Gå til innhold

Mitt første møte med Mesh nettverk


Anbefalte innlegg

Her om dagen kjøpte jeg meg 4 stk. TP-Link Deco XE75 noder og koblet opp hjemme hvor jeg byttet ut min gamle Asus router. 

jeg er på ingen måte noen ekspert på nettverk, men dette kunne ikke bli mer sømløst og sette opp. Jeg ble faktisk helt forundret hvor enkelt det var. Det går jo ikke engang ann å gjøre feil her...

Jeg plugget strømmet til den første og stakk nettberkskabelen som gikk inn i den gamle routeren inn i Deco hovedenheten. Jeg lastet ned appen og da var det bare å ta seg en kaffe så koblet den seg til helt automatisk. 

Så koblet jeg tio den neste og etter 2 minutter koblet seg automatisk til og slik fortsatte jeg med de resterende to nodene. Helt sømløst. 

Appen er lett forståelig og det er ingenting man må klø seg i hodet for å forstå. 

Det er nok litt overkill med 4 noder i mitt hus og jeg skal faktisk kjøpe en Deco X50 node i tillegg som jeg skal ha i garasjen. Denne skal jeg trekke nettberkskabel til fra en annen node soik at jeg fårr 100% signaler i garasjen også. 

Jeg betaler for 500/500 linje fra Telia og nå får jeg faktisk tilnærmet 500/500 opp og nedlasting i hele huset trådløst og faktisk også rundt på gårdsplassen. Helt fantastisk! 

Kjell og Co har kampanje på XE75 serien til 2.890 pr. 2-pack. 1000 kroner billigere enn Elkjøp. Derfor slo jeg til. 

det beste kjøpet jeg har gjort på lenge :)

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheKims skrev (4 minutter siden):

Jeg har AirTies 4930 og trengte ingen app. Plugget de kun i stikkontakt så koblet de seg sammen.

Ok, men det er vel ikke mesh? 

Jeg har prøvd slike man bare stikker i kontakten, men problemet vertfall med de jeg hadde er at dem laget et nytt nettverk... ikke var dem spesielt kraftige heller. Fungerte greit inne i huset, men ut til garasjen var det dødfødt.

 

Lenke til kommentar

Bare for å ikke skape noen missforståelse her, så var ikke poenget mitt å påstå at Deco oppsettet er best i verden. Jeg skjønner også at det helt sikkert finnes flere andre tilbydere med like enkelt eller enklere oppsett. 

Jeg har satt opp mange ting i løpet av mitt liv som i utgangspunktet skal være enkelt men som i virkeligheten skaper en del hodebry da det som kjemt alltid er noe uforutsett som dukker opp. 

Dette skjedde ikke med Deco oppsettet. Ikke noe hickups overhodet. Alt gikk helt sømløst og oppdateringer ble automatisk lastet ned og installert på hver node underveis. Jeg dro ut strømkabelen til den ene noden midt i oppdateringen ved et uhell og når jeg stakk inn kontakten igjen så tok det 1 minutt også fikset det seg selv. :)

Det er lenge siden jeg har opplevd et så sømløst oppsett faktisk :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cacb skrev (1 minutt siden):

Jeg har også Deco Mesh og er enig i at det er enkelt å sette opp og fungerer prikkfritt når det er satt opp. Samtidig er jeg enig i at det burde være mulig å sette det opp uten mobil, noe det ikke er pr. nå.  

 

Jeg synes nå det er greit med app jeg da. Da kan jeg kjapt gi de forskjellige nodene navn underveis etc. 

jeg har også prøvd slike forsterkere man dytter rett i stikkontakten. Det var IKKE like sømløst. Signalene ble forsterket noe, men slett ikke verdt prisen. Dessuten ble det i den forbindelse lagt til et nytt nettverk, noe som gjorde at jeg måtte kode om mikrokontrollere etc. i garasjen. 

Nå har jeg ETT nettverk over alt og det byttes sømsløst mellom dem og dette gjelder også 2.4Ghz og 5Ghz etc. 

jeg ser også at Deco har fått gode skussmål i tester vedrørende enkelt oppsett. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan nevne Philips Hue som et eksempel som i utgangspunktet skulle være enkelt. Det ble for min del helt håpløst da flere av pærene ikke ble funnet. Jeg måtte restarte hub'en flere ganger og vente lenge før det skjedde noe. Til slutt måtte jeg resette alt og begynne på nytt. 

Jeg fikk til til slutt selvsagt, men sømløst var det absolutt ikke. Men når det først funker så funker det jo så klart. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (45 minutter siden):

Ok, men det er vel ikke mesh? 

Jeg har prøvd slike man bare stikker i kontakten, men problemet vertfall med de jeg hadde er at dem laget et nytt nettverk... ikke var dem spesielt kraftige heller. Fungerte greit inne i huset, men ut til garasjen var det dødfødt.

 

Joda, det er Mesh. Det finnes helt sikkert kraftigere greier enn de jeg har, men til mitt bruk holder de greit. Har 3stk, men bruker kun 2 av de da de gir fullt signal i hele huset mitt.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (2 minutter siden):

Joda, det er Mesh. Det finnes helt sikkert kraftigere greier enn de jeg har, men til mitt bruk holder de greit. Har 3stk, men bruker kun 2 av de da de gir fullt signal i hele huset mitt.

Okay. Men hvordan gir du nettverket ditt et egetdefinert navn etc? Altså uten å bruke app eller logge deg inn grensesnittet?

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Når det gjelder Mesh, så kan man si at "less is more". For mange mesh-aksesspunkter som egentlig blir stående ganske tett, kan fort gjøre nettverket dårligere.

Her kan det også være at det er bedre med litt bedre enheter, enn aktører som egentlig gjør litt "kjipe valg", f.eks. slik som XE75 som riktignok er WiFi 6E og det er bra, men hvor de samtidig "sparer" med hvordan 5GHz er implementert (er 2x2-antenne på alle bånd på denne, i stedet for 4x4 på ellers litt mer påkostede løsninger - som fortsatt kan være rimeligere hvis man da også klarer seg med færre aksesspunkt). Og fortsatt 5GHz som benyttes til de fleste enhetene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, TheKims said:

Jeg har AirTies 4930 og trengte ingen app. Plugget de kun i stikkontakt så koblet de seg sammen.

AirTies 4930 er vel kun et mesh-aksesspunktsystem, dvs. det er ikke en ruter også - det gjør at innledende oppsett kan være enklere. Samtidig antar jeg de er pre-paired fra fabrikk slik som mange mesh-løsninger som selges i sett er.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 minutt siden):

AirTies 4930 er vel kun et mesh-aksesspunktsystem, dvs. det er ikke en ruter også - det gjør at innledende oppsett kan være enklere. Samtidig antar jeg de er pre-paired fra fabrikk slik som mange mesh-løsninger som selges i sett er.

Aha, så disse forsterker bare det eksisterende nettverket man har og lager mesh mellom seg, hvor routeren på en måte er hovedpunktet? 

Hvis det er slik så kan jo ikke det systemet sammenlignes med det jeg har slik jeg ser det? Altså med tanke på det som ble sagt om enkelt oppsett?

Lenke til kommentar
Just now, Bjerknez said:

Aha, så disse forsterker bare det eksisterende nettverket man har og lager mesh mellom seg, hvor routeren på en måte er hovedpunktet? 

Hvis det er slik så kan jo ikke det systemet sammenlignes med det jeg har slik jeg ser det? Altså med tanke på det som ble sagt om enkelt oppsett?

Deco-ene kan også settes opp slik - dvs. i aksesspunktmodus. Dette er hensiktsmessig hvis man f.eks. har gateway fra internettleverandør som ikke kan eller man ikke ønsker å sette i bridge mode - da står denne fortsatt og er ruter, mens mesh-systemet bare er aksesspunkter, slik at man unngår "ruter bak ruter" som kan ha visse bivirkninger.

Merk eller at det er ingenting som per definisjon "forsterkes" her - man tar ikke et signal og forsterker det i teknisk forstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...