Gå til innhold

Til hvor lavt batterinivå tør du å kjøre med elbilen uten at rekkeviddeangsten tar deg?


Marinade87

Anbefalte innlegg

Dashboardet viser batterinivå i prosent, samt et estimert antall kilometer rekkevidde igjen. Men jeg har inntrykk av at den estimerte rekkevidden er litt lavere enn batteriprosenten skulle tilsi, og jeg lurer da på om det er litt marginer innebygget i estimatet som vises, før bilen stopper helt.

Hvor langt ned mot null tør dere å kjøre uten å planlegge et stopp for å lade underveis? La oss si at displayet sier at det er 40km rekkevidde igjen, og det også er 40km til du kommer frem, stoler du da på at du kommer frem? Vil man alltid klare å kjøre den helt ned til 0km og "litt til" eller kan man risikere at bilen plutselig stopper ved 3-4%, litt som en mobiltelefon plutselig kan skru seg av ved 4-5%?

Ved lengre reiser har jeg pleid å beregne at jeg skal klare å komme frem til den ladestasjonen jeg egentlig har tenkt å lade på, men også ha mulighet til å nå en alternativ ladestasjon med 30km margin, dersom de første ladestasjonene ikke fungerer. (Langs landeveiene er det ofte litt avstand mellom ladere). Men jeg håper på å kunne tyne marginene litt mer, da bilen lader raskest på de laveste prosentene, og bilen har bare 200km realistisk rekkevidde i utgangspunktet.

Hilsen ny elbilsjåfør med rekkeviddeangst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig nok ladbar hybrid, men da har jeg fordelen ved at jeg trygt kan kjøre til 0% og vel så det.

Går ut i fra rene elbiler har omtrent samme målingene. Estimert rekkevidde kan godt være helt på viddene i starten men den går alltid jevnt og trutt ned til 0. Jeg har aldri opplevd at den har startet bensinmotoren på noe annet enn når det er 0km (0%) igjen. Og som regel går det et par km fra den når 0 til den starter bensinmotoren.

Det jeg derimot har opplevd mange ganger er at jeg parkerer med f.eks. 4km elektrisk rekkevidde og når jeg noen timer senere skal kjøre videre så er det plutselig 0. Så jeg ville vært forsiktig med å kjøre batteriet veldig langt ned for så å parkere uten å lade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (8 minutter siden):

Hvor langt ned mot null tør dere å kjøre uten å planlegge et stopp for å lade underveis? La oss si at displayet sier at det er 40km rekkevidde igjen, og det også er 40km til du kommer frem, stoler du da på at du kommer frem? Vil man alltid klare å kjøre den helt ned til 0km og "litt til" eller kan man risikere at bilen plutselig stopper ved 3-4%, litt som en mobiltelefon plutselig kan skru seg av ved 4-5%?

Vil anbefale deg å se noen av testene til Bjørn Nyland hvor han kjører bilene tomme. Det er ganske stor forskjell på hvordan de ulike merkene har løst det.

Ellers for min del har det alt å si hvilken bil jeg kjører. Når jeg bruker navigasjon i Teslaen så tar den høyde for vær, vind, høydeforskjeller osv., så den er jo faktisk ganske nøyaktig. Hvis jeg kjører Seat Mii så kan jeg ikke stole på noe, og den kan telle gjenværende kilometer som sekunder. På sistnevnte må jeg derfor gjette helt selv og føle meg frem. Den har heller ikke nøyaktig prosentvisning, men kun en gammeldags "bensinmåler" med nål. Der må jeg være mye sikrere og gjette selv, men så brukes den utelukkende som pendlebil/rundtom i byen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Riktig nok ladbar hybrid, men da har jeg fordelen ved at jeg trygt kan kjøre til 0% og vel så det.

Går ut i fra rene elbiler har omtrent samme målingene. Estimert rekkevidde kan godt være helt på viddene i starten men den går alltid jevnt og trutt ned til 0. Jeg har aldri opplevd at den har startet bensinmotoren på noe annet enn når det er 0km (0%) igjen. Og som regel går det et par km fra den når 0 til den starter bensinmotoren.

Det jeg derimot har opplevd mange ganger er at jeg parkerer med f.eks. 4km elektrisk rekkevidde og når jeg noen timer senere skal kjøre videre så er det plutselig 0. Så jeg ville vært forsiktig med å kjøre batteriet veldig langt ned for så å parkere uten å lade.

Meg bekjent er det like ufordelaktig å kjøre batteriet langt ned mot null som det er å lade opp til 100% for så a la det være der i en periode. Dette gjelder litium-ion; skal visst være noe annet for LFP

Selv pleier jeg å smart-lade TM3 hjemme til 80 % til daglig og videre til 95 % rett før langtur. Underveis planlegger jeg lading ved ca 20 %

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problem med å stole på at jeg har rekkevidden. Erfaringsmessig så bommer bilen med maks 2% over 400km i estimat vs faktisk forbruk.

Jeg vil imidlertid alltid ønske å ha reserver i tilfelle noe uforutsett skjer, og siden jeg har >500km rekkevidde og det er omtrent så langt jeg gidder kjøre på en dag så ender jeg med å bare lade ett eller annet sted sånn ca passende til å ha marginer og uten å tenke så mye på nåværenda ladetilstand og slikt. Jeg er veldig sjeldent under 20% av den grunn. Noe som da også er sunt for batteriet.

Om jeg begynner å lade på 40% eller 10% gjør veldig liten forskjell. Jeg skal uansett bare ha 20-30% og det er gjort fort nok.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, trikola said:

Meg bekjent er det like ufordelaktig å kjøre batteriet langt ned mot null som det er å lade opp til 100% for så a la det være der i en periode. Dette gjelder litium-ion; skal visst være noe annet for LFP

Selv pleier jeg å smart-lade TM3 hjemme til 80 % til daglig og videre til 95 % rett før langtur. Underveis planlegger jeg lading ved ca 20 %

Dyp utlading er usunt for alle li-ion batterier (LFP er også li-ion). Vi snakker imidlertid veldig dyp utlading, det som da skjer er at kopper fra strømkollektoren i anoden begynner å gå over i elektrolytten og kan danne kopperdendritter. Dette ødelegger cellen rask. (I.e. røyken slipper ut)

Ingen BMS vil i utgangspunktet tillate deg å lade ut så langt og en celle som er i fare for å nå dit blir koplet ut og pakken blir bricket før det er fare for brann.

Utfordringene er i kombinasjon med ubalanse og slitte celler som kan ha høyere selvutlading. Da kan marginene bli dårligere. Det er bakgrunnen for rådet om å ikke la et batteri stå utladet over lang tid. I seg selv er det uproblematisk med et lavt men ikke for lavt batteri å bli lagret (ulikt et høyt ladet batteri som degraderer over tid), men om det alt har blitt en del slitt kan det skade over tid.

Selve lade-utladingsyklusen sliter mindre nær midten av kapasiteten.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, sedsberg said:

0km rekkevidde på min er forøvrig ca. 20% SoC. I andre enden er jeg mer usikker. Går ut i fra elbiler også har en buffer i bunn, og muligens i topp.

Ja men ikke like mye. PHEV er gjerne satt opp med forventning om at de sykles fra 2-100% daglig.  Og har dermed større buffer. Min erfaring er at PHEV batterier holder veldig godt så om man kan holde seg til samme praksis på en elbil vil man dermed kunne forvente tilsvarende lite degradering der.

Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (2 timer siden):

Dashboardet viser batterinivå i prosent, samt et estimert antall kilometer rekkevidde igjen. Men jeg har inntrykk av at den estimerte rekkevidden er litt lavere enn batteriprosenten skulle tilsi, og jeg lurer da på om det er litt marginer innebygget i estimatet som vises, før bilen stopper helt.

Hvor langt ned mot null tør dere å kjøre uten å planlegge et stopp for å lade underveis? La oss si at displayet sier at det er 40km rekkevidde igjen, og det også er 40km til du kommer frem, stoler du da på at du kommer frem? Vil man alltid klare å kjøre den helt ned til 0km og "litt til" eller kan man risikere at bilen plutselig stopper ved 3-4%, litt som en mobiltelefon plutselig kan skru seg av ved 4-5%?

Ved lengre reiser har jeg pleid å beregne at jeg skal klare å komme frem til den ladestasjonen jeg egentlig har tenkt å lade på, men også ha mulighet til å nå en alternativ ladestasjon med 30km margin, dersom de første ladestasjonene ikke fungerer. (Langs landeveiene er det ofte litt avstand mellom ladere). Men jeg håper på å kunne tyne marginene litt mer, da bilen lader raskest på de laveste prosentene, og bilen har bare 200km realistisk rekkevidde i utgangspunktet.

Hilsen ny elbilsjåfør med rekkeviddeangst.

Rekkeviddeangsten er helt avhengig av hvor langt jeg planlegger å kjøre.
Lar sjelden batteriet gå under 10-15 %. Man vet aldri om man blir stående i kø eller om man plutselig trenger full AC eller varme for en periode.

Lenke til kommentar
Marinade87 skrev (3 timer siden):

Dashboardet viser batterinivå i prosent, samt et estimert antall kilometer rekkevidde igjen. Men jeg har inntrykk av at den estimerte rekkevidden er litt lavere enn batteriprosenten skulle tilsi, og jeg lurer da på om det er litt marginer innebygget i estimatet som vises, før bilen stopper helt.

Hvor langt ned mot null tør dere å kjøre uten å planlegge et stopp for å lade underveis? La oss si at displayet sier at det er 40km rekkevidde igjen, og det også er 40km til du kommer frem, stoler du da på at du kommer frem? Vil man alltid klare å kjøre den helt ned til 0km og "litt til" eller kan man risikere at bilen plutselig stopper ved 3-4%, litt som en mobiltelefon plutselig kan skru seg av ved 4-5%?

Ved lengre reiser har jeg pleid å beregne at jeg skal klare å komme frem til den ladestasjonen jeg egentlig har tenkt å lade på, men også ha mulighet til å nå en alternativ ladestasjon med 30km margin, dersom de første ladestasjonene ikke fungerer. (Langs landeveiene er det ofte litt avstand mellom ladere). Men jeg håper på å kunne tyne marginene litt mer, da bilen lader raskest på de laveste prosentene, og bilen har bare 200km realistisk rekkevidde i utgangspunktet.

Hilsen ny elbilsjåfør med rekkeviddeangst.

Du må lære deg bilen å kjenne, og hvordan den estimerer kjørelengde. De fleste gjør det etter hvordan du kjører over tid. Og spesielt lær deg å kjenne den på vinterstid, samt hvordan den oppfører seg ved høyere hastigheter, hvor de bruker mer.

Det beste er å skaffe seg en OBD II dongel og sette i porten på bilen, og bruke Carscanner, hvis det ikke er laget eget for din modell. Da ser du både hva bilen rapporterer, og hva som faktisk er igjen.

Hvis du er heldig så har også Bjørn Nyland testet bilen din på youtube, hvor han kjører mange av de helt tomme for å se hva som skjer.

Enkelte biler kan kjøre lange etter 0km, mens andre nesten ikke har noe rekkevidde. Det lengste han har testet er 56km, mens det korteste er 0. Kinabiler er de verste på det, mens Tesla er best.

Han har eget google spreadsheet som han har offentlig gjort med alle sine resultater. Under fanen "Zero Mile" så er de bilene han har gjort dette på til nå. Startet med de testene i fjor, men gjør de ikke om vinteren. (Mulig det kreves Gmail konto for å lese)

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=52159941

 

 

 

Lenke til kommentar

Bjørn Nyland på YouTube har kjørt en del biler helt til de stoppet. Noen biler går langt etter 0% og noen stopper med en gang. 

Model Y kjørte han vel helt til -5% før den stoppet.

Se om han har noe video av din bil.

Gjenværende kilometer er jo basert på tidligere kilometer. Så om du kjørte masse oppoverbakke nylig og bare har nedoverbakke igjen vil du nok klare det med god margin, men motsatt kan gi trøbbel.

Edit: greit å nevne at mange biler i dag har mulighet til å lade andre biler, så man kan gjerne få hjelp av noen uten å ringe bergingsbil.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er faktisk ekstremt enkelt. Har du 400km rekkevidde kjører bilen din 4km pr prosent. 10% er 40 km osv

Er det høydeforskjeller må du regne det inn mgh er formelen. Er det 500m og bilen din veier 2200kg er de ca 3kwh i forskjell. 

Har selv verdens mest pessimistiske bil. Den kommer aldri 400km på en lading. I praksis bruker den under 70% på 400km

Lenke til kommentar
20 minutes ago, AndersT2 said:

Tysk bil?

De oppgir ofte kWh/h som Bjørn Nyland morer seg med ofte. (BMW bruker den betegnelsen)

kWh/h er jo ikke uvanlig? Eller meningsløst?

Nettselskapene flytter deg opp en avgiftsklasse om du f. eks. bruker mer enn 5 kWh/h (pluss noen flere bestemmelser).

Du kan fjerne "h/h" og står igjen med "kW" og TB slutter å more seg, men denne betegnelsen er villedende siden den forutsetter helt jevnt effektforbruk hele timen som heller ikke TB kjører med.

Eller skal vi bruke kJ/h for at det ikke lenger er moro? 😉

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for min Tesla model 3, og den er helt sykt nøyaktig på gjenværende batteri. Når man legger inn et bestemmelsessted i navigasjonen så får man vite på prosenten hvor mye som kommer til å være igjen når man kommer fram!

Så når jeg nå gang på gang har sett at det stemmer innenfor én til to prosent hver eneste gang selv på 8 timers turer (og hvis det var avvik, så var det alltid mer igjen), så har jeg nå null rekkeviddeangst🤗

Det fine er at Tesla også viser negativ batteri; så hvis jeg får beskjed om at det kommer til å være -12% igjen, så trenger jeg altså lade 12% for å ha null når jeg kommer fram. Lader selvsagt litt mer, men du skjønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...