Gå til innhold

Vil MDG, faa hjelp av "Hans"


Anbefalte innlegg

Villfaren skrev (4 minutter siden):

Merkelig oppførsel altså. Hvorfor så nedlatende tone?

 

Tok også på badetøy forøvrig. En av mine beste minner kommer fra en sånn dag.

 

Og hvorfor insinuerer du på at eg er noe i mot klimapolitikken eller at vi i det hele tatt bør gjøre noe? Er det sånn du oppfører deg utenfor ett forum også? 

Jeg beskriver bare min barndom, hva er galt med deg.... ungdommen nå til dags har ikke folkeskikk

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nebrewfoz skrev (1 time siden):

Smeltingen skjedde også over et langt tidsrom. Det som kommer i nærheten av "ekstremvær" er de hendelsene som skjedde under smeltingen da store innsjøer som hadde blitt holdt tilbake av gjenværende is, plutselig fosset gjennom landet da isen ikke lenger klarte å holde det tilbake. Det kan faktisk tenkes at det var perioder med kraftig regn som omsider gjorde at isen gav etter og utløste megaflommen.

Var du der eller har du informasjonen din fra Istid? 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Det er registrert noen rekorder.

Det er folk som har funnet huset sitt et annet sted enn der det sto før. 

Broer har rast. 

Jordskred går nå ganske hyppig, mange av de i tettbygde strøk.

Det er godt at vi blir fortalt det skikkelig, for hvordan får du denne infoen kjapt til en idiot? En måte er å bruke idioten;

Ved å få han til å si «fy faen te mediakjør, harem ikke hatt regn før eller» til de andre idiotene vedkommende møter. Takk for tjenesten til de det gjelder.

Jupp, utrolig dårlig vær no.

Men det raste her lokalt i forrige uke også, men det fikk du ikkje med deg fordi det ikkje var overalt i media. Vært masse ras på vestlandet generelt.

Poenget står. At sør norge ikkje er klar for regnbyger når de har spådd dette så lenge eg har levd er bare merkelig. At klima"støre" no går ut å sier at vi fra no av må bygge for fremtiden er jo veldig rart.

Klart det er surt, og ganske heftig. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Ingen nekter for at man kan finne mer ekstreme eksempler i fortiden, men det er nokså irrelevant for utfordringene vi står ovenfor idag.

Du begynner ikke å fortelle ungen din om Holocaust dersom hen blir banket på vei hjem fra skolen.

Godt sagt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Feynman skrev (3 timer siden):

En kan jo håpe at flere får øynene opp for klimaendringene nå som de negative konsekvensene føles på kroppen. At det har en kostnad å ikke gjøre noe med det.

Trenger ikke bare være MdG som får en oppsving, det vil vel være naturlig at noe skifter fra Ap til SV eller H til V.

Det vil ikke være overraskende om denne sommerens rabiate vær både her og der setter klimaproblemet tilbake på den politiske agendaen. For alle andre enn de som velger å stikke hodet i sanden og innbille seg at det var verre før, er de mange ekstreme skogbrannene, flommene, hetebølgene verden over denne sommeren en klar og tydelig beskjed fra "Mor Natur" at klimaendringer er ingen spøk. De har potensiale til å bli svært farlige og ødeleggende. 

Når dette problemet "banker på døra vår" og kommer opp på agendaen får MDG vanligvis et oppsving.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er skuffa, hadde forventa mer vær, men det kom bare litt vann også var det 2 veier her som var litt flommet over, vi hadde mye verre vær og nedbør på lørdag og da var det ikke noe ekstrem vær.

Synd på de som har fått lide med ras osv, men jeg hadde forventa mer, men enda godt at folk tok hjemme kontor så kø ikke eksisterte på vei til eller fra jobb, beste som har skjedd så langt i uka.

Lenke til kommentar
meg0709 skrev (1 time siden):

Jeg er skuffa, hadde forventa mer vær, men det kom bare litt vann også var det 2 veier her som var litt flommet over, vi hadde mye verre vær og nedbør på lørdag og da var det ikke noe ekstrem vær.

Synd på de som har fått lide med ras osv, men jeg hadde forventa mer, men enda godt at folk tok hjemme kontor så kø ikke eksisterte på vei til eller fra jobb, beste som har skjedd så langt i uka.

Dette skjønte jeg ikke. Hva er du skuffa for? Jeg ser bildene fra Valdres, og puster lettet ut over at vi slapp unna her hvor jeg bor. Hva er det å glede seg over "mer vær"?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
:utakt skrev (32 minutter siden):

Dette skjønte jeg ikke. Hva er du skuffa for? Jeg ser bildene fra Valdres, og puster lettet ut over at vi slapp unna her hvor jeg bor. Hva er det å glede seg over "mer vær"?

Kan kun snakke for meg selv, men uvær er gøy. Helt til det ikke er gøy, så klart, og man mister hus og garasje og det som verre er. Men når det er veldig mye hype på forhånd og alt ens lokale område opplever er noe regn blir man jo litt skuffet. Helt til man ser nevnte bilder fra Valdres og priser seg lykkelig over at man ikke er i deres støvler.

Menneskelig psykologi er rar og ofte selvmotsigende.

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Jeg vet at det strømmet ut en enorm mengde vann. Men posten jeg svarte skrev at det tok lang tid. For det meste bare teorier om hvordan det gikk for seg. Jeg foretrekker teoriene til Randall Carlson om komet nedslag og at vannet strømmet nedover i løpet av uker. 

Endret av Kenhten
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Snikpellik said:

Dette er per definisjon et ekstremvær, altså værhendelse på rødt nivå og som kan være til fare for liv og helse.

Det ville vært noe merksnodig om man skulle slutte å bruke ordet ekstremvær om ekstremvær bare fordi noen er bekymret for at det overdrives rent semantisk.

Hvorfor skulle dette være en katastrofe for den "vanlige vestlendingen"..?

Det stemmer ikke lengre.

Meteorologisk institutt har endret definisjon på hva som er ekstremvær fra og med Januar 2022, men dette er dårlig kommunisert av både MET og medier.

Ekstremvær betydde altså noe annet før, og ikke det samme som det betyr i dag.

Endret av Blam
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (4 timer siden):

Det vil ikke være overraskende om denne sommerens rabiate vær både her og der setter klimaproblemet tilbake på den politiske agendaen. For alle andre enn de som velger å stikke hodet i sanden og innbille seg at det var verre før, er de mange ekstreme skogbrannene, flommene, hetebølgene verden over denne sommeren en klar og tydelig beskjed fra "Mor Natur" at klimaendringer er ingen spøk. De har potensiale til å bli svært farlige og ødeleggende. 

Når dette problemet "banker på døra vår" og kommer opp på agendaen får MDG vanligvis et oppsving.

Ingen som nekter på at klimaet er i endring og har vært det i noen tiår nå.

Men at årsaken er 100% forårsaket av utslipp er litt tynt.

Når politikere skal ha oss til å betale masse skatter, kjøre elbil og elektrifisere offshore og onshore anlegg for å redde oss fra klimaendringer detter jeg helt ut. Ingen av dem er i nærheten av å være noe værgud. 

 

Hva kaller dere en angrende klimaaktivist?

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (13 timer siden):

Kommunisme er det lite etterspørsel etter 😉 

 

Maskinfører skrev (13 timer siden):

Grønne utenpå og knallrøde inni 

Korrekt.

MDG er et grunnleggende autoritært, ekstremt parti. Heldigvis ønsker ikke vettuge folk å la seg styre av slike.

Mellomledere på Grünerløkka og overklasseraddiser på vestkanten liker dem fordi de da kan være raddiser og «redde verden» uten å måtte late som de bryr seg om vanlige folk og vanskeligstilte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Blam skrev (7 timer siden):

Det stemmer ikke lengre.

Meteorologisk institutt har endret definisjon på hva som er ekstremvær fra og med Januar 2022, men dette er dårlig kommunisert av både MET og medier.

Ekstremvær betydde altså noe annet før, og ikke det samme som det betyr i dag.

Interessant! Forklarer en god del.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (13 timer siden):

Det vil ikke være overraskende om denne sommerens rabiate vær både her og der setter klimaproblemet tilbake på den politiske agendaen. For alle andre enn de som velger å stikke hodet i sanden og innbille seg at det var verre før, er de mange ekstreme skogbrannene, flommene, hetebølgene verden over denne sommeren en klar og tydelig beskjed fra "Mor Natur" at klimaendringer er ingen spøk. De har potensiale til å bli svært farlige og ødeleggende. 

Når dette problemet "banker på døra vår" og kommer opp på agendaen får MDG vanligvis et oppsving.

Vel, det er nå noe som heter krisemaksimering også. Nå er det ikke snakk om å fornekte klimaendringer; men det er ikke akkurat "klimafornektelse" å påpeke det faktum at flere av brannene ved Middelhavet var påsatt - AV PYROMANER og at kraftig regnvær er noe vi har hatt ofte før i historien men hver gang det kommer nå....er det pga. klimaendringer? Og på starten av sommeren skulle vi få tidenes rekordtørke i Norge og det var "klimakatastrofe at det var 23 grader i Oslo- på sommeren! Seriøst...Klimaendringer er reelle, men det overdrives noe sinnsykt godt hjulpet av sjokk- og katastrofemedier som Dagbladet med rød skrift og AKKURAT NÅ; blir som krisemaksimeringen under corona.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (1 time siden):

Vel, det er nå noe som heter krisemaksimering også. Nå er det ikke snakk om å fornekte klimaendringer; men det er ikke akkurat "klimafornektelse" å påpeke det faktum at flere av brannene ved Middelhavet var påsatt - AV PYROMANER og at kraftig regnvær er noe vi har hatt ofte før i historien men hver gang det kommer nå....er det pga. klimaendringer? Og på starten av sommeren skulle vi få tidenes rekordtørke i Norge og det var "klimakatastrofe at det var 23 grader i Oslo- på sommeren! Seriøst...Klimaendringer er reelle, men det overdrives noe sinnsykt godt hjulpet av sjokk- og katastrofemedier som Dagbladet med rød skrift og AKKURAT NÅ; blir som krisemaksimeringen under corona.

Det er også noe som heter å lukke øynene og nekte å ta innover seg hva som foregår. Det er det mange som gjør i klimadebatten. Jeg mistenker deg for å gjøre det samme.

Når klimaet blir varmere vil værsystemene ( i gjennomsnitt) ha mere energi. På ungdomskolen lærte vi at energi er et mål på et fysisk systems evne til å utføre arbeid. Det betyr at vi kan forvente å får mer av det voldsomme været som skader liv og eiendom når klimaet blir varmere. Årets varme sommer (og flere andre uvanlig varme somre i den senere tiden) har hatt uvanlig mange ekstremvær som har tatt liv og ødelagt eiendom. Dette er en bekreftelse på at med varmen kommer været til å bli mer skadelig for folk, samfunn og naturen enn hva vi er vant til. 

Problemet i et nøtteskall er at den økte varmen gir flere uvanlig sterke hetebølger. De tørker opp bakken og vegetasjonen mer effektivt slik at skogen blir knusktørr. Hvorfor det begynner å brenne er strengt tatt underordnet. Problemet er at når det begynner å brenne vil den knusktørre skogen brenne mer heftig slik at brannene kommer lettere ut av kontroll og spre seg ukontrollert. Dessuten, varm luft kan holde på mer vanndamp (ca. 10 % per °C). Så lenge hetebølgen pågår suger derfor luften til seg store mengder vann og blir "stinn". Når været slår om til regn er det mye mer vann som skal ned. Det er hva som rammet Trøndelag og Innlandet de siste dagene (det kom inn varme luftmasser stinn av vann som falt ut som monsterregn når den ble avkjølt i møte med kaldere luft).  En titt på nyhetsbildet forteller at dette er ingen bagatell. Det er blodig alvor for de som kommer i veien for vannmassene.

Når Dagbladet og andre medier slår opp slike hendelser og problematiserer de som et klimaproblem driver de derfor ikke med krisemaksimering, men nyhetsformidling og folkeopplysning. Å avfeie disse oppslagene med å stemple de som krisemaksimering fordi det har vært ekstremvær tidligere også er å stikke hodet i sanden og nekte å ta innover seg hva som foregår.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (31 minutter siden):

Det er også noe som heter å lukke øynene og nekte å ta innover seg hva som foregår. Det er det mange som gjør i klimadebatten. Jeg mistenker deg for å gjøre det samme.

 

Når Dagbladet og andre medier slår opp slike hendelser og problematiserer de som et klimaproblem driver de derfor ikke med krisemaksimering, men nyhetsformidling og folkeopplysning. Å avfeie disse oppslagene med å stemple de som krisemaksimering fordi det har vært ekstremvær tidligere også er å stikke hodet i sanden og nekte å ta innover seg hva som foregår.

Jeg synes ikke det er noen god ide i nettdebatten å spekulere i vilt fremmede motdebattanters vurderinger og å mistenke de for noe som helst når du ikke en gang kjenner dem.

Det er stor forskjell på å problematisere ting, slik som man ser i seriøse avsier som Aftenposten og frykt og redsel basert på klikk som er Dagbladets forretningsmodell.

Forøvrig er ikke jeg så glad i å gi veldig utfylllende svar på stråmenn.

Dagbladet tror jeg det er veldig få som ser på som et seriøst nyhetsorgan. Bare det at de bruker begreper som "spå" om værvarsler sier noe om seriøsiteten. Metereologer SPÅR ikke, de varsler og medler. Det er spåkoner som spår; meteorologer sitter ikke med krystallkule og tarrotkort. Men likevel bruker Dagbladet dette begrepet om værvarsler.

Folkeopplysning er det aller siste i verden jeg forbinder Dommedagsbladet med.

Endret av Morromann
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Kenhten said:

Ingen som nekter på at klimaet er i endring og har vært det i noen tiår nå.

Men at årsaken er 100% forårsaket av utslipp er litt tynt.

Når politikere skal ha oss til å betale masse skatter, kjøre elbil og elektrifisere offshore og onshore anlegg for å redde oss fra klimaendringer detter jeg helt ut. Ingen av dem er i nærheten av å være noe værgud. 

Planen er investere hundrevis av milliarder for å redusere CO2 utslippene med 55% fra dagens nivå. Målet er selvsagt ikke realistisk.
 
Hvem pusher for all denne sløsingen. Det er bare å se på hvem som kommer til å tjene på utviklingen av industri for det grønne skiftet. Selskap som Aker (Røkke), Tyske industrigiganter som Siemens, Linde, dagens norske kraftprodusenter er noen eksempler.

Norges bidrag til reduksjon av CO2 utslipp er neglisjerbart (se figuren nedenfor) og det er derfor ufattelig sløsing å redusere ytterligere. Alle milliardene som skal investeres er i praksis en overføring av fellesskapets verdier til store industrieiere i Norge og utlandet som igjen kommer til dramatisk å øke forskjellene i samfunnet.

image.thumb.png.8bb4e765877fbbcf7d89776c4a718242.png

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...