Gå til innhold

Valgvake 2023


Svein M

Anbefalte innlegg

Dassen skrev (55 minutter siden):

Jeg prøvde å fortelle deg at "ny politikk" ikke betyr kappesnuing eller helomvendinger i det hele tatt. Det som ligger i utsagnet "Nå nå vi utvikle ny politikk" er at Arbeiderpartiet må fortsette å finne politiske løsninger på nye problemstillinger. En sånn ny problemstilling som krever "ny politikk" er f.eks. at flertallet røk flere steder. Det krever "ny politikk". 

Og jeg prøvde å fortelle deg at det er å svikte meninger man bare for to minutter siden "sto fjellstøtt i", altså å snu kappen etter vinden.
Så da er vi like langt 👍😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, ozone said:

Og jeg prøvde å fortelle deg at det er å svikte meninger man bare for to minutter siden "sto fjellstøtt i", altså å snu kappen etter vinden.
Så da er vi like langt 👍😊

^ Gir du faen i posisjonene dine du hevder å ha hatt i månedsvis for så å bare ta en 180 med en gang stemmene flommer inn og du mister stemmer i hytt og pine da er du ikke troverdig i det du sier og hevder at du står for. Du kan ikke stoles på å faktisk stå for det du sier.

Men nå er også disse folka karrierepolitikere. Å lyve er en del av jobben dems.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ozone skrev (2 timer siden):

Og jeg prøvde å fortelle deg at det er å svikte meninger man bare for to minutter siden "sto fjellstøtt i", altså å snu kappen etter vinden.
Så da er vi like langt 👍😊

Ja, man får stå for det man har sagt; men så er det nå store deler av grasrota i AP som ER uenige i den arroganter Oslo-dominerte ledelsen om kraftutbygging og strømranet. Løsningen burde vel da være å bytte ut hele ledelsen, men som landsmøtene til både AP og SP viser så er det helt klart en illusjon å påvirke eller forandre et parti innenfra. Nominasjonsprosessene på toppen er rigget til at ledelsen blir sittende uansett hvor upopulære de er og at noe reelt partidemokrati hos medlemmene er en illusjon. Opprørerne i AP bør starte opp et nytt parti; Norges Sosialdemokratiske Parti, for eksempel. De har ingenting mer å hente på å sitte i AP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (13 timer siden):

Ja, enig i at det er litt rart at MDG har mistet så mange velgere. Jeg så et av medlemmene ramse opp på Twitter om alt de har fått gjennomslag for i løpet av årene i byråd. Alt er nok ikke deres fortjeneste alene, men det var ganske mye. Og så finner nesten en tredjedel av velgerne deres ut at de skal stemme noe annet? Tenker de at miljøperspektivet vil få større fokus hos et annet parti? Var de uenige i prioriteringene likevel? Mystisk.

Jeg har noen teorier. Husk at MDG gjorde det helt fantastisk bra i forrige kommunevalg, et valg som var helt annerledes enn dette med et større fokus på lokale saker.

Da var det bompengeopprør og en stor mobilisering mot protestpartiet FNB. I tillegg var Oslo-borgerne godt fornøyde med det sittende byrådet, og Høyre-regjeringen hadde ganske stor slitasje som også spilte inn i kommunevalget. Både Høyre, Venstre og Frp var også ganske tafatte i Oslo da, med mye intern uro. Det bidro også til å gi MDG veldig god oppslutning.

Så hva har skjedd siden? Befolkningsundersøkelsene viser at de aller fleste i Oslo kommune er fornøyd med byen og utviklingen som skjer. De fleste mener også byen har blitt penere, bedre å leve i og tryggere de siste årene. Målinger viser at klima og miljø er den tredje viktigste saken for velgerne i dette valget.

Men nasjonale saker har preget valgkampen i større grad denne gangen enn sist. Det gjør at mange uansett vil ha et skifte, et slags "gresset er grønnere på den andre siden"-valg som er typisk i dyrtid. I tillegg tror jeg mange ser at forskjellene mellom f.eks. MDG og Venstre er små, og jeg tror veldig mange av MDGs velgere har gått nettopp dit.

Likevel ble MDG igjen altså Oslos tredje største parti, etter åtte år ved makta. Etter et ekstraordinært kommunevalg sist, er de nå tilbake på 2015-nivå. Jeg vil si det at MDG bør kunne si seg fornøyd med det, selv om det nå kan hende de må ut av byrådet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Så hva har skjedd siden? Befolkningsundersøkelsene viser at de aller fleste i Oslo kommune er fornøyd med byen og utviklingen som skjer. De fleste mener også byen har blitt penere, bedre å leve i og tryggere de siste årene

"Trives du i Oslo": 2010: 80, 2014: 79, 2018: 82, 2023: 77 
"Trygghet når det gjelder å ferdes ute på dagtid i Oslo sentrum": 2010: 71, 2014: 75, 2018: 81, 2023: 76

Hvis de aller fleste hadde vært fornøyd med utviklingen, er det pussig at folk stemmer såpass annerledes.

Lenke til kommentar
sk0yern skrev (10 timer siden):

Hvis de aller fleste hadde vært fornøyd med utviklingen, er det pussig at folk stemmer såpass annerledes

Vel, når bestemor havner på anbud, og det absolutt laveste anbudet vinner hver gang tenker jeg at folk kommer tilbake til venstresiden (Ellers kan vi vel bare døpe om eldresentere til konsentrasjonsleire med en gang)
https://sykepleien.no/meninger/innspill/2015/09/hvorfor-er-privatisering-en-darlig-ide

Endret av Medlem
Lenke til kommentar

Jeg tenker det kanske er greit at man bytter ut ordføreren i Porsgrunn. Han sto faktisk på Dagsrevyen å sa at 'når man kommuniserer ut at det er krig i Ukraina, og at vi skal holde sammen, så skal man bruke tid på å splitte opp Kristiansand kommune' Har fyren blitt dement 😄😆🤣

Vi så jo i innlandet at Ap ikke ville respektere flertallet etter folkeavstemningen om å løse opp det nye fylket. Overgrep mot alle som bor rundt Mjøsa spørr du meg. Derfor må Sp sette hardt mot hardt fremover. Vi trenger et Sp som holder 'Høyre light'Ap i ørene.

Endret av Medlem
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Medlem said:

Vi trenger et Sp som holder 'Høyre light'Ap i ørene.

Sp er vel en av hovedårsakene til at de rødgrønne gjør det så elendig. Regjeringen har kastet bort all tid og penger på symbolske reverseringssaker som svært få bryr seg om når det kommer til stykket, og har ikke klart å få til noen av de andre sakene sine. Hvor ble det av tillitsreformen for eksempel?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (8 timer siden):

Jeg tenker det kanske er greit at man bytter ut ordføreren i Porsgrunn. Han sto faktisk på Dagsrevyen å sa at 'når man kommuniserer ut at det er krig i Ukraina, og at vi skal holde sammen, så skal man bruke tid på å splitte opp Kristiansand kommune' Har fyren blitt dement 😄😆🤣

har er vel inne på noe. Noen ganger kan man føle at Støre og Co. er mer opptatt av Europa-politikk enn egne innbyggere. De elsker å menge seg med toppene i Brûssel og fremstille Norge som en stormakt i EU

Først skulle vi redde energiforsyning for unionen, så fikk vi Ukraina på toppen, og der har de også vært rundhåndet. Vel og bra, men må ikke glemme sine egne! Mange sliter med boutgifter og sted å bo osv. og regninger/utgifter generelt.

Den rød-grønne regjeringa har gjort en del bra, men de må alltid hales etter håret for å komme "dit", og det skaper inntrykk av at egne borgere bare er et ulidelig ork & plage.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fremdeles ingen avklaring i flere byer.

I Oslo mangler det fremdeles 5000 stemmer, fra folk som har forhåndsstemt fra andre kommuner. Det er ventet at tellingen av disse blir ferdig i løpet av dagen i dag.

Det virker ikke å ha kommet noe nærmere en avklaring på hva slags byråd som skal samarbeide i Oslo. Oslo Venstre har igjen understreket at et samarbeid med Oslo Frp er uaktuelt, og de har invitert Oslo MDG til samtaler.

Oslo Høyre derimot, de har gjentatt at et samarbeid med Oslo MDG ikke er aktuelt, da de "står for langt fra hverandre". Mange spør seg da hva som egentlig er de politiske forskjellene mellom Oslo Venstre og MDG i Oslo, der partiene kun synes å være uenige i mindre saker som gratis skolemat og cruisetrafikk.

For Oslo Frps del er det tyst, der all kommunikasjon ser ut til å gå gjennom partilederen Listhaug, da deres opprinnelige førstekandidat i Oslo er ekskludert for seksuell trakassering og deres andrekandidat virker å være uenig med sentralstyret i partiet.

Uansett begynner det å nærme seg et slags "kaos" dersom det går flere dager uten noen signaler om hva som skjer. Dette var spådd på forhånd dersom det skulle bli borgerlig seier i valget.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oslo Frp har endelig sagt noe. De sier at de vil inn i byråd, noe de tidligere ikke har ønsket å svare på. De vil dog ikke svare på om de vil kunne budsjettstøtte et mindretallsbyråd med Høyre og Venstre, slik som nevnes over.

Oslo Frp ønsker å sitte i byrådet
https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/bg4BBB/siste-nytt-om-kommunevalget-2023?pinnedEntry=85443

 

Lenke til kommentar

Det skjer noe i Oslo. MDG har takket ja til Venstres invitasjon til forhandlinger, og har også støtte innad i partiet til å sondere med Høyre og Venstre om et mulig byrådssamarbeid.

Oslo MDG: Vil innlede samtaler med Venstre og Høyre
https://www.nrk.no/nyheter/oslo-mdg_-vil-innlede-samtaler-med-venstre-og-hoyre-1.16558355

Sitat

– Det er støtte til at vi innleder samtaler med Venstre og Høyre hvor vi undersøker mulighetene for et samarbeid. Det mener jeg vi skylder velgerne for å holde Frp unna makt i Oslo, sier MDGs Sirin Stav til oppmøtt presse.

Torsdag kveld har partiet hatt representantskapsmøte i Oslo.

Her ble valgresultatet og veien videre diskutert etter at de rødgrønne partiene i Oslo bystyre mistet makten til de borgerlige i valget mandag.

Tidligere i kveld ga også styret i Oslo Venstre forhandlingsutvalget mandat til å jobbe for et blågrønt byråd bestående av Høyre, Venstre og Miljøpartiet De Grønne.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Høyre fremstår foreløpig helt avvisende til å samarbeide med MDG, så det virker til å bli en lang tautrekking for at dette skal bli noe av. 

Hvem bøyer av først, godtar Venstre å samarbeide med Frp, eller vil Høyre til slutt gå med på samarbeid med MDG? 

Man skulle tro partiene hadde avklart disse scenariene i forkant av valget. Dengang ei. 

Lenke til kommentar

Ja, som spådd før valget dersom det ble borgerlig flertall: mulig kaos.

Enten Høyre eller Venstre må bryte sitt løfte til velgerne for at det skal bli et borgerlig byråd.

Venstre har lenge visst at dette som skjer nå var et veldig sannsynlig scenario. Jeg har hele tiden tenkt at de kommer til å svikte velgerne sine og ende opp med å samarbeide med Frp, og jeg tror fremdeles det er mest sannsynlig.

Interessant å se hvor sure Rødt nå later som de blir for at MDG er blokkuavhengige. Hadde de glemt det? For MDG har det alltid vært viktigere med byutvikling, miljø og klima enn å legge ned private barnehager.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Medlem skrev (På 12.9.2023 den 10:51 PM):

Jeg tenker det kanske er greit at man bytter ut ordføreren i Porsgrunn. Han sto faktisk på Dagsrevyen å sa at 'når man kommuniserer ut at det er krig i Ukraina, og at vi skal holde sammen, så skal man bruke tid på å splitte opp Kristiansand kommune' Har fyren blitt dement 😄😆🤣

 

Ukraina eller "Europa" som Støre kaller landet har jo blitt den ultimate unnskyldningen, spesielt i AP for ikke å gjøre noe som helst, også lokalt som vi kan se.

Reg2000 skrev (På 12.9.2023 den 11:11 PM):

Sp er vel en av hovedårsakene til at de rødgrønne gjør det så elendig. 

Jeg vil påstå at strømprispolitikken og Støres arrogante holdning har vel så mye av skylden. Blir lett å skylde på SP som faktisk har gått inn for større nasjonal kontroll av vannkraften, begrensning i strømeksport og fastpris men nå er bundet på hender og føtter av regjeringssamarbeidet og derfor må lyve om at de er for den EU-tilpassede energipolitikken for å beholde landbruksstøtten.

Mr.M skrev (På 13.9.2023 den 7:38 AM):

har er vel inne på noe. Noen ganger kan man føle at Støre og Co. er mer opptatt av Europa-politikk enn egne innbyggere. De elsker å menge seg med toppene i Brûssel og fremstille Norge som en stormakt i EU

 

Jeg har ikke det inntrykket noen ganger. Jeg har det inntrykket HELE TIDEN. Jeg ser på bildene hvem Støre er mest i tilfreds i selskap med; den strålende gleden over å møte Von Der Leyen og Macron er ganske genuin, men når han kler seg ut i karnevalskostyme som "arbeider" for å møte grasrota her hjemme er det såpass falskt og uautentisk at det skinner av det. At han presterer å si i beste sendetid at "minstepensjonistene vil juble for 300 kroner ekstra i måneden" sier det hvilken planet han lever på her hjemme. Og "folk klarer seg nå i dyrtiden så mye penger de sparte opp under pandemien". Javel; hva med neste krise hvor alt er oppbrukt; det snakkes jo om nye kriser i øst og vest, høyre og venstre og man er forgjeldet?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...