Gå til innhold

Spise mindre kjøtt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Powertrainer said:

Jeg prøvde en vegansk burger en gang, aldri mer! Hovedproblemet var ikke smaken, problemet var at jeg følte meg mer sulten etter at jeg hadde spist opp burgeren enn jeg var før jeg begynte å spise😮

Dette er normalt en veldig god indikasjon på at ting er ultraprosessert.

Merket faktisk noe av det samme når jeg bestilte meg en Burgerking-meny med burger, fries og cola. Selv om man får i seg ca et dagsbehov for kalorier så er man like sulten etter å ha spist det etter *1* time. Da klassifiserer jeg det ikke som mat.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes veldig, veldig, veldig mange gode grunner til å spise mindre kjøtt.

  • Egen helse
  • Andres helse
  • Hungersnød
  • Matsikkerhet
  • Dyrevelferd
  • Klima
  • Havdød
  • Algefremvekst
  • Vannforbruk
  • Fosforbruk
  • Zoonotiske sykdommer
  • Tap av biologisk mangfold
  • Avskoging
  • Egen økonomi
  • Samfunnsøkonomi

Jeg kunne sikkert fortsatt, men dette er bokstavelig talt "off the top of my head", som man sier på engelsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
vidor skrev (23 minutter siden):

Dette er normalt en veldig god indikasjon på at ting er ultraprosessert.

Merket faktisk noe av det samme når jeg bestilte meg en Burgerking-meny med burger, fries og cola. Selv om man får i seg ca et dagsbehov for kalorier så er man like sulten etter å ha spist det etter *1* time. Da klassifiserer jeg det ikke mat.

Vil legge til at en vegansk burger er nok så kalorifattig at den bare trigger matlysten, men du har rett når det gjelder ultraprosesseringen, det er et raskt opptak,et blodsukkerhopp,og så er man like sulten igjen.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (18 minutter siden):

Det finnes veldig, veldig, veldig mange gode grunner til å spise mindre kjøtt.

  • Egen helse
  • Andres helse
  • Hungersnød
  • Matsikkerhet
  • Dyrevelferd
  • Klima
  • Havdød
  • Algefremvekst
  • Vannforbruk
  • Fosforbruk
  • Zoonotiske sykdommer
  • Tap av biologisk mangfold
  • Avskoging
  • Egen økonomi
  • Samfunnsøkonomi

Jeg kunne sikkert fortsatt, men dette er bokstavelig talt "off the top of my head", som man sier på engelsk.

Livet er for kort til å ikke kose seg med maten. Hva synes du om aminosyreprofilen til en gjennomsnittlig veganer da? Er den optimal?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kote skrev (7 timer siden):

Fisk er ikke noe billig alternativ dessverre. Det eneste som kan konkurrere med kjøttdeigen er oppdrettslaks. Ellers er det på linje med kylling og biff.

Men når økonomien og livssituasjonen min tillater det vil jeg sikte mot å spise kjøtt som hovedprotein 2-3 ganger i uka, fisk 2-3 ganger i uka. Vegetarisk eller kjøttredusert innimellom.

Jeg ender uansett over den grensa på 350 gram, men det tar jeg med ro. Det er heller ikke et offisielt norsk kostholdsråd. Klimaregnskapet som spiller inn har jeg til gode å se, men jeg har hørt at den baserer seg på amerikanske utslippstall, og de er såklart i en helt annen liga enn oss. Og hva er grensen hvis man f.eks. kun eter vilt?

Fisk er heller ikkje eit spesielt godt etisk val heller med mindre vi berre later som at fisk er for dumme til å assosiere smerte med ubehag. Å avlive fisk tek tid, og det nærmaste ein kjem human avliving av så store mengder fisk er å bedøve fisken med elektrosjokk før avliving.

 

Etter det som eg har fått med meg så er kjøttgrensa på 350 gram i veka satt utifrå ei helsevurdering, og at av miljøomsyn bør kjøttforbruket være mykje mindre. Dette har gjort dei nye kostholdråda svært vanskelege å forhalde seg til sidan grunngjevinga varierer frå råd til råd.
Dei offisielle norske kosthaldsråda er no oppdatert til å også ha denne anbefalinga på maks 350 g raudt kjøtt og maks 175 g kvitt kjøtt, og at in bør unngå alle prosesserte kjøttprodukt som pølser, kjøttdeig med salt, osv.
Grensa på 350 g raudt kjøtt er satt utifrå ei helsevurdering, medan grensa på 175 g kvitt kjøtt er satt på bakgrunn av miljøomsyn.

Ikkje berre gjerre denne blandinga av argumentasjon kosthaldsråda vanskelege å forstå, men det er også veldig vanskeleg å for befolkninga å finne erstatningar om ein ikkje klarer eller vil følgje alle kosthaldsråda. Sjølv enkle spørsmål som om det er anbefalt å bytte ut oksebiffen med kyllingfillet gir ikkje kosthaldsråda nokon gode svar på, etter helseråda så er vist svaret ja at ein bør heller ete kvitt kjøtt, men frå eit miljøperspektiv så speler det ingen rolle kva type kjøtt ein velger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Marit kolby har sagt at kjøtt som usunt for egen helse er basert på syltynt grunnlag, så eg eter kjøtt med veldig god samvittighet, og mest fordi eg heller mot at kjøtt er en sunn del av kostholdet mitt som eg ikke kunne vært foruten. 

Så kan klima-sprellerene trigges til evig til for min del. Kjøtt er endel av vårt naturlige forbruk, men det går an å kutte ned på alt mulig annet for å nå klimamål. Forferdelig ødeleggende og polariserende å gå på kjøtt av alle ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette var en flott samtale å lese, mange bra innlegg. Jeg synes også det høres veldig fornuftig ut med hovedsakelig uprosesserte matvarer, og er usikker på hvor farlig kjøtt er dersom det har minimal (eller ingen) prosesseringsgrad. Men som Brother Ursus la frem er det adskillig flere grunner enn egen helse til å spise mindre kjøtt, så jeg prøver å holde meg til to ganger i uka. Det funker sånn 90% av tiden, og jeg må innrømme jeg spiser makrell i tomat så mye jeg vil. 

Skal man prøve et vegetarisk eller vegansk kosthold anbefaler jeg å glemme at kjøtterstatningene finnes. Som mange har nevnt er de verken sunne eller gode, og det har ingen hensikt å late som om man spiser kjøtt om man ikke skal spise kjøtt. Det beste er å finne noen oppskrifter, evt lage en kjent rett og bytte ut kjøttet med bønner/linser.

itgrevelin er inne på noe, det har vist seg å være ødeleggende og polariserende ved visse anledninger. Det er sterke følelser knyttet til dette, og fronting av saken har skapt motstand i en del mennesker. Spesielt ville sprell fra veldig entusiastiske veganere ser ut som har kastet bensin på bålet. Fremgangsmåten for å spre oppmerksomhet rundt temaet burde kanskje vært noe annerledes av og til. 

 

Lenke til kommentar
On 12.9.2023 at 1:42 AM, Nasjonalisten said:

Siste spiker i kisten på veganismen min var proteinet, det beste kostholdet for proteiner er 50/50 dyr og plante proteiner, det er fordi ingen proteiner faktisk er ''komplett'' for mennesker. 

Det er uriktig. Protein med komplett aminosyreprofil finnes i mat som f.eks egg, fisk, kjøtt, melk og tofu. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dukket nylig opp en artikkel på NRK av en influenser som fronter vegetarmat og synes maten i Norge er for billig. Artikkelen kan leses her.  Personlig kommer jeg aldri til å bli vegetarianer og spiser generelt mye kjøtt. Da spesielt sauekjøtt, kyllingkjøtt og storfekjøtt.  I tillegg blir det viltkjøtt av og til. Prøver dog å spise mest mulig rent kjøtt. Er ganske så lei av alle disse influenserne som på død og liv skal fronte dette vegetar hysteriet. Grønnsaker spiser jeg kun som tilbehør til enten kjøtt eller fisk. Mens lille Norge skal liksom redde verden med å spise mindre kjøtt og kjøre elbil, mens resten av verden fortsetter som før. Bare tull spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge vi har et helsevesen som er i knestående og fattige mennesker som ikke får hjelp må vi kutte ned på kjøttinntaket. Kreft, slag og hjerteproblemer er dyrt! 

Det er så merkelig å se folk som har valgt å være usunne får dødsangst så fort de får uhelbredelig kreft. Litt som at jeg skulle gått ut på et minefelt med vilje for deretter å bli redd. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/13/2023 at 10:23 PM, Yakamaru said:

image.jpeg.b22f9afd8deeae7701b6a7be2d127165.jpeg

«Hei, jeg er 12 år (og hvis eldre, mental alder) og ønsker å være kul».

 

(Og ja, jeg spiser kjøtt selv, men denne "HUEHUE se jeg skal spise enda mere kjøtt brrrr" greia er bare forstyrrende. Greia er at vi må spise mindre, ikke at vi ikke skal spise i kjøtt i det hele tatt). 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, majer said:

Så lenge vi har et helsevesen som er i knestående og fattige mennesker som ikke får hjelp må vi kutte ned på kjøttinntaket. Kreft, slag og hjerteproblemer er dyrt! 

Det er så merkelig å se folk som har valgt å være usunne får dødsangst så fort de får uhelbredelig kreft. Litt som at jeg skulle gått ut på et minefelt med vilje for deretter å bli redd. 

A spise kjøtt som råvare er ikke automatisk å være usunn og påberope seg en haug med sykdommer.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (1 time siden):

A spise kjøtt som råvare er ikke automatisk å være usunn og påberope seg en haug med sykdommer.

 

Stemmer det, men det krever mer å få det til på en god måte. Det samme gjelder forsåvidt veganere. Man kan være flink, men sjansen er stor for å ikke få i seg alt kroppen har godt av. Derfor er det sikreste å endre matvanene til folk- mer grønnsaker og mindre rødt kjøtt. Så kan heller de som er flinke få holde på med det de vil

Endret av majer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Meh.. sunneste for meg er kombinasjon av mye kjøtt og grønnsaker. Burde blitt flinkere med fisk er det eneste.

Ligger nok på ca 300-400g kjøtt pr dag i snitt pluss tre fire egg. Og mye grønt ved siden av. Når jeg klarer denne komboen så føles alt bedre i kroppen. Det er meg også kan andre føle det forskjellig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, scuderia said:

Meh.. sunneste for meg er kombinasjon av mye kjøtt og grønnsaker. Burde blitt flinkere med fisk er det eneste.

Ligger nok på ca 300-400g kjøtt pr dag i snitt pluss tre fire egg. Og mye grønt ved siden av. Når jeg klarer denne komboen så føles alt bedre i kroppen. Det er meg også kan andre føle det forskjellig.

Alt må tilpasses størrelse og tilstanden en er i. En med 40kgs mage burde kanskje ta de generelle kostholdsrådene, mens andre som driver en aktiv hobby eller jobb og trening kan lett ete som deg.

Fisk er faktisk veldig godt om du gjør følgende:
En torskefilet fryst (blokk funker også, det koster halvparten), legg denne i kaldt vann tilsatt en liten halv neve salt. Da holder den på vesken/smaken. La den ligge der i ca 40min, den er fortsatt frossen inni.
Eg liker så å bare rulle den i litt mel (tørk den litt først) for så å steke den i ekte smør.
Stekepannen kan godt være godt varm (7 av 9 på min, smøret brunt), så steker du den 2min ene siden, og ca 6-7min på andre, men når du snur den tar du stekepannen ned på 2-3 (eg har støpejern så må prøve deg frem på din). Du kan bruke steketermometer de første gangene for å få en "feeling", den skal ligge på 50-52 celsius.
Den renner litt saft ut når den er ferdig, men den smaker og føles veldig god. Synes eg da. Eg har bommet grovt før, og da blir den tørr, og litt gummiaktig og lite smak. Nå glir den ned på høykant.
Anbefaler kokt potet som har blitt kjølt ned i kjøleskapet for å få resistent stivelse i tarmen. Viss du liker det, eg elsker det hvertfall. Viktig at du synes maten er god.

Personlig har eg ikke skjønt helt forskjellen på torsk i blokk kontra filet. Men synes blokken er lettere å steke, den har alltid samme tykkelse over hele fjølen og smaken er også der.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var interresant lesing, og spesielt rettet for de som er så kjepphøye i sin sak om at rødt kjøtt, salt og mettet fett etc. ER "livsfarlig", for det viser forskning.
Da synes det er flott med en artikkel som viser at forskning kan ha store svakheter, og er uenige med hverandre. Man får bedre debatt om man viser litt sunn skepsis og ikke tror folk er idioter som tror at rødt kjøtt er sunt, og bare er en belastning på helsevesenet med disse påstandene.

Et lite utrdag fra artikkelen:

Quote

Rådene endrer seg over tid. De offisielle rådene er «sterkere» enn forskningen gir grunnlag for. Forskningen gir ikke entydige svar om kosthold. Og ikke minst: kunnskapsgrunnlaget er til dels svakt uten at usikkerheten kommer tydelig frem.

https://www.dagensmedisin.no/ernaering-folkehelse-kosthold/kan-vi-stole-pa-kostholdsrad/608064

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...