Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ujevn dekkslitasje


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å kjøpe en Polestar 2 bruktbil. Alt ser fint ut i tilstandsrapporten, men stusser litt over punktet om dekkslitasje. 
 

Vinterdekk har jevn slitasje. Sommerdekk har imidlertid litt ujevn slitasje: 3 av dekkene har 5,0 mm mønsterdybde, men det ene forhjulet har 5,3 mm (altså 0,3 mm bedre mønsterdybde enn resten). Er dette noe jeg bør tenke på?

 

Mvh Martin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
martin1995 skrev (6 minutter siden):

Hei!

 

Vurderer å kjøpe en Polestar 2 bruktbil. Alt ser fint ut i tilstandsrapporten, men stusser litt over punktet om dekkslitasje. 
 

Vinterdekk har jevn slitasje. Sommerdekk har imidlertid litt ujevn slitasje: 3 av dekkene har 5,0 mm mønsterdybde, men det ene forhjulet har 5,3 mm (altså 0,3 mm bedre mønsterdybde enn resten). Er dette noe jeg bør tenke på?

 

Mvh Martin

Det der, maa jo, vaere, senere skifte av skadet dekk, eller noe?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Karltorbj said:

Det der, maa jo, vaere, senere skifte av skadet dekk, eller noe?

Som regel kan man jo forvente at alle fire hjulene er produsert samtidig. Men det må jo ikke være slik. Om tre av dekkene er fra en produksjonsuke og det site fra en annen, kan jo det være en indikasjon.

Lenke til kommentar

Kan jo være at tidligere eier av bilen har punktert, og at det ble byttet med et nytt.

Er dekkene allerede slitt en del, og et av de punkterer, så byttes vanligvis begge dekkene på samme aksel så de ikke skal være ujevnt slitt. Men her kan det være at dekkene var så nye at de valgte å kun bytte det som var punktert. Kanskje du kan spørre selger om dette?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Kan bilen ha vært kjørt lenge med feil dekktrykk? Folk er lite oppmerksomme på dekktrykket.

Som legmann vil jeg si nei: Husker jeg riktig så vil overtrykk gi ekstra slitasje i senter av slitebanen, og undertrykk gi ekstra slitasje på sidene. Antar det som er beskrevet av trådstarter er dekk som er jevnt, men forskjellig slitt.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, NULL said:

Som regel kan man jo forvente at alle fire hjulene er produsert samtidig. Men det må jo ikke være slik. Om tre av dekkene er fra en produksjonsuke og det site fra en annen, kan jo det være en indikasjon.

Det har ingenting å si: Tester viser at om dekk så er opptil i allefall fem år gamle og har vært oppbevart riktig, så har alderen ingenting å si. Mener til og med å ha lest at det er testet opptil ti år gamle dekk uten at man har funnet noen forskjell fra om dekkene var nye hvis dekkene har vært oppbevart riktig. 

Lenke til kommentar

Dekkene slites ikke likt i utgangspunktet. Kan være så enkelt som at det ene dekket har stått på samme hjørne litt oftere enn de andre så vil det være synlig forskjell.

Liten i det her. Hadde bare passet på at det med størst slitebanke igjen står på høyre foran, så jevner det seg ut på en sesong.

Forhjul slites mest (styrer og bremser), og man kjører mer off-camber venstresvinger enn høyresvninger på veiene våre, så foran slites mer enn bak, og høyre side slites fortere enn venstre.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest MKII said:

Det har ingenting å si: Tester viser at om dekk så er opptil i allefall fem år gamle og har vært oppbevart riktig, så har alderen ingenting å si. Mener til og med å ha lest at det er testet opptil ti år gamle dekk uten at man har funnet noen forskjell fra om dekkene var nye hvis dekkene har vært oppbevart riktig. 

Poenget var å finne ut om et dekk hadde blitt skiftet, og kunne være forklaringen for hvorfor dekkdybden var bedre. Ingen her som har snakket om at dekkene var gamle.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Målte nettopp mønsterdybden på mine egne dekk og fant noe mer slitasje ytterst. Kanskje i overkant av 1mm men vil tro dette er helt normalt med tanke på slitasjemønsteret. Var 7mm midt på og kanskje oppunder 6mm ytterst. Er vel svinger som sliter mest tenker jeg. Dekkene er kjørt i 37 mnd og holder sikkert i 37 mnd. til. Dekkene står rett opp og ned av seg selv på bakken så da må det vel være en indikator på et ok slitasjemønster.

Om det er flere venstresvinger her i landet er jeg litt usikker på men noe å tenke på er hvor stor slitasje det er på hjullagerne. Sikkert mange som glemmer å ta dette i betraktning hva angår dekkslitasje.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Gjest Baardsen said:

Om det er flere venstresvinger her i landet er jeg litt usikker på men noe å tenke på er hvor stor slitasje det er på hjullagerne. Sikkert mange som glemmer å ta dette i betraktning hva angår dekkslitasje.

Kan sikkert bli ujevn slitasje hvis man kjører mye i rundkjøringer, eller kjører litt hardt i påkjøringsfeltene til motorveier. Disse er ofte veldig brå og vil ofte gå samme vei. Selv har jeg to veldig krappe høyresvinger på vei til jobb, og to like krappe på vei hjem. Så jeg har bytta hjullager på begge venstrehjula og har litt mer slitasje på venstre hjulpar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...