Gå til innhold

Vil MDG, faa hjelp av "Hans"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Villfaren skrev (9 minutter siden):

Tenker det at mange i fremtiden vil se på ord som "ekstrem" som mindre farefullt når det brukes ofte. Jada, dette er heftig , og gjerne spesielt for østlendinger og med det jordsmonnet som er der.

 

Men for den vanlige vestlendingen er ikkje dette noe katastrofe.

 

 

Såklart ikke, Vestlandet er pr nå lite påvirket av han Hans...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kenhten said:

Ekstremvær? Vet ikke. 2km tykk is som dekker den nordlige halvkule høres mer ekstremt ut enn regn og vind i 2 dager. Enda værre var det da isen smeltet.

Ingenting av dette skjedde over natta. Hvor lang tid tok det å bygge opp 2km med is?
Hundre tusen år? Det er 2 cm i året, det.

Smeltingen skjedde også over et langt tidsrom. Det som kommer i nærheten av "ekstremvær" er de hendelsene som skjedde under smeltingen da store innsjøer som hadde blitt holdt tilbake av gjenværende is, plutselig fosset gjennom landet da isen ikke lenger klarte å holde det tilbake. Det kan faktisk tenkes at det var perioder med kraftig regn som omsider gjorde at isen gav etter og utløste megaflommen.

Men vi vet hva det er som skaper istider her på kloden og som gjør at det veksler mellom varme- og kalde perioder. Det er prosesser som tar tusenvis av år. Det vi nå opplever er temperaturendringer som er hundre-gangern raskere.

Men det er jo et valg man har; Betale for å unngå skadene eller betale for å reparere etter skadene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (15 minutter siden):

Tenker det at mange i fremtiden vil se på ord som "ekstrem" som mindre farefullt når det brukes ofte. Jada, dette er heftig , og gjerne spesielt for østlendinger og med det jordsmonnet som er der.

 

Men for den vanlige vestlendingen er ikkje dette noe katastrofe.

 

 

Du er faktisk inne på noe. Mener å huske at man på vestlandet må ha over 40mm nedbør før man karakteriserer det som "store nedbørsmengder". Yr meldte vel 33mm nedbør i dag her i Oslo, og når jeg ser på siste 24 timer stemmer dette veldig bra akkurat nå i hvert fall:
https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-18700/Norge/Oslo/Oslo/Oslo (Blindern)?q=siste-24-timer
(Akkurat nå 33,8 mm siste 24 timer på Blindern målestasjon)

Uansett har det ikke kommet så enorme mengder at man ikke burde kunne takle det, og at det burde ligge innenfor det som man normalt burde håndtere det (Her i Osloområdet i hvert fall.)

Likevel har det vært oversvømmelser mange steder i Oslo. Så om noe kan det slå negativt ut for MDG som ikke har vært flinkere til å håndtere dette. Når de står og roper SÅ høyt om at vi kommer til å få masse ekstremvær, burde de kanskje vært flinkere til å forberede oss på det. Det virker på meg som vi, om noe, er enda dårligere forberedt enn før, så det rødgrønne styret får i hvert fall ikke noen drahjelp for håndtering av dette.

Men når det er sagt, er det mange andre steder i Innlandet det er adskillig mer nedbør, og hvor man nok kan kalle det ekstremt.
Men totalt sett synes jeg man hauser det litt for mye opp. Man bør være forsiktig med å kalle noe ekstremt og bruke nødvarsel i tide og utide. Folk blir sløvet, og tar det til slutt ikke så seriøst når det virkelig trengs.

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (14 minutter siden):

Facebook.com 

Skjønner 

Salvesen. skrev (12 minutter siden):

hvem har sagt dette er dommedags vær? 

 

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

hvor gammel er du? 

Gammel nok til å ha opplevd dette noen ganger. Er vel og merke en del år siden. Orkanen i 92 var ganske ekstrem. Noen ras pga regnvær er heftige greier, men dette burde ikkje komme som noen overraskelser. At østlendingene ikkje gjør mer for å forberede seg for stå på deres kappe.

 

At jord raser pga regn er ikkje ekstremt. Du som bor på vestlandet har vel hørt om dette noen ganger

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (16 minutter siden):

Skjønner 

 

Gammel nok til å ha opplevd dette noen ganger. Er vel og merke en del år siden. Orkanen i 92 var ganske ekstrem. Noen ras pga regnvær er heftige greier, men dette burde ikkje komme som noen overraskelser. At østlendingene ikkje gjør mer for å forberede seg for stå på deres kappe.

 

At jord raser pga regn er ikkje ekstremt. Du som bor på vestlandet har vel hørt om dette noen ganger

Så du mener faktisk at det er ok at hus tas av jordras, at det ikke er ekstremt? Jeg er absolutt ikke enig. Men det har skjedd før ja. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Så du mener faktisk at det er ok at hus tas av jordras, at det ikke er ekstremt? Jeg er absolutt ikke enig. Men det har skjedd før ja. 

Såklart ikkje. Joda , det er ekstremt. Poenget er at eg forstår at folk blir lei dette evige maset om ekstremvær.

Spoler du noen år tilbake var det normalt med dager med 30 grader om sommeren, noen ras i året pga regn, og noen tak som forsvant i en høststorm/orkan.

Men joda, per definisjon er det ekstremt. Men hva skal man kalle en storm som var i 92, om ekstrem ordet blir brukt på alt som kan lage skade eller ta liv? "Super ekstrem", " mer enn ekstrem" ?

 

Idag er det jo ekstremt om man passerer 30 grader i bergen.

Skal bli spennende å se hvor lenge det er til neste uvær på denne størrelsen. Håper det er lenge til neste 👍

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (7 minutter siden):

Såklart ikkje. Joda , det er ekstremt. Poenget er at eg forstår at folk blir lei dette evige maset om ekstremvær.

Spoler du noen år tilbake var det normalt med dager med 30 grader om sommeren, noen ras i året pga regn, og noen tak som forsvant i en høststorm/orkan.

Men joda, per definisjon er det ekstremt. Men hva skal man kalle en storm som var i 92, om ekstrem ordet blir brukt på alt som kan lage skade eller ta liv? "Super ekstrem", " mer enn ekstrem" ?

 

Idag er det jo ekstremt om man passerer 30 grader i bergen.

Skal bli spennende å se hvor lenge det er til neste uvær på denne størrelsen. Håper det er lenge til neste 👍

Da jeg var ung tok vi på badetøy når det regna skikkelig... ungdommen nå til dags tåler ikke litt vann engang... Per borten var beste statsminister. Nei klima er noe tull! Som jeg sier på faisebook.

Endret av PgUp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (43 minutter siden):

Du er faktisk inne på noe. Mener å huske at man på vestlandet må ha over 40mm nedbør før man karakteriserer det som "store nedbørsmengder". Yr meldte vel 33mm nedbør i dag her i Oslo, og når jeg ser på siste 24 timer stemmer dette veldig bra akkurat nå i hvert fall:
https://www.yr.no/nb/historikk/graf/5-18700/Norge/Oslo/Oslo/Oslo (Blindern)?q=siste-24-timer
(Akkurat nå 33,8 mm siste 24 timer på Blindern målestasjon)

Uansett har det ikke kommet så enorme mengder at man ikke burde kunne takle det, og at det burde ligge innenfor det som man normalt burde håndtere det (Her i Osloområdet i hvert fall.)

Oslo-Blindern endte på 57,2mm på Oslo-Blindern sist døgn. Det nest høyeste på den målestasjonen noensinne såvidt jeg ser, rett bak rekorden for 34 år siden i august 1989 da det kom 59,8mm.

Oslo-Besserud fikk hele 70,3mm.

Vanlig total nedbør i Oslo for hele august måned er på 103mm, så å kalle dette "ikke så enorme mengder" synes jeg kanskje blir litt rart.

Det meste kom også veldig konsentrert i en 12-timersperiode fra 08:00 til 20:00:

F285WpxWEAIZK-Y?format=jpg&name=900x900

Bergen til sammenligning, en by som naturligvis er rustet for andre nedbørsmengder fikk ca. 120mm på et døgn under ekstremværet Kristin i 2005, noe som førte til oversvømmelse i store deler av byen, elver i gatene, strømbrudd og beboere som måtte koke vannet en tid.

Sitat

Likevel har det vært oversvømmelser mange steder i Oslo. Så om noe kan det slå negativt ut for MDG som ikke har vært flinkere til å håndtere dette. Når de står og roper SÅ høyt om at vi kommer til å få masse ekstremvær, burde de kanskje vært flinkere til å forberede oss på det. Det virker på meg som vi, om noe, er enda dårligere forberedt enn før, så det rødgrønne styret får i hvert fall ikke noen drahjelp for håndtering av dette.

Jeg ser du ikke følger Oslo-politikken, og det er ikke så rart om du ikke bor i kommunen. Men det er jo nettopp partiet MDG som har mast om bedre overvannshåndtering i Oslo i årevis. I 2019 fikk de gjennom en ny handlingsplan for dette. Dessverre fører dette til at noen parkeringsplasser fjernes, derav motstanden fra noen av opposisjonspartiene. Nåværende byråd har også fått vedtatt åpning av alle bekker, elver og vassdrag der dette er mulig i Oslo. En prosess som nå pågår, og som er til stor hjelp for vannføringen. Jeg vil si det har gått ganske så bra i Oslo denne gangen, til tross for voldsomme nedbørsmengder.
 

Sitat

Men totalt sett synes jeg man hauser det litt for mye opp. Man bør være forsiktig med å kalle noe ekstremt og bruke nødvarsel i tide og utide. Folk blir sløvet, og tar det til slutt ikke så seriøst når det virkelig trengs.

Grunnen til at dette kalles et ekstremvær er at det per definisjon er et ekstremvær:
https://www.met.no/vaer-og-klima/ekstremvaervarsler-og-andre-farevarsler/hva-er-et-ekstremvaervarsel

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (37 minutter siden):

Og hvordan vil du begrunne den påstanden?

Flott at Miljø  Hansson kjørte rundt i Dielsebil ? hører ikke så mye fra han i dag eller ?  :) 

 

https://www.dn.no/kommunevalg/jan-petter-sissener/miljopartiet-de-gronne/sissener-om-mdg-de-er-en-gjeng-suppehuer/1-1-5463194

 

Lan Berg er også fullstendig blokka for alle realiteter hun klarer ikke en gang å redegjøre  for  åssen ting skal betales bortsett fra at staten skal betale 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Just now, Maskinfører said:

Flott at Miljø  Hansson kjørte rundt i Dielsebil ? hører ikke så mye fra han i dag eller ? 

Lan Berg er også fullstendig blokka for alle realiteter hun klarer ikke en gang å redegjøre  for  åssen ting skal betales bortsett fra at staten skal betale

Klassisk kommunisme altså..

41 minutes ago, Feynman said:

Please, bare stopp dette. Du kommer aldri å få noe fornuftig svar og flesteparten skjønner at det bare er piss (håper jeg...)

Ja, beviselig, skal ikke gjenta seg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (26 minutter siden):

Oslo-Blindern endte på 57,2mm på Oslo-Blindern sist døgn. Det nest høyeste på den målestasjonen noensinne såvidt jeg ser, rett bak rekorden for 34 år siden i august 1989 da det kom 59,8mm.

Oslo-Besserud fikk hele 70,3mm.

Vanlig total nedbør i Oslo for hele august måned er på 103mm, så å kalle dette "ikke så enorme mengder" synes jeg kanskje blir litt rart.

Det meste kom også veldig konsentrert i en 12-timersperiode fra 08:00 til 20:00:

F285WpxWEAIZK-Y?format=jpg&name=900x900

Bergen til sammenligning, en by som naturligvis er rustet for andre nedbørsmengder fikk ca. 120mm på et døgn under ekstremværet Kristin i 2005, noe som førte til oversvømmelse i store deler av byen, elver i gatene, strømbrudd og beboere som måtte koke vannet en tid.

Jeg ser du ikke følger Oslo-politikken, og det er ikke så rart om du ikke bor i kommunen. Men det er jo nettopp partiet MDG som har mast om bedre overvannshåndtering i Oslo i årevis. I 2019 fikk de gjennom en ny handlingsplan for dette. Dessverre fører dette til at noen parkeringsplasser fjernes, derav motstanden fra noen av opposisjonspartiene. Nåværende byråd har også fått vedtatt åpning av alle bekker, elver og vassdrag der dette er mulig i Oslo. En prosess som nå pågår, og som er til stor hjelp for vannføringen. Jeg vil si det har gått ganske så bra i Oslo denne gangen, til tross for voldsomme nedbørsmengder.
 

Grunnen til at dette kalles et ekstremvær er at det per definisjon er et ekstremvær:
https://www.met.no/vaer-og-klima/ekstremvaervarsler-og-andre-farevarsler/hva-er-et-ekstremvaervarsel

Jeg bor sentralt i Oslo, og mitt inntrykk er at MDG som vanlig kommer med masse prat, men utført lite konkret faktisk fungerende løsninger....

Ingen av de stedene i nærheten her som vanligvis blir oversvømt har sluppet unna nå heller. Mulig anektodisk, men likevel. Ikke veldig imponert når de tross alt går så hardt ut.

Har du link til de datene/målingene? (Er dette offisielle data?)

Linken jeg viste til melder som nevnt "kun" 33,8 mm siste døgn.

Det er ellers ikke uvanlig at det kommer mye på en gang når det først kommer. Eks fra 2015: 

https://www.aftenposten.no/oslo/i/4vEo/halvparten-av-august-nedboeren-falt-i-natt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (36 minutter siden):

Da jeg var ung tok vi på badetøy når det regna skikkelig... ungdommen nå til dags tåler ikke litt vann engang... Per borten var beste statsminister. Nei klima er noe tull! Som jeg sier på faisebook.

Merkelig oppførsel altså. Hvorfor så nedlatende tone?

 

Tok også på badetøy forøvrig. En av mine beste minner kommer fra en sånn dag.

 

Og hvorfor insinuerer du på at eg er noe i mot klimapolitikken eller at vi i det hele tatt bør gjøre noe? Er det sånn du oppfører deg utenfor ett forum også? 

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Villfaren skrev (1 time siden):

Altså, hva er gale med folk. Første gang dere opplever regnvær eller?

Dette har skjedd før, og er langt fra noe rekorder.

 

 

Det er registrert noen rekorder.

Det er folk som har funnet huset sitt et annet sted enn der det sto før. 

Broer har rast. 

Jordskred går nå ganske hyppig, mange av de i tettbygde strøk.

Det er godt at vi blir fortalt det skikkelig, for hvordan får du denne infoen kjapt til en idiot? En måte er å bruke idioten;

Ved å få han til å si «fy faen te mediakjør, harem ikke hatt regn før eller» til de andre idiotene vedkommende møter. Takk for tjenesten til de det gjelder.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...