Gå til innhold

P-Pillen burde forbys


Anbefalte innlegg

Markiii skrev (46 minutter siden):

Med tanke på at YouTube-personligheten som kommer med dette er en som er en kjent motstander av menneskerettigheter,

Hun er en kjent anti-feminist, og greia er objektivt sett er at feminisme handler så absolutt ikke om humanisme. Snarere tvert imot, det er den mest anti-humanitære bevegelsen jeg noen sinne har sett. Samt denne youtuberen har også hatt en periode hvor hun snakket om mennsrettigheter eller mangelen på disse i flere tilfeller sier veldig mye om hvor mye du vet om denne personens Youtube karriære. Hun har sikkert sine bekymringer rundt p-pillen og mulige bivirkninger og hun er ikke alene om dette. Det er 2 andre youtubere som også har ytret sine bekymringer og hvilke problemer p-pillen har bragt til samfunnet også disse 2 er kvinner. Dette handler ikke om menn vs kvinner som feminister har som vane å gjøre det til.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, AtterEnBruker said:

"En persons progresjon er en annens regresjon. Seksuell liberasjon er for meg regresjon".

Det er essensiellt det samme som å si "jeg trenger makt og kontroll over andre for at jeg skal kunne føle meg hel".

Enter Jonah Hill.
 

15 hours ago, DjSlayer said:

Det er 2 andre youtubere som også har ytret sine bekymringer og hvilke problemer p-pillen har bragt til samfunnet også disse 2 er kvinner.

Det er jo langt flere enn bare to som snakker om det. Fenomenet har for lengst spredd seg til flere norske influensere, norsk media har skrevet flere artikler om det.
 

Lenke til kommentar
On 8/5/2023 at 8:32 PM, DjSlayer said:

Det er 2 andre youtubere som også har ytret sine bekymringer og hvilke problemer p-pillen har bragt til samfunnet også disse 2 er kvinner. Dette handler ikke om menn vs kvinner som feminister har som vane å gjøre det til.

13 hours ago, jallajall said:

Det er jo langt flere enn bare to som snakker om det. Fenomenet har for lengst spredd seg til flere norske influensere, norsk media har skrevet flere artikler om det.

Kan dere poste eller melde disse? skulle gjerne lest og hørt norske perspektiver spesielt.

Lenke til kommentar
15 hours ago, Nasjonalisten said:

Kan dere poste eller melde disse? skulle gjerne lest og hørt norske perspektiver spesielt.

Gidder ikke søke opp relevante some innlegg, men her er noen artikler som også omtaler noen norske influensere og innlegg. Litt av fuzzet er at mange av de som slutter på hormonell prevensjon anbefaler syklusapp i stedet som ikke akkurat er supertrygt, ligger en video i en av artiklene hvor @hannaamartinee snakker om det.

Overlege advarer mot influencere som deler prevensjonsråd
Jørunn (27) var deprimert, så sluttet hun med p-piller: – Det var en syk forandring
Influenseres egne prevensjonserfaringer etableres som sannheter for flere tusen følgere
Tar prevensjonsråd fra influensere: – Skisserte en ny hverdag
Advarer mot denne trenden: – Belastningen av å bli uønsket gravid er stor

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Å forby p-pillen er idiotisk og vil kun føre til negative endringer i samfunne

Bieffekter av p-pillen burde helt klart opplyses om, og fortsette å forskes. Løsningen er jo ikke å forby p-pillen, men at man bruker annen type prevensjon som har færre bieffekter. Mange liker p-pillen og har ingen problemer med å bruke den. De burde absolutt få fortsette. De som opplever at de ikke liker p-pillen kan få prøve noe annet.

Alt det kristne tullet kan holdes i religions-delen av forumet. Hører ikke hjemme når man snakker om dette temaet her.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 3.8.2023 at 5:07 AM, Nasjonalisten said:

Nå har jeg ønsket forbud mot hormonell prevensjon i noen få år, så det var veldig hyggelig å se en av mine favoritter på YT snakke om problemene ved hormonell prevensjon.
Det er 2 hovedgrunner til at jeg ønsker forbud(for begge kjønn), det er (1)de samfunnsmessige konsekvensene av å normalisere nær-permanent sterilitet, og (2)de mange negative effektene hormon-manipulering har på kropp og atferd, som nevnt i videoen.
Jeg har snakket med bekjente kvinner og familie om hvor lett det var/er for dem å få p-piller, hvor lite informasjon som gis i forkant, hvor lite oppfølging man får, og noen negative sider som også videoen nevner, jeg vil tro mye negativt er utelatt, da det er veldig personlig, flaut, og trist.

Som alternativ er mitt førstevalg at vi forsøker å fostre den kulturen vi har blant kristne, eller noe nær det, slik det var for omlag 40-70 år siden, da det var vanlig å stort sett kun ha sex i etablerte forhold, som sikter på giftemål og barn, kommer barnet før planen så er det ett lykkelig 'uhell', man burde generelt sett ikke ha sex med noen man ikke ser for seg en fremtid med.
Andrevalget er ikke-hormonell kortvarig prevensjon. 
Jeg er åpen for hva som er gode realistiske løsninger i dagens samfunn.

Mange her stiller seg kritiske til dine idealer, og mener de er feilaktige. Jeg vil påstå at et forbud mot prevensjon ikke vil lede Norge nærmere den kulturen du ønsker.

La oss hypotetisk anta at støtten øker og et nytt konservativt parti får gjennomslag for et slikt forbud. Motstanden vil fortsatt være utbredt, noe som vil utløse omfattende demonstrasjoner med mediastøtte. Kvinner vil skaffe p-piller fra utlandet og selge det videre. Politiet vil sannsynligvis ikke prioritere å håndheve et slikt forbud, og det vil dermed ha liten eller ingen effekt. Om kvinner faktisk nektes tilgang til p-piller, vil de ty til abort som et prevensjonsmiddel. Skulle du også klare å forby abort, vil de reise til utlandet for å få utført inngrepet. Med andre ord, et slikt forbud vil ikke fremme sex i etablerte forhold, og de som allerede er i slike forhold ønsker ikke uønskede barn.

Den mest effektive måten å fremme tradisjonelle verdier på er å bruke skolesystemet og mediene til å indoktrinere befolkningen til å adoptere religiøse overbevisninger. Dette har vist seg å virke i mange muslimske land. Men, se på de islamistiske landene, er det virkelig samfunn du ønsker å etterligne?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Men, se på de islamistiske landene, er det virkelig samfunn du ønsker å etterligne?

Det er litt merkelig at nesten alle har glemt hvordan vesten var for 60 år siden. det er vel den erketypiske venstre-orienterte historie-revisjonismen eller glemskheten.
I veldig stor grad så er jeg en person som ideologisk passer best inn i 60-tallets Europeiske verden, hvor dagens konservatisme og nasjonalisme var det politiske sentrum. 
Det finnes mye positiv vitenskapelig fremgang, men Politisk, kulturelt, og samfunnsmessig er vi virkelig i grøften nå.
Som jeg har sagt før, noens fremgang anses av andre som regresjon.
Det er definitivt noe å lære fra alle hjørner av verden.

1 hour ago, Krig og fred said:

Det er så rart at konservative som vanligvis klager og syter over valgfrihet, plutselig blir imot valgfrihet når det kommer til kvinners seksualitet. Da vil de plutselig ha forbud.

Samtidig er de ikke for forbud mot tobakk eller alkohol, eller bensinbiler som også har en negativ effekt på helsa. Merkelig 🙄

Du prater til/om feil person her, se gjerne mine andre poster om dop, total frihet er ikke en gode i seg selv, spesielt i det moderne samfunn som har utviklet hormon-ødeleggende piller, rusmidler og underholdning som gjør oss til slaver.
På samme måte som menn i dag ta ansvar for livet de lager om kvinnen velger å beholde det, så må(burde) kvinner ta ansvar for det livet de lager, eksempelvis. Abort er den ultimate ufriheten for barnet.

P-pillen er netto bare katastrofalt for kvinnekroppen, for kvinners libido, OG for samfunnet (forhold-etablering/kjønns-dynamikk/familie-synet).
P-pillen er blitt forventet av kulturen, jeg var en av gutta som forventet at kvinnen brukte det.
Kvinner må nesten bruke den, for ellers kan de nesten ikke delta i datingmarkedet, problemet er at de da deltar i feil halvdel av markedet og ender opp barneløse. Kvinner tiltrekkes også andre typer menn(utseende og lukter) på og av pillen, så når de går av pillen er det høyt sansynlig at tiltrekkingen endres, da ofte i negativ rettning.
Det hele er litt idiotisk, vi må slutte å bagatellisere hormon-manipulering

Progressivisme, sosialisme, og delvis liberalisme er naturfientdlige/virkerlighetsfjerne ideologier som vil dø ut etter hvert, jeg håper bare de ikke totalt destabiliserer og svekker Europa først.
Liberalisme funker ikke i en verden full av dopaminfeller, Progressivisme(woke) funker ikke i en globalisert verden, og sosialisme har aldri fungert.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Nasjonalisten said:

Det er litt merkelig at nesten alle har glemt hvordan vesten var for 60 år siden. det er vel den erketypiske venstre-orienterte historie-revisjonismen eller glemskheten.
I veldig stor grad så er jeg en person som ideologisk passer best inn i 60-tallets Europeiske verden, hvor dagens konservatisme og nasjonalisme var det politiske sentrum. 
Det finnes mye positiv vitenskapelig fremgang, men Politisk, kulturelt, og samfunnsmessig er vi virkelig i grøften nå.
Som jeg har sagt før, noens fremgang anses av andre som regresjon.
Det er definitivt noe å lære fra alle hjørner av verden.

Sekstitallet var et tiår preget av opprør mot de etablerte normene og autoritetene. Tiden du lengter tilbake til, var alt annet enn populær i dette årtiet, og dette opprøret kulminerte i hippiebevegelsen. Hippiebevegelsen sto for løsrivelse fra det konvensjonelle, og promoterte åpenhet rundt seksualitet, musikk og samfunnsmessige normer.

Derfor representerer sekstitallet en transittperiode. For å virkelig forstå røttene til de tradisjonelle verdiene, må man se lengre tilbake i tid. Jeg vil påstå at det var en kombinasjon av nasjonalisme og religion som fostret de tradisjonelle verdiene for 100 år siden, men som historien har vist oss, førte slike nasjonalistiske sosialkonservative verdier ofte til dystre resultater.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Nasjonalisten said:

Du prater til/om feil person her, se gjerne mine andre poster om dop, total frihet er ikke en gode i seg selv, spesielt i det moderne samfunn som har utviklet hormon-ødeleggende piller, rusmidler og underholdning som gjør oss til slaver.
På samme måte som menn i dag ta ansvar for livet de lager om kvinnen velger å beholde det, så må(burde) kvinner ta ansvar for det livet de lager, eksempelvis. Abort er den ultimate ufriheten for barnet.
 

Det er ingen som snakker om dop. Jeg antar at du da ønsker et forbud mot alkohol? Og det finnes ikke noe barn ved abort. Det er en klump med kjøtt. 

 

Quote


P-pillen er netto bare katastrofalt for kvinnekroppen, for kvinners libido, OG for samfunnet (forhold-etablering/kjønns-dynamikk/familie-synet).
P-pillen er blitt forventet av kulturen, jeg var en av gutta som forventet at kvinnen brukte det.

Her kommer du med en masse påstander som du tar ut av løse luften. Du kan gjerne si at p-piller har bivirkninger slik som de fleste medikamenter, men at det er "katastrofalt" er bare tøv. Det er heller ikke "forventet av kulturen" at p-piller brukes, det er et valg kvinner selv gjør.

 

Quote


Kvinner må nesten bruke den, for ellers kan de nesten ikke delta i datingmarkedet, problemet er at de da deltar i feil halvdel av markedet og ender opp barneløse.

Igjen, løse påstander. Du har null belegg for å si dette. 

 

Quote

Progressivisme, sosialisme, og delvis liberalisme er naturfientdlige/virkerlighetsfjerne ideologier som vil dø ut etter hvert, jeg håper bare de ikke totalt destabiliserer og svekker Europa først.
Liberalisme funker ikke i en verden full av dopaminfeller, Progressivisme(woke) funker ikke i en globalisert verden, og sosialisme har aldri fungert.

Sosialdemokrati som vi har, fungerer utmerket godt. Bevisets byrde ligger på deg som hevder det motsatte. 

 

Quote

Det er litt merkelig at nesten alle har glemt hvordan vesten var for 60 år siden. det er vel den erketypiske venstre-orienterte historie-revisjonismen eller glemskheten.
I veldig stor grad så er jeg en person som ideologisk passer best inn i 60-tallets Europeiske verden, hvor dagens konservatisme og nasjonalisme var det politiske sentrum. 

Hvordan vet du hvordan det var på 60 tallet? Du romantiserer en tid du ikke vet noe om. Snakk med noen som faktisk lavde på 60 tallet og de kan fortelle om et bedritent tiår. Det er en grunn til at folk gjorde opprør på 70 tallet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, Nasjonalisten said:

P-pillen er blitt forventet av kulturen, jeg var en av gutta som forventet at kvinnen brukte det.
Kvinner må nesten bruke den, for ellers kan de nesten ikke delta i datingmarkedet, problemet er at de da deltar i feil halvdel av markedet og ender opp barneløse.

Du gir jo svaret ditt selv. DU forventet at kvinnen brukte p-piller, altså var du kun interessert i kvinner som brukte den, og du "fikk" derfor bare kvinner som brukte den, i et "marked" hvor dette var forventet. Altså en selvforsterkende effekt som var forårsaket av DINE holdninger i et miljø som DU oppsøkte og oppholdt deg i. Din generalisering til resten av populasjonen ut fra den subkulturen du tilhørte er derfor ugyldig. Kort sagt: det du skriver her er vrøvl.

Edit: Kort sagt nr. 2: Min erfaring stemmer overhodet ikke overens med din.

Edit 2: Jeg legger også merke til at din argumentasjon bærer preg av slutnings-/tankefeilene appeal to tradition (hvor noe anses som korrekt basert på at det er tradisjon) og appeal to consequences (hvor sannhetsgehalten i en hypotese er basert på om premisset leder til ønskede eller uønskede konsekvenser).

Endret av Arve Synden
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I TS sitt første innlegg er det mye å ta tak i og vet ikke helt hvordan jeg skal svare, men jeg prøver. 

Å forby hormonell prevensjon er i utgangspunktet en dårlig ide. Fordi det vil ikke føre til at flere vil ønske/få barn, dette skal jeg komme tilbake til senere. 

Jeg er helt enig i at hormonell prevensjon har/kan ha mange bivirkninger. Alle kropper reagerer forskjellig og det er viktig at man prøver seg frem til den som passer best for sin kropp. Noen takler det fint, andre får mange problemer. Akkurat dette er lite kommunisert til unge jenter og her burde informasjonen definitivt være bedre (men ikke fra hjernedøde influensere som bare kaster seg på trender for å tjene penger). Selv bruker jeg hormonell prevensjon (P-stav) av disse grunnene: Svært sikker prevensjon, lite/ingenting å huske på, slipper for det meste å ha mensen (som er noe fryktelig grisete greier å ha, tror ikke menn forstår hvor ekstremt irriterende dette kan være) og slipper smerter i magen flere dager av gangen hver eneste måned. Har ikke en eneste bivirkning annet enn en stav som lett kjennes under huden (klør litt innimellom). 

Jeg kan ikke bruke de fleste andre alternativene som nevnes. P-piller med østrogen holder jeg meg unna (flere bivirkninger). Kobberspiral kan jeg ikke bruke ettersom min mann kjenner trådene under sex. De stikker han uansett hvilken lengde de har. I tillegg så føler jeg selv på at det er litt galt (for min del) å bruke noe som dreper et befruktet egg. Pessar kan ha flere uheldige bivirkninger som infeksjon i skjeden (sopp eller bakterier) og rifter. I tillegg så dreper det litt av spontaniteten. Man må alltid kombinere pessar med sæddrepende krem, og den inneholder jo kjemikalier som endel kvinner og menn reagerer på. Kondom er et alternativ, men svært dyrt i lengden i et forhold med mye sex. I tillegg syntes jeg selv det er ubehagelig med kondom (krever glidemiddel) og det tar vekk endel av min manns nytelse. Ved langtisdbruk av kondom kan man utvikle latex allergi og må dermed gå over til dyrere kondom alternativer. Ser ikke helt at kondom er en god løsning. Jeg vil helst ikke sterilisere meg siden dette inneholder enkelte risikoer, som nedsatt eggleder funksjon som kan gå direkte utover hormonene mine (lett overgangsalder, sjelden bivirkning men mulig). Sterilisering av mannen min vil jeg absolutt ikke ettersom det i svært sjeldne tilfeller kan skje at mannen minster følelsen i område nederst ved penis og rundt ballene. Dette er veldig sjeldent men ikke noe jeg ønsker å risikere (google litt om dere er nysgjerrig, finnes noen norske artikler om dette). 

Så for min del er P-stav det desidert beste alternativet. Jeg er avhengig av å ha et godt sexliv for å føle meg ønsket og begjært i forholdet. Jeg vil helst ikke ha flere barn (har en som er myndig) og dette holder. Men om jeg blir gravid på P-staven så er det ikke verdens ende. Abort er ikke noe jeg ville tatt og min mann er enig i dette. 

Men jeg er enig i at dagens dating/sex samfunn er litt skadet. Dette ser vi på at færre vil ha barn og at kjønnsykdommer øker. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/onGkyR/oekning-i-gonore-smitte-oppfordrer-til-bruk-av-kondom

Hvorfor det fødes færre og færre barn er et komplekst problem uten noen lette svar. Det finnes mange grunner, men man ser det samme mønsteret i mange andre land. Ofte er det tett koblet mot at kvinner kommer i jobb, men det er nok også linket til at sterkere økonomi i landet fører til økning i levekostnader og mer kapitalisme (mer ting i hjemmet). At det å få barn er dyrt er udiskutabelt, men det er ikke hovedgrunnen. Hvis det var det så hadde jo alle rike mennesker fått et kobbel med barn (Elon Musk er jo et unntak her, der tyter det jo ut nye unger stadig vekk). Jeg tror mye bunner i at barn har fått et negativt stempel de siste 20-30 årene. Barn er høylytte, krevende, vanskelige vesener som ikke akkurat appelerer til tider. Men de er samtidig fantastiske og herlige på mange måter og kan gi mange gleder. Å se sine barn ta sine første skritt, si sine første ord, mestre å spikke pinne som du nettopp har lært dem og komme hjem som voksne for å si hei med sine egne barn gir en veldig god glede som er vanskelig å beskrive (er nok en unik følelse). 

Jeg er ikke noe glad i den lettvinte ligge-rundt kulturen som finnes blandt dagens unge (jeg er bare 40 år, så ikke en hauggammel kjerring) fordi den fører med seg mye langtidskostnader som ikke er så synlig. Kjønnsykdommer er bare en liten del av det. Hver gang man har sex (om det så er med en vilt fremmed) så skapes det tilknytningshormoner i hjernen enten man vil eller ikke. Om man ignorerer disse og bare hopper videre til neste partner (gjelder både kvinner og menn) så blir man over tid mer følelsesmessig avstumpet viser forskningen. I tillegg så blir det så lett å hoppe videre til neste at man mister litt interessen av å holde sammen når ting blir vanskelig. Det å kjempe for forholdet blir en ikke-sak. Hvorfor holde ut med noen man til tider er irritert på? Det finnes jo andre der ute? Jeg er enig i Jordan Peterson som sa dette om ekteskap: At ekteskap er et sammhold hvor det skal være rom til begge personene og deres dumme valg, at selv om man gjør en feil så skal det være mulig å se på alt det gode som har skjedd og vil skje og kjempe videre for det som er godt. 

Jeg tror ikke det finnes noen lettvint løsning på dette med lav fødselsrate. Det man burde begynne med er vel at barn bør bli billigere (spesielt å få flere enn 1), lengre fødselspermisjon (det viser seg at barn under 2 år ikke nødvendigvis får så mye godt ut av barnehage), gjøre det til en positiv ting å få barn som student (dette er litt underkommunisert, men det er ikke et gode at kvinner må vente med å få barn pga økonomien til studiene er ferdig), gjenopprette husmorvikar jobben (hvorfor dette ble tatt bort forstår jeg ikke), sørge for at man får plass i en barnehage som ligger nær enten hjem eller arbeid (noen må jo kjøre i opptil 1 time ekstra hver dag for å hente), gjennoprette ideen om at barn er et gode og ikke bare en vond klemme rundt foten i 18+ år (gjerne via sosiale medier hvor de unge er) og rett og slett fremsnakke de gode sidene mer. Men alle må fremdeles kunne velge selv hva de vil, hvis ikke har vi ingen frihet igjen. 

Beklager for et superlangt innlegg, håper noen får noe fornuftig ut av dette. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nasjonalisten skrev (På 3.8.2023 den 5:07 AM):

Nå har jeg ønsket forbud mot hormonell prevensjon i noen få år, så det var veldig hyggelig å se en av mine favoritter på YT snakke om problemene ved hormonell prevensjon.
Det er 2 hovedgrunner til at jeg ønsker forbud(for begge kjønn), det er (1)de samfunnsmessige konsekvensene av å normalisere nær-permanent sterilitet, og (2)de mange negative effektene hormon-manipulering har på kropp og atferd, som nevnt i videoen.
Jeg har snakket med bekjente kvinner og familie om hvor lett det var/er for dem å få p-piller, hvor lite informasjon som gis i forkant, hvor lite oppfølging man får, og noen negative sider som også videoen nevner, jeg vil tro mye negativt er utelatt, da det er veldig personlig, flaut, og trist.

Som alternativ er mitt førstevalg at vi forsøker å fostre den kulturen vi har blant kristne, eller noe nær det, slik det var for omlag 40-70 år siden, da det var vanlig å stort sett kun ha sex i etablerte forhold, som sikter på giftemål og barn, kommer barnet før planen så er det ett lykkelig 'uhell', man burde generelt sett ikke ha sex med noen man ikke ser for seg en fremtid med.
Andrevalget er ikke-hormonell kortvarig prevensjon. 
Jeg er åpen for hva som er gode realistiske løsninger i dagens samfunn.

Unskyld 'clickbait'

 

I tråden du laget om dop, antok du at alle mennesker er fundamentalt like og dermed ville se saken fra ditt synspunkt om de bare fikk nok opplysning. Det samme gjør du her. Denne antagelsen er totalt feil, og alle konklusjoner du kommer med fra dette premisset vil også være feil. Du må gå tilbake til tegnebordet. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 minutter siden):

 

Hehe, ordla meg litt feil, jeg støtter ikke forbud. La folk være folk.

Men kjenner damer som har fått diverse plager av å ha gått på pillen, så fokus bør være på å fjerne bivirkninger.

 

Korstog ja, han får gjerne jobbe ekstra (les, lage ekstra unger sånn at jeg slipper) for å fylle opp kvoten for oss som ikke vil ha unger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (På 3.8.2023 den 7:42 PM):

Et litt åpent spørsmål til resten av debattantene: Er det noen av dere som selv er kvinne og som benytter seg av prevensjonsmidler?

Jeg er mann, men kan si at jeg generelt er skeptisk til å innta substanser av medisinsk art med mulige bivirkninger om det ikke er ytterst nødvendig. Selv paracetamol tar jeg kun når jeg har sterk hodepine. Denne forsiktigheten er dels på grunn av andre medisiner jeg tar, men jeg foretrekker å være forsiktig generelt.

I tillegg til at hormonell prevensjon har en god del mulige bivirkninger (blant annet økt forekomst av blodpropp og brystkreft, redusert sexlyst, og depresjon) så synes jeg allikevel det er rart at noen ser et poeng i å bruke langtidsvirkende prevensjonsmidler såfremst man ikke har sex bortimot hver eneste dag. Men om man er såpass heldig at man har en slik livsstil så er jo kobberspiraler et ikke-hormonelt prevensjonsmiddel som varer i fem år.

Ellers så virker det jo mer fornuftig, for min del ihvertfall, om man heller benytter seg av en pessar og en kondom. Og skulle man være uheldig så har man både angrepille såvel som abort til rådighet.

Det handler ikke nødvendigvis om sex. Men å kontrollere kraftige smerter og /eller kraftige eller uregelmessige blødninger.

Jeg er en av de som ikke tålte p - piller (som i at jeg blødde hele tiden av dem) De inneholder både østrogen og progesteron). I en periode da jeg var ung så gikk jeg på p - sprøyte. Den inneholder kun progesteron, men jeg endte med å legge på meg 15 kilo på 2,5 år av den. Sluttet med den og gikk ned i vekt igjen. Så ble det forsøkt kobberspiral. Den ville ikke kroppen godta, smerter og blødninger gjorde at den måtte fjernes på legevakta. Så fikk jeg muskelknuter i livmoren som gjør at jeg blør såpass mye at hvis jeg ikke får regulert blødningene med progesteron (tabletter), så risikerer jeg å bli blodfattig. I mitt tilfelle, så ville gynekologen at jeg skulle fjerne hele livmoren, men så har jeg en sykdom som gjør at jeg ikke kan risikere å gå i narkose hvis det ikke er snakk om livet, så da blir det disse progesteronpillene frem til overgangsalderen da :wallbash:Men det er bedre å kun gå på dette ene hormonet enn på vanlige p - piller. Det er en risiko med p - piller som med alle medisiner. Man må heller forsøke å redusere denne risikoen fremfor å forby dem. For et forbud som TS er ute etter hadde hvertfall ikke blitt noe greit for jenter / damer. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...