Gå til innhold

Mitt første møte med Mesh nettverk


Anbefalte innlegg

cacb skrev (1 time siden):

6 noder er overkill for såpass få kvadratmeter. Jeg har enebolig som er større enn det, 3 noder holder fint. Er forøvrig enig i at TP_link Deco fungerer brillefint. Mitt Tapo-kamera på garasjen er godt dekket trådløst også.

Ja, det er overkill. Men allikevel er det behagelig å tenke på at wifi dekningen er dønn stabil på hele tomta og spesielt indtil huset og rundt garasjen. Å sitte på verandaen og smykke seg med 500/500 trådløst er noe som gleder mitt hjerte, selv om jeg ikke nødvendigvis har behov for slik hastighet. :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med godt valg av meshnoder. meshnettverk finnes i mange farger og fasonger. Tribandmesh som du har er et godt valg. dual band mesh er noe helt annet.

 

jo flere noder du har jo bedre blir det. Når det er sagt så er det en øvre grense der også. På vanlig mesh så lønner det seg med så få noder som mulig. På en tribandløsning så har du et eget bånd som "backhaul". Det vil si at all trafikken mellom meshnodene kjører på en frekvens som ikke forstyrrer trafikken mellom enhetene dine og meshnodene. Derfor kan du ha ganske mange meshnoder før det begynner å gå ut over ytelsen. 

 

Den beste løsningen er fortsatt kabel til hvert "aksesspunkt" men Triband mesh er et godt kompromiss. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, vitty said:

jo flere noder du har jo bedre blir det. Når det er sagt så er det en øvre grense der også. På vanlig mesh så lønner det seg med så få noder som mulig. På en tribandløsning så har du et eget bånd som "backhaul". Det vil si at all trafikken mellom meshnodene kjører på en frekvens som ikke forstyrrer trafikken mellom enhetene dine og meshnodene. Derfor kan du ha ganske mange meshnoder før det begynner å gå ut over ytelsen. 

Nei, selv om 6GHz her er i bruk til backhaul, blir det ikke slik at "flest mulig mesh-aksesspunkter gjør det bedre". Dette spesielt hvis man da ender opp med at flere av disse danner en daisy chain slik at trafikken går over flere hopp. "For mange" vil her godt kunne gi en reduksjon av båndbredde og økt forsinkelse. Man ender også opp med økt overhead. 

Så her er det en balanse for hvor mange man bør ha, i forhold til hva som gir god dekning og OK ytelse.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...