Gå til innhold

Hvor mange millioner må en person ha, for å kunne slutte i jobben?


Gjest 43c53...ce7

Anbefalte innlegg

trikola skrev (Akkurat nå):

Man bør ha noe annet å gjøre når man slutter for godt (som pensjonist f. eks). Har observert at noen kan kjede seg ihjel.

Ja, men er jo eget ansvar å fylle tiden med noe. 

Problemet er at for noen kan det blir en veldig brå overgang fra man-fredag på jobb, så stopper dette helt opp. Noen vet rett og slett ikke hva de skal gjøre...

Så greit å øve seg litt før den tiden kommer :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tommelfingerregelen i finans er at hvis man tar ut årlig 4% av et beløp man har investert i aksjefond så vil det aldri bli tomt. De som derfor driver og prøver å spare opp til å kunne slutte jobb tidlig har ofte et satt mål på hvor mye de trenger for å kunne leve på 4% av totalkapitalen.

Lenke til kommentar
Gjest 43c53...ce7 skrev (1 time siden):

Hvis man for eksempel har XX antall millioner i noen aksjer / fond, og så tar man ut en viss sum av dette en gang hvert år / en gang hver måned.

Hvor mye penger burde man egentlig ha, for å kunne leve komfortabelt i for eksempel tretti år eller femti år uten å måtte arbeide?

Anonymous poster hash: 43c53...ce7

Det kommer ann på hvordan det er investert. Man kan sette opp porteføljen på feks utbytteaksjer og så leve av utbyttet. Ellers er regnestykket ganske enkelt:

Ellers er det mange variabler, men ikke så vanskelig å regne ut om de er på plass. Feks hvor lenge skal du leve slik, skal du prøve å ikke ta ut mer enn at fondet holder seg i verdi (følger inflasjonen) eller skal du spise opp fondet slik at det står null der på 80-års dagen?

Lenke til kommentar
Gjest dc286...bfa
59 minutes ago, Salvesen. said:

Dette er noe som imponerer meg faktisk, å klare å fylle dagene og leve godt uten å ha arbeid er noe jeg aldri hadde klart. Det blir for mange timer. 

Jeg er motsatt og synes det er rart at folk ville syns det hadde vært kjedelig å gå hjemme. Hva med en hobby? Jeg har så mange hobbyer jeg elsker at døgnet ikke strekker til, selv om jeg ikke hadde jobbet.

Jeg slutter i jobben umiddelbart dersom jeg plutselig får noen millioner kroner. 10 millioner, så er jeg pensjonist på dagen. Men trur jeg skulle klart meg på mye mindre.

Anonymous poster hash: dc286...bfa

Lenke til kommentar
Gjest 43c53...ce7 skrev (1 time siden):

Hvis man for eksempel har XX antall millioner i noen aksjer / fond, og så tar man ut en viss sum av dette en gang hvert år / en gang hver måned.

Hvor mye penger burde man egentlig ha, for å kunne leve komfortabelt i for eksempel tretti år eller femti år uten å måtte arbeide?

Anonymous poster hash: 43c53...ce7

Det er bare å google FIRE (financial freedom, retire early), så finner du mye om emnet. Kort fortalt, hvor mye du behøver avhenger av hvilke avkastning du realistisk kan forvente og hvilke utgifter du har når du lever et komfortabelt liv. Videre vil veien være langt kortere om du flytter til et lavkostland uten formueskatt. Så hvor mange millioner du behøver har ikke et umiddelbart svar, men du kan lese mer om FIRE og finne diverse formler om du er interessert. Personlig er jeg overbevist om at jeg ville vært lykkeligere av å fortsatt jobbe deltid, evt fulltid i en dårligere betalt jobb som jeg stortrives i, enn å pensjonere meg fullstendig før jeg når typisk pensjonsalder. En liten drøm for min del er å ha tilstrekkelig avkastning på investeringer til at de dekker minimum alle mine faste utgifter. Og dermed ha full frihet til å velge jobb ganske upåvirket av hvilken lønn som tilbys, i det minste leve komfortabelt med at jeg ikke har noen reell økonomisk usikkerhet.

Jeg tror det mange i realiteten søker er trygghet og å slippe følelsen av å være en gissel av arbeidstaker, dvs økonomisk frihet til å ta frie valg. Fulgte en periode en amerikaner som fulgte "FIRE" og sa opp jobben og pensjonerte seg fullstendig i en alder av 30 et eller annet. Livet han beskrev virket ganske stusselig, dagene ble fylt av en tur på treningsstudioet og små prosjekter han ikke hadde tid til da han jobbet. Men vi mennesker er sosiale vesener, og de du kjenner er sannsynligvis i 100% jobb og opptatt mesteparten av uken. De fleste som søker dette livet har sannsynligvis en jobb de virkelig hater, og da er det som oftest en bedre løsning å finne en annen jobb eller jobbe deltid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, knipsolini said:

Det er bare å google FIRE (financial freedom, retire early), så finner du mye om emnet. Kort fortalt, hvor mye du behøver avhenger av hvilke avkastning du realistisk kan forvente og hvilke utgifter du har når du lever et komfortabelt liv. Videre vil veien være langt kortere om du flytter til et lavkostland uten formueskatt. Så hvor mange millioner du behøver har ikke et umiddelbart svar, men du kan lese mer om FIRE og finne diverse formler om du er interessert. Personlig er jeg overbevist om at jeg ville vært lykkeligere av å fortsatt jobbe deltid, evt fulltid i en dårligere betalt jobb som jeg stortrives i, enn å pensjonere meg fullstendig før jeg når typisk pensjonsalder. En liten drøm for min del er å ha tilstrekkelig avkastning på investeringer til at de dekker minimum alle mine faste utgifter. Og dermed ha full frihet til å velge jobb ganske upåvirket av hvilken lønn som tilbys, i det minste leve komfortabelt med at jeg ikke har noen reell økonomisk usikkerhet.

Jeg tror det mange i realiteten søker er trygghet og å slippe følelsen av å være en gissel av arbeidstaker, dvs økonomisk frihet til å ta frie valg. Fulgte en periode en amerikaner som fulgte "FIRE" og sa opp jobben og pensjonerte seg fullstendig i en alder av 30 et eller annet. Livet han beskrev virket ganske stusselig, dagene ble fylt av en tur på treningsstudioet og små prosjekter han ikke hadde tid til da han jobbet. Men vi mennesker er sosiale vesener, og de du kjenner er sannsynligvis i 100% jobb og opptatt mesteparten av uken. De fleste som søker dette livet har sannsynligvis en jobb de virkelig hater, og da er det som oftest en bedre løsning å finne en annen jobb eller jobbe deltid. 

"Fuck-you-money" er en ting, det gir det i hvert fall mulighet til å kutte ut en sjef som ber om uakseptable ting. Det kan være mye lavere enn det som kreves for fullstending pensjonering, da du regner med å få deg en ny jobb etterhvert.

Har virkelig folk flest så veldig givende jobber? Jeg tenker at de virkelig givende jobbene, der folk kan sette sine egne mål og har mye automonomi er ganske skjeldne ( feks. professor, forskere osv). De fleste mennesker finner seg i å jobbe fordi de trenger penger til å leve, gjør de ikke? Hvis man ikke jobber, så finnes det hobbyer, frivillig arbeid, hjelpe andre mennesker osv osv.

Selv tidligere høystatus jobber som lege, så blir jo folk overarbeidet så det synger etter, og folk faller fra, selv om lønna er bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Tommelfingerregelen i finans er at hvis man tar ut årlig 4% av et beløp man har investert i aksjefond så vil det aldri bli tomt. De som derfor driver og prøver å spare opp til å kunne slutte jobb tidlig har ofte et satt mål på hvor mye de trenger for å kunne leve på 4% av totalkapitalen.

Fireprosentregelen er ganske omdiskutert, og mange mener at 2-3 prosent er mer riktig hvis man ikke vil gå tom for penger (ja, vet at man aldri går tom for penger med 4 % årlig, men beløpet kan falle under en kritisk grense).

Eiendom høres fristende ut, men er ikke uten risiko. Leietakere kan gå konkurs/ikke gjøre opp for seg, vedlikeholdsutgifter vil løpe, og det er en betydelig politisk risiko i forhold til skattlegging av leieinntekter. Nå er eiendom til næring og til privatpersoner to ulike beist, men er risiko knyttet til begge. Jeg tror på diversifisering for stabil inntekt. Inntektspotensialet er ikke maksimert, men er bedre med stabil inntekt og formuesøkning enn undøvendig store svingninger hvis man passivt skal leve av inntektene.

Hvis man ender opp med å tape innskuddet, eller av en eller annen grunn ikke lenger kan leve av den passive inntekten, er en risiko man har tatt ved å stå utenfor arbeidslivet, at man kanskje ikke lenger er relevant for samme stilling igjen. Jeg har utdanning fra lang tid tilbake jeg ikke uten videre kunne brukt i dag, fordi jeg ikke har praktisert/holdt med faglig oppdatert. Inntekter på kapital/utleie bygger heller ikke pensjon.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Salvesen. said:

Dette er noe som imponerer meg faktisk, å klare å fylle dagene og leve godt uten å ha arbeid er noe jeg aldri hadde klart. Det blir for mange timer. 

Med såpass mye penger på bok at jeg ikke hadde trengt å jobbe hadde jeg lett finni på noe å drive med. Eneste grunnen til at jeg jobber er for å finansiere fritida mi.

Eller for å si det på en annen måte; Jeg jobber for å leve. Jeg lever ikke for å jobbe.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (11 minutter siden):

Med såpass mye penger på bok at jeg ikke hadde trengt å jobbe hadde jeg lett finni på noe å drive med. Eneste grunnen til at jeg jobber er for å finansiere fritida mi.

Eller for å si det på en annen måte; Jeg jobber for å leve. Jeg lever ikke for å jobbe.

Huff trist. Jeg elsker mandag og ny jobbdag, jeg trives veldig i min jobb og gjør det av glede. 

Jeg kan gjerne gjøre tilsvarende ting på fritiden som en hobby.

Lenke til kommentar
54 minutes ago, Salvesen. said:

Huff trist. Jeg elsker mandag og ny jobbdag, jeg trives veldig i min jobb og gjør det av glede. 

Jeg kan gjerne gjøre tilsvarende ting på fritiden som en hobby.

Da tror jeg du skal regne deg som veldig priviligert. Mitt inntrykk er at norsk arbeidsliv harder til, og at vi nok må belage oss på at det går i retning USA, dessverre. Selv i det offentlige, så er det helt klart blitt tøffere hvis man ser på feks. lærere, sykepleiere og fastleger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (21 minutter siden):

Da tror jeg du skal regne deg som veldig priviligert. Mitt inntrykk er at norsk arbeidsliv harder til, og at vi nok må belage oss på at det går i retning USA, dessverre. Selv i det offentlige, så er det helt klart blitt tøffere hvis man ser på feks. lærere, sykepleiere og fastleger. 

Sykepleiere og leger har det jo fantastisk i USA, om en ser på lønn vs her. Lærere kan også ha ganske god lønn.

Men lønn er ikke alt, såklart.

Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (7 minutter siden):

Trist nei? 🤣

Å ikke sjenke jobben en halv kalori av tanker på fritida er fantastisk skal jeg si deg. Anbefales.

Å bruke 8 timer av hverdagen på noe som ikke gir glede høres surt ut for meg. Har gjort det i noen jobber opp igjennom, noe jeg absolutt ikke anbefaler.

Om jeg vier tid til jobben på fritiden velger jeg såklart selv. 

Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (14 timer siden):

Hadde nok prøvd å hatt en 3-4 dagers jobbeuke, kjekt å få helgefølelsen. Litt tidlig å pensjonere seg som 40 åring. Men du verden så avslappende det hadde vært og innerst inne vite at en ikke trenger å jobbe mer.

Det er det, men husk; bare det å gå ned til 80% hjelper MYE! Jeg er selv vandt med turnus og friuker...elsker friukene. Da får man skikkelig fri og avkobling. Bestemmer alt selv...kan reise ut av Norge på ukedagene til helt andre priser. Uten masseturismen. Selv ville jeg klart meg fint uten arbeidslivet om jeg hadde økonomi til det. Vurderer å fristille meg som 50åring, la det stå til.

Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (På 26.6.2023 den 12.45):

"Fuck-you-money" er en ting, det gir det i hvert fall mulighet til å kutte ut en sjef som ber om uakseptable ting. Det kan være mye lavere enn det som kreves for fullstending pensjonering, da du regner med å få deg en ny jobb etterhvert.

Har virkelig folk flest så veldig givende jobber? Jeg tenker at de virkelig givende jobbene, der folk kan sette sine egne mål og har mye automonomi er ganske skjeldne ( feks. professor, forskere osv). De fleste mennesker finner seg i å jobbe fordi de trenger penger til å leve, gjør de ikke? Hvis man ikke jobber, så finnes det hobbyer, frivillig arbeid, hjelpe andre mennesker osv osv.

Selv tidligere høystatus jobber som lege, så blir jo folk overarbeidet så det synger etter, og folk faller fra, selv om lønna er bra. 

Det er omtrent sånn jeg ser på F-U-money. Det blir neppe full frihet, men forhåpentligvis _nok_ frihet, og uansett _mer_ frihet. Og hvis det er noen tiår igjen til man skal pensjonere seg, så er det helt i det blå hva man faktisk blir sittende med, hvis man ikke sparer selv og forventer å få alt man trenger fra vanlig pensjon. Så lenge helsen holder så jobber jeg gjerne med noe givende så lenge jeg kan, i moderate mengder, når det passer for meg. Hvis jeg etterhvert får til en sånn situasjon så sier jeg meg fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...