Gå til innhold

vurderer el-bil


stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Powertrainer skrev (3 minutter siden):

Hatt en slik i flere år nå, har ikke mistet noe batterieffekt og den er i skrivende stund gått over 110tusen km. Har kun byttet dempertårn,bakdemperne og 12V batteriet på alle de årene jeg har hatt den, den har også like god kjørekomfort som e-golf.

Tikk takk, tikk takk...

Neida, men batteriet har en tendens til å svulme på de bilene og det lekker kjølevæske inn i batteriet.

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (20 timer siden):

4. Hvor langt, lenge kan man kjøre med et batteri? jeg leser i noen annonser at batteri indikator forteller at batteriet har status 10/12. Så det betyr man kan iallfall kjøre en god stund med det. Dessuten når man lader bilen, stopper laderen å lade når batteriet er fullt?

1. Da forstår jeg at det er kun hjemme lading som gjelder. Og til det trenger man vel å installere "bil stikkontakt" i veggen?

 

Det er ladestasjon som må monteres hjemme, det er ikke lov å benytte stikkontakt. Så beregn dette inn i prisen når du kjøper bil. Beregn 15-20 tusen for det.

Hvor langt man kan kjøre på ett batteri er helt umulig å si. Det eneste er at hvis du kun hjemmelader så kan man nesten garantere at man kommer lenger enn hvis man hurtiglader. Varme dreper batterier, og hurtiglading gir mye varme i batteriene.

Må man belage seg på hurtiglading, og kjører hver dag, så må man ha abonnent som gir lavere pris. Da er det Ionity og Tesla sine hurtigladere som gjelder etter det jeg kjenner til. Ikke alle Tesla Superchargers er åpne for andre biler en Tesla.

I prisklassen som du nevner på bruktbil, så er det små batterier, så du må regne med å lade nokså ofte.

Jeg så Renault Zoe ble nevnt. Hvis du ikke har 400V hjemme (Står på kursfortegnelsen i sikringskapet i rødt hvis du har det, og elektrikker har gjort ting riktig), så styr unna. Det samme hvis du er avhengig av hurtiglading. Første og andre generasjon av denne hadde ikke mulighet for huritglading, kun 22kW lading på de, men det gir heldigvis ikke så mye varme.

Hvis du må belage deg mye på hurtiglading, styr også unna biler med Chademo kontakt. Den er på vei ut, og det blir færre og færre av den kontakten på ladestader. Nissan Leaf har som regel denne kontakten, selv på nyeste modell tror jeg, selv om de har byttet fra Type 1 til Type 2 på nyeste. Ionity og Tesla støtter ikke denne. Det finnes noen overganger, men usikker på kvaliteten.

I prisklassen du nevner. Ikke tenk på å bytte batteri. Da er det billigere å kjøpe ny i samme prisklasse igjen, så fremt reparasjon ikke er billig nok. Du kan sjekke noen videoer fra Bjørn Nyland på Youtube rundt dette. Søk Nissan Leaf. Han kjøpte en gammel Leaf for ikke så lenge siden, hvor de har reparert batteriet. Det hjalp en del, men det utgjorde ikke underverker.

 

 

Lenke til kommentar
Dassen skrev (1 minutt siden):

Tikk takk, tikk takk...

Neida, men batteriet har en tendens til å svulme på de bilene og det lekker kjølevæske inn i batteriet.

 

Dassen skrev (1 minutt siden):

Tikk takk, tikk takk...

Neida, men batteriet har en tendens til å svulme på de bilene og det lekker kjølevæske inn i batteriet.

Time will show😄. Uttaler meg kun basert på personlig erfaring, hva som er gjengangerne har jeg ikke lest meg opp på. Til nå har det jo vært en tilnærmet feilfri bil men kan jo hende jeg har hatt flaks så langt😅

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (21 minutter siden):

Er det ikke bare ETT kjent tilfelle? Som har fått mye mediaoppslag riktignok.

Jeg er ingen ekspert, men jeg mener å ha lest at det er et designproblem med kjøleløsningen. Der Leaf har luftkjøling, har Ford en kjølevæskeloop der batteriet er høyeste punkt. Dvs. all luft som måtte være i systemet vil legge seg ved batteriet og det overopphetes og skades over tid. 

 

Lenke til kommentar
22 hours ago, stamkunde said:

Behovet er å få kostnad på bil, at jeg kan kjøre til jobb daglig, og lade hjemme. Det er lade mulighet på jobb. Bilen trenger ikke å være stor, her handler det om å kunne frakte seg selv fra A til B, og plass til en handle pose. 

Hvilken sum bør jeg gå opp til? å kjøpe ett til to år gammel bil? Jeg kastet ut en sum. 

Hvis det er hele behovet ditt ville jeg tittet på e-Up. - Disse er veldig enkle og rimelige i utgangspunktet, er enkle å parkere, har grei rekkevidde pga lav vekt og liten kupe som skal varmes opp, og har ikke masse avansert utstyr som kan ryke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dassen skrev (2 timer siden):

Jeg er ingen ekspert, men jeg mener å ha lest at det er et designproblem med kjøleløsningen. Der Leaf har luftkjøling, har Ford en kjølevæskeloop der batteriet er høyeste punkt. Dvs. all luft som måtte være i systemet vil legge seg ved batteriet og det overopphetes og skades over tid. 

Det eksemplet som jeg leste om var det en fysisk skade på batteriet.

Mistenker fortsatt at dette er et ikke-problem, som har blitt blåst opp i media på bakgrunn av det nevnte eksempelet. Hvis ikke du har noe mer konkret å vise til...

Lenke til kommentar
1 hour ago, kjetilkl said:

Hvis det er hele behovet ditt ville jeg tittet på e-Up. - Disse er veldig enkle og rimelige i utgangspunktet, er enkle å parkere, har grei rekkevidde pga lav vekt og liten kupe som skal varmes opp, og har ikke masse avansert utstyr som kan ryke.

Støtter denne. Jeg ville sett på disse bilene

VW UP, Skoda citigo, Seat Mii fra 2020 modell.

256km rekkevidde og alright bil til behovet ditt. Akilleshelen til bilen er hurtiflading, tar 1 time å lade når du er på tur. Så ikke anbefalt om du trenger mer enn 1 ladestupp til din typiske bruk

https://www.finn.no/car/used/search.html?fuel=4&model=1.817.2000208&model=1.808.2000224&model=1.807.2000520&sales_form=1&sort=PRICE_ASC&year_from=2020

Screenshot 2023-09-11 at 10.58.45.png

Lenke til kommentar

Skrev ikke om du har enebolig (kun ladeboks og strømregning via vanlig strømregning) eller i borettslag/sameie der er det gjerne fastlåst type ladeboks og montering (20K ca) pluss månedlig abonnement på 50-100 kr i tillegg til strømforbruket.

Samtidig går teknikken framover og om noen år kommer man kanskje opp i såpass batteri-kapasitet og rask hurtiglading at det ikke gir mening å ha privat "bensinstasjon" hjemme.   F.eks. hvis rekkevidde er 70 mil og lading tar 10 min så er man jo ca på gjennomsnittlig nivå til fossilbiler og da bør det være unødvendig og lite miljøvennlig at alle skal ha egen ladeboks hjemme.

Selv kjører jeg eldre diesel som brukes lite 15K i drivstoff + 15K i service (for å ta i litt) - automat og godt lydanlegg.

30K i året i utgifter kontra ny elbil til 10x årlige utgifter (for å komme opp i noe som ikke har like begredelig komfort/kjøreegenskaper som e-Up) gir ikke økonomisk mening å kjøpe ennå.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

   F.eks. hvis rekkevidde er 70 mil og lading tar 10 min så er man jo ca på gjennomsnittlig nivå til fossilbiler og da bør det være unødvendig og lite miljøvennlig at alle skal ha egen ladeboks hjemme.
 

Hvorfor lite miljøvenlig? Å kunne lade opportunistisk når strømprisene er lave (=når innslaget av knappe eller dyre energikilder som kull og gass er lavt) er jo langt mer miljøvennlig enn å skulle hurtiglade med en 0.5-1MW punktbelastning.

En AC ladeboks i seg selv betyr ingenting, den er et rele med litt kontrollelektronikk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (Akkurat nå):

Hvorfor lite miljøvenlig? Å kunne lade opportunistisk når strømprisene er lave (=når innslaget av knappe eller dyre energikilder som kull og gass er lavt) er jo langt mer miljøvennlig enn å skulle hurtiglade med en 0.5-1MW punktbelastning.

En AC ladeboks i seg selv betyr ingenting, den er et rele med litt kontrollelektronikk.

Fordi hvis alle på sikt skal ha ladeboks hjemme så krever det oppgradering av infrastruktur som har et ikke uvesentlig mljø-avtrykk og samlet sett tonnevis plast, metall, elektronikk ekstra som skal produseres og etterhvert blir til søppel.   

"En AC ladeboks i seg selv betyr ingenting" - her er det vel litt kortslutning i din tankegang?  Den har negativ påvirkning på miljøet når den lages i kinesiske fabrikker med elektrisitet fra kullkraftverk og plasten blir til søppel/mikroplast i en livssyklus.  Du må gange den ene ladeboksen med noen tusen.  Pluss den monterer seg ikke magisk selv - en elektriker må kjøre frem og tilbake - koster energi det og.  Og kjøreturer for vedlikehold/kontroll.   Men det er slike kortslutninger som preger "miljøbevisstheten".

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Rune_says said:

Fordi hvis alle på sikt skal ha ladeboks hjemme så krever det oppgradering av infrastruktur som har et ikke uvesentlig mljø-avtrykk og samlet sett tonnevis plast, metall, elektronikk ekstra som skal produseres og etterhvert blir til søppel.  

Sammenlignet med bilen er den helt ubetydelig, og det er jo ikke slik at MW skala DC ladere er gratis, om alle skal lade på slike må du installere langt fler av de. Det er jo heller ingen grunn til at slike ladebokser skal bli noe vesentlig avfallsproblem, De burde uten problemer vare i 20 år++.  Husk de koster det de gjør i hovedsak fordi volumene er lave. Volumene er lave fordi det i all hovedssak er snakk om en engangsinvestering pr. parkeringsplass.

Oppgraderinger av infrastruktur og installasjonskostnad p.g.a. AC lading er ikke noe vesentlig tema. AC lading trenger ikke trekke noe mer enn et par panelovner, og siden lading kan skje opportunistisk så kan man lett flytte ladetidspunkt til tider med lite øvrig last.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Rune_says said:

Samtidig går teknikken framover og om noen år kommer man kanskje opp i såpass batteri-kapasitet og rask hurtiglading at det ikke gir mening å ha privat "bensinstasjon" hjemme.   F.eks. hvis rekkevidde er 70 mil og lading tar 10 min så er man jo ca på gjennomsnittlig nivå til fossilbiler og da bør det være unødvendig og lite miljøvennlig at alle skal ha egen ladeboks hjemme.

Det vil alltid gi mening, da ladetilbyderne aldri vil tilby lading til -5øre + nettleie pr kw/h f.eks.

Og det regnestykket ditt må du se nærmere på - for 3000,- i mnd så får du et billån som dekker en helt grei elbil med kampanjerente - og da har du fordelene med å kjøre ny bil med garanti og uten servicekostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

Sammenlignet med bilen er den helt ubetydelig, og det er jo ikke slik at MW skala DC ladere er gratis, om alle skal lade på slike må du installere langt fler av de. Det er jo heller ingen grunn til at slike ladebokser skal bli noe vesentlig avfallsproblem, De burde uten problemer vare i 20 år++.  Husk de koster det de gjør i hovedsak fordi volumene er lave. Volumene er lave fordi det i all hovedssak er snakk om en engangsinvestering pr. parkeringsplass.

Oppgraderinger av infrastruktur og installasjonskostnad p.g.a. AC lading er ikke noe vesentlig tema. AC lading trenger ikke trekke noe mer enn et par panelovner, og siden lading kan skje opportunistisk så kan man lett flytte ladetidspunkt til tider med lite øvrig last.

Hvis vi regner at en hurtiglader på felles "stasjon" erstatter 100 til 1000 hjemme-ladere så er det ikke helt ubetydelig. (Gitt gjennombrudd på batterikapasitet/lading).  20 år er ganske kort holdbarhet ift plasten som varer 400 år...  og de er selv med dagens priser egentlig billige fordi produsentene ikke må betale for miljøskadene ved produksjon.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Rune_says said:

Hvis vi regner at en hurtiglader på felles "stasjon" erstatter 100 til 1000 hjemme-ladere så er det ikke helt ubetydelig. (Gitt gjennombrudd på batterikapasitet/lading).  20 år er ganske kort holdbarhet ift plasten som varer 400 år...  og de er selv med dagens priser egentlig billige fordi produsentene ikke må betale for miljøskadene ved produksjon.

Snakk om avsporing, som også er helt feil. 

Hvis man dropper hjemmelading så gir det ingen mening å bytte til elbiler, men det er kanskje det du håper?

Dersom alle elbiler skal ha 100kWh batterikapasitet fordi de bare skal lade på hurtigladere i 1 gang i uka. Da snakker vi miljøskade.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (2 minutter siden):

Det vil alltid gi mening, da ladetilbyderne aldri vil tilby lading til -5øre + nettleie pr kw/h f.eks.

Og det regnestykket ditt må du se nærmere på - for 3000,- i mnd så får du et billån som dekker en helt grei elbil med kampanjerente - og da har du fordelene med å kjøre ny bil med garanti og uten servicekostnader.

5 øre tjent opp mot 20 000 i ladeboks gir noen års forbruk av KWh før ladeboksen er inntjent...

Som sagt tok jeg i ang servicekostnader og bilen er fullt nedbetalt og har ikke tenkt å beholde den evig, men ser an noen år til - og håper på gjennombrudd i teknikk.     36 000 pr år i lån (i 10 år?) og verditap 10-20 000 / år blir langt mindre økonomisk  Og selv elbiler skal ha nye dekk, bremseklosser og skiver og evt rep av  forstilling/bakstilling (når garantitiden er over)

Lenke til kommentar

OT: Studer gjerne produksjonslandet til alle de miljøvennlige ladeboksene og miljøvennlige elektriske bilene med SO2 utslipp som har god korrelasjon til forurensning/klimautslipp.  Ja og så ser vi noen skogbranner og oljefelt i Saudi-Arabia og industri på Kola etc (men hey vi skal elektrifisere Melkøya som ikke engang synes på denne skalaen og kjøre elektrisk så det redder nok verden...)

https://earth.nullschool.net/#current/chem/surface/level/overlay=so2smass/orthographic=-341.73,34.54,386

image.thumb.png.af090c686bba790532205454a677492a.png

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
51 minutes ago, Rune_says said:

Hvis vi regner at en hurtiglader på felles "stasjon" erstatter 100 til 1000 hjemme-ladere så er det ikke helt ubetydelig. (Gitt gjennombrudd på batterikapasitet/lading).  20 år er ganske kort holdbarhet ift plasten som varer 400 år...  og de er selv med dagens priser egentlig billige fordi produsentene ikke må betale for miljøskadene ved produksjon.

Hurtigladere varer hvor lenge? Hvor mye ekstra slitasje på batterier  med påfølgende redusert restverdi og høyere avskriving (med tilhørende utslipp) gir mye lading på 6C? 

Hvor har du det fra at EVSE utnmerker seg på noe vis ved å ikke betale for eksternaliteter? Det gjør de neppe. EVSE er nok ganske dyrt sammenlignet med typisk forbrukerelektronikk i forhold til eksternaliteter siden volumet er så mye lavere. (Mye forbrukerelektronikk blir byttet ut etter bare noen få år) 

Som sagt AC EVSE er bare et rele med litt elektronikk. Klimapåvirkningen fra de er vanvittig liten, på nivå med en av sikringene i sikringsskapet ditt. Den potensielle gevinsten av å ha en god del av elforbruket tilkoplet og i stand til å bruke opportunistisk slik at man kan maksimere gevinsten av ren kraftproduksjon kan være vesentlig. Dette er en klimagevinst du går fullstendig glipp av om man skal måtte dra til en hurtigladestasjon for å få ladet bilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...