Gå til innhold

Valgvake 2023


Svein M

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er en lettelse til en viss grad at AP+Høyre tilsammen ikke har over 50%, med det resultatet ville de ikke fått flertall i Stortinget om 2 år nei? Og det er viktig for meg at de to partiene ikke har et flertall av velgerne i ryggen. Men ja; jeg vet det er kommunevalg.

INP som nå har 3,1% er kommet for å bli i norsk politikk, det må vi bare regne med heretter; og jeg har vært med og sørget for det da. I 2025 har de en eller to representanter på Stortinget.:grin:

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Prognoser fra NRK, Oppslutning i hele landet i kommunevalg, og endring fra 2019
Høyre 25,2 %  +5,1prosentpoeng
AP 21,2 %  −3,6prosentpoeng
FRP 11,3 %  +3,1prosentpoeng
SP 9,3 %   −5,1prosentpoeng
SV 6,9 %   +0,8prosentpoeng
V 4,6 %   +0,8prosentpoeng
MDG 4,1 %   −2,7prosentpoeng
KRF 4,1 %   +0,1prosentpoeng
R 3,7 %   −0,1prosentpoeng
INP 3,0 %   +3,0prosentpoeng

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Ser ut som det ligger an til skifte i Oslo. Det kom vel ikke som en overraskelse på noen, etter hvordan stemningen i medier og målinger har vært den siste tida. 

Ja deilig syns nå jeg men syns det er rart at mdg har tapt seg så veldig, hadde forventa de hadde melka uværet hans og skylde på klima endringer.

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

Ja deilig syns nå jeg men syns det er rart at mdg har tapt seg så veldig, hadde forventa de hadde melka uværet hans og skylde på klima endringer.

Ja, enig i at det er litt rart at MDG har mistet så mange velgere. Jeg så et av medlemmene ramse opp på Twitter om alt de har fått gjennomslag for i løpet av årene i byråd. Alt er nok ikke deres fortjeneste alene, men det var ganske mye. Og så finner nesten en tredjedel av velgerne deres ut at de skal stemme noe annet? Tenker de at miljøperspektivet vil få større fokus hos et annet parti? Var de uenige i prioriteringene likevel? Mystisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

MDG får ikke ha klimasaken for seg selv lenger. De har vært relativt gode på problemstillingene, men litt vage eller lite treffsikre på løsningene. Mange føler at tiltakene deres mest treffer hvermansen sine små miljøsynder i stedet for å ta gigantene som har enorme utslipp. Var det nå den ene parkeringsplassen i gata her som vil løse dette verdensproblemet?

Nå har de "profesjonelle" partiene kommet på banen med miljøprogram og tiltak. Jeg sier ikke at planene til høyre og ap er så mye bedre enn mdg sine, men jeg synes de er bedre på kommunikasjon.

Endret av Phantom Software
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som jeg skrev i annen tråd. Ap/Sp tok over i en tid der verden har vært ustabil med dyr(EU)strøm, generell prisstigning og rentestigning. Selv om dette er lokalvalg tror jeg at de som kjenner endringene på lommeboka kanskje lar dette gå ut over regjeringspartiene. Ikke at det blir noen bedre av at noen andre styrer. Når man ser at privatisering og sentralisering ikke fungerer kommer venstresiden tilbake mot stortingsvalget 🙂

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor klarer ikke NRK å lage grafikk hvor man har oppslutning i prosent og endring i prosentpoeng på samme bilde?  I stedet så veksler de mellom en grafikk som viser det ene uten det andre og omvendt. Utrolig irriterende om man ønsker å se de to tallene i forhold til hverandre og ikke har klisterhjerne.

Det er forøvrig det eneste problemet jeg har med valget slik resultatene ligger an nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sitter og ser på Jonas Gahr Støre sin tale etter valgnederlaget: "Nå må vi utvikle ny politikk"... (ordrett sitat)

WHAAAAAT???

Skal dere endre mening nå når det viste seg at velgerne ikke mener det samme som dere?
Vet du hvor patetisk det er å snu kappen etter vinden?
Dette er jo hårreisende! Du snakker i månedsvis om hva dere mener og skal gjøre med Norge, og vi tror på deg!... men når det kommer til stykket, og makten glipper, da er det faktisk viktigere for deg å beholde makten, og går igang med å "endre politikk for å få flere stemmer neste gang. Jeg er sjokkert.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
ozone skrev (21 minutter siden):

Sitter og ser på Jonas Gahr Støre sin tale etter valgnederlaget: "Nå må vi utvikle ny politikk"... (ordrett sitat)

WHAAAAAT???

Skal dere endre mening nå når det viste seg at velgerne ikke mener det samme som dere?
Vet du hvor patetisk det er å snu kappen etter vinden?
Dette er jo hårreisende! Du snakker i månedsvis om hva dere mener og skal gjøre med Norge, og vi tror på deg!... men når det kommer til stykket, og makten glipper, da er det faktisk viktigere for deg å beholde makten, og går igang med å "endre politikk for å få flere stemmer neste gang. Jeg er sjokkert.

Ny politikk betyr ikke nødvendigvis å endre mening eller flytte sitt ideologiske kompass. Nye problemstillinger krever ny politikk. Ta f.eks. lave søkertall til lærerutdanning. Det krever ny politikk. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (15 minutter siden):

Ny politikk betyr ikke nødvendigvis å endre mening eller flytte sitt ideologiske kompass. Nye problemstillinger krever ny politikk. Ta f.eks. lave søkertall til lærerutdanning. Det krever ny politikk. 

Joda, det er jo absolutt en viktig del av politkken!
Men hvorfor kom han på det på valgnatten?

Du kan ikke mene at du forsvarer en slik latterlig bortforklaring og kappesnuing samme timen som han innsér tapet, med at Støre nå plutselig har gått nøye gjennom søkertallene til lærerutdanningen kl. 23 i kveld, og kommet til at "Nå må vi utvikle ny politikk"??? Gjør du?

Lenke til kommentar
ozone skrev (6 timer siden):

Joda, det er jo absolutt en viktig del av politkken!
Men hvorfor kom han på det på valgnatten?

Du kan ikke mene at du forsvarer en slik latterlig bortforklaring og kappesnuing samme timen som han innsér tapet, med at Støre nå plutselig har gått nøye gjennom søkertallene til lærerutdanningen kl. 23 i kveld, og kommet til at "Nå må vi utvikle ny politikk"??? Gjør du?

Jeg prøvde å fortelle deg at "ny politikk" ikke betyr kappesnuing eller helomvendinger i det hele tatt. Det som ligger i utsagnet "Nå nå vi utvikle ny politikk" er at Arbeiderpartiet må fortsette å finne politiske løsninger på nye problemstillinger. En sånn ny problemstilling som krever "ny politikk" er f.eks. at flertallet røk flere steder. Det krever "ny politikk". 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...