Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min siste bensin(fossil)bil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Elgen-Hansi skrev (21 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Det er en mellomstopp mens vi venter på at batteriproduksjonen blir stor nok til å dekke hele bilparken.

Maa si, jeg ikke har sett det, fra den siden.

Har ikke tenk over den.

Tar deg serioest, men maa spoerre? 

Er dette bekreftet? Maa vi enda produsere fossilbiler, for at produksjonen, ikke klarer aa holde unna?

De har jo batterier, hybridene ogsaa?

Mindre da, men...................

Toyota, freks. har  ikke de hatt ressurser, til aa produsere store batterier?

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Delvis skrev (23 timer siden):

Du har jo hybridbiler også, som bruker el og bensin etter behov. 

Har vurdert hybrid, men står over av flere grunner (ikke i prioritert rekkefølge):

  • Komplisert drivverk der to motorer med ulik karakteristikk skal drive (vanligvis) de samme samme hjulene
  • Komplisert drivverk som nødvendigvis gir høyere vedlikeholdskostnader når bilen blir eldre (spør noen som kjører VAG hybrid)
  • Batterilevetid som for elbiler, og når en celle er død kan ikke bilen kjøres (heller ikke på fossil) før batteriet byttes
  • De fleste hybrider (unntatt VAG) har CVT, som jeg ikke liker (men dette er en smak-/vanesak)
  • Høyere vekt pga 2 motorer og batteri gir høyere forbruk når batteriet er tomt, lite egnet for langturer
  • For å utnytte muligheten til å kjøre mest mulig på strøm må man ha en ladbar hybrid, da må man uansett ha ladeløsning hjemme

For meg er valget enkelt: Enten en ren fossilbil eller en ren elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (23 timer siden):

Hvorfor ikke ha både bensinbilen og en elbil (la være å selge den nye elbilen med tap).Da det ikke står på økonomien kan man vel klare å ha to biler som mange andre. Da har man både pose og sekk. En grom ICE bil + en elbil som utfyller hverandre i bruk.

Bra forslag! Hadde jeg hatt mer enn en garasjeplass, ville det vært den perfekte løsningen 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har to gamle like biler og begge går på bensin. Ingen planer om å endre på det. Begge fungerer bra og taes godt vare på. EL bil har jeg aldri vurdert og jeg tror heller ikke det finnes noen EL bil jeg har lyst på. Hvis jeg hadde vært avhengig av bil f.eks i jobb så ville jeg nok tenkt litt annerledes.

 

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 9.6.2023 den 18.31):

Hva tenker dere? Har jeg brukt "money for nothing", eller er dette et greit valg?

Støtter deg 100%. Det er så mange spennende biler det ute, og alt for lite tid til å eie alle sammen en liten stund. Til og med samboeren min savner å kjøre turbo sekser, selv om den nye elbilen er betydelig raskere.

 

Hvilken bil endte du opp med? 

Lenke til kommentar

Dere tror at det er elbil dere skal kjøre. Innen lenge er det "apostlenes hester" dere skal benytte når tilgangen på sjeldne jordarter blir presset. Andre produkter vil også bli rammet.

I takt med doblinger av etterspørselen etter sjeldne jordarter vil man "gå tom" og bilkjøring blir i liten grad mulig med mindre man skal drive med gruvedrift på alle tenkelige og utenkelige steder. Det har seg nemlig slik at når man har en økning av forbruk i prosent vil man etter X  år få en dobling og dobling på doblingen og dobling av det igjen, osv, osv. Nå er utregningen litt mer kompleks hvis man skal ha det presist, men hvis man tar 70 og deler på prosenten for årlig økning har man sånn ca hvor mange år det tar før man dobler behovet for ressurser  og så gjør man det samme for det nye tallet og så igjen og igjen og igjen og igjen. Hvis folkerike land tar etter Norge vil doblingene bli svært hyppige. Når man dobler noen titalls ganger vil mengdene bli hinsides folks fatteevne.

Den som tror at EV-revolusjonen er kun gull og grønne skoger, ser ikke hele bildet.

Mye av kjent tilgang er ikke påbegynt og utbygging av gruvedrift er et betent tema. EV-revolusjonen flytter problemet ute av syne og sinn og skaper i tillegg en rekke nye problemer. Man kommer bare så-så langt ved å sette vogna foran hesten.
 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tregheten ved å starte for eksempel ei lithium-gruve er ca 10 år. Tilgangen kan godt bi sprengt.

Utviklinga er lukrativ for selskaper som får ta del i en enorm vekst. Etterspørselen etter EV-produkter er langt større enn det som kan leveres. At samtlige produkter er solgt før de er produsert er enhver produsents våte drøm.

Det er mange faktorer som ikke blir tatt stilling til. For eksempel veislitasje og svevestøv ved 100% elektrifisert bilpark.

Kjøp den bilen du ønsker og la fanatikerne holde på med sitt.

 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv står jeg som takst/PKK mann for et forhandlernettverk som selger 6500 bruktbil i året og at folk bytter inn elbilen mot noe annet er hverdagslig.

En tilbakemelding som fortsatt står er at de som sitter i kø hele dagen virker fornøyde mens de som drar på langtur kommer med første og siste gang historier.

Totalt sett er Zanta sitt grunnlag en av de mer heldige tilbakemeldingene når folk bytter inn elbilen.
 

Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (6 timer siden):

En tilbakemelding som fortsatt står er at de som sitter i kø hele dagen virker fornøyde mens de som drar på langtur kommer med første og siste gang historier.

Totalt sett er Zanta sitt grunnlag en av de mer heldige tilbakemeldingene når folk bytter inn elbilen.

Som nevnt innledningsvis har jeg kjørt (i hovedsak) elbiler siden 2015. For småturer har dette alltid fungert fint, selv om min første bil kjørte bare 10-15 mil på en lading. Min siste kjørte over 50, så opplevelsen på langturer er noe helt annet. Den siste bilen hurtigladet også ca 4 ganger raskere enn den første, men siden batteriet er ca 4 ganger så stort er ladetiden omtrent den samme. Tidligere var også tilgang på hurtigladere et problem, med ladekøer. De siste 2-3 årene har dette vært uproblematisk der jeg har kjørt (i Norge sør for Trondheim), spesielt etter at Tesla åpnet sine SuC for andre biltyper. Mye av bakgrunnen for "første og siste gang historier" er nok brukernes manglende vilje til å sette seg inn i hurtilading. Jeg har mange ganger sett lange ladekøer (der de fleste i køen har CCS) foran Mer- eller Fortum-ladere, når det 50 meter unna er en SuC-park med 16 ledige CCS-ladere, som ofte har lavere ladepris enn andre. Leaf og andre med CHAdeMO kan ikke bruke SuC.

Blir nok elbil igjen en gang i fremtiden, slik nybilsalget er i Norge kan det bli vanskelig å finne en ganske ny bensinbil om noen år.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
zanta skrev (På 11.6.2023 den 9.55):

Har vurdert hybrid, men står over av flere grunner (ikke i prioritert rekkefølge):

  • Komplisert drivverk der to motorer med ulik karakteristikk skal drive (vanligvis) de samme samme hjulene
  • Komplisert drivverk som nødvendigvis gir høyere vedlikeholdskostnader når bilen blir eldre (spør noen som kjører VAG hybrid)
  • Batterilevetid som for elbiler, og når en celle er død kan ikke bilen kjøres (heller ikke på fossil) før batteriet byttes
  • De fleste hybrider (unntatt VAG) har CVT, som jeg ikke liker (men dette er en smak-/vanesak)
  • Høyere vekt pga 2 motorer og batteri gir høyere forbruk når batteriet er tomt, lite egnet for langturer
  • For å utnytte muligheten til å kjøre mest mulig på strøm må man ha en ladbar hybrid, da må man uansett ha ladeløsning hjemme

For meg er valget enkelt: Enten en ren fossilbil eller en ren elbil.

 

 

Basert på første innlegget ditt så mener ikke jeg at hybrid er noe for deg. Men med denne lista må jeg likevel få kommentere litt;

  • Liker man ikke CVT er det en god grunn til å holde seg unna, for det er en del av en drivstoffeffektiv hybridhverdag. Så den må man kunne leve med, skal man vurdere hybrid.
     
  • Ang kompliserte biler som er dyre å vedlikeholde og lite driftsikre; Dette er en stor seiglivet hybridmyte. Er flere store driftsikkerhetsundersøkelser som fastslår at hybridbiler faktisk er de mest driftssikre på markedet. Ifht bensin og diesel er de mer driftssikre fordi en hel rekke mekaniske systemer, pumper, registerreimer osv i stede løses elektrisk. Det er mye mer driftssikkert enn mekanisk, og langt billigere å bytte om det skulle trenge det. Men om VAG er erfaringsgrunnlaget, så kan det sikkert oppleves annerledes, all den tid de er relativt dårlige på driftssikkerhet. Spesielt i Norge, hvor man i tillegg må forholde seg til Møller.
     
  • Gode hybrider gir vesentlig høyere virkningsgrad på bensinmotoren. Det gjør at forbruket er betydelig lavere enn tilsvarende motor uten hybrid.
     
  • Både HEV og PHEV bruker mindre på langtur enn ren bensin. Av de er HEV enda mer effektiv enn PHEV i hybridmodus, når batteriet begynner å få lite strøm (pga vekt). Så kjører man primært langtur er ikke PHEV nødvendigvis veien å gå. Kjører man derimot mye korte turer (innenfor elektrisk rekkevidde), med en langtur innimellom, så er PHEV perfekt.

Hybrid er et kompromiss, mellom utslipp og fossilbilenes fordeler. Men det oppleves jo mye nærmere å kjøre elektrisk, enn å kjøre drivstoff, så har man lyst på "klassisk" kjøreopplevelse er det jo ikke veien å gå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (På 11.6.2023 den 1.39):

Maa si, jeg ikke har sett det, fra den siden.

Har ikke tenk over den.

Tar deg serioest, men maa spoerre? 

Er dette bekreftet? Maa vi enda produsere fossilbiler, for at produksjonen, ikke klarer aa holde unna?

De har jo batterier, hybridene ogsaa?

Mindre da, men...................

Toyota, freks. har  ikke de hatt ressurser, til aa produsere store batterier?

 

 

Ja, det er alt for lite batteriproduksjon til at hele verden kan gå over på elektrisk nå. Er det da best at man produserer masse biler med 30-70% mindre utslipp, eller at man lager noen få biler med 100% reduksjon?

For et land som Norge er det jo supert med elbilrevolusjonen. Et lite marked som viser at det fungerer og er bærekraftig, når infrastrukturen er på plass. Selv med hardt klima! Men det er jo en dråpe i havet globalt.

Og bare for å presisere, nei jeg mener ikke at vi ikke burde lage elbiler. Men miljøproblemet krever rask endring, svært rask! Og da er ikke hybrid en blindgate, det er et mulig mellomtrinn for rask reduksjon globalt. Men klarer vi faktisk å få opp batteriproduksjonen raskt nok, så kan vi skippe det mellomsteget, og det er jo åpenbart det beste. Til syvende og sist er det bunnlinja på tonn CO2 globalt som teller.

Lenke til kommentar

Litt OT/krangling er fjernet. Skjønner at det er et "kontroversielt" tema, men forsøk å være respektfulle. Det må gå an å diskutere dette uten å angripe hverandre eller provosere frem responser.
Dette innlegget skal ikke kommenteres, tilbakemeldinger tas på PM.

Lenke til kommentar
zanta skrev (På 9.6.2023 den 18.31):

Hva tenker dere? Har jeg brukt "money for nothing", eller er dette et greit valg?

Livet er fort kort til å kjøre kjedelige biler, er et ordtak som er fint å leve etter som bilinterresert. Pengene her får du ikke med deg i grava uansett, så hvorfor ikke unne seg litt i blant så sant man har den økonomiske friheten til å ta et slikt kjøp? 

Så slik åpningsinnlegget ditt virker mene jeg du har gjort et rett valg i forhold til dine interesser og tanker. Hvilken bil var det du handlet? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Elgen-Hansi said:

Ja, det er alt for lite batteriproduksjon til at hele verden kan gå over på elektrisk nå. Er det da best at man produserer masse biler med 30-70% mindre utslipp, eller at man lager noen få biler med 100% reduksjon?

Hele verden skal ikke gå over på elektrisk nå - men i løpet av en god del år. Sånt sett er det irrelevant hvor mye batteriproduksjon er nå.

Så nylig en video av en østerriksk professor som hadde regnet seg frem at det er umulig med 100% elektriske biler og et 2019-strømsystem. Kan være enig i det men det er irrelevant.

Andre professorer har jo vurdert elbiler under forutsetningen at alle elbil-batterier går i stykke rett på utløpsdatoen for batterigarantien.

Og tyske ADAC hadde dessverre ikke nyere data om strømproduksjonen enn for 2012 da de i ca 2018 vurderte elbilens fremtid.

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Hele verden skal ikke gå over på elektrisk nå - men i løpet av en god del år. Sånt sett er det irrelevant hvor mye batteriproduksjon er nå.

Så nylig en video av en østerriksk professor som hadde regnet seg frem at det er umulig med 100% elektriske biler og et 2019-strømsystem. Kan være enig i det men det er irrelevant.

Andre professorer har jo vurdert elbiler under forutsetningen at alle elbil-batterier går i stykke rett på utløpsdatoen for batterigarantien.

Og tyske ADAC hadde dessverre ikke nyere data om strømproduksjonen enn for 2012 da de i ca 2018 vurderte elbilens fremtid.

Da er vi jo enige! Poenget mitt er at det er krevende å skifte totalt veldig raskt, så da er potensielt sett hybrider et godt mellomsteg for å få ned totalt globalt utslipp raskere, selv om total elektrifisering (eller en blanding med andre nullutslippsløsninger) er endemålet :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (3 timer siden):

Da er vi jo enige! Poenget mitt er at det er krevende å skifte totalt veldig raskt, så da er potensielt sett hybrider et godt mellomsteg for å få ned totalt globalt utslipp raskere, selv om total elektrifisering (eller en blanding med andre nullutslippsløsninger) er endemålet :)

Og da maa det jo vaere mulig for de ressurssterke aa stoette klimasaken, med en 100% el bil?

I den jevne overgangen?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...