Gå til innhold

Barbie, woke, anti-woke, eller noe helt annet?


Nasjonalisten

Anbefalte innlegg

Jeg forventet woke, og foreventet veldig lite, jeg har ikke sett den, men det virker litt som The Boys, som gjør narr av alle, men var det meningen? Kan det virkelig ha vært så genialt at de siktet etter denne dualiteten i tolking for å appellere til alle eller skape diskusjon?

ShoeOnHead og LotusEaters er de andre jeg har sett som tolker den som anti-woke/konservativ.



Screenshot2023-07-31015947.thumb.jpg.19eb4d395db3d87e19fc57d84deb15bc.jpg
 

Endret av Nasjonalisten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meg og kona så den, og tolker den som at man sparker litt i alle retninger med relativt god satire. Folk som kaller den woke eller anti-woke bør nok legge fra seg mobilen og gå ut i sola; livet er for kort til å være kranglefant hele tiden.

Se filmen først og fremst for at det er en komedie, med noen greie betrakninger / refleksjoner rundt hvordan det er å være mann og kvinne i dagens samfunn (men igjen, det skraper i overflaten).

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 hours ago, Nasjonalisten said:

Jeg forventet woke, og foreventet veldig lite, jeg har ikke sett den, men det virker litt som The Boys, som gjør narr av alle, men var det meningen? Kan det virkelig ha vært så genialt at de siktet etter denne dualiteten i tolking for å appellere til alle eller skape diskusjon?

ShoeOnHead og LotusEaters er de andre jeg har sett som tolker den som anti-woke/konservativ.



Screenshot2023-07-31015947.thumb.jpg.19eb4d395db3d87e19fc57d84deb15bc.jpg
 

Barbie er en feministisk film, men til tross for at jeg mener feminismen har gått for langt, mener jeg den også er en genial film. Genial fordi den er så underholdende at den får deg til å glemme det du mente om feminismen en staķket stund. Klart kvinner skal ha de samme rettigheter og muligheter som menn. Det har aldri vært noe tema i mitt hode. Der feminismen har feilet er at den legger skylden på patriarkatet for at det ikke blir slik at kvinner stormer frem på alle fronter. Det blir et stadig jag på syndebukker og feminismen ender opp med å angripe alle menn for denne tilstanden.

Filmen får deg til å glemme dette. På godt og vondt. Godt fordi du sitter igjen med en god følelse etter filmen. Den tar forskjellen mellom kvinner og menn på alvor. Vondt fordi den glatter over aldri så lite mannshat.

 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Gavekort said:

Enig. Touch grass. Alt trenger ikke å være kulturell krigføring.

Barbie er hverken woke eller antiwoke. Såpass er klart. Filmen anerkjenner at det er elementer av woke som er blitt mainstream, men det gjør den ikke woke. I stedet parodierer den woke ved å strekke strikken veldig langt. Samtidig er det en feministisk film som omhandler feministiske temaer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er noen stakkarer som ikke klarer å se en film uten å projisere hele opplevelsen ned på en woke/antiwoke-akse. Og så skynder de seg med å lage konto på IMDB slik at de kan gi filmen karakteren 1 eller 10 avhengig av om projeksjonen treffer litt til høyre eller venstre for nullpunktet.

Må være et artig liv.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...