Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeil som kommer og går...


Anbefalte innlegg

NoBo skrev (2 minutter siden):

Dersom det er skjøtestykker/T-koblinger til kablingen til utekontakter/-lys/andre så kan slike også være utsatt for fukt (gitt utsatt plassering) og skape jordfeil.

Hvis man kobler ut alle kurser (én og én for å feilsøke) utenom 14 over noen timer, oppstår jordfeilproblemet da?

Det skal jeg sjekke. Om det ikke oppstår,-hva da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
barfoo skrev (1 time siden):

Har den slik sirkel er den topolt. Har den ikkje er den einpolt.

Det forutsetter at riktig knapp er montert, og at bryteren er koblet riktig. Har både sett 1-polte brytere med knapp med sirkel, og 2-polte brytere som er koblet slik at de kun bryter 1 fase.

Lenke til kommentar
terjehom skrev (10 timer siden):

Hei!

Jeg har en feil i elektrisk anlegg, som jeg ikke finner helt ut av. 

Når sikring nr 14 (jfr bildet) er innkoblet, så kobler jordfeilbryter ut strømmen i hele huset. Det vises en rød markering på jordfeilbryteren.  Dette kan skje innenfor et tidsspenn på 1 til 2 timer, i det siste under 1 time. Men aldri momentant, med mindre jeg prøver å koble inn kurs 14, rett etter at jordfeilbryter har slukket huset.

Så har jeg sjekket kontakter som er knyttet til kurs 14,og finner ingen strømbrukende apparater i denne kursen. Riktignok er det tilkoblet utebelysning, samt to utekontakter, men feilen opptrer også når disse er avslått, ved hjelp av en egen bryter. Det skulle vel bety at de ikke er årsaken? Jeg mener å ha lest et sted at jordfeilbryter ikke vil utløses, om de tilkoblede apparater er avslått. Stemmer det?

-Kan jordfeil oppstå, fra ledninger som ikke har jord?

Varmtvannsbereder, oppvaskmaskin, varmekabler, tørketrommel,vaskemaskin,kaffetrakter,  etc har jeg utelukket da de ikke er tilkoblet denne kursen og kjører alle uten feil, så lenge kurs 14 ikke er inne.

Så etter mitt ringe skjønn må det da være en feil i installasjonen. I og med at jordfeilbryter ikke utløses, så lenge kurs 14 er "ute" så antar jeg den er i orden. Men sikringen i den kursen ,kan den være defekt? Er de konstruert slik at de kan virke litt (dvs et par timer), og så "gi seg"? Skal denne typen sikringer slå seg av selv?  Må legge til at ledninger knyttet til kurs 14 er en blanding av nye og eldre, noen av dem kan sikkert være både 30 og 40 år gamle...Men ser hele ut likevel.

 

Det ble utført noe arbeid i skapet for 2,5 år siden ifm at elbillader ble innstallert. Denne feilen debuterte da 3 mnd. senere,og har siden vært av og på ,med lange"av"-perioder. Har ikke noe feil med ladeboksen.

Jeg skjønner jeg  må tilkalle elektriker, men ønsker å berede grunnen så godt som mulig, innen han setter på taksameteret.

På forhånd takk for tips!

 

skap.thumb.jpg.ea150b52cea69261bcb09da6dd2340a4.jpg

 

 

Du får måle mellom fase og jord i sikringsskapet mens du legger inn en og en kurs, da får du svar på om det er mange bekker små eller om det er en spesifikk kurs som skaper jordfeilen. Ideelt sett skal du ha 133V mellom fase og jord, har du 230V har du en full jordfeil. Du bør vurdere å renovere skapet ditt, hovedjordfeilvern er et problem når de begynner å bli dårlige. Det er blant annet et problem at de ikke er fullt så retningsbestemt lengre og begynner å reagere på jordfeil til naboen osv. Veldig artig når man er på ferie og hele huset blir strømløst selv om det er feilfritt ellers. Det er uvanlig at det er topolt brudd til utekontakter, jeg ville målt det for sikkerhetsskyld.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heisann, jeg skal prøve å svare på alle spørsmålene dine i en og samme post.

terjehom skrev (På 29.6.2023 den 10.11):

Riktignok er det tilkoblet utebelysning, samt to utekontakter, men feilen opptrer også når disse er avslått, ved hjelp av en egen bryter. Det skulle vel bety at de ikke er årsaken?

Jordfeil kan forekomme uansett om du bruker strøm eller ikke.

terjehom skrev (På 29.6.2023 den 10.11):

Jeg mener å ha lest et sted at jordfeilbryter ikke vil utløses, om de tilkoblede apparater er avslått. Stemmer det?

Tilnærmet lik spørsmål som tidligere, så ergo samme svar.

terjehom skrev (På 29.6.2023 den 10.11):

Kan jordfeil oppstå, fra ledninger som ikke har jord?

Ja. Det er fordi strøm kan lekke tilbake til jord/trafo via andre veier eller spenningssette deler av anlegget som ikke skal ha spenning, spesielt i fuktige omgivelser.

terjehom skrev (På 29.6.2023 den 10.11):

Men sikringen i den kursen ,kan den være defekt?

Sikringen i #14 er en automatsikring og ser kun etter en kortslutning eller om den blir overbelastet. Jeg har aldri sett en defekt automatsikring som har utløst et jordfeilvern.

terjehom skrev (På 29.6.2023 den 10.11):

Er de konstruert slik at de kan virke litt (dvs et par timer), og så "gi seg"?

Automatsikringer har 2 måter å bli utløst på. De utløses enten termisk eller elektromagnetisk. Termisk kan ta ca 1 time og elektromagnetisk er momentant. Årsaken kan da være kortslutning eller overbelastning.

terjehom skrev (På 29.6.2023 den 10.11):

Skal denne typen sikringer slå seg av selv?

Ja, om den oppdager kortslutning eller blir overbelastet.

 

Videre kommer jeg bare med noen observasjoner.

Når det ble gjort arbeid i skapet så kan elektriker har gjort noe feil med laderen eller at det er feil på selve apparatet selv om den fungerer som den skal.

Jeg ser også noe som ser ut som enda et OV på 63A liggende i baksiden som også kan forårsake feil og burde bli rettet opp i.

Det ser også ut som at du bare har 2 faser i fordelingsskapet som er vanlig i leiligheter, men kan selvfølgelig være jeg som ser feil siden jeg ikke får sett bak kapslingen.

Til sist vil jeg nevne at du har et stort og fint skap så her er det veldig god mulighet for å gjøre det pent og at en elektriker kan enkelt megge for å finne lekkasjer. Det er veldig vanlig med jordfeil i gamle hus så dette er ikke noe nytt for elektrikere.

Endret av PhilipM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg vil tru at problemet er fuktigheit, skit eller støv som har komme inn i kontaktane ute. Sidan lekkasjestraumen er liten går det ei stund før jordfeilbrytaren løyser ut. Løysinga kan vere så enkel som å skru av plastdekselet på stikkontakten (skru for all del av sikringa fyrst), pirke/blåse vekk evt. støv og skit som har lagt seg inne i stikkontakten og så skru fast dekselet igjen. Ein har vel lov til å skru av dekselet så lenge ein ikkje byrjar å skru på sjølve koplingane (eller tek eg feil?)

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PhilipM skrev (15 timer siden):

Heisann, jeg skal prøve å svare på alle spørsmålene dine i en og samme post.

Jordfeil kan forekomme uansett om du bruker strøm eller ikke.

Tilnærmet lik spørsmål som tidligere, så ergo samme svar.

Ja. Det er fordi strøm kan lekke tilbake til jord/trafo via andre veier eller spenningssette deler av anlegget som ikke skal ha spenning, spesielt i fuktige omgivelser.

Sikringen i #14 er en automatsikring og ser kun etter en kortslutning eller om den blir overbelastet. Jeg har aldri sett en defekt automatsikring som har utløst et jordfeilvern.

Automatsikringer har 2 måter å bli utløst på. De utløses enten termisk eller elektromagnetisk. Termisk kan ta ca 1 time og elektromagnetisk er momentant. Årsaken kan da være kortslutning eller overbelastning.

Ja, om den oppdager kortslutning eller blir overbelastet.

 

Videre kommer jeg bare med noen observasjoner.

Når det ble gjort arbeid i skapet så kan elektriker har gjort noe feil med laderen eller at det er feil på selve apparatet selv om den fungerer som den skal.

Jeg ser også noe som ser ut som enda et OV på 63A liggende i baksiden som også kan forårsake feil og burde bli rettet opp i.

Det ser også ut som at du bare har 2 faser i fordelingsskapet som er vanlig i leiligheter, men kan selvfølgelig være jeg som ser feil siden jeg ikke får sett bak kapslingen.

Til sist vil jeg nevne at du har et stort og fint skap så her er det veldig god mulighet for å gjøre det pent og at en elektriker kan enkelt megge for å finne lekkasjer. Det er veldig vanlig med jordfeil i gamle hus så dette er ikke noe nytt for elektrikere.

Takk for utfyllende svar!

Nå har jeg (fysisk) koblet fra all utebelysning\stikk, slått av samtlige  kurser,  bortsett fra nr. 14. Etter en drøy time ble jordfeilbryter utløst.

Når jeg så kobler ut kurs 14, og slår de andre på i tur og orden, så fungerer anlegget som det skal.  Så inn med nr. 14, og da ble jordfeilbryter utløst momentant.

Vil tro elektriker da har noe å jobbe med i kurs 14?

Tror også jeg skal følge rådet fra flere her,og få oppgradert skapet med moderene sikringer. Men er vel best å først finne årsaken til feilen, vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
terjehom skrev (1 minutt siden):

Nå har jeg (fysisk) koblet fra all utebelysning\stikk, slått av samtlige  kurser,  bortsett fra nr. 14. Etter en drøy time ble jordfeilbryter utløst.

Når jeg så kobler ut kurs 14, og slår de andre på i tur og orden, så fungerer anlegget som det skal.  Så inn med nr. 14, og da ble jordfeilbryter utløst momentant.

Siden kun 14 inne gir utfall først etter en time, og 14 inne etter at alle andre er inne gir umiddelbart utfall, har du nok en eller flere andre kursen med jordfeil også. Ev. er det feil på jordfeilbryteren din. 

Lenke til kommentar

Kan du utdype det resonnementet? 

Situasjonen er at om alle kursene er inne, så går det 1- 2 timer før jordfeilbryter blir utløst.

Om kurs 14 er inne alene tar det ca like lang tid, før jordfeilbryter utløses.

Om kurs 14 er utkoblet, så oppstår ingen feil,- ikke over timer, dager eller uker. Det har jeg testet nå.

Tyder ikke det på at det er i kurs 14 at feilen ligger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville målt spenning mellom fase og jord før man begynner å rope etter elektriker. Man måler de aller fleste jordfeil på den måten, unntaket er marginale og/eller periodiske jordfeil, da må man ha en megger som isolasjonstester kursen ved å sende 250-500V mellom fase og jord og måler isolasjonsresistansen. Minimumskravet etter NEK 400 kom er 2000 ohm pr.volt dvs. At megger man med 500V så skal ohm verdien ligge på 1 MegaOhm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
terjehom skrev (3 timer siden):

Kan du utdype det resonnementet? 

Situasjonen er at om alle kursene er inne, så går det 1- 2 timer før jordfeilbryter blir utløst.

Om kurs 14 er inne alene tar det ca like lang tid, før jordfeilbryter utløses.

Om kurs 14 er utkoblet, så oppstår ingen feil,- ikke over timer, dager eller uker. Det har jeg testet nå.

Tyder ikke det på at det er i kurs 14 at feilen ligger?

Du sier jo selv at når kun 14 er inne, går det over 1 time før vern løser ut. Hvis du kobler inn alle unntatt 14, løser vernet ikke ut. Når du så legger inn 14, løser vern ut umiddelbart. Du har dermed sannsynligvis flere jordfeil, den største i 14. Hvis du hadde feil bare i 14, ville vern ikke løst ut på under 1 time når alle andre kurser var inne. Med JFA på hver kurs ville dette vært løst.

Lenke til kommentar

En kursfortegnelse hadde vært til hjelp, for å se hva som faktisk er på den kursen. Om det er en feil som "kommer og går" kan det også være en feil som ligger bak en styring, f.eks. varmekabel. Men også sannsynlig at det er noe ute, vanskelig å si gjennom "remote support" som her. Det kan som det sies også være slik at du har flere mindre jordfeil fordelt på flere kurser, men den på 14 er stor nok til at jordfeilbryteren løses ut. Det er en av svakhetene med å ha en felles jordfeilbryter som dette, for ikke å nevne at hele huset blir mørkt om man har en liten fisefeil ett sted. Sikringsskapet ditt ser forskriftsmessig ut (altså at det oppfylte kravene fra den gangen det ble bygget), med forbehold om at den automaten som ligger løst baki skapet ikke er tilkoblet og i bruk. Om du bare har enpolet hovedsikring vil jeg anta at du har TN nett til huset, du vil da måle normalt 0V mellom nøytralleder og jord og 230V mellom faseleder og jord, og det er ikke like lett å spenningsmåle seg frem til en jordfeil.

Jeg vil anbefale å ringe en elektriker og få de til å komme å feilsøke med isolasjonstester, i stedet for at vi skal gjette her. Du har allerede kommer frem til en del brukbar informasjon som kan hjelpe feilsøkingen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (56 minutter siden):

En kursfortegnelse hadde vært til hjelp, for å se hva som faktisk er på den kursen. Om det er en feil som "kommer og går" kan det også være en feil som ligger bak en styring, f.eks. varmekabel. Men også sannsynlig at det er noe ute, vanskelig å si gjennom "remote support" som her. Det kan som det sies også være slik at du har flere mindre jordfeil fordelt på flere kurser, men den på 14 er stor nok til at jordfeilbryteren løses ut. Det er en av svakhetene med å ha en felles jordfeilbryter som dette, for ikke å nevne at hele huset blir mørkt om man har en liten fisefeil ett sted. Sikringsskapet ditt ser forskriftsmessig ut (altså at det oppfylte kravene fra den gangen det ble bygget), med forbehold om at den automaten som ligger løst baki skapet ikke er tilkoblet og i bruk. Om du bare har enpolet hovedsikring vil jeg anta at du har TN nett til huset, du vil da måle normalt 0V mellom nøytralleder og jord og 230V mellom faseleder og jord, og det er ikke like lett å spenningsmåle seg frem til en jordfeil.

Jeg vil anbefale å ringe en elektriker og få de til å komme å feilsøke med isolasjonstester, i stedet for at vi skal gjette her. Du har allerede kommer frem til en del brukbar informasjon som kan hjelpe feilsøkingen.

Dette er en tomannsbolig, som tidligere hadde to målere. På et tidspunkt fikk jeg tatt bort èn måler, og etter elektriker var ferdig så etterlot han det overspenningsvernet som hadde tilhørt 1.ste etasje, slik bildet viser. Kan han ha viderekoblet til det som henger forskriftsmessig i ramma?

Jeg tror ikke det er feil ute, da uteområde ikke lenger er fysisk tilkoblet anlegget. Og feilen opptrer likefullt.

Det som ellers inngår i kursen er veggstikk i første etasje, hvor intet er tilkoblet.  Samt, kommer jeg til å tenke på,  en varmeovn av veggtypen på bad,  og lys i baderomsmøblement og over kjøkkenvask, begge av eldre type. Disse er avslått. Men jeg har forstått gjennom innspill her, at de fremdeles kan utløse jordfeilbryter.

 

Skal komme med fasit, når elektriker har vært her! Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...