Gå til innhold

Hurtiglading og valg av effekt


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen tvil om at batteriet slites ved høy effekt.  Ny elbilstudie advarer mot hurtiglading
Men det spørs om det har noen betydning for de fleste av oss. Er mange historier om elbiler som har kjørt langt og lenge uten merkbar degradering. Hørte en taxieier fortelle om en Tesla som utelukkende var hurtigladet, han kunne ikke se noen merkbar degradering etter 300.000 km. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hårek skrev (2 minutter siden):

Det er nok ingen tvil om at batteriet slites ved høy effekt.  Ny elbilstudie advarer mot hurtiglading
Men det spørs om det har noen betydning for de fleste av oss. Er mange historier om elbiler som har kjørt langt og lenge uten merkbar degradering. Hørte en taxieier fortelle om en Tesla som utelukkende var hurtigladet, han kunne ikke se noen merkbar degradering etter 300.000 km. 

Mulig han ikke har sett noe etter den første tiden, men det ryker en 5-10% over relativt kort tid så flater det ut. Bjørn nyland testet nylig en model 3 som var kjørt som taxi og hurtigladet. Mener det var rundt 10% tap etter 100k eller noe slikt. Er noe mer enn vanlig men ikke urovekkende. 

Moderne elbiler lever nok livet ut for de fleste, om de velger å ha den så lenge. Men for de som kjører ekstremt mye så må en gjerne gjøre ett bytte. 

Lenke til kommentar

Noe av dette henger nok sammen med at batteriene har overkapasitet og rapporterer lavere ytelse enn de faktisk er kapabel til. Dette vil jo stille produsentene i et bedre lys og kundene blir jo også mer happy av det. Kapasiteten går etterhvert så mye ned at "ekstrakapasiteten" er brukt opp, og bilen rapporterer f.eks 90% kapasitet.

Batteriene som er i en elbil er nok noe bedre enn standard 18650 lithium-batterier med max 500-1000 ladesykler. Tesla f.eks har jo modifisert sine batterier til å tåle oksygen uten å ta fyr om noen av dem punkteres. Er nok også gjort en del optimaliseringer på ladesykler etc.

Mye det samme som at SSDer har ekstra kapasitet som er satt av til å håndtere utslitte områder uten at det går ut over solgt kapasitet.

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 minutt siden):

Noe av dette henger nok sammen med at batteriene har overkapasitet og rapporterer lavere ytelse enn de faktisk er kapabel til. Dette vil jo stille produsentene i et bedre lys og kundene blir jo også mer happy av det. Kapasiteten går etterhvert så mye ned at "ekstrakapasiteten" er brukt opp, og bilen rapporterer f.eks 90% kapasitet.

Batteriene som er i en elbil er nok noe bedre enn standard 18650 lithium-batterier med max 500-1000 ladesykler. Tesla f.eks har jo modifisert sine batterier til å tåle oksygen uten å ta fyr om noen av dem punkteres. Er nok også gjort en del optimaliseringer på ladesykler etc.

Mye det samme som at SSDer har ekstra kapasitet som er satt av til å håndtere utslitte områder uten at det går ut over solgt kapasitet.

500-1000 er jo 300 000 til 600 000 km. Altså langt innenfor for normalbilen. De skrotes vell etter ca 200k.

Og har en bra bms så havner enn i de høyere sjiktet.

Lenke til kommentar

Alle batterier har fysiske begrensninger. Og det sier seg selv at lynlading går helt til grensen for hastighet av det som er mulig! Ellers hadde de jo gått enda lenger, for å få enda bedre tall å reklamere med. da sier det seg selv at det ikke er like sunt for batteriet som 3kW over natten.
Men heldigvis ser det ut som at både batteriene og styringssystemene er så imponerende godt "engineered", at degraderingen, uansett type lading man benytter, har minimalt å si for eierne i løpet av bilens levetid.

Men likevel kan det jo være greit å foreslå følgende: Lad så sakte du kan i hverdagen, men aldri nøl med å hurtiglade når du må.

Lenke til kommentar
kremt skrev (9 timer siden):

Nei, 16 % etter bjørns beregning. 95 tusen km og over 90 % DC lading. Ganske betydelig degradering.

Som lykkelig uviten om hvor mye det har å si ble jeg positivt overraska jeg. Den TEK.no-artikkelen gjør meg sint hver gang den linkes til, for folk blir jo redde for å hurtiglade innimellom. 16% var ikke så verst, men nå mistenkte vel Bjørn at han også har hurtigladet mye til 100% i tillegg. Virker jo derfor litt sånn worst case scenario det der.

Lenke til kommentar

22Kw ladere leverer vel vekselstrøm og burde vel normalt ikke omtales som hurtiglader i det hele tatt for vanlig biler. De fleste biler for vel samme mengde strøm herfra som de får fra en 32a hjemmelader. (7 kw) Jeg kan heller aldri huske å ha sett 22kw ladere, men de er sikkert nyttige for Renault Zoe.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Ranglefanten said:

Noen steder koster det f.eks 3,99 på 22kw-stolpen mot 6,99 på 50-100kw og da er det jo en del å spare økonomisk når man reiser en del.

Om man sparer handler jo også om hvorvidt tid er penger.

Hadde jeg vært en del langs veien, hadde jeg ikke gidda å vente lengre og lade på 22kW. For min egen del er det uansett svært sjeldent jeg hurtiglader (så vit jeg husker har jeg vel hurtigladet 4 ganger så langt i år. I fjor tror jeg ikke at jeg hurtigladet en eneste gang).

Lenke til kommentar
3 minutes ago, HW1 said:

22Kw ladere leverer vel vekselstrøm og burde vel normalt ikke omtales som hurtiglader i det hele tatt for vanlig biler. De fleste biler for vel samme mengde strøm herfra som de får fra en 32a hjemmelader. (7 kw) Jeg kan heller aldri huske å ha sett 22kw ladere, men de er sikkert nyttige for Renault Zoe.

Det er en del steder hvor det er 22kW-ladere, og det er vel DC, ellera hadde vel ikke bilene ladet på mer enn 7,4-11 avhengig av hva ombordladeren støttet.

Er jo ellers en del som har mulighet for å lade med 11kW hjemme.

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 minutter siden):

Om man sparer handler jo også om hvorvidt tid er penger.

Hadde jeg vært en del langs veien, hadde jeg ikke gidda å vente lengre og lade på 22kW. For min egen del er det uansett svært sjeldent jeg hurtiglader (så vit jeg husker har jeg vel hurtigladet 4 ganger så langt i år. I fjor tror jeg ikke at jeg hurtigladet en eneste gang).

Man kan jo lade når man har komt frem. Om det f.eks er en ladestasjon i nærheten av hotellet. Sette den på lading mens man trener, spiser middag osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...