selv. Enten ved bruk av takstmann som besiktiger eiendommene fra utsiden, eller sjablongmessig, typisk basert på areal. Deretter reduseres denne taksten til en prosentandel av markedsverdien. Denne kan maksimalt være på 70 prosent av markedsverdi

.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (På 15.9.2023 den 7.04):

Men for all del, tidligere debatter om dette har jo visst at enkelte her inne mener at Norge ikke er en del av verden og at vi kan dikte opp noen Trump-liknende avtaler hvor Norge bare skummer fløten og lever livets glade dager på bekostning av alle andre. 

Spørsmålet er om Norge skal være en nasjon med selvrådighet eller ikke, skal vi ta vare på våre egne borgere eller alle borgere i hele verden som har dårligere levekår ?

Det er en grense på hva som er fornuftig og/eller nødvendig for å hjelpe andre personer så de kan leve et relativt trygt liv i sitt egent land, den grensen vil alltid være oppe til diskusjon.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (På 15.9.2023 den 15.07):

De får gjerne betalt for å delta på Luksusfellen også?

Kjenner flere som kjøpte hytte på 70/80 tallet for rundt 300.000.- de hyttene er i dag verdt fra 4 til 12 millioner avhengig av sjøutsikt/standlinje, enkelte av de har fortsatt samme jobb som på 70/80 tallet "middelklassen" men de har det trangere nå økonomisk grunnet alle statelige/kommunale avgiftene som har steget kraftig de siste årene selv om flesteparten har nedbetalt mesteparten av gjeld. Hva skal de gjøre, selge eiendom/er for og kunne klare seg bedre økonomisk, dvs. redusere livsstilen de har for å bli en bedre verdensborger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...