Gå til innhold

Hvor langt går forbudet mot konverteringsterapi?


Anbefalte innlegg

lada1 skrev (2 timer siden):

For eksempel uheldig "konverterings-terapi" blir jo enkelt rammet av eksisterende lover som forbyr kvakksalveri og bedrageri.

Nei, konverteringsterapi blir ikke rammet av eksisterende lover. Det er derfor det legges frem lovforslag om forbud mot konverteringsterapi.

Kvakksalverloven ble opphevet for snart 20 år siden og erstattet av alternativbehandlingsloven, som ikke berører skadelig konverteringsterapi.

Sitat

Når en kampanje-preget minister sier på Dagsrevyen at hun vil forby "konverterings-terapi" og ingen tør å motsi/korrigere henne, så mener jeg at noe udemokratisk er på gang.

Her er du totalt på bærtur. Forbud mot konverteringsterapi er ikke Trettebergstuens verk. Det var Solberg-regjeringen som først startet arbeidet i 2021 med å forby konverteringsterapi.

Alle partiene på Stortinget støtter en lov mot dette, foruten Krf. Så hvordan du mener dette er udemokratisk er for meg en gåte.

At "ingen tør motsi" henne er også en merkelig påstand. Det er bred politisk enighet om forbud, så at det ikke kommer mye fra de andre partiene er vel ikke akkurat rart. Ellers har det jo ikke manglet på kritikk fra kristenkonservative og ekstreme religiøse både mot forrige regjering og denne.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 hours ago, Snikpellik said:

Her er du totalt på bærtur. Forbud mot konverteringsterapi er ikke Trettebergstuens verk. Det var Solberg-regjeringen som først startet arbeidet i 2021 med å forby konverteringsterapi.

Det var hun så sto fram på Dagsrevyen her om dagen. Jeg hintet ikke noe om opprinnelsen til lovforslaget. Og tonen var tydelig  at "nåde den som argumenterer imot" 🙂

Dersom det blir et slags "sosialt forbud" mot å kritisere reklame for Pride, så vil dette sikkert fremme former for ekstreme utslag (vold, trusler). Tror nå jeg. Jeg ser det som et dårlig tegn at samfunnet skal være kjemisk fritt for rolig/gjennomtenkt kritikk av Pride, seksualiserte barnetog, "nye biologi-teorier" etc.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, lada1 said:

Men hva gjør du når du får Pride-flagget rett i trynet når du handler på nett? Logger ut?

Helt ærlig, så legger jeg ikke så mye merke til det. Flagget er jo veldig overeksponert i 2023.

Sånn sett så hadde det kanskje vært smart av homorørsla / woke-folka å variert det grafiske uttrykket sitt litt.

For akkurat nå så er den visuelle stilen deres som en monoton summetone. Da blir det fort at man glemmer den.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, fivebigcities said:

For akkurat nå så er den visuelle stilen deres som en monoton summetone. Da blir det fort at man glemmer den.

Kanskje det er det som er idéen bak hele greia? At det blir så normalisert at folk kan få være folk uten at en hverken blir stigmatisert eller løftet opp?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
9 hours ago, fivebigcities said:

Hardt å være skeiv. Ja, da. Skjønner.

Mitt poeng er at en demokratisk prosess blir mer troverdig dersom noen (en "advokat") tar på seg å argumentere ("prosedere") imot forslag til vedtak om bl.a. nye lover. Dette gjelder spesielt dersom det foregår en relatert kampanje som viser udemokratiske tendenser.

Så noen vinklinger:

Kan det være slik at for enkelte er det hardt å være skeiv uansett hvor mye en blir akseptert og eventuelt dullet med? Det blir da "feil luke" å skylde på flertallet? Er det vist statistisk sammenheng mellom helse-problemer og "skeivhet"? Jeg aner ikke. Det hjelper sikkert å få mye positiv oppmerksomhet/aksept. Dette gjelder også andre minoriteter. For eksempel dersom du har asperger/lett autisme så hadde det sikkert vært positivt om du ble tatt hensyn til og ikke bare ble påklistrert en diagnose og i praksis fikk yrkesforbud. Og tidligere ble dyslektikere behandlet som evneveike etc.. En har heldigvis kommet litt lengre, men ikke langt nok. Fortsatt er det barn/unge i skolen som blir helt missforstått og får et unødvendig dårligere liv enn de kunne fått. Dette gjelder for eksempel visuelt orienterte - der gutter er i flertall og ofte blir tapere i skolen. Noen pedagoger i skole/barnehage tror at språket og språklig forståelse må komme tidlig og foran visuell forståelse  - men når dette kartet ikke stemmer med virkeligheten, så har de en tendens til å holde på kartet og "diagnosere".

Endret av lada1
Lenke til kommentar
10 hours ago, fivebigcities said:

Helt ærlig, så legger jeg ikke så mye merke til det. Flagget er jo veldig overeksponert i 2023.

Sånn sett så hadde det kanskje vært smart av homorørsla / woke-folka å variert det grafiske uttrykket sitt litt.

For akkurat nå så er den visuelle stilen deres som en monoton summetone. Da blir det fort at man glemmer den.

Dette minner litt om "palestina-skjerfet" som først ble brukt av politisk radikale - og så ble det mote hos fiffen? 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Apropos demokratiske holdninger som krever sannhet:

I går såg jeg på en TV-debatt der en påstår at "skeive vil registrere seg som tredje kjønn" i offentlig sammenheng.

Er dette egentlig sant? Det finnes sikkert *noen* skeive som ønsker dette - men hvor høy prosent ønsker denne "friheten"? Vil f.eks. vår tidligere helse- og omsorgminister registrere seg som "tredje kjønn"? Eller er det "transer" en her snakker om? Høie er vel ikke "trans" ?

Her er det visst noe jeg ikke har fått med meg.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (2 timer siden):

Apropos demokratiske holdninger som krever sannhet:

I går såg jeg på en TV-debatt der en påstår at "skeive vil registrere seg som tredje kjønn" i offentlig sammenheng.

Er dette egentlig sant? Det finnes sikkert *noen* skeive som ønsker dette - men hvor høy prosent ønsker denne "friheten"? Vil f.eks. vår tidligere helse- og omsorgminister registrere seg som "tredje kjønn"? Eller er det "transer" en her snakker om? Høie er vel ikke "trans" ?

Her er det visst noe jeg ikke har fått med meg.

Det er snakk om å innføre en tredje juridisk kjønnskategori for de som ikke identifiserer seg som mann eller kvinne, altså ikke-binære personer. Dette er på plass i ulike former i mange land, for eksempel Danmark, Nederland, Østerrike, USA, Canada, Tyskland, Mexico, India, Argentina, Chile, Australia, New Zealand, Island, Nepal, Pakistan, Taiwan, Uruguay osv.

I Norge har Barne, ungdoms- og familiedirektoratet (BUFDIR) på oppdrag fra Solberg-regjeringen gjort en lang utredning om hvordan vi skal bedre livskvaliteten for transpersoner og ikke-binære. Utredningen er nå ferdig, og i den er en anbefaling om at å opprette en tredje juridisk kjønnskategori bør gjøres i Norge, for å gi ikke-binære juridisk anerkjennelse. Dersom stortingspartiene følger den faglige anbefalingen til BUFDIR vil dette tidligst kunne innføres i 2032.

https://www.nrk.no/norge/ny-utredning-fra-bufdir-anbefaler-tredje-juridisk-kjonnskategori-1.16456392

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 18.6.2023 den 20.24):

Aldri hørt om begrepet habilitet ?   https://lovdata.no/artikkel/regler_om_habilitet/55

Når Trettebergstuen fronter lovforslaget, er det opportunt å stille spørsmål ved hennes habilitet og agenda.
Hennes historie svekker naturlig nok lovtekstens autoritet og objektivitet.

Interessant å se at Trettebergstuen ble felt i en annen sak om habilitet:https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RGXlW5/anette-trettebergstuen-hadde-samtale-om-habilitet-nevnte-ikke-nylund. Hun har åpenbart ikke forstått begrepet og innholdet. 
Opp som en bjørn og ned som en skinnfell har vel aldri passet bedre.

Dette passet nok dårlig i Støre oppkjøring til høstens lokalvalgkamp…. 

Lenke til kommentar
On 6/21/2023 at 7:29 AM, lada1 said:

Selvfølgelig ville jeg for eksempel bli sliten av "overalt" å se russisk flagg og hakekors-flagg.

Jeg blir sliten av for mye Pride-flagg fordi "kampanjen" har begynt å få udemokratiske utslag. 

Ja, og problemet er jo at denne formen for "hjernevask" der man skal opplæres i en ny ideologi, den virker jo akkurat mot sin hensikt.

Det er jo ingen ting galt med de homofile eller de skjeve, i seg selv, det eneste som skaper et negativt bilde og utenforskap for denne gruppen det er jo denne politiske oppdragelsen og ensretting som virker akkurat mot sin hensikt.

https://www.nettavisen.no/pride/skeive/utenriks/ekspert-roper-varsku-dessverre-har-det-blitt-mer-vanlig-at-hets-mot-skeive-blir-bejublet/s/5-95-550659

Det hadde nok vært lurere å integrere "de skjeve" inn i samfunnet som alle andre, i stedet for å henge de ut som politisk merkesak, for politiske maktmennesker som er interessert i å mele sin egen kake og sin egen maktposisjon på bekostning av "de skjeve".

"De skjeve" kunne nok ha mye å vinne på å ikke la seg utnytte av politikkens maktmennseker på denne måten.

Når man ensretter og politiserer og provoserer, da skaper man ikke integrasjon, samhold og toleranse, man henter i stedet fram en grad av polarisering, som det bare er politikkens maktmennesker selv som har nytte av. 

Man sier at man er for det ene og det andre, men når det kommer til den praktiske utførelse, så arbeider man mot det motsatte resultat, av det som man  sier at man står for.

Man ville ha mer å tjenes på et spill for gjensidig omtanke, forståelse og respekt, i stedet for å gå i tog for å skape konflikt, polarisering og utenforskap. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Inspector said:

Interessant å se at Trettebergstuen ble felt i en annen sak om habilitet:https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/RGXlW5/anette-trettebergstuen-hadde-samtale-om-habilitet-nevnte-ikke-nylund. Hun har åpenbart ikke forstått begrepet og innholdet. 
Opp som en bjørn og ned som en skinnfell har vel aldri passet bedre.

Dette passet nok dårlig i Støre oppkjøring til høstens lokalvalgkamp…. 

Mener du at hun har dårlige demokratiske ryggreflekser? Har en liten autoritær ensretter litt gjemt inni seg? 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Snikpellik said:

Det er snakk om å innføre en tredje juridisk kjønnskategori for de som ikke identifiserer seg som mann eller kvinne, altså ikke-binære personer. Dette er på plass i ulike former i mange land, for eksempel Danmark, Nederland, Østerrike, USA, Canada, Tyskland, Mexico, India, Argentina, Chile, Australia, New Zealand, Island, Nepal, Pakistan, Taiwan, Uruguay osv.

I Norge har Barne, ungdoms- og familiedirektoratet (BUFDIR) på oppdrag fra Solberg-regjeringen gjort en lang utredning om hvordan vi skal bedre livskvaliteten for transpersoner og ikke-binære. Utredningen er nå ferdig, og i den er en anbefaling om at å opprette en tredje juridisk kjønnskategori bør gjøres i Norge, for å gi ikke-binære juridisk anerkjennelse. Dersom stortingspartiene følger den faglige anbefalingen til BUFDIR vil dette tidligst kunne innføres i 2032.

https://www.nrk.no/norge/ny-utredning-fra-bufdir-anbefaler-tredje-juridisk-kjonnskategori-1.16456392

Men hva vil de "ikke-binære"(sånn bortsett fra de som sier seg å være talspersoner for dem) ?  Gjelder det 4 personer i Norge? 🙂

Apropos USA: står det ikke "hvit" etc i offentlige personregistre der?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...