Gå til innhold

vurderer el-bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

18 minutes ago, Rune_says said:

OT: Studer gjerne produksjonslandet til alle de miljøvennlige ladeboksene og miljøvennlige elektriske bilene med SO2 utslipp som har god korrelasjon til forurensning/klimautslipp.  

Mye av det som brukes i europa er nok produsert i europa, så bildet ditt viser feil verdensdel.  Elmatriell er meg bekjent ikke noe som er outsourcet til asia i samme grad som forbrukerelektronikk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
46 minutes ago, Rune_says said:

5 øre tjent opp mot 20 000 i ladeboks gir noen års forbruk av KWh før ladeboksen er inntjent...

5 øre tjent?

Ved å lade hjemme er det en sjelden gang i blant at du BETALER 5 øre pr kWh. Men hurtigladerne er det ikke unormalt at du betaler 400 øre pr kWh. Du tjener sånn omtrent 3-4 KRONER pr kWh du lader hjemme, ikke 5 øre.

(Ikke ta meg på de eksakte tallene - strømprisene varier veldig nå for tiden, men differansen mellom hjemmelading og hurtiglading er i alle fall mer enn 2+ kroner pr kWh som gevinst ved hjemmelading)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

5 øre tjent?

Det var en tidligere i tråden som skrev at en kunne passe på å lade når det var -5 øre.  Så jeg tolket det slik.

sverreb skrev (1 time siden):

Mye av det som brukes i europa er nok produsert i europa, så bildet ditt viser feil verdensdel.  Elmatriell er meg bekjent ikke noe som er outsourcet til asia i samme grad som forbrukerelektronikk. 

Europa vises forsåvidt på globus-utsnittet med endel forurensning de også, eller så er det bare å klikke seg inn på linken og snurre på planeten vår.  Skal man rangere så er det Kina og India, deretter USA og på tredje plass ca koninentale Europa.

Så Kina lager el-biler uten å lage ladere ?  Tru'kke det nei 😄  søk på Aliexpress etter "ev charger" - de heter noe annet men ligner...

Men for å dra det ned på jorda igjen.  Mitt enkle poeng er at det gir ikke mening at alle skal ha hjemmeladere dersom det gjøres gjennombrudd på batteriteknologi slik at de kan lades på 10 minutter på et fellesanlegg.   Da er el-stasjoner for lading  langt mer miljøvennlig totalt sett.

Det økonomiske er et politisk spørsmål.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
3 hours ago, Rune_says said:

5 øre tjent opp mot 20 000 i ladeboks gir noen års forbruk av KWh før ladeboksen er inntjent...

For det første - hvis det koster 20k å installere en lader så må det være i de tilfellene hovedsikring må oppgraderes og masse tilleggsarbeid. - Mener du får ferdig på veggen med kurs for rundt 10k og oppover.

For det andre - HVIS det koster 20.000 så er det bare 47 fulladinger av et 60kwh batteri hvis vi går ut fra en ladepris på 7kr - lader du opp 1 gang pr uke har du altså tjent inn laderen på omtrent akkurat et år - og da har du altså betydelig billigere lading de neste årene (i tillegg kommer da at hurtiglading egentlig ikke er anbefalt, da det sliter ut batteriene)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

Så Kina lager el-biler uten å lage ladere ?  Tru'kke det nei 😄  søk på Aliexpress etter "ev charger" - de heter noe annet men ligner...

Men det er altså ikke de vi installerer her i noen særlig grad.

1 hour ago, Rune_says said:

Men for å dra det ned på jorda igjen.  Mitt enkle poeng er at det gir ikke mening at alle skal ha hjemmeladere dersom det gjøres gjennombrudd på batteriteknologi slik at de kan lades på 10 minutter på et fellesanlegg.   Da er el-stasjoner for lading  langt mer miljøvennlig totalt sett.

Og mitt poeng er at en EVSE er lite mer enn det du finner i en sikring i sikringsskapet ditt. Det gir ingen mening at man IKKE skal ha det så lenge man disponerer en parkeringsplass med nogenlunde nærhet til strøm. Å lade sakte, ofte og lite er bedre for batteriene (ja også for de som kan tåle rask lading), og gir miljøgevinster ved å muliggjøre opportunistisk lading som gir bedre utnyttelse av nett og generatorresurser, som da også reduserer bruken av mijøskadelige innsatsfaktorer i kraftproduksjonen. Denne miljøgevinsten er nok mye mye større en den helt minimale kostnaden noen EVSEer innebærer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (2 timer siden):

batterikapasitet 23 kwh, hvordan tolke det?

Jeg ser at den første Ford Focus hadde 23 kwh batteri (brutto). Jeg ville ikke kjøpt en bil med så lite batteri, med mindre du kjører bare korte turer per dag (godt under 70 km).

Det står litt om både den som kom i 2013 og den som kom i 2017 her:

https://elbil.no/elbiler/ford-focus-electric/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
8 hours ago, Rune_says said:

5 øre tjent opp mot 20 000 i ladeboks gir noen års forbruk av KWh før ladeboksen er inntjent...

For min del kosta lader ca. 20k. Eg bruker ca. 2000kWh i året, og med 7,- per kWh på hurtiglader så vil det sei omlag to år - i tillegg til at eg ikkje har lyst til å sitte og vente. Heimeladeren plugger eg enkelt og greit i, og det er omlag null ulempe.

 

8 hours ago, Rune_says said:

Hvordan blir det miljøskade ift at et hurtigladepunkt erstatter hundre til tusen hjemmeladere ?  

Omlag null. Heimeladaren er eit par chipper, litt plast og nokre rele. Hurtigladeren er store mengder kraftelektronikk. Det er ikkje laderen som er miljøproblemet med biltrafikk; det er bruken. Argumentasjonen din er mildt sagt sprø

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 timer siden):

...

Og mitt poeng er at en EVSE er lite mer enn det du finner i en sikring i sikringsskapet ditt.

...

Vel mange ladebokser jeg har sett er forbausende store og klumpete med vekt fra 1,5kg til 10 kg og el-installatør bruker en drøy halv dag på installasjon av en.  Ikke akkurat den bagatellen du framstiller det som.  Det reflekteres jo i prisen som i sameier/borettslag jevnt over er 15-20K.

Trengs det mer strømkapasitet fram til borettslag/sameier så må det legges ny kabel fra nærmeste trafostasjon og tilsvarende domino-effekt bakover i nettet etterhvert som flere får elbil. Mye ekstra elkabler med plast og metall.  Men her blir også elbileierne subsidiert ved at alle i borettslag/sameie må betale for infrastrukturen via felleskostnadene...

Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

Omlag null. Heimeladaren er eit par chipper, litt plast og nokre rele. Hurtigladeren er store mengder kraftelektronikk. Det er ikkje laderen som er miljøproblemet med biltrafikk; det er bruken. Argumentasjonen din er mildt sagt sprø

Ditt miljøregnskap er ikke akkurat logisk. Litt plast ?  Da har du tatt med de kilo plast det er på selve laderen - la oss ta et lavt snitt 2,5kg pluss plast i 5-10m elektrisk kabel.  Så ganger vi det opp med 1000 (gitt nevnte batteri-gjennombrudd).  Da har vi 2,5-3 tonn plast som spares. 

Prisen på hjemmelading vs på en el-stasjon (a la bensinstasjon) er i stor grad et politisk spørsmål.  Hvis politikerne ønsker best miljøeffekt så er det enkelt å prise el-stasjoner billigere eller like billig.  Men som vanlig er det symbolpolitikken som teller - ikke logikk.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Rune_says said:

Vel mange ladebokser jeg har sett er forbausende store og klumpete med vekt fra 1,5kg til 10 kg og el-installatør bruker en drøy halv dag på installasjon av en.  Ikke akkurat den bagatellen du framstiller det som.  Det reflekteres jo i prisen som i sameier/borettslag jevnt over er 15-20K.

Trengs det mer strømkapasitet fram til borettslag/sameier så må det legges ny kabel fra nærmeste trafostasjon og tilsvarende domino-effekt bakover i nettet etterhvert som flere får elbil. Mye ekstra elkabler med plast og metall.  Men her blir også elbileierne subsidiert ved at alle i borettslag/sameie må betale for infrastrukturen via felleskostnadene...

Vel i borettslag som alt har ladere satt opp så tar det ikke halv dag å sette opp en ekstra lader, kanskje 2-3 timer maks.

Boretslag tar jo 15-20k fordi ladeboksen koster nesten det, elektro firmaer får bulk rabatter. Hos meg så bruker de denne https://www.gronnemil.no/products/zaptec-pro-ladestasjon-22kw?gclid=Cj0KCQjw9fqnBhDSARIsAHlcQYS9NSJwt4O07nN7Bjp_dTS3Ad4gMq6f81Rit7b3GQbeizn8dd4_q_gaAg5wEALw_wcB

  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

høres ekstremt lite, kommer jo ikke tur retur til byen engang. 

Mange regner halv kjørelengde på vinteren.  Teknisk har det forklaring i at batteriene vi har dårlig virkingsgrad ved lave temperaturer og evt må varmes opp i startfasen før strømforbruket i seg selv kan varme det.  Videre går det el til kupévarming/defrosting.

Nok en grunn til at jeg venter på gjennombrudd i billigere og mer energitette batterier.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

Vel i borettslag som alt har ladere satt opp så tar det ikke halv dag å sette opp en ekstra lader, kanskje 2-3 timer maks.

Boretslag tar jo 15-20k fordi ladeboksen koster nesten det, elektro firmaer får bulk rabatter. Hos meg så bruker de denne https://www.gronnemil.no/products/zaptec-pro-ladestasjon-22kw?gclid=Cj0KCQjw9fqnBhDSARIsAHlcQYS9NSJwt4O07nN7Bjp_dTS3Ad4gMq6f81Rit7b3GQbeizn8dd4_q_gaAg5wEALw_wcB

Godt eksempel, Zaptec pro veier altså 5kg som etterhvert blir søppel.  Og jeg så vel syner når elektro-firmaets installatører brukte tiden jeg antydet for nyinnflyttede i sameie med etablert ladeløsning i sommer.   Synes de fiklet litt vel mye, men kan hende de var ute av trening - første installasjon på lenge pga  delesituasjoen (les:fra Kina)

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (På 10.9.2023 den 11.20):

Behovet er å få kostnad på bil, at jeg kan kjøre til jobb daglig, og lade hjemme. Det er lade mulighet på jobb. Bilen trenger ikke å være stor, her handler det om å kunne frakte seg selv fra A til B, og plass til en handle pose. 

Hvilken sum bør jeg gå opp til? å kjøpe ett til to år gammel bil? Jeg kastet ut en sum. 

Det virker som man bør vite hva kostnad på et batteri er elementært før man kjøper, regner med det er stor forskjell ved kjøp av Leaf og Mercedes. 

Hvor mange km holder ett batteri før det er dødt?

Jeg har kjørt i snart 11 år og 150000km med min 1. generasjon Leaf. Null problem, selv om rekkevidden er litt redusert. Ypperlig til og fra bil.

Tesla Model 3'ern fra 2019 nærmer seg 100000km, merker ingen opplevd forskjell på kjørelengde, selv om det kanskje kan være en målbar forskjell om jeg hadde finmålt før og etter.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Rune_says said:

Ditt miljøregnskap er ikke akkurat logisk. Litt plast ?  Da har du tatt med de kilo plast det er på selve laderen - la oss ta et lavt snitt 2,5kg pluss plast i 5-10m elektrisk kabel.  Så ganger vi det opp med 1000 (gitt nevnte batteri-gjennombrudd).  Da har vi 2,5-3 tonn plast som spares. 

Jepp. Litt plast - i motsetning til eit par hundre kilo elektronikk i ein hurtiglader. Det er to veldig ulike apparater. Elektronikk som halvledere, kondensatorer og transformatorer er ganske energiintensivt å produsere, og medfører forbausande mange kjipe kjemikalier.

I tillegg til det praktiske som sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...