Gå til innhold

Har folk sluttet å haike?


ozone

Anbefalte innlegg

Før jeg skrev dette søkte jeg på ordene "Haike" og "haiking" her på forumet. Null treff!
Det var også vanskelig å finne riktig plass å poste dette, så håper denne var innafor.

I disse tider med store kostnader og miljø å ta hensyn til, sitter jeg daglig alene i min nye bil på vei til jobb, og kjører rett forbi mange som står på busstopp og går langs veien, som jeg vet skal samme vei som meg. For der er ingen annen.
Hvis jeg uoppfordret hadde stoppet og spurt om noen ville sitte på til byn hadde jeg garantert ødelagt dagen min i uønsket politiavhør, så det gjør jeg selvfølgelig ikke (tragisk egentlig hvordan samfunnet har blitt).
Men det plager meg å kjøre alene når jeg ser folk stå i regn eller snø og vente på en buss når jeg har plass til 3-4 personer til.

Når jeg var ung haiket vi hele tiden! Nå skjer det bare ikke. Er folk så redd for at det sitter en kriminell i bilen? Hva er risikoen for det liksom... Hvorfor haiker ingen lenger?

Jeg understreker at min motivasjon utelukkende er for å være hjelpsom, ingenting annet. Og jeg hadde garantert stoppet hadde jeg bare sett en tommel! Men nei; det har ikke skjedd på ti år.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg plukker opp haikere, men det er nesten aldri nordmenn. Mye internasjonale turister om sommeren. Mye østeuropeiske. Hadde med to polske teologistudenter i tre timer til en menighet i min hjemby, eller to litauiske unge kvinner som skulle til prekestolen. En og annen asylsøker fra mottaket skal til sentrum.

Når jeg selv haiker er det lite napp å få. Stort sett arabere og polakker, og de er vennlige. Han siste som tok meg med til togstasjonen var fra Australia. Nordmenn stopper sjelden. Noen gir 👍 tilbake, som om de trodde det var en hilsen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (31 minutter siden):

Før jeg skrev dette søkte jeg på ordene "Haike" og "haiking" her på forumet. Null treff!
Det var også vanskelig å finne riktig plass å poste dette, så håper denne var innafor.

I disse tider med store kostnader og miljø å ta hensyn til, sitter jeg daglig alene i min nye bil på vei til jobb, og kjører rett forbi mange som står på busstopp og går langs veien, som jeg vet skal samme vei som meg. For der er ingen annen.
Hvis jeg uoppfordret hadde stoppet og spurt om noen ville sitte på til byn hadde jeg garantert ødelagt dagen min i uønsket politiavhør, så det gjør jeg selvfølgelig ikke (tragisk egentlig hvordan samfunnet har blitt).
Men det plager meg å kjøre alene når jeg ser folk stå i regn eller snø og vente på en buss når jeg har plass til 3-4 personer til.

Når jeg var ung haiket vi hele tiden! Nå skjer det bare ikke. Er folk så redd for at det sitter en kriminell i bilen? Hva er risikoen for det liksom... Hvorfor haiker ingen lenger?

Jeg understreker at min motivasjon utelukkende er for å være hjelpsom, ingenting annet. Og jeg hadde garantert stoppet hadde jeg bare sett en tommel! Men nei; det har ikke skjedd på ti år.

Hmm, jeg har kjørt bil i 18 år og har kanskje sett et par-tre turister som haiket i løpet av den tiden. Aldri en nordmann, og aldri i en dagligdags situasjon slik du beskriver. En gang var jeg ute og løp litt for langt, så da jeg skulle tilbake var beina i dårlig forfatning. Jeg tok frem tommelen og haiket mens jeg gikk bortover en lang slette, sikkert 60-70 biler passerte meg i løpet av den tiden, og det var ikke tegn til at noen kom til å stoppe. Jeg måtte gå helt hjem, som forventet. 

Det kan være flere årsaker, først tenker jeg på de sosiale vanskelighetene vi nordmenn har. Å bli låst i en samtale med en person vi ikke kjenner i mer enn 15-20 sekunder er ikke noe vi ser positivt på. 

Det at ingen haiker skaper også en negativ implikasjon. Hva er det med meg som haiker som gjør at jeg ikke kan bruke et normalt transportmiddel? Hvorfor har jeg ikke sykkel, bil eller tar buss? Dette gjør nordmenn skeptiske. 

Det skal sies at en gang jeg gikk hjemover i striregn var det en som stoppet, åpnet døren og spurte om jeg hadde lang vei hjem. Jeg bodde rett borti veien, så jeg trengte ikke hjelp, men det var pokker så hyggelig. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Plukket opp haikere før, opptil 7 år siden når jeg fikk bilen full av barneseter.

Jeg har skrevet noen innlegg om dette i sammenheng med samferdsel og klimautslipp.

Haik blant dagens unge har muligens flytta seg til sosiale medier og blir avtalt der. Vet det finnes mange lokale Facebook grupper rundt omkring

apper som Uber car pool og lignende kunne løst mye av transportbehov og bedre enn ruter og vy i mange tilfeller. Og med mindre klimagass utslipp.

Men når man gjør haikingen presis og effektiv, blir den også potensielt lønnsom.

Så drifter det over i en diskusjon om pirattaxi. (Altså i samfunnsdebatten ikke her på diskusjon)

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ProphetSe7en said:

Litt bedre kollektivtilbud nå enn for 20 år siden. Mistet jeg bussen for 20 år siden måtte jeg hente i 1-2 timer på neste. Nå må jeg vente 20 minutter.

Minner meg om siste gang jeg haiket for kanskje 6-7 år siden: bussen jeg satt i hadde fått motorstopp og jeg ble plukket opp ganske rask - var jo også tydelig hvorfor jeg haiket.

Selv tar jeg med haikere her i nærområdet de gangene jeg ser at de var for sent til bussen og jeg kunne 'redde' dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er/var en "haike" app. Det fungerte litt som uber, men kun langs din rute.

De med bil:

Du registrerte hvor du kjørte fra/til og hvor lang omvei du aksepterte (eks. 2km).

De uten bil:

De registrerte hvor de var og hvor de skulle og hvor langt unna destinasjon de aksepterte.

Appen matchet da biler og folk. Det var også en betaling mellom haiker og sjåfør som gikk automatisk i appen.

En veldig god ide, men mulig den strandet pga lite bruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haiking er det nok nesten heilt slutt på, i alle fall på den tradisjonelle måten.

Ein del av transportbehovet er flytta over på internett gjennom appar og sosiale media, kanskje spesielt den delen av haikinga som utgjer festkøyring/pirattaxi.

Eg trur nok ikkje at nedgangen i haiking har med sikkerheit å gjere, for reint objektivt sett så kan det vel aldri ha vært så trygt å haike som i dag når ein med mobiltelefonen kan ringe etter hjelp, sende posisjonen sin, og til og med filme sjåføren. For folk med onde hensikter så er nok det å plukke opp tilfeldige haikere ein svært dårleg framgangsmåte i dag.

 

Min teori er at det er to viktige grunnar til at vi ikkje haiker meir.

Samfunnsendringane spelar nok ein viktig rolle. I dag er vi langt meir skeptiske til å ha direkte kontakt. Når folk ikkje ein gong tørr å møte uannonsert på døra for å banke på til sjølv nære vennar utan å ha avtalt besøket per telefon i forkant så er det ikkje så rart at folk ikkje er komfortable med å sette seg i ein framand bil. Nordmenn har nok blitt langt meir private dei siste tiåra, slik at tilfeldige møter har blitt meir skummelt. Eg trur nok også at svært mange fleire i dag er skeptiske til å plukke opp haikere, nettopp fordi det kan være ubehageleg å plutseleg ha ein framand person i bilen.

Den andre grunnen til at det er mindre haiking er ein kombinasjon av betre økonomi og betre tilgang til alternativ. Før så kunne haiking være einaste realistiske transportformen f.eks. på kveldstid når bussen slutta å gå, eller til å forflytte seg over lengre avstandar som mellom byane fordi det var for dyrt med bussbillett. I dag har langt fleire tilgang på eigen bil, kollektivtilbodet er langt betre enn det var før, og relativt til lønnsauken så har det blitt billegare å bruke kollektivtilbodet.

Eit anna moment er nok også det reint økonomiske. For 20 år sidan så måtte du ha kontantar om du skulle ta bussen til Oslo. Bussane tok ikkje kortbetaling eller sjekk og digital betaling fantes ikkje. Så i enkelte tilfeller så måtte folk haike om dei hadde brukt opp kontantane sine og ikkje kunne kjøpe bussbillett, om ikkje anna så måtte dei haike (eller gå) til nærmaste minibank for å ta ut meir pengar. Minibankane blei eigentleg ikkje vanlege før utover på 80 talet, så om ein tenker på før i tida som 70-talet og bakover så måtte ein ta ut pengar i fysisk bank eller butikk i opningstida.

 

Eg trur nok at det store miljø og bærekraftfokuset vil gi haiking ein renesanse, men sikkert mest i form av bildeling og ulike app-tenester. Ser for meg at det nok vil kome ein type "couch-surfing" berre at det billistar som har eit ledig bilsete som via appen kjem i kontakt med folk som gjerne vil sitte på, og at ein i appen gir kvarandre ei rangering.
Ei slik teneste finnes heilt sikkert frå før, men så vidt eg kjenner til så er det ikkje ei utbredt teneste.
Men eg trur nok at dette vil kome ettersom fleire og fleire kvitter seg med privatbilen, er opptatt av å reise bærekraftig, og at ein strammar økonomi vil gjere det meir attraktivt for fleire å finne billege eller gratis transportalternativ.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...