Gå til innhold

Spise mindre kjøtt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Krøvel Vellevoll skrev (13 minutter siden):

Hvorfor valgte du å redusere det, og hvorfor synes du det er tull?

Ingen rom for nyanser, det må være enten/eller?

 

Dersom jeg skal ta spørsmålet seriøst, så ville jeg begynt med fakta. Hvor mye kjøtt  spiste en nordmann i gjennomsnitt i 2022? Hvordan var det i 2012? 2002? 1992 da? Osv...

Så kan vi se om det har skjedd noen særlige utslag på kreft og livsstilssykdommer for samme tidsperiode, og lytte til fagfolk. 

Men jeg tar ikke spørsmålet ditt så veldig seriøst. Så jeg gidder ikke finne frem fakta 😊

Derimot kan jeg informere om at jeg spiser mye mer kjøtt enn hva som er bra for meg. Jeg drikker også mer alkohol, enn ideelt er, og har skremmende høyt inntak en sjokolade og annen snack. Heldigvis kompenserer jeg med å trene for lite! 😅 Så her har du et godt eksemplar av Homo sapiens, som underbygger påstanden om at vi tar irrasjonelle valg, og ofte handler til dels selv-destruktivt!

Mennesket er rett og slett ikke perfekt! Men ja, vi burde jo selvfølgelig ha spist mindre rødt kjøtt. Både ernæring, klima og økonomisk sett. Men ser smaker jo så godt...! 😈

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis du ser på forskning som har vært gjort på det som defineres som blue-zones hvor folk lever lenge med god helse så er fellesfaktoren et sterkt begrenset kjøttkonsum. Kjøtt i seg selv er veldig dyrt å fremstille og konsumere så det brukes derfor i små mengder. Litt kjøttkonsum er det derfor dekning for at er ok. Problemet er når tilgangen blir ekstremt høy og det blir oppnåelig å kjøpe og spise mye av det. Genetisk sett vil mange foretrekke dette da det var rimelig sjelden å få tak i evolusjonært sett når vi var jegere og sankere, så vi går for det genetisk sett. Merker selv når jeg spiser f.eks lapskaus at jeg går for kjøttet først om jeg ikke er oppmerksom på det.

Problemet er sånn sett at vi har for lett tilgang på mat i dagens samfunn og når den i tillegg er designet i en lab for å tekkes våre preferanser som stammer fra langt tilbake så utgjør det fort et problem. De fleste i uland er underernært mens vi i vesten en overforet med kaloririk søppelmat som utgjør en helserisiko i motsatt ende av skalaen.

Filosofien min er egentlig veldig enkel. Jeg spiser ren, hel og naturlig mat som ikke er tuklet med, og ikke så mye av den at jeg legger på meg. Spiser man mye "moderne" mat (type ultraprosessert mat) så er det veldig lett å spise opp til 500 kcal for mye per dag, og det vil medføre vektoppgang konstant over tid rett og slett fordi vi blir kjemisk mindre mette og mer sultne av slik mat. 500 kcal pr dag utgjør 3500 kcal i uka, noe som blir 182000 kcal i året.

Går vi for langt bort fra naturen så må vi også betale prisen. Kortsiktig så synes de fleste slik hedonisme er flott, men langsiktig merker folk kostnaden ved dette.

Endret av vidor
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 minutter siden):

Ingen rom for nyanser, det må være enten/eller?

Det er rom for alt mulig, bare fantasien setter grenser. Grunnen til at spørsmålet er formulert slik det er, er at jeg har en forutinntatt holdning om at folk som ikke reduserer sitt forbruk samtidig synes det er tull å gjøre det. Det er stereotypisk, men som vi vet kommer stereotyper fra et sted. 

qualbeen skrev (10 minutter siden):

Så jeg gidder ikke finne frem fakta 😊

Det er helt i orden, jeg lurer mest på hva din mening om saken er. 

qualbeen skrev (13 minutter siden):

Derimot kan jeg informere om at jeg spiser mye mer kjøtt enn hva som er bra for meg. Jeg drikker også mer alkohol, enn ideelt er, og har skremmende høyt inntak en sjokolade og annen snack. Heldigvis kompenserer jeg med å trene for lite! 😅 Så her har du et godt eksemplar av Homo sapiens, som underbygger påstanden om at vi tar irrasjonelle valg, og ofte handler til dels selv-destruktivt!

Skulle du ønske du var mindre selvdestruktiv? 

Lenke til kommentar
vidor skrev (11 minutter siden):

Hvis du ser på forskning som har vært gjort på det som defineres som blue-zones hvor folk lever lenge med god helse så er fellesfaktoren et sterkt begrenset kjøttkonsum. Kjøtt i seg selv er veldig dyrt å fremstille og konsumere så det brukes derfor i små mengder. Litt kjøttkonsum er det derfor dekning for at er ok. Problemet er når tilgangen blir ekstremt høy og det blir oppnåelig å kjøpe og spise mye av det. Genetisk sett vil mange foretrekke dette da det var rimelig sjelden å få tak i evolusjonært sett når vi var jegere og sankere, så vi går for det genetisk sett. Merker selv når jeg spiser f.eks lapskaus at jeg går for kjøttet først om jeg ikke er oppmerksom på det.

Problemet er sånn sett at vi har for lett tilgang på mat i dagens samfunn og når den i tillegg er designet i en lab for å tekkes våre preferanser som stammer fra langt tilbake så utgjør det fort et problem. De fleste i uland er underernært mens vi i vester en overforet med kaloririk søppelmat som utgjør en helserisiko i motsatt ende av skalaen.

Filosofien min er egentlig veldig enkel. Jeg spiser ren, hel og naturlig mat som ikke er tuklet med, og ikke så mye av den at jeg legger på meg. Spiser man mye "moderne" mat (type ultraprosessert mat) så er det veldig lett å spise opp til 500 kcal for mye per dag, og det vil medføre vektoppgang konstant over tid rett og slett fordi blir kjemisk mindre mette og mer sultne av slik mat.

Går vi for langt bort fra naturen så må vi også betale prisen. Kortsiktig så synes de fleste slik hedonisme er flott, men langsiktig merker folk kostnaden ved dette.

Høres fornuftig ut. Hvor mye kjøtt vil du si du spiser?

Lenke til kommentar

Akkurat nå er jeg nok ikke så representativ fordi jeg er på tur i ketose før en lengre periode med et fasteprosjekt og spiser derfor unormalt mye kjøtt i forhold til hva jeg ellers gjør.

Normalt sett ligger jeg godt innenfor rådet som er maks 350 gram i uka.

Jeg merker dog allerede at urinsyre-nivåene begynner å bli høye nok til å kunne medisineres p.g.a det forhøyede kjøttkonsumet, så det har sine konsekvenser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Krøvel Vellevoll said:

Hallo.

Det finnes flere ting som tyder på at mennesker bør ha et annet kjøttforbruk enn det vi har i dag. Dette har folk varierende meninger om. 

Så hva mener du? Har du redusert forbruket eller synes du dette er noe tull? Hvorfor valgte du å redusere det, og hvorfor synes du det er tull? Dette vil jeg vite.

Ca ett år siden begynte jeg igjen å spise kjøtt og meieri etter å ha forsøkt Vegansk diet av og på i flere år. Dette kommer sikkert til å overraske de fleste, men jeg var den høylytte moraliserende veganeren 😅, og det var i stor grad på grunn av etiske grunner, jeg var påvirket av propagandaen, jeg fulgte veldig mange veganske Youtubere også, mange av de snudde før meg(inkl Norske), jeg har totalt lagt fra meg det etiske, da jeg mener det er helt moralsk innafor å utnytte dyr, men også at dyra skal ha det OK.

Siste spiker i kisten på veganismen min var proteinet, det beste kostholdet for proteiner er 50/50 dyr og plante proteiner, det er fordi ingen proteiner faktisk er ''komplett'' for mennesker. Jeg gikk fra 83kg som alt-eter til 76kg som veganer, og hadde mistet mye styrke og muskelmasse, 87kg nå med lite ekstra fett. Broren min er alt-etende, men spiser alt for mye ultraprosessert mat, han er blitt tynn-feit. Noen andre spikre var: vansken med å finne gode vitamin-kilder, å bli avhengig av tilskudd, og at mange influensere snudde helt. Det hjelper heller ikke på tilliten min til veganske influensere og samfunn, at nesten alle er venstre-radikale aktivister.

Problemet med moderne diet og helse er ultraprosessert mat, ''kjøtt''-produkter som pølser, over-konsum, og under-trening.
Mitt nye kosthold tar nå sikte på en balansert kombinasjon av rent kjøtt, lav-karbo-grønnsaker, meieri/egg, og hel-korn, og jeg føler meg utmerket bra. Om man følger den veldig generelle oppskriften, så går det nesten ikke an å spise usunt.
 

Endret av Nasjonalisten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange går i det jeg kaller veganerfella. De feilernærer seg over tid med for dårlig proteinkvalitet med det resultatet at kroppen begynner å kannibalisere sitt eget protein. Man *må* være ekstremt nøye på å spise nok forskjellig vegansk protein da den ikke får alle typene protein i alt man spiser, man må kombinere godt slik som f.eks bønner og ris. Siden proteinet også er bundet forskjellig så kan kroppen nyttegjøre seg mindre mengder av den, så en kan ikke ta det som står på varedeklarasjonen som protein en får biologisk nytte av slik som med kjøtt.

De fleste som prøver seg på 100% vegansk kosthold gir opp til slutt og reintroduserer kjøtt i dietten før eller senere. Dette slår nesten aldri feil.

Helt greit å lene kostholdet sitt mest mot veganisme, men ikke bli fanatiker og forstå hva du holder på med ernæringsmessig, for det krever at du gir kroppen det den trenger. Skal du sette sammen et IKEA-møbel klarer du ikke det om du mangler enkelte typer "byggeklosser". Akkurat det samme skjer når kroppen mangler de riktige proteinene fordi du ikke kombinerer dem rett. Vitaminer og mineraler er vanligvis ikke et problem da dette generelt er bra med nok variasjon, men B12 f.eks kan være et issue.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Krøvel Vellevoll said:

Har du redusert forbruket eller synes du dette er noe tull? 

Spiser fisk flere dager i uken nå enn tidligere, så sådan sett kan man si at jeg har redusert kjøttinntaket ved at spise mer fisk - i al fall hvis man ikke regner fisk som kjøtt. 

3-4 dager i uken spiser jeg 150-200g storfe, svin eller kylling til middag.
3-4 dager i uken spiser jeg fisk, som oftest laks eller torsk, til middag.

Stort sett alle dager blir det litt kjøttpålegg/leverpostei/egg eller ost på fiberrikt brød eller knekkbrød til lunsj. 

Havregryn til morgen (med ekte melk). 

Syns selv det er et fornuftig kosthold.  Det hører med til historien at en tante er vegetar/veganer og har vært det 50+ år og er den i hele familien med desidert dårligst helse og doktoren hennes har prøvd å få henne til i det minste å spise fisk, men uten hell.  Siden vi har mye de samme gener, holder jeg meg til det kosthold resten av familien har hatt. 

Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (21 minutter siden):

Ca ett år siden begynte jeg igjen å spise kjøtt og meieri etter å ha forsøkt Vegansk diet av og på i flere år. Dette kommer sikkert til å overraske de fleste, men jeg var den høylytte moraliserende veganeren 😅, og det var i stor grad på grunn av etiske grunner, jeg var påvirket av propagandaen, jeg fulgte veldig mange veganske Youtubere også, mange av de snudde før meg(inkl Norske), jeg har totalt lagt fra meg det etiske, da jeg mener det er helt moralsk innafor å utnytte dyr, men også at dyra skal ha det OK.

Siste spiker i kisten på veganismen min var proteinet, det beste kostholdet for proteiner er 50/50 dyr og plante proteiner, det er fordi ingen proteiner faktisk er ''komplett'' for mennesker. Jeg gikk fra 83kg som alt-eter til 76kg som veganer, og hadde mistet mye styrke og muskelmasse, 87kg nå med lite ekstra fett. Broren min er alt-etende, men spiser alt for mye ultraprosessert mat, han er blitt tynn-feit. Noen andre spikre var: vansken med å finne gode vitamin-kilder, å bli avhengig av tilskudd, og at mange influensere snudde helt. Det hjelper heller ikke på tilliten min til veganske influensere og samfunn, at nesten alle er venstre-radikale aktivister.

Problemet med moderne diet og helse er ultraprosessert mat, ''kjøtt''-produkter som pølser, over-konsum, og under-trening.
Mitt nye kosthold tar nå sikte på rent kjøtt, grønnsaker, meieri, og hel-korn, og jeg føler meg utmerket bra.

Jeg har også synes det har vært spennende å følge veganere på f.eks. youtube. Et problem de deler med mange andre grupper er at de blir upålitelige, fordi de er blendet av egen ideologi. Selvfølgelig er det viktig med etisk behandling av dyr, men det blir litt for mye når de mener det er vitenskapelig belegg for at menneskeaper bare spiste grønne planter og at frukt kombinert med å gå barbent tilfredsstiller alle kroppens behov. 

Hvor mye kjøtt vil du si du spiser?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (12 timer siden):

Hvorfor valgte du å redusere det,

Helse å økonomi.

 

tigerdyr skrev (10 timer siden):

Spiser fisk flere dager i uken nå enn tidligere, så sådan sett kan man si at jeg har redusert kjøttinntaket ved at spise mer fisk - i al fall hvis man ikke regner fisk som kjøtt. 

Minner meg litt om den gangen jeg møtte en "vegetarianer" som faktisk mente hun var vegetarianer, å hun sa jeg er vegetarianer men jeg spiser fisk en gang i blant, jeg svarte jeg å er vegetarianer, men jeg spiser pattedyr en gang i blant, da blei a sur på meg 😉 

Lenke til kommentar

Spiser nok vesentlig mer kjøtt enn før. Forskning på rødt kjøtt er for dårlig, der gildes kjøttpølse kan være kjøtt for alt vi vet. Mennesker reagerer ulikt, så eg tenker man må prøve seg frem og kjenne egen kropp. Eg reagerer veldig godt på kjøtt, og helt elendig på nesten hvilken som helst 3-4grads prosessert mat. 

Det som og har endret seg, er at eg spiser mye mer sau og fisk, og handler ofte hos min lokale slakter for å få høyere kvalitet på kjøtt som råvare. 

Lenke til kommentar

Hvis man spiser helt ren, hel og bra mat en periode og så plutselig spiser et måltid med ultraprosessert søppel så har i alle fall jeg erfart at kroppen sier rimelig greit i fra.

Næringsmiddelindustrien sin jobb er ikke å ernære deg optimalt, men å tjene så mye penger som mulig på at du kjøper og spiser produktene deres. Dette oppnår de ved å tukle med så dårlige og billige råvarer som mulig som de tilsetter ting for å gjøre konsistens, lukt og smak optimal, slik at du kjøper og spiser det. Resultatet er at du gjerne slutter å foretrekke normal og god mat, noe som sender deg ut på en reise som slave for disse industriselskapene. Det er TV-dokumentarer som har prøvd sitt beste for å få dem i tale, men alle selskapene fraskriver seg muligheten til å gjøre det. Merkelig greier, altså. Skulle nesten tro de ikke hadde rent mel i posen.

Det verste er at de også har politikerne som skal beskytte oss i ballegrep p.g.a at de betaler for det, så dette problemet kommer ikke til å løses fra toppen, men fra krav fra opplyste folk som engasjerer seg i grasrota.

Personlig har jeg sluttet å kjøpe slike produkter og gjør nok folk dette over tid, så forsvinner mye av lønnsomheten ved å pushe sånt helseskadelig søppel ut på markedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg har nok eit høgt kjøttforbruk men det er i all hovudsak reint kjøtt. Meiner sjølv at eg har eit lavt forbruk av ureint kjøtt som pølser og kjøttdeig. Om eg skal lage ein kjøttdeigrett så brukar eg karbonadedeig, elles går det mest i reint kjøtt som biff, grytekjøtt, kyllingfillet, osv.

For min eigen del så har eg vald eit slikt kosthald fordi eg akkurat no synes det er viktigare å passe på vekta enn det er å forebygge eventuell kreftfare i framtida.
Eg tenker litt på miljøaspektet men kompenserer der med at eg tek med råd til å kjøpe mest mogleg kortreist kjøtt av høg kvalitet og tenker som så at det også har ein miljøverdi å ete fårekjøtt frå Norge i staden for oksekjøtt frå Namibia.

 

Eg må også innrømme at eg vil ha mat som smakar godt. Det er sikkert sunnare å gå på vegandiett ei stund men eg har funne få veganrettar som er spesielt gode, i tillegg ynskjer eg ikkje å bruke alt for mykje tid på matlaging.
Eg er på ingen måte redd for vegandiett og lagar innimellom veganrettar, men synes ikkje det blir spesielt spennande og godt. Ser liksom ikkje heilt poenget i veganpølser og veganburger, skal ein ete junk-food med snev av vegetaringrediensar så kan ein like gjerne lage noko anna enn burger til middag. Ser ikkje heilt vitsen med å ete ein halvgod hamburger, då vil eg heller ha ein god burger eller noko heilt anna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, The Avatar said:

Ser liksom ikkje heilt poenget i veganpølser og veganburger, skal ein ete junk-food med snev av vegetaringrediensar så kan ein like gjerne lage noko anna enn burger til middag. Ser ikkje heilt vitsen med å ete ein halvgod hamburger, då vil eg heller ha ein god burger eller noko heilt anna.

Jeg tror de færreste som spiser plantebasert baserer seg så mye på disse imitasjonene man ser, jeg tror det vil negere en eventuell helsegevinst i alle fall.
Jeg kjøper de kanskje om de er på dato-tilbud, eller hvis man er invitert på grillfest eller noe slikt, vanligvis tar jeg utgangspunkt i hele råvarer, grønnsaker, belgfrukter, sopp, ris, korn, frukt, bær, nøtter.
Jeg forstår at disse veganske produktene som imiterer former man assosierer med kjøttprodukter er det som er mest synlig og omtalt, når det kommer til vegansk kosthold, men jeg tror de færreste tar utgangspunkt i disse når de spiser plantebasert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Paradoksalt nok er mye av veganproduktene ultraprosessert for å ligne mest mulig på mer kjente produkter som man ønsker å etterligne som f.eks kjøttdeig, ost og kjøttboller etc.

Hele greia blir da en "se så moralsk og sunn jeg er som veganer" heller enn å være en god positiv endring en gjør, så blir det mer en prektig greie på instagram for å imponere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøvde meg på en uke "cold turkey" dvs kun vegetar.

Noe pålegg er bra - et som ligner servelat og faktisk smaker servelat.  Kylling-imitasjonene er blitt ganske bra. Noen oste-imitasjoner er også ganske gode.

Men du verden så vanskelig det var å finne i mange butikker. Gjemt bort i egne hylle-områder istedenfor å legge det ved siden av kjøtt-versjonen det imiterte.  Heller ingen standardisering Meny hadde det på helt andre steder i butikken enn Kiwi og Kiwi var forskjellig fra Rema og endog forskjeller innen samme kjede.  Men generelt for lite utvalg og for mye de samme smakene på det som var av ferdigvarer, så ble ganske lei etter noen dager.   At det kostet desto mer gjorde også at jeg gikk tilbake til standard kosthold.

Synes det er best når vegetar kjøtt-imitasjon er på samme sted som kjøttpålegg, for da kan jeg impulsivt få det for meg å velge/prøve vegetar, men ikke hvis jeg må lete butikken rundt for å finne det. 

 

Lenke til kommentar

Mesteparten av kjøtt-imitasjon er direkte usunt. Helsegevinsten av et utelukkende slikt kosthold er negativt. Og sikkert svært kostbart også?!

Heldigvis spiser ikke vegetarianere flest ultraprosessert kjøtt-imitasjon daglig. Ikke en gang ukentlig. En sjeldent gang i blant er uproblematisk – på lik linje med annen junk food.

Men kjøtt-imitasjon dreper nå hvertfall ikke så mange dyr som ekte kjøtt. Rent etisk må det sies å være innafor.

Hvorvidt folk ønsker å spise dyr eller ei, blander jeg meg forøvrig ikke opp i. Derimot forventer jeg at dyreproduksjonen foregår etter ryddige forhold, hvor lover og regler overholdes! De som ikke makter å drive forsvarlig matproduksjon, kunne godt få seg en runde som slaktedyr selv, spør du meg. (Hvertfall nesten!)

Bransjen har blitt tatt med buksene nede litt for mange ganger nå. Jeg er lei. Jeg vil ha bedre vilkår for dyra, før de omsider slaktes og moses til pålegg og kjøttvarer vi kan kjøpe på butikken, for så å kun spise opp 3/4, og la resten gå i søpla... 😓

Den dagen syntetisk kjøtt oppnår samme distribusjon og kvalitet som «animalskt kjøtt», er det ingen vei tilbake. Da bytter jeg tvert. Jeg ser tross alt ingen god grunn til å pine dyr for å bli mett. Såpass sadist er jeg ikke. Men vegetarianer er jeg ikke, så da blir løsningen syntetisk kjøtt for min del. 😉

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fisk er ikke noe billig alternativ dessverre. Det eneste som kan konkurrere med kjøttdeigen er oppdrettslaks. Ellers er det på linje med kylling og biff.

Men når økonomien og livssituasjonen min tillater det vil jeg sikte mot å spise kjøtt som hovedprotein 2-3 ganger i uka, fisk 2-3 ganger i uka. Vegetarisk eller kjøttredusert innimellom.

Jeg ender uansett over den grensa på 350 gram, men det tar jeg med ro. Det er heller ikke et offisielt norsk kostholdsråd. Klimaregnskapet som spiller inn har jeg til gode å se, men jeg har hørt at den baserer seg på amerikanske utslippstall, og de er såklart i en helt annen liga enn oss. Og hva er grensen hvis man f.eks. kun eter vilt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...