Gå til innhold

Bestille hjemmelader. Hvor og hvilken?


Ranglefanten

Anbefalte innlegg

Ny eier av Kia Soul i dag. Min første elbil, så da lurer jeg på. Hva nå?

Hvor finner jeg montør og leverandør av ladeboks? Ringte lokal kraftselskap, men de krevde at jeg byttet til de som strømleverandør og bandt meg for 5(!) år. Så hvordan går jeg frem. Hvem leverer slikt? Har Å som strømleverandør, men de leverer ikke her jeg bor (sørvestlandet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av dine lokale elektrofirma installerer nok en lader for deg med glede. Anngående valg av lader så kommer det ann på hva du selv ønsker, om du bare ønsker noe du kan koble bilen i og så lader den eller om du ønsker noe smart som kan styre lading etter strømpriser, lastbalansering og lignende.

Med hva anngår smartladere er det Zaptec Go som er mest populær om dagen etter Easee dreit på draget med sin lader.

Lenke til kommentar

Det kan være at det er begrenset hva man sparer ved å kjøpe lader og montering separat. En ulempe med dette, er også at denne montøren ikke har noe ansvar ved reklamasjon ved selve laderen, og man kan risikere å måtte betale for jobben med nedmontering og ny oppmontering.

Så tipset - kjøp laderen hos selskapet som monterer den, altså hos elektrikeren. Eller en pakkeløsning via en aktør som inkluderer både lader og installasjonen.

Selv tok jeg bare kontakt med et par lokale elektrikere. Ble billigere enn tilbudet mange hoppet på fra en større aktør for lader og installasjon. Merk at en del av disse totalpakketilbyderne har en del begrensninger - f.eks. kun et X antall meter kabel, kun X antall timer jobb. Så kan hos en del fort blir noen tusen ekstra. Bedre da å få noen som gir en pris på konkret installasjon hos deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 timer siden):

Ikke så lett å prøve seg frem. Zaptec Go er et godt valg. Selv skal jeg bytte ut en ikke-smart lader med Amina S som kommer nå i høst.

Tenkte når jeg er ute på reise. Har reisejobb, så trenger å lade på tur rundt i landet. Men her får jeg vel bare prøve meg frem. Mye å sette seg inn i ift hvilke jeg skal velge. Og hvordan vet jeg hvilken ladeeffekt jeg skal velge?

Lenke til kommentar
Ranglefanten skrev (5 timer siden):

Tenkte når jeg er ute på reise. Har reisejobb, så trenger å lade på tur rundt i landet. Men her får jeg vel bare prøve meg frem. Mye å sette seg inn i ift hvilke jeg skal velge. Og hvordan vet jeg hvilken ladeeffekt jeg skal velge?

Du trenger ikke tenke på effekt egentlig, bil og ladestasjon snakker sammen. Det er plug and play. Men det har ikke så mye for seg å teste ut når du er på reise. I praksis vil du ikke merke noe forskjell. Forskjellen er om de er smarte eller ikke(kan lade når strømmen er billig), utseende og maksimal ladeeffekt. Maksimal ladeeffekt er ikke superviktig i mine øyne. Du velger jo en av de som scorer bra i tester uansett og da er det knapt forskjeller.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Ranglefanten said:

Tenkte når jeg er ute på reise. Har reisejobb, så trenger å lade på tur rundt i landet. Men her får jeg vel bare prøve meg frem. Mye å sette seg inn i ift hvilke jeg skal velge. Og hvordan vet jeg hvilken ladeeffekt jeg skal velge?

I enkelte tilfeller er det høyere kostnader for å lade på de raskeste laderne. Hvis bilen ikke støtter det, blir det lite hensiktsmessig.

Nå vet jeg ikke om det har kommet noen oppgraderinger for siste generasjon Soul etter at den først ble lansert på dette området, men den støtter jo ikke all verdens ladeeffekt. Ser ut som den peaker på 80 kW, men det er jo bare for deler av ladesyklusen. De minuttene man sparer på f.eks. å velge en 100kW-lader kontra 50kW blir fort marginal. Det er i hvert fall ikke vits i å vente på at en raskere lader skal bli ledig, hvis en 50kW-lader er tilgjengelig...

For 20/21-model i hvert fall:

Kia e-Soul 64 kWh (2020-2021) price and specifications - EV ...

Ut i fra dette, vil du med mer eller mindre tomt batteri dra nytte av raskere lading enn 50kW fram til litt over 50%. Som for andre biler, er det liten hensikt å fullade langs veien, med mindre du ikke absolutt trenger de siste prosentene. Fra ca. 90%, er ladehastigheten lav. 

På vinteren, spesiel om batteriet ikke er "kjørt varmt", vil man på mange biler oppleve at man ikke får lade med toppeffekten bilen støtter.

Hvis du er mye på veien og lader langs veien, og skulle hatt en elbil i denne prisklassen, er jeg litt overrasket over at man ikke valgte Tesla Model 3 i stedet. Både med tanke på enkelhet for lading (selv om noen av Teslas ladestasjoner kan brukes av andre merker) og rekkevidde/bilpris. 

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Nimrad said:

Du trenger ikke tenke på effekt egentlig, bil og ladestasjon snakker sammen. Det er plug and play. Men det har ikke så mye for seg å teste ut når du er på reise. I praksis vil du ikke merke noe forskjell. Forskjellen er om de er smarte eller ikke(kan lade når strømmen er billig), utseende og maksimal ladeeffekt. Maksimal ladeeffekt er ikke superviktig i mine øyne. Du velger jo en av de som scorer bra i tester uansett og da er det knapt forskjeller.

Maksimal ladeeffekt i samsvar med hva bilen kan lade på hjemme, tenker jeg er opplagt at man bør ha samsvar mellom - selv om man nødvendigvis ikke bruker maks. Og det gir muligheten for å lade mest mulig innenfor tidsrommet strømmen er rimeligst.

Dynamisk ladeeffekt basert på husets elanlegg kan også være praktisk. Da kan ladeeffekt justeres automatisk i henhold til forbruket i huset ellers. Spesielt om man ikke har så kraftig hovedsikring kan det være greit. Jeg bruker Easee i kombinasjon med Tibber Pulse for å få denne automatiske justeringen. Hadde strengt tatt ikke trengt det - kanskje vært mer aktuelt om hovedsikringen hadde vært 40A i stedet for 50A. En del holder jo ellers toppeffekt redusert for å ikke gå over noen av effektleddtrinnene som gir ekstra nettleie - f.eks. at man gjennom hele måneden ønsker å holde seg under maks 10 kW eller 15 kW.

Lenke til kommentar
NULL skrev (35 minutter siden):

I enkelte tilfeller er det høyere kostnader for å lade på de raskeste laderne. Hvis bilen ikke støtter det, blir det lite hensiktsmessig.

Nå vet jeg ikke om det har kommet noen oppgraderinger for siste generasjon Soul etter at den først ble lansert på dette området, men den støtter jo ikke all verdens ladeeffekt. Ser ut som den peaker på 80 kW, men det er jo bare for deler av ladesyklusen. De minuttene man sparer på f.eks. å velge en 100kW-lader kontra 50kW blir fort marginal. Det er i hvert fall ikke vits i å vente på at en raskere lader skal bli ledig, hvis en 50kW-lader er tilgjengelig...

For 20/21-model i hvert fall:

Kia e-Soul 64 kWh (2020-2021) price and specifications - EV ...

Ut i fra dette, vil du med mer eller mindre tomt batteri dra nytte av raskere lading enn 50kW fram til litt over 50%. Som for andre biler, er det liten hensikt å fullade langs veien, med mindre du ikke absolutt trenger de siste prosentene. Fra ca. 90%, er ladehastigheten lav. 

På vinteren, spesiel om batteriet ikke er "kjørt varmt", vil man på mange biler oppleve at man ikke får lade med toppeffekten bilen støtter.

Hvis du er mye på veien og lader langs veien, og skulle hatt en elbil i denne prisklassen, er jeg litt overrasket over at man ikke valgte Tesla Model 3 i stedet. Både med tanke på enkelhet for lading (selv om noen av Teslas ladestasjoner kan brukes av andre merker) og rekkevidde/bilpris. 

Så da velger jeg f.eks en 50kw lader som er nærmest de 80 som min bil maks kan ta om prisen på den er lavere per kwt enn f.eks en 150kw?

Valget av Kia Soul var litt tilfeldig i en jungel av elbiler. Her jeg bor var ikke utvalget så stort og jeg ønsket en som jeg kan så service og evt garantiarbeid på innen rimelig kjøreavstand. Hadde litt lyst til å vente på en Volvo ex30, men så kom behovet for ny bil litt raskere enn ventet.

Endret av Ranglefanten
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Ranglefanten said:

Så da velger jeg f.eks en 50kw lader som er nærmest de 80 som min bil maks kan ta om prisen på den er lavere per kwt enn f.eks en 150kw?

Hvis det er noe å spare, kan det være greit. Har ikke helt oversikt over hvilke forskjeller det er på dette for tiden. Poenget er i hvert fall at du ikke taper mange minuttene på å velge en 50kW-lader uansett.

Lenke til kommentar
NULL skrev (54 minutter siden):

Og det gir muligheten for å lade mest mulig innenfor tidsrommet strømmen er rimeligst.

Mja, jo, men effektleddet vil jo potensielt begrense en del. Strømmen kan være rimelig, men man bør jo holde seg innenfor eksempelvis 10 kW effektledd alt ettersom. Det er jo rimeligere å lade saktere og oftere enn hurtig og sjeldent.

Lenke til kommentar
NULL skrev (21 minutter siden):

Hvis det er noe å spare, kan det være greit. Har ikke helt oversikt over hvilke forskjeller det er på dette for tiden. Poenget er i hvert fall at du ikke taper mange minuttene på å velge en 50kW-lader uansett.

På et par av de som er mest aktuell for meg å bruke på hurtiglading i mitt område er prisen på 50kw 4,99. Mens 150kw koster 6,99. 

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg venter på Amina S, den kommer til å ha "alt". Lokalt api og eksternt. uendelige muligheter. Og fast kabel. Håper prisen blir fin, men tenker de legger seg lavt for å få folk til å kjøpe mye.

Hva regner man som fordelene med fast kabel? Det skjer at folk skader kabelen. Tekniker/elektriker kun som har lov til å erstatte kabelen? Rent kvalitet i tilkobling, så ser jeg jo fordel med direktemontering i stedet for støpsel, men så er støpslene her tiltenkt slik bruk.

Slik det er på Easee-laderen, er jo kabelen låst til laderen - men kan låses opp...

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (25 minutter siden):

Hva regner man som fordelene med fast kabel? Det skjer at folk skader kabelen. Tekniker/elektriker kun som har lov til å erstatte kabelen? Rent kvalitet i tilkobling, så ser jeg jo fordel med direktemontering i stedet for støpsel, men så er støpslene her tiltenkt slik bruk.

Slik det er på Easee-laderen, er jo kabelen låst til laderen - men kan låses opp...

En fordel er jo at en slipper å bruke en ekstra kabel, om en er lat slik som meg og ønsker å ha den hengende. Og det er mindre sannsynlig at noen prøver å stjele den fastmonterte kabelen. Skade på kabelen ser jeg på som ett ikke problem, så lenge en tar vare på tingen. Men en kan jo oppleve at noen skader den på pur F, men da ødelegger de den ikke faste kabelen også. Lettere å bytte, men jeg ser risikoen som veldig lav. 

Låsen på easee brekker en lett om en går inn for det, samme som på bilen en klarer å røske det løs om det er det en ønsker. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

En fordel er jo at en slipper å bruke en ekstra kabel, om en er lat slik som meg og ønsker å ha den hengende. Og det er mindre sannsynlig at noen prøver å stjele den fastmonterte kabelen. Skade på kabelen ser jeg på som ett ikke problem, så lenge en tar vare på tingen. Men en kan jo oppleve at noen skader den på pur F, men da ødelegger de den ikke faste kabelen også. Lettere å bytte, men jeg ser risikoen som veldig lav. 

Låsen på easee brekker en lett om en går inn for det, samme som på bilen en klarer å røske det løs om det er det en ønsker. 

Det blir jo ikke en ekstra kabel hvis man uansett har en kabel som står fast i laderen. Det blir jo i praksis det samme 

(Personlig hos meg står laderen inne i garasjen, men har et feste "bilendel" av kabelen også på utsiden).

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...