Gå til innhold

vurderer el-bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Tok under en time hos meg, så da har du hatt feil installatør. Lærling?

Tror det var et par stykker faktisk, så mulig lærling under utdanning. Det er ikke valg på hvem som gjør jobben, men litt er det å gjøre med kabeltrekking 20m og borring av fester etc. Uansett forbausende stor både høyde/bredde og hvor mye den stikker ut fra veggen - tipper den er i 10kg-klassen om det ikke er veldig mye luft inne i boksen.

Lenke til kommentar
11 hours ago, Rune_says said:

Vel mange ladebokser jeg har sett er forbausende store og klumpete med vekt fra 1,5kg til 10 kg og el-installatør bruker en drøy halv dag på installasjon av en.  Ikke akkurat den bagatellen du framstiller det som.  Det reflekteres jo i prisen som i sameier/borettslag jevnt over er 15-20K.

Nå er nok mesteparten av prisen installasjon og R&D (fordi EVSE er et lavvolum produkt)

En EVSE består da altså i utgangspunktet av en et rele som styres av en kontroller. Kontrolleren har til oppgave å måle spenninger på PP og CP linjene samt generere ett 1kHz PWM signal for å styre ladestrømmen. Når koplingen mellom EVSE og bil er i state C eller D som indikeres ved at CP spenningen er 6 eller 3V og ingen feil er observert lukkes releet og bilen kan lade.

Så BOM i en enkel EVSE er altså i hovedsak:

* enkel MCU (Kreves ikke mye for å gjøre jobben ovenfor, 32-64kb eFlash, 20 IO og ADC burde etter mitt syn holde rikelig)
* releer for å bryte opp til 5 strømledere (L1, L2, L3, N , GND)
* Kabel
*+12 og -12V spenningsforsyning
* isolasjonskretser
* DIP switcher for konfigurasjon (alternativt USB host for å lese konfigurasjon fra fil)

Så kan man legge til andre komplikasjoner som kontakt istedet for kabel, kommunikasjon og fjernstyring, integrert B vern etc.

Kjøpt retail kan du få enkle typer ned i ca 4000,- (Og da har de nok en veldig god fortjeneste pr. enhet, for BOM ovenfor er ikke rare greiene), men du får jo stort sett ikke en elektriker til å installere en kurs og B-Vern for under 10000.

De som installeres i fellesanlegg er gjerne styrte enheter som trenger å kommunisere med en felles styreenhet over OCPP, de trenger kommunikasjon (Wifi, PLC, annen RF), og litt mer minne for å håndtere nettverk og protokoll, men først of fremst reflekterer den litt høyere prisen på disse R&D (Og igjen at dette er et lavvolum produkt)

Miljøfotavtrykket av disse er nok mye mindre enn f.eks TV, mobiltelefoner, laptopper o.l.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (12 timer siden):

høres ekstremt lite, kommer jo ikke tur retur til byen engang. 

Focus'n min er oppgitt til 16mil etter den gamle NECD standarden. På sommeren kjører jeg lett 14mil på en godværsdag, men på de kaldeste vinterdagene går den bare 7-8mil. Dette fenomenet gjelder majoriteten av alle elbiler, man må nær halvere oppgitt rekkevidde en kald vinterdag. Et godt eksempel er polestar 2 som gikk bare 25mil i 13minusgrader, noe som ikke er spesiellt kaldt engang.

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Powertrainer said:

Focus'n min er oppgitt til 16mil etter den gamle NECD standarden. På sommeren kjører jeg lett 14mil på en godværsdag, men på de kaldeste vinterdagene går den bare 7-8mil. Dette fenomenet gjelder majoriteten av alle elbiler, man må nær halvere oppgitt rekkevidde en kald vinterdag. Et godt eksempel er polestar 2 som gikk bare 25mil i 13minusgrader, noe som ikke er spesiellt kaldt engang.

Biler med lengre rekkevidde har normalt mindre relativ reduksjon av rekkevidde i kalde forhold (når man faktisk utnytter rekkevidden). Grunnen til det er at en god del av tapet av rekkevidde er p.g.a. oppvarming av bilen, men når man kjører langt varmer man fortsatt opp bilen bare en gang (men man må naturligvis også vedlikeholde varmen)

Jeg ser jeg taper ca 10% om vinteren på langkjøring med min bil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jepp og mye av tapet går til varme av kabinen, hvis man lader bilen full før avgang og varmer opp kabinen kvarters tid før man kjører slik at man starter turen med varm kabin og fullt batteri så blir rekkevidde tapet mindre og.

Nyere biler har og mer effektiv varmepumpe slik at rekkevidde tapet blir minimalt, tesla skal være ganske bra på det hvor den sender varme fra batteri inn til å varme kabin mens andre biler bare dumper varmen ut.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, onkel_jon said:

Jepp og mye av tapet går til varme av kabinen, hvis man lader bilen full før avgang og varmer opp kabinen kvarters tid før man kjører slik at man starter turen med varm kabin og fullt batteri så blir rekkevidde tapet mindre og.

Vel, det kommer jo an på... Man pleier ikke å hente det som skal med på turen fra kjøleskapet eller fryseboksen - ofte er  bagasjen allerede i et oppvarmet rom før du flytter den til bilen. Men i prinsippet er det jo rett.

Lenke til kommentar

Kabinluften koster ikke så mye å varme opp. Seter og overflater koster en del mer, men det som gjerne virkelig tar energi er batterier. Om bilen har stått ute i -15 og blitt gjennomkald så skal gjerne batteriet opp på over 0 innen rimelig tid, helst opp til 15C. Å levere dT på 30K på et batteri på 500kg og fritt gjettet spesifikk varme på 400J/K er nesten 2kWh. Fra en varmepumpe blir det gjerne 0.5-0.7kWh fra batteriet, men mye kommer direkte fra varme via batteriets indre motstand (Some er høy når temperaturen er lav, som er grunnen til at man må heve temperaturen)  så reellt sett er det mer.

Dette betyr ikke så mye om man kjører et stykke og uansett bruker 10-20kWh til fremdrift, men for korte turer blir andelen energi som går til varme dramatisk mye mer. Det betyr jo imidlertid at rekkevidden blir mindre påvirket enn gjennomsnittlig effektivitet, så selv om man bruker en del mer energi når det er kaldt (fordi de fleste turer er korte) så taper man ikke så mye rekkevidde og dermed fleksibilitet (fordi når man bryr seg om rekkevidde er det gjerne fordi man skal kjøre langt)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 time siden):

Biler med lengre rekkevidde har normalt mindre relativ reduksjon av rekkevidde i kalde forhold (når man faktisk utnytter rekkevidden). Grunnen til det er at en god del av tapet av rekkevidde er p.g.a. oppvarming av bilen, men når man kjører langt varmer man fortsatt opp bilen bare en gang (men man må naturligvis også vedlikeholde varmen)

Jeg ser jeg taper ca 10% om vinteren på langkjøring med min bil.

Ser den, at mange småturer med gjentatte oppvarminger påvirker mye. Tap på bare 10% var imponerende, hvilken bil er det snakk om da? Best energieffektivitet er det vel Tesla som fortsatt har.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Powertrainer said:

Da har de knekt koden👍👍

Vet ikke at det er så mystisk egentlig. Det er en ganske stor og tung bil, som gjør at selv under ideelle forhold så får du omkring 16-19kWh/100km. (Det følger simpelten av tyngden og størrelsen). Det som da tar mer energi lineært med kjørelengde om vinteren (Altså utover oppvarmingen som jo vi har påpekt er ikkelineært) er: Våte veier, tettere luft (I.e. mer luftmotstand), vinterdekk, vedlikehold av varme etc. Men siden bilen alt er ganske stor og tung (som drar opp rullemotstnad og luftmotstand) og mange av disse faktorene ikke nødvendigvis har en relasjon til bilens tyngde (I.e. de påvirker små og lette biler omtrent like mye som store og tunge), så blir den relative økningen i energiforbruk mindre for store biler.

Dermed får store biler med store batterier (som jo små biler ikke har plass til)  mindre relativ påvirkning av rekkevidde p.g.a. kaldt vær.  (Du vil også se samme sammenheng med å gjøre slikt som å trekke henger)

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Svein M said:

Et problem jeg kan tenke meg er om en blir stående i kø, men behov for varme. Da er det godt om batteri har litt ekstra kapasitet utover det som trengs til kjøringen.

Når du først har fått opp varmen tenker jeg du neppe bruker mer enn 0.5-1 kW på å vedlikeholde varmen. Hvor mange timer tenker du å stå i kø?

Husk at under oppvarming så bruker man fort 5-15kW, men bare i noen få minutter.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (5 minutter siden):

Vet ikke at det er så mystisk egentlig. Det er en ganske stor og tung bil, som gjør at selv under ideelle forhold så får du omkring 16-19kWh/100km. (Det følger simpelten av tyngden og størrelsen). Det som da tar mer energi lineært med kjørelengde om vinteren (Altså utover oppvarmingen som jo vi har påpekt er ikkelineært) er: Våte veier, tettere luft (I.e. mer luftmotstand), vinterdekk, vedlikehold av varme etc. Men siden bilen alt er ganske stor og tung (som drar opp rullemotstnad og luftmotstand) og mange av disse faktorene ikke nødvendigvis har en relasjon til bilens tyngde (I.e. de påvirker små og lette biler omtrent like mye som store og tunge), så blir den relative økningen i energiforbruk mindre for store biler.

Dermed får store biler med store batterier (som jo små biler ikke har plass til)  mindre relativ påvirkning av rekkevidde p.g.a. kaldt vær.  (Du vil også se samme sammenheng med å gjøre slikt som å trekke henger)

Utopien er vel noe av det som veier tyngst. Mange av elbiltestene har jo fått kritikk for å ha blitt utført nærmest på flatmark.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Powertrainer said:

Utopien er vel noe av det som veier tyngst. Mange av elbiltestene har jo fått kritikk for å ha blitt utført nærmest på flatmark.

Det vet jeg ikke. Den klart størte testen gjort i norge er NAFs som kjører over Dovre og Venabygdfjellet. Kritikken mot de er jo først og fremt at bilene ikke får noen kreditt for opnådde høydemeter. I.e. de bilene som klarer å rulle over kanten kan hente tilbake høyden og omsette den til mange mil mer rekkevidde sammenlignet med en bil som egentlig har nesten like mye rekkevidde men stoppet rett før en av toppene. Det gjør at den rekkeviddeforskjellen NAFs test oppgir i mange tilfeller er overdrevet.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, sverreb said:

Kabinluften koster ikke så mye å varme opp. Seter og overflater koster en del mer

Det trodde jeg også (innbiller meg at setevarmen min suger batteri) - Men så lærte jeg i vinter at et velkjent triks for å få bra vinterrekkevidde var å slå av varmeapparatet og sette setevarmen på fullt 😕

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, kjetilkl said:

Det trodde jeg også (innbiller meg at setevarmen min suger batteri) - Men så lærte jeg i vinter at et velkjent triks for å få bra vinterrekkevidde var å slå av varmeapparatet og sette setevarmen på fullt 😕

Trikset i det består i at du ikke egentlig varmer opp hele interøret, men bare overflaten du er i kontakt med. I.e i motsetning til å la overflater bli varme ved å la kabinluften gjennomvarme alt.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Nettopp! Så spørsmålet er jo; Hvor langt er du avhengig av å kjøre pr. dag? Hvor langt er det til jobben?, byen? Andre turmål?

hvis jeg skal til annen by, så snakker vi 2 timer, omtrent 120 km. Da vil 300 km rekkevidde være kjekk å ha. 

Men hvis jeg skal reise til andre trakter, f.eks til Sverige, da snakker vi 6 timer, og omtrent 500 km. Det betyr en stopp. Vet ikke om det er mulighet å lade på strekka i Sverige, sikkert kjekt å undersøke på forhånd.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (23 minutter siden):

hvis jeg skal til annen by, så snakker vi 2 timer, omtrent 120 km. Da vil 300 km rekkevidde være kjekk å ha. 

Men hvis jeg skal reise til andre trakter, f.eks til Sverige, da snakker vi 6 timer, og omtrent 500 km. Det betyr en stopp. Vet ikke om det er mulighet å lade på strekka i Sverige, sikkert kjekt å undersøke på forhånd.

Er disse turene noe du gjør ofte? De øvelsene vil være utrolig frustrerende i en hvilken som helst elbil til under 100k. Kanskje du skal vurdere bilabonnement? Fleks har hatt noen fristende tilbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...