Gå til innhold

Ser du noen stor mening i arbeidslivet? Kunne tenkt deg noe annet i livet?


Ditt syn på arbeidslivet.  

49 stemmer

  1. 1. Jeg tenker følgende om arbeidslivet

    • Er livet mitt, min indentitet
      7
    • Gjør det for å tjene penger til å overleve
      17
    • Kunne tenke meg å slippe
      14
    • Ville gjerne jobbe deltid
      11


Anbefalte innlegg

Vi mennesker blir jo hjernevasket fra barnehagen av at vi skal inn i arbeidslivet, være en lønnet slave. Dette er jo ikke noe som passer alle, men livet velger man jo ikke selv. Det er dine foreldre som valgte dette livet for deg.

Husk, alt i livet handler om pengene. Alt er styrt av pengene, uten penger er du ingenting. Slik er den moderne verden, så kan du dra til andre land vi ser på som fattige. Der dagens prosjekt var å få seg mat og vann, så er de fornøyde. Men kanskje har de bedre livskvalitet mentalt enn oss som bryter oss ned med den moderne levestilen.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Liksom skrev (1 time siden):

Vi mennesker blir jo hjernevasket fra barnehagen av at vi skal inn i arbeidslivet, være en lønnet slave. Dette er jo ikke noe som passer alle, men livet velger man jo ikke selv. Det er dine foreldre som valgte dette livet for deg.

Husk, alt i livet handler om pengene. Alt er styrt av pengene, uten penger er du ingenting. Slik er den moderne verden, så kan du dra til andre land vi ser på som fattige. Der dagens prosjekt var å få seg mat og vann, så er de fornøyde. Men kanskje har de bedre livskvalitet mentalt enn oss som bryter oss ned med den moderne levestilen.

Riktig ord er kanskje dem har bedre livskvalitet. Derimot må man velge hvilken kvalitet man tenker dem har bedre enn oss, og vi har bedre enn dem. En interessant poeng som jeg ønsker å trekke frem er dette med sult og stress. Pga. manglende tilgang på mat vil man ha mindremental mobilitet og mer tydelig kognitiv dissonans.

Det som menes her, og det som skjer om man har nærgående stress som følge av sykdom eller sult er at man kan ikke planlegge og opplever at den nærgående påvirkningen har dyp innvirkning til det å igangsette planer for å bedre livet sitt. Forskere har utført en standardisert IQ test før og etter høstingssesongen til indiske bønder ettersom dem har i en periode iløpet av året mindre fysisk arbeid og mere penger, og motsatt. Forskjellen på mye stress og bekymringer gjorde utslag på, mener ca. 10 IQ poeng. 

Det jeg vil frem med dette, det er at andre mennesker med mer simpel livsstil er dyp påvirket av sine stressområder og problemer.  

Dessverre er livet drit, livet er full av skuffelser og sorg. Det gjelder å finne små luftlomme som holder deg gående. Det med å velge riktig jobb er et eget ansvar som få vil klare. Selv om jeg med dårlige karakterer fra ungdomsskole og videregående er ingeniør i dag, det betyr ikke at du vil klare det. Ja kanskje arbeidsoppgavene mine kunne vært mere innteresant, men alt i alt så handler alt utenom jobb å skape disse luftlommene.

Endret av ole_marius
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

jeg tror selv om jeg hadde jeg øknomisk uavhenging så måtte jeg gjort noe produktivt i løpet av dagen, det og sitte hjemme og ikke gjøre noe er ikke sunt for verken psyken eller kroppen, så spørsmålet er hva kan man holde på med som alternativ til en jobb som forsatt føles produktivt ? 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne lagt bort jobben på sekundet, hvis det var slik at det økonomiske ordnet seg og jeg kunne fortsatt å leve som i dag. Karriere interesserer meg null og niks. Ikke min egen, og ikke andres. 

Men. Må jo ha penger til bolig, mat og klær, så da blir det jobbing i noen tiår til. Sånn kan det gå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 6/23/2023 at 7:39 AM, Liksom said:

Der dagens prosjekt var å få seg mat og vann, så er de fornøyde. Men kanskje har de bedre livskvalitet mentalt enn oss som bryter oss ned med den moderne levestilen.

Når det tar åtte timer hver dag bare å hente vann, hvor mye overskudd har en til å gjøre andre ting? som å poste på diskusjon.no?

https://www.unicef.org.au/stories/this-girl-spends-eight-hours-walking

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er veldig glad i jobben min, og går på veggene om jeg må ha langhelg eller av andre grunner er borte fra jobb i mange dager i strekk. Er ofte slik at jeg gruer meg litt til ferie. Og gruer meg veldig til å bli pensjonist, men det er heldigvis ganske mange år til :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Liksom skrev (På 23.6.2023 den 7.39):

Vi mennesker blir jo hjernevasket fra barnehagen av at vi skal inn i arbeidslivet, være en lønnet slave. Dette er jo ikke noe som passer alle, men livet velger man jo ikke selv. Det er dine foreldre som valgte dette livet for deg.

Husk, alt i livet handler om pengene. Alt er styrt av pengene, uten penger er du ingenting. Slik er den moderne verden, så kan du dra til andre land vi ser på som fattige. Der dagens prosjekt var å få seg mat og vann, så er de fornøyde. Men kanskje har de bedre livskvalitet mentalt enn oss som bryter oss ned med den moderne levestilen.

Det ville vært MYE mer arbeid med å være selvforsynt med mat, rent vann, sanitære forhold, ly mot vær og vind, osv enn å skaffe seg en jobb hvor du jobber 8 timer per dag.

Lenke til kommentar

Var arbeidsledig i nesten 2 år etter studiene. Først frivillig, og så ufrivillig. Så ble jeg endelig ansatt.
Har en utfordrende jobb i et kjempebra arbeidsmiljø. Faget mitt er spennende og jeg blir egentlig aldri utlært. Arbeidsoppgavene er ofte spennende og bidrar til økt livskvalitet for andre mennesker.

Kan med hånden på hjertet si at livskvaliteten min er 100 ganger bedre etter jeg begynte å jobbe. Jeg har mer energi og er i bedre humør fordi jeg har sunnere spise- og sovevaner, og jeg kommer meg ut av huset hver dag. Jeg er stolt og har selvtillit. Pluss pluss.

Greit, det er utfordringer med "nine to five"-livet. Men så langt er det verdt det.

Endret av kote
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er vel ikke akkurat foreldra våre som bestemmer dette, heller samfunnet vil jeg si. De fleste forventer at man går på skole forså å få seg en jobb. Som f.eks du møter en du ikke har møtt på en stund, f.eks en tidligere venn eller bekjent. Hva er det første spørsmålet som vanligvis stilles? Jo det er ofte relatert til jobb og karriere. "Hva driver du med om dagen?" Mtp samfunnet er bygd rundt dette, er det utrolig lett å føle seg utenfor om man ikke står i en jobb. Det er nå min mening. Tror jeg hadde kjeda meg om jeg ikke hadde stått i 100% jobb. Trives også godt med det jeg jobber med nå, men kommer sikkert an på både miljø og type jobb/personlighet osv. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 27.6.2023 den 20.51):

Jeg kunne lagt bort jobben på sekundet, hvis det var slik at det økonomiske ordnet seg og jeg kunne fortsatt å leve som i dag. Karriere interesserer meg null og niks. Ikke min egen, og ikke andres. 

Men. Må jo ha penger til bolig, mat og klær, så da blir det jobbing i noen tiår til. Sånn kan det gå. 

hva skal du fylle dagene med som du får glede av i lengden?

det er fint og ha fri, men etter en stund blir det ganske kjedelig og bare sitte hjemme, jeg var arbeidsledig i nesten 2 år pga krisen i olja i 2014 og dagene ble lange, klart det satte en stor begrensning på hva man kunne bruke penger på når dagpengene betalte faste utgifter og ikke stort mere. 

jeg tror faktisk jeg ville forsatt og jobbe, dog i mindre grad om jeg skulle blitt økonomisk uavhengig, men hadde nok vær mere selektive på oppdrag og brukt mere tid på kompatanseheving av meg selv. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (5 minutter siden):

hva skal du fylle dagene med som du får glede av i lengden?

det er fint og ha fri, men etter en stund blir det ganske kjedelig og bare sitte hjemme, jeg var arbeidsledig i nesten 2 år pga krisen i olja i 2014 og dagene ble lange, klart det satte en stor begrensning på hva man kunne bruke penger på når dagpengene betalte faste utgifter og ikke stort mere. 

jeg tror faktisk jeg ville forsatt og jobbe, dog i mindre grad om jeg skulle blitt økonomisk uavhengig, men hadde nok vær mere selektive på oppdrag og brukt mere tid på kompatanseheving av meg selv. 

Nå var jo forutsetningen at økonomien skulle være uendret. 

Lenke til kommentar

Man kan godt gro rastafletter, surfe rundt på verdens hav og håve inn trygd eller leve på mor og far. Meningen med livet er å få opplevelser, ikke ting. Men så er det dette med inntekter for å leve et "fritt" liv, da må man være slave, eller vinne i lotto eller go all in i aksjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
fwj__ skrev (12 minutter siden):

Man kan godt gro rastafletter, surfe rundt på verdens hav og håve inn trygd eller leve på mor og far. Meningen med livet er å få opplevelser, ikke ting. Men så er det dette med inntekter for å leve et "fritt" liv, da må man være slave, eller vinne i lotto eller go all in i aksjer.

Uansett hvordan man snur og vender på det, må man jobbe for å livnære seg - enten ved å være selvforsynt eller få andre til å gjøre det for deg.

Å kunne reise rundt, gjøre hva man vil og være "fri" vil uansett gå på bekostning av andre.

Arver du penger, gjør du det på bekostning av de som har jobbet for pengene, direkte og indirekte.

Har du en vellykket bedrift, jobber andre for deg når du er "fri".

Vinner du i lotto går det på bekostning av de som ikke vant, samt at man ikke bidrar til fellesskapet.

Den mest rettferdige måten å kunne leve fri på, er å jobbe knallhardt fra du er veldig ung og pensjonere deg tidligere. Men om alle gjorde det, så ville man ikke fått nok mat på bordet.

Hva trådstarter skal frem til er noe jalla/hippie greier man kun ser i eventyr der man får mat og rent vann på bordet ved hjelp av magi.

Lenke til kommentar
fwj__ skrev (24 minutter siden):

Man kan godt gro rastafletter, surfe rundt på verdens hav og håve inn trygd eller leve på mor og far. Meningen med livet er å få opplevelser, ikke ting. Men så er det dette med inntekter for å leve et "fritt" liv, da må man være slave, eller vinne i lotto eller go all in i aksjer.

jeg tror det hadde blitt kjedelig etterhvert og bare reise rundt på måfå og ikke gjøre noe produktivt. 

Lenke til kommentar

Høyst releavnt spørsmål om man tenker AI og automasjon. Det vil nok komme en tid der folk kan jobbe om de vil, men at det egentlig ikke er bruk for det annet enn styring og vedlikehold.

Idealistene ser vel helst for seg et eldorado hvor folk kan bruke tid på hobby og selvutvikling, hjelpe seg selv og hverandre i hverdagen - realistene kan nok tenkes å se for seg en verden som styrter i kaos og anarki.

Det eneste som nok er sikkert er det at verden slik vi kjenner den ikke vil bestå, uansett hvilken vei det går.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Vi er langt ifra et helautomatisert samfunn.

Kabel- og signal/strømbrudd? Tett dass? Defekt sirkulasjonspumpe? Transport? Vanlig og mekanisk renhold? Kodefeil? Etiske vurderinger? Forskning? Utdanning? Forvaltning?

Alt henger komplisert sammen. Mine eksempler er kortfattet, det finnes utallige utfordringer man ikke kan automatisere, enda.

Heller ikke ved hjelp av AI.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (På 27.6.2023 den 21.05):

Jeg er veldig glad i jobben min, og går på veggene om jeg må ha langhelg eller av andre grunner er borte fra jobb i mange dager i strekk. Er ofte slik at jeg gruer meg litt til ferie. Og gruer meg veldig til å bli pensjonist, men det er heldigvis ganske mange år til :) 

Gratulerer! :) 

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva du jobber med om du vil dele det. Har du ingen hobbyer som opptar fritiden din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...