Gå til innhold

Hvor langt går forbudet mot konverteringsterapi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Entern said:

Hvordan i all verden skulle en pedofil leve ut legningen sin uten å begå overgrep?

Jeg vet ikke, jeg vet ikke hva det innebærer når helsenorge skriver:

For noen vil målet være å lære å leve med sin seksuelle interesse for barn og finne passende måter å utfolde sin seksualitet på.

Men jeg føler det er trygt å anta at det ikke innebærer overgrep.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke, jeg vet ikke hva det innebærer når helsenorge skriver:

For noen vil målet være å lære å leve med sin seksuelle interesse for barn og finne passende måter å utfolde sin seksualitet på.

Men jeg føler det er trygt å anta at det ikke innebærer overgrep.

Ikke vet jeg. Sånn ting er ville jeg være forsiktig med å tro at det er trygt å anta noe som helst. I alle fall i denne saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Jeg vet ikke, jeg vet ikke hva det innebærer når helsenorge skriver:

For noen vil målet være å lære å leve med sin seksuelle interesse for barn og finne passende måter å utfolde sin seksualitet på.

Men jeg føler det er trygt å anta at det ikke innebærer overgrep.

Det er jo åpenbart at det her er snakk om å finne passende måter å få utløp for seksuell utfoldelse, for eksempel lære seg å leve med en voksen partner. En alkoholiker kan lære seg å leve med å være alkoholiker uten å drikke alkohol, men trenger ikke å sitte hjemme og sture av den grunn.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Cascada81 said:

Det er jo åpenbart at det her er snakk om å finne passende måter å få utløp for seksuell utfoldelse, for eksempel lære seg å leve med en voksen partner. En alkoholiker kan lære seg å leve med å være alkoholiker uten å drikke alkohol, men trenger ikke å sitte hjemme og sture av den grunn.

Da synes jeg det er rart at de har skrevet det slik de gjorde:

for noen vil målet være å lære å leve med sin seksuelle interesse for barn og finne passende måter å utfolde sin seksualitet på. For personer som også har seksuelle interesse i jevnaldrende personer, kan behandlingen rettes mot å utvikle sosiale og emosjonelle ferdigheter som gjør det mulig å inngå i intime relasjoner med en likeverdig partner.

At de skiller mellom de som kan, og de ikke kan -leve med voksen partner.
Men det er Knut som ville diskutere dette, ikke jeg, dere kan ta det med ham.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (3 timer siden):

Nei, dette skal stemmes over. Hvorfor skulle ikke en homofil representant være med å utforme reglene?

Det blir som å sette spørsmål om habilitet til de som lager veglover fordi de har førerkort.

 

Det er ikke hennes legning som er problemet. Med Høie som minister merket man fint lite til at han var skeiv, fordi han var på jobb når han var på jobb, og hans politiske arbeid var ikke utstrakt preget av personlige forhold. Trettebergstuen har eksempelvis over tid vært negativt innstilt overfor kristenkonservative, og politikken hennes preges av det. Det er vanskelig å argumentere for at hun ikke representerer Foreningen Fris synspunkter i regjeringen, og hun drar med seg personlige forhold på jobb.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Apropos "legning" som det er mye snakk om her:

Det er gjort flere tvilling-studier for å sjekke om seksuell legning er arvelig (altså "hard-kodet"/genetisk). Google: homesexuality "twin studies" så finner du flere eksempler på studier. Her er et eksempel:

https://periodicals.karazin.ua/psychotherapy/article/view/14424

I abstractet står det her: 

"Results of twin studies are presented; these demonstrate that in a number of cases genetic effects can play a role of mild predisposing factors for the development of homosexuality, but the main part in its formation is accounted for by psychological and social factors. The opinion that genetic factors play the only and dominant role in the genesis of homosexuality does not hold water due to the fact that if it were so then their concordance for homosexuality in monozygotic twins would be 100 %, but it is not observed in reality."

Så konklusjonen ut fra dette ene arbeidet er vel at "konverteringsterapi" faktisk *kan* ha noe (positivt) for seg? Dvs det *behøver* ikke være bare sprøyt og juks - men et (fungerende) gode for enkelte (vitenskapelig begrunnet). Det betyr ikke at bønn, hekseri, svindel og psykisk vold er veien å gå på samme måte som at en behøver ikke tro at amuletter kurerer korona 🙂  

Og konklusjonen bli vel også at det er risikabelt å drive med å endre kroppen på unge mennesker. Kanskje er det her straffen bør settes inn? Og kanskje er det behov for offentlig tilsyn/kvalitetsikring av "konverteringsterapi" ?

 

Endret av lada1
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bugle skrev (7 timer siden):

Hva om du er hetro mann i et forhold med en kvinne og har behov for å ha omgang med en annen/andre kvinne?

Du drar da ikke til psykologen for å miste dine interesser for kvinner, du drar dit for å forstå at å bedra sin partner er feil, evt. gå fra partner til fordel for å rote rundt, eller andre fiffige løsninger.

Jeg tror at de fleste som er utro vet utmerket godt at det er feil. Antagelig er det mange som sliter med dårlig samvitighet etterpå. På samme måte som en alkoholiler som havner på fylla etter 10 år som tørrlagt så antar jeg at det er en konflikt mellom den bevisste, tenkende hjernen, og ubevisste drifter?

Hvorvidt dette er vanskeligere for bifile vet jeg ikke. Men om det nå skulle være noen der ute som bare «må» ha seg mann noen ganger og kvinne andre ganger. Men som vet med seg selv at de blir lykkeligere på lang sikt ved å være tro mot den ene partneren (på samme måte som storspiseren som blir lykkeligere på lang sikt om hun unngår å spise en hamburger), hvorfor skal ikke psykologen kunne hjelpe med det?

Sitat

Det samme gjelder for de som tenner på dyr eller barn - de må læres/gis forståelse for at deres lyster vil skade andre og aldri må utøves.

Jeg tror ikke at dette handler om kunnskap. Vel, for noen gjør det sikkert det, men tror du ikke alloholikeren vet at alkohol gir ham sorger? Jeg tror at det mer handler om impulskontroll og drifter og flytting av fokus. En slags hjernevask.

Og jeg tror at psykologien har begrenset suksess med å «kurere» storspisere, alkoholikere og pedofile. Ut fra det alene ville jeg tror at det er vanskelig å få folk til å bytte fra homo til hetro eller motsatt. I alle fall med de midlene som psykologer rår over.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
lada1 skrev (42 minutter siden):

Så konklusjonen ut fra dette ene arbeidet er vel at "konverteringsterapi" faktisk *kan* ha noe (positivt) for seg? Dvs det *behøver* ikke være bare sprøyt og juks - men et (fungerende) gode for enkelte (vitenskapelig begrunnet). Det betyr ikke at bønn, hekseri, svindel og psykisk vold er veien å gå på samme måte som at en behøver ikke tro at amuletter kurerer korona 🙂  

 

Hvis det evt skulle være slik at man i noen grad blir homofil pga miljøet rundt seg i første leveår så vil vel ikke nødvendigvis terapi når man er 18 ha noe for seg.

-k

Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Apropos "legning" som det er mye snakk om her:

...

 

...så er det etter hvert forstått at legning, som kjønnsidentitet, er en prosess som drives av hormoner -- nettopp fordi genetikk ikke endrer eller produserer hjernens 'kjønn'.
https://en.wikipedia.org/wiki/Biology_and_sexual_orientation#cite_note-Bailey_2016-4

At legning / kjønnsidentitet påvirkes av ytre faktorer etter fødselen er det ikke funnet noen beviser for så langt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 timer siden):

Det virker ikke som pedofile kan slutte å være pedofile (bare basert på hvor utrolig stigmatisert det er

Jeg har ofte lest at pedofili ikke er en legning, men en sykdom, jeg ser dog ingen tegn til medisin mot denne sykdommen. Sykt er det jo åpenbart. Det er dog påfallende hvor ofte dette går i arv fra generasjon til generasjon, lurer på om ikke mange kunne blitt hjulpet ut av det som for mange nok er tillært adferd.

Tool lagde ei låt om det med en jævla guffen video.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (8 timer siden):

Det er ikke hennes legning som er problemet. Med Høie som minister merket man fint lite til at han var skeiv, fordi han var på jobb når han var på jobb, og hans politiske arbeid var ikke utstrakt preget av personlige forhold. Trettebergstuen har eksempelvis over tid vært negativt innstilt overfor kristenkonservative, og politikken hennes preges av det. Det er vanskelig å argumentere for at hun ikke representerer Foreningen Fris synspunkter i regjeringen, og hun drar med seg personlige forhold på jobb.

Høie var helseminister.

Trettebergstuen er kulturminister. Skeive er hennes ministerposts ansvarsområde. Det er hovedforskjellen.

Som du vet var det et terrorangrep rettet mot skeive i Norge i fjor, som gjør at tematikken naturligvis trenger, og får massiv oppmerksomhet fra kulturministeren og regjeringen.

Hun representerer regjeringens og Arbeiderpartiets politikk, ikke Fri. Om du har fulgt med på noen debatter har hun møtt Fri til debatt flere ganger, og regjeringens syn er annerledes enn Fri sitt syn på flere felter.

Gi gjerne eksempler på det motsatte.

At hun er negativt innstilt til kristenkonservative bør neppe være noen sjokkerende overraskelse, da hun er politiker i Arbeiderpartiet - et parti i sentrum av norsk politikk, og minister i en sentrumsregjering. Det er mandatet hennes å være det. Jeg er forøvrig ganske sikker på at de fleste i Norge i stor grad er uenig med kristenkonservative i dagens typiske verdispørsmål.

Endret av Snikpellik
  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 hours ago, knutinh said:

Gjelder det også hvis legningen er pedofili?

-k

Interessant ..

Altså det er dette som er problemet med loven. Den er elendig utformet. Pedofili er en en "seksuell orientering" og enhver forsøk på å fornekte et menneske sin rett til å leve ut sin seksuelle orientering gjør deg straffskyldig. Lykke til med denne

«Den som krenker en annen ved å anvende psykoterapeutisk, medisinsk, alternativmedisinsk eller religiøst baserte metoder eller lignende systematiske fremgangsmåter, i den hensikt å påvirke vedkommende til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet».

Lenke til kommentar

Pedofili er en psykiatrisk diagnose i følge WHO diagnosemanual ICD-10, så det går nok kanskje ikke under lovforslaget. 

Ellers er det en interessant diskusjon. For noen år siden så var det en person her på forumet som levde med den diagnosen. Han hadde en tråd der han tok imot spørsmål om hvordan det var å leve med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (8 minutter siden):

Pedofili er en en "seksuell orientering" og enhver forsøk på å fornekte et menneske sin rett til å leve ut sin seksuelle orientering gjør deg straffskyldig. Lykke til med denne

pedofili er vel ansett som en psykiatrisk lidelse og ikke en legning, men om det er et kunstig skille eller ikke vet jeg ikke.

https://psykologtidsskriftet.no/debatt/2015/11/pedofili-er-en-mental-forstyrrelse

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...