Gå til innhold

Mitt første møte med Mesh nettverk


Anbefalte innlegg

cacb skrev (30 minutter siden):

jeg nekter å bruke noen form for sky-løsning

Er ganske så enig med deg der, men jeg mener at kameraene bør kunne sjekkes via web selv om alt bør lagres lokalt.
Har nå 24 kamera som alle har opptak og som lagres lokalt, men disse lar seg sjekke over nett på samme måte som alarmanlegg, brannvarsling og dør-styring. Ser absolutt fordelen av fjernstyring i tilfelle jeg ikke er hjemme. 
Kan altså 'se' eventuelle på besøk og eventuelt slå av alarm og åpne dør for de..
Skal de levere noe kan jeg åpne garasjeporten (etter at alarmen er slått av der) sånn at de kan sette ting der.  
En ting til, ALLE mine enheter (kamera, alarm, dørstyring og brannvarsling) er kablet sånn at jeg slipper å strømforsyne de via batterier... 🙂

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Woff skrev (27 minutter siden):

Er ganske så enig med deg der, men jeg mener at kameraene bør kunne sjekkes via web selv om alt bør lagres lokalt.
Har nå 24 kamera som alle har opptak og som lagres lokalt, men disse lar seg sjekke over nett på samme måte som alarmanlegg, brannvarsling og dør-styring. Ser absolutt fordelen av fjernstyring i tilfelle jeg ikke er hjemme. 
Kan altså 'se' eventuelle på besøk og eventuelt slå av alarm og åpne dør for de..
Skal de levere noe kan jeg åpne garasjeporten (etter at alarmen er slått av der) sånn at de kan sette ting der.  
En ting til, ALLE mine enheter (kamera, alarm, dørstyring og brannvarsling) er kablet sånn at jeg slipper å strømforsyne de via batterier... 🙂

Jeg har nå begge deler jeg da. Både skylagring og lokal lagring. Alle kameraer tar opp 24/7. :)

Lenke til kommentar

Høres absolutt greit ut det ja. Ettersom du har en fast kamera-pris så er vel det noe sky-lagring-firmaet har regnet seg ut fra i forhold til hvor mye kameraene sender av data vil jeg tro.
Mine kamera er satt til den høyeste oppløsningen samt flest bilder i sekundet som de klarer og spytter ut ganske mye data, neppe noe jeg får brukbar pris på for lagring. Og jeg måtte vel da også ha betydelig raskere nett enn det jeg har nå.. 🙂  

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Woff said:

Er ganske så enig med deg der, men jeg mener at kameraene bør kunne sjekkes via web selv om alt bør lagres lokalt.

Absolutt, det er også mitt hovedpoeng. Jeg ville forøvrig akseptere å bare kunne laste ned de lagrete videoene til PC, men det er ikke mulig med Tapo. Enten må du skru ned hele kameraet eller "spille over" til mobil-minne og "dele" dette over nettet. Ikke bra nok, men slik er det.

Lenke til kommentar
cacb skrev (4 minutter siden):

må du skru ned hele kameraet eller "spille over" til mobil-minne

Kjenner beklageligvis ikke kameraet, selv benytter jeg ONVIF-kamera (https://www.onvif.org/) noe som betyr at de 'snakker' til deg etter fastlagte standarder og som lar deg styre alle funksjonene til kamera. 
Da kan du SELV velge program / app som disse skal tilknyttes. 🙂

Lenke til kommentar

Jeg tenker vertfall at jeg vil ha minst mulig fuzz med disse kameraene. Med skylagring av opptak OG lokal lagring 24/7 i 10 dager (før gammel video blir overskrevet) så bare funker det. Jeg orker ikke tenke på og sitte å fikle med disse kameraene. Jeg vil bare skru dem opp og glemme dem :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 7/18/2023 at 7:03 PM, Woff said:

Kjenner beklageligvis ikke kameraet, selv benytter jeg ONVIF-kamera (https://www.onvif.org/) noe som betyr at de 'snakker' til deg etter fastlagte standarder og som lar deg styre alle funksjonene til kamera. 
Da kan du SELV velge program / app som disse skal tilknyttes. 🙂

Tapo-kameraene kan aksesseres via ONVIF, dvs. jeg har som nevnt tidligere i tråden brukt "ONVIF Device Manager" til å se live bilder fra mitt TAPO-kamera (bruker nå VLC istedet for det er enklere og bedre). Mitt kamera har innebygget "motion detection" og lagrer videoer på et CF-kort som tar flerfoldige GigaByte. Vet du om ONVIF-standarden gjør det mulig å aksessere disse video-filene som allerede eksisterer og er lagret, dvs. laste dem ned til PC?

Lenke til kommentar
cacb skrev (2 timer siden):

Vet du om ONVIF-standarden gjør det mulig å aksessere disse video-filene som allerede eksisterer og er lagret, dvs. laste dem ned til PC?

ONVIF setter vel neppe krav til filformatet som lagres fra kameraet tror jeg. Grunnen til at jeg nevnte ONVIF er at jeg ikke ville prøvd å få kontakt med 'billig-kamera' fra Kina. Sånne som du er nødt til å bruke med en app på smarttelefonen.. 
Normalt så er vel minnekortet ditt tilgjengelig fra kameraets meny? Og det er vel også lesbart hvis du leser det direkte på en pc?
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Woff said:

ONVIF setter vel neppe krav til filformatet som lagres fra kameraet tror jeg. Grunnen til at jeg nevnte ONVIF er at jeg ikke ville prøvd å få kontakt med 'billig-kamera' fra Kina. Sånne som du er nødt til å bruke med en app på smarttelefonen.. 
Normalt så er vel minnekortet ditt tilgjengelig fra kameraets meny? Og det er vel også lesbart hvis du leser det direkte på en pc?
 

ONVIF (eller hva som helst annet) trenger ikke tolke filformatet, bare gjøre det mulig å laste ned videofilene.  Nei, minnekortet er ikke tilgjengelig på annen måte enn slik jeg nevnte, det er tungvindt.  Selvsagt er det lesbart direkte fra PC, men det er enda mer tungvindt å skru ned kameraet fra veggen ute hver gang du skal kopiere noen filer...

Lenke til kommentar
cacb skrev (35 minutter siden):

bare gjøre det mulig å laste ned videofilene

Som jeg sa er det ikke krav om dette i ONVIF etter det jeg mener. Dette er opp til softwaren i kameraets meny. Er det ikke noen mulighet der så er vel alternativet det programmet du benytter for å lagre video eksternt. Da må du nok benytte software som lar deg registrere "motion detection" utenom kameraet. 
Det er vel ganske vanlig i de fleste overvåkingsprogrammene, vil anbefale deg å benytte et bra program for dette eksternt.   

Lenke til kommentar

Oppdaterer tråden med erfaringen så langt med Mesh nettverk. Jada, jeg henger nok litt etter andre her da Mesh har vært en stund, å jeg har nok overdrevet en smule når det kommer til antall noder. 

Huset er vel 100ish kvadratmeter og jeg har satt ut hele 6 stk noder. En på soverommet, en på kjøkkenet, en i stua, en på kontoret, en i kjelleren og en i garasjen. Sistnevnte er kablet fra den i kjelleren. 

Nå har jeg full fart 500/500 trådløst inne i hele huset, i kjelleren rett utenfor huset og i garasjen. Så langt er jeg sykt fornøyd med TP-Link Deco nodene. Superenkelt å sette opp og det bare funker helt utmerket. :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (17 minutter siden):

Helt greit med mange noder så lenge man skrur ned styrken 

Tror ikke jeg har skrudd ned styrken. Har bare koblet dem til. Vet ikke om det er mulig å skru ned styrken heller...? Siden disse snakker sammen så regner jeg kanskje med dem justerer dette selv? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (28 minutter siden):

jeg har satt ut hele 6 stk noder

'Overkill' er jeg absolutt tilhenger av! 🙂  Selv om jeg kun har 3 stk Ubiquiti Unifi AP-AC Pro her på bruket, disse dekker hovedbygg, anneks og garasje samt eiendommen med veldig bra dekning.
Har ikke veldig mye utstyr som er trådløst da jeg heller trekker en kabel her. Liker sikkerheten med kablet utstyr! Det som trenger wi-fi er mobiler og bærbare pc'er og jeg har ikke behov for mer enn 150/150 hastighet. (Ikke råd til mer heller!)                                                                                                                                                                          

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Hehe, egentlig hadde jeg trolig klart meg med 2 stk. en i stua og en i garasjen (kablet fra den i stua). Men dem var så lette å sette opp og jeg fikk en såpass god pris at jeg klinket til. 

Hovedgrunnen er at jeg vil ha rask og stabil wifi til alle kameraene mine. :) 

Jeg trenger vel ikke 500/500 jeg heller. Hadde sikkert klart meg med 50/50 også...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Huset er vel 100ish kvadratmeter og jeg har satt ut hele 6 stk noder. En på soverommet, en på kjøkkenet, en i stua, en på kontoret, en i kjelleren og en i garasjen. Sistnevnte er kablet fra den i kjelleren. 

Nå har jeg full fart 500/500 trådløst inne i hele huset, i kjelleren rett utenfor huset og i garasjen. Så langt er jeg sykt fornøyd med TP-Link Deco nodene. Superenkelt å sette opp og det bare funker helt utmerket. :) 

6 noder er overkill for såpass få kvadratmeter. Jeg har enebolig som er større enn det, 3 noder holder fint. Er forøvrig enig i at TP_link Deco fungerer brillefint. Mitt Tapo-kamera på garasjen er godt dekket trådløst også.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...