Gå til innhold

Mitt første møte med Mesh nettverk


Anbefalte innlegg

NULL skrev (13 minutter siden):

Deco-ene kan også settes opp slik - dvs. i aksesspunktmodus. Dette er hensiktsmessig hvis man f.eks. har gateway fra internettleverandør som ikke kan eller man ikke ønsker å sette i bridge mode - da står denne fortsatt og er ruter, mens mesh-systemet bare er aksesspunkter, slik at man unngår "ruter bak ruter" som kan ha visse bivirkninger.

Merk eller at det er ingenting som per definisjon "forsterkes" her - man tar ikke et signal og forsterker det i teknisk forstand.

Okay. Nettverk er slett ikke mitt sterke punkt. Jeg har en fiber linje fra Telia med 500/500 abonnement og hoved Deco'en er koblet til modemet via nettverkskabel. Jeg mener jeg en gang for mange år siden måtte gjøre en innstilling i modemet som slo av router funksjonen i denne for å bruke egen router. 

Nå får jeg vertfall 500/500 opp og nedlastinghastighet over alt i huset og til og med på veranda helt trådløst med vertfall iPad og Iphone. Det står en node på kontoret og stasjonær PC'en er koblet til denne via kabel. 

men jeg skal kjøpe en node til (Deco X50) som er beregnet for utendørs bruk som skal stå i garasjen. Jeg skal derfor trekke en kanel fra den noden jeg har i kjelleren og ut ingarasjen slik at jeg får fullt signal og 500/500 opp og nedlasting også i garasjen. Det gjør også at området rundt garasjen for bedre dekning, som er et sted vi ofte befinner oss. 

vi har jo strøm i garasjen og faktisk også,lagt opp strøm til drivhuset ved siden av garasjen så mulighetene er mange når det gjelder å utvide dekningen fra nå av. Det er jo bare å kjøpe en node og koble til strøm, voila :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har Deco x60. Her er forskjellen mellom trådløst (MacBook pro 13" 2021) og en stasjonær maskin som er kobla rett i hovednoden.

Så ser ut som du akkurat makser linja di over wifi.

Jeg har 2 noder nå som begge står trådløst, vurderer å kable den ene, som er lengst unna, for ser den ligger på 300.

 

Screenshot 2023-07-17 at 13.51.57.png

Screenshot 2023-07-17 at 13.51.39.png

Lenke til kommentar

Ja, jeg betaler for 500/500 og den makser jeg nå trådløst med iPhone og iPad i hele huset, inkludert kjeller og på veranda og i garasjen. Jeg har også god dekning ellers på eiendommen. Går jeg ca. 20 meter unna huset så får jeg fortsatt rundt 50/50 opp og ned. Det ernhelt innafor :) 

jeg hadde en Asus ruten som sikkert er 7 år gammel som var top of the line når jeg kjøpte den. Den fikk jeg aldri full hastighet med trådløst og hastigheten sank kjapt så fort jeg gikk ut døren. 

Med til sammen 5 stk. noder hvor den til garasjen er kablet fra en av nodene som igjen gir trådløs dekning rundt garasjen så er jeg dekket på hele eiendommen. Er jeg innenfor 5 ish meter fra husveggen og garasjeveggen samt selvsagt inne i garasje og hus så får jeg intill full hastighet trådløst. 

hastigheten er uansett god nok eller også men den er best der jeg trenger mest hastighet. :)

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar

Detbhar sittet langt inne å kable den til garasjen da det er en del jobb da jeg ikke har mulighet i stor grad til å grave ned kabelen eller strekke den i luften. Så jeg måtte jobbe litt med å få skjult den. 

Satt også opp en switch i garasjen som jeg skal bruke til overvåkingskameraer på sikt. Kjekt og ha :)

Lenke til kommentar

Nettverk er som kjent ikke min sterkeste side, så i den forbindelse har jeg et spørsmål...

Jeg har en del mikrokontrollere (ESP32 og ESP8266) som kun bruker 2.4Ghz. Har lest litt om at det kan lønne seg å "isolere" disse på nettverket. Er en funksjon for det i innstillingene. Hva tenker dere rundt det? 

Slik det er nå så er alt koblet i mesh over alt. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (28 minutter siden):

Nettverk er som kjent ikke min sterkeste side, så i den forbindelse har jeg et spørsmål...

Jeg har en del mikrokontrollere (ESP32 og ESP8266) som kun bruker 2.4Ghz. Har lest litt om at det kan lønne seg å "isolere" disse på nettverket. Er en funksjon for det i innstillingene. Hva tenker dere rundt det? 

Slik det er nå så er alt koblet i mesh over alt. 

IoT enheter som bare skal kommunisere med en server i skyen bør isoleres på eget nettverk. Det er for å hindre at malware får en åpen bakdør inn i ditt nettverk, det er funnet en del IoT løsninger som har store svakheter.
Men en mikrokontroller som du selv skal kommunisere med må ha tilgang til ditt nettverk.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (5 minutter siden):

IoT enheter som bare skal kommunisere med en server i skyen bør isoleres på eget nettverk. Det er for å hindre at malware får en åpen bakdør inn i ditt nettverk, det er funnet en del IoT løsninger som har store svakheter.
Men en mikrokontroller som du selv skal kommunisere med må ha tilgang til ditt nettverk.

Når du soer "som jeg selv skal komunisere med" så mener du ikke via app ikke sant? En av kontrollerne styrer et rele som jeg kan aktivere for å lukke opp og igken garasjeport via app. 

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
Hårek skrev (1 minutt siden):

Du kommuniserer mellom to enheter som er på samme nett, lokalt hos deg og ikke ut på internett. Om det er vie an app spiller ingen rolle.

Men jeg kan også åpne og lukke denne porten fra den andre siden av verden. Har det noe å si? Kan jeg fortsatt isolere den?

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 minutt siden):

Men jeg kan også åpne og lukke denne porten fra den andre siden av verden.

Ah, da er det noe annet. Da har du to IoT enheter som begge kommuniserer via en server, og ikke lokalt seg imellom. Da vil jeg foreslå at begge kobles på et gjestenett.

Lenke til kommentar
Hårek skrev (26 minutter siden):

Ah, da er det noe annet. Da har du to IoT enheter som begge kommuniserer via en server, og ikke lokalt seg imellom. Da vil jeg foreslå at begge kobles på et gjestenett.

ok, alle mine enheter er slik så da dropper jeg det :)  Takker og bukker :) 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjerknez said:

Detbhar sittet langt inne å kable den til garasjen

Jeg har et soverom i huset ved siden av garasjen. En deco-node inne på det rommet dekker garasjen helt fint, ingan kabling nødvendig har også 500/500. Men sant skal sies at jeg bruker nesten aldri nettet i garasjen...

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (På 16.7.2023 den 16.38):

Okay. Men hvordan gir du nettverket ditt et egetdefinert navn etc? Altså uten å bruke app eller logge deg inn grensesnittet?

Hvis man skal endre navn på nettverket eller andre innstillinger på AirTies må man bruke appen, eller logge på via nettleser. Har hatt dem i 8 år. Fungerer fint ennå.

 

Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (39 minutter siden):

Hvis man skal endre navn på nettverket eller andre innstillinger på AirTies må man bruke appen, eller logge på via nettleser. Har hatt dem i 8 år. Fungerer fint ennå.

 

Ja, det er det jeg mener. Man må jo uansett bruke en app eller evt. logge inn på grensesnittet for å gjøre nødvendige innstillinger. :)

Lenke til kommentar

I morgen skal jeg kjøpe meg 3 stk overvåkingskameraer. Da har jeg til sammen 6 stk. som skal dekke hele eiendommen. Blir jo null problem nå som jeg endelig har god wifi dekning rundt husveggene :) 

Jeg går da får kablet nettverk på de to kameraene som skal skrus opp på garasjeveggen siden jeg allerede har tilgang til en switch i garasjen. Det tredje kameraet som tar for seg inngangspartiet kobles til med wifi. 

Jeg gikk for TP-Link sitt Tapo C320 utendørskamera. Jeg har et slikt fra før og det har fungert utemerket i to år nå i all slags vær. 

Jeg orker ikke de batterigreine. Jeg ønsker kablet strøm til kameraene. Synes det fungerer best, selv om det blir litt mer knot til å begynne med. Til gjengjeld vil det spare meg for mye hodebry på langsikt. 

Det neste på prosjektlisten nå er alarm i huset, men dette skal jeg fikse selv. Har hatt avtale tidligere med Sector Alarm og det er jo en stor vits hele greia. Utrykningen dems er i beste fall fullstendig uten nytte i 95% av tillfellene som stort sett skyldes feil på anlegget, og den ene gangen brannalarmen gikk og jeg viste at ingen andre enn hunden var hjemme så ba jeg dem rykke ut siden vi hadde nøkkelavtale (for å få ut hunden). 

Det tok 35 minutter før dem dukket opp og han som kom hadde ikke med nøkkel... 😅

Det endte med brudd på avtalen fra dems side og bindingstiden etter mye frem og tilbake ble opphevet og avtalen sagt opp. Håpløst. 

Så jeg tenker heller forebyggende. 

1. sørg for at ikke DITT hus blir valgt ut av random tyver. Massiv kameraovervåkning og skilting av dette viser tyver at det kanskje er bedre og satse på nabohuset som ikke har dette etc. 

2. Innbrudd skjer som oftest når man ikke er hjemme, så noe utrykning trengs ikke. Tyver er ikke dummere enn at dem skjlnner at dem har god tid på seg hvis dem bryter seg inn i et hus med alarm. Det får man ikke gjort noe med uansett, men man kan da vertfall i det minste filme dem mens dem holder på. Så hvis ikke en eiendom full av videokameraer skremte dem bort, så vil neppe et alarmsystem gjøre det heller. Så da holder det med at man har fanget dem opp på uttekameraene før dem brøt seg inn. Som oftest. 

3. alt jeg har er forsikret. Jeg har ingenting av verdi som jeg ikke får igjen. Ting med høy affeksjonsverdi har jeg egne regler for så dem er godt sikret uansett. Men å montere kameraer inne som man altiverer når man går ut som igjen har en alarm som utløses ved bevegelser bør være nok til å ente skremme tyven til å forte seg (eller ikke). 

Til slutt vil jeg si at EGENTLIG er jeg mer interresert i å få en ny laptop, iPad etc. på forsikringen enn å få tilbake en stjålet enhet  i dag er alt lagret i skyen uansett så det er ingenting jeg mister av data.

Penger og kontanter har jeg uansett ikke noe av hjemme. 

Når det gjelder innbrudd mens vi er hjemme, så er det helt andre regler som gjelder. Hvis tyvene ignorerer massiv kameraovervåkning og durer på mens vi sover, så vil dem nok trolig uansett ikke vekke oss. Å hvis dem vekker oss så blir det jo full balluba. Sjansen for at noe slikt skjer er jo uanset tilnærmet null i Norge. 

Jeg har uansett lås på døren til soverommet og telefonen er alltid med meg, så politiet er nok kjappe på labben hvis dem får en slik opprigning :)

Noe mer får man ikke gjort. Annet enn å kanskje sørge for at eiendommen er godt opplyst om natten. Dette blir mitt neste prosjekt :)

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Bjerknez said:

Men jeg kan også åpne og lukke denne porten fra den andre siden av verden. Har det noe å si? Kan jeg fortsatt isolere den?

Hvordan er egentlig dette satt opp? Du eksponerer noen tjenester offentlig via port fowarding? Kommuniserer du direkte med ESP-ene, eller har du en løsning som du kommuniserer med, som igjen kommuniserer med ESP-ene?

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 timer siden):

Hvordan er egentlig dette satt opp? Du eksponerer noen tjenester offentlig via port fowarding? Kommuniserer du direkte med ESP-ene, eller har du en løsning som du kommuniserer med, som igjen kommuniserer med ESP-ene?

Jeg bruker noe somheter "Blynk". En app som gir meg tilgang til alle mine enheter via en server hos Blynk. Noe som gjør atnjeg kan styre alle mine enheter samt lese av temperaturer og slå av og på kretser fra denne appen uansett hvor jeg er i verden. 

Så mikrokontrollerne er kodet til å koble til denne serveren ved gjevne mellomrom for å sjekke status eller vente på ordre. :)

Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjerknez said:

Jeg bruker noe somheter "Blynk". En app som gir meg tilgang til alle mine enheter via en server hos Blynk. Noe som gjør atnjeg kan styre alle mine enheter samt lese av temperaturer og slå av og på kretser fra denne appen uansett hvor jeg er i verden. 

Så mikrokontrollerne er kodet til å koble til denne serveren ved gjevne mellomrom for å sjekke status eller vente på ordre. :)

Så lenge hver enhet er satt opp til å kommunisere direkte med Blynk, og det ellers ikke er ting du har av kommunikasjon med disse i lokalnettet, kan man da omså sette disse på gjestenett/isolert nett.

Du får ellers sjekke om Deco-løsningen støtter TWT, hvilket de nyere ESP32-revisjonene støtter (C6+) og se litt på dette, hvis du har løsninger som går på batteri, men du ønsker en litt mer respons enn å vekke ved jevne mellomrom....

Lenke til kommentar
14 hours ago, Bjerknez said:

Jeg gikk for TP-Link sitt Tapo C320 utendørskamera. Jeg har et slikt fra før og det har fungert utemerket i to år nå i all slags vær. 

Jeg har et Tapo C310 kamera som fungerer fint, bortsett fra at min hovedkritikk mot den løsningen er at det ikke går å aksesserer lagrede videoer fr PC, kun fra app på mobil (jeg nekter å bruke noen form for sky-løsning). Det var litt av samme kritikk mot Deco, men der betyr det ingenting. For Tapo synes jeg det er en stor svakhet å måtte reviewe nattens bilder kun fra mobil, jeg er ikke av dem som har nesa limt til mobilen. Jeg fant en 3djeparts løsning for å se live bilder (ONVIF Device Manager) og det er fint, men som sagt går det ikke å se videoer på CF-kortet i kameraet selv om det har mange gigabyte med slike. Vel, TP-link ønsker jo selvsagt at jeg skal abbonnere og betale for sky-tjenester, men jeg vil ikke ha private bilder i skyen og spesielt ikke når jeg må betale for det. Men ellers fungerer jo dette kameraet fint, har sett både rev, grevling og rådyr på nattbildene.

Endret av cacb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...