Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Min siste bensin(fossil)bil?


Anbefalte innlegg

zanta skrev (12 timer siden):

Det er mer teknikken og teknologien bak en forbrenningsmotor som gjør dette interessant for min del. For de som ikke er, og aldri vil bli, interessert i bil, er elbil et enkelt valg.

Jeg beholder dieselbilen pga rekkeviddeangst. Fortsatt ingen elbil i min prisklasse som matcher 90-100 mil som er nødvendig når jeg er på langtur. Elbilen bruker jeg som pendlerbil eller handlebil.

Vi kommer snart til å erfare at fossilbilene blir altfor dyre i daglig bruk. Da vil nok min gamle dieselbil bli kondemnert samtidig med at reiselivet har mistet en viktig bidragsyter.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Karltorbj skrev (10 timer siden):

Har du oekonomi, til aa kjoepe en el bil, boer du stoette dette.

Ikke kjoepe en relativt ny bensinbil, som vil resultere i. at en til, blir produsert.

Paa grunn av produksjonen, forurenser en el bil, bare ett aar, De resterende 14 aarene, kjorerer du utslippsfritt.                                   ( Folkeopplysningen )

Jeg velger bensinbil framfor elbil med store batterier der råvarene stammer fra slavearbeid. 

Å kutte ned på utslipp og forurensning er veldig bra. Men å dra klima inn i dette er et stort tegn på en ideologi som tilhører syke mennesker. Politikerne og deres ideologisk følgere kan ikke forandre været eller klimaet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (8 minutter siden):

Jeg velger bensinbil framfor elbil med store batterier der råvarene stammer fra slavearbeid. 

Å kutte ned på utslipp og forurensning er veldig bra. Men å dra klima inn i dette er et stort tegn på en ideologi som tilhører syke mennesker. Politikerne og deres ideologisk følgere kan ikke forandre været eller klimaet. 

 

Saa det er din forstaaelse, av det hele.

De som vil sette bremsen, paa dette?

Er syke mennesker.

Veldig saklig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Jeg beholder dieselbilen pga rekkeviddeangst. Fortsatt ingen elbil i min prisklasse som matcher 90-100 mil som er nødvendig når jeg er på langtur. Elbilen bruker jeg som pendlerbil eller handlebil.

Vi kommer snart til å erfare at fossilbilene blir altfor dyre i daglig bruk. Da vil nok min gamle dieselbil bli kondemnert samtidig med at reiselivet har mistet en viktig bidragsyter.

 

90 - 100 mil, som er noedvendig?

Saann midt i mellom der, hadde i hvert fall jeg, hatt behov, for en kjoettkakemiddag, napoleonskake og en kopp kaffe. ( ladetid.)

Kanskje en pause og to, til ogsaa.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
zanta skrev (14 timer siden):

Jeg kjøpte min første elbil for over 8 år siden. Etter dette har jeg hatt noen bensinbiler innimellom, eller i tillegg til, men det meste av tiden bare elbil. Jeg har vært interessert i, og opptatt av, bil og MC, helt siden jeg var barn. Hvis du spør min eks, ser jeg ikke bort fra at "sykelig opptatt" kan være en beskrivelse, eller kanskje mer ekstreme formuleringer. So be it, that's me. Fortsatt er det mange som spør meg til råds om biler, enten det gjelder bensin, diesel eller strøm. Etter at jeg kjøpte min første elbil, har bilinteressen dabbet av. Svært mye. Å kjøpe en ny elbil er omtrent like spennende som å kjøpe ny støvsuger. Spesielt nå som selgere av de nye kinamerkene står på gatehjørnene og kaster biler etter deg, slik NetCom (nå Telia) gjorde med mobiler/mobilabonnement for en del år tilbake. Selv det å kjøpe ny mobiltelefon gir meg mer glede enn å kjøpe ny elbil.

Elbil er fint. Elbil funker. Elbil er (sikkert?) miljøvennlig. Elbil er billig(ere) i drift. Men i dag surret jeg bort omtrent en kvart million, kanskje mer. Jeg byttet inn min nesten nye store elbil til en nesten ny bensinbil. Det kom plutselig over meg at dersom jeg skal få ha gleden (?) av å kjøre fossilbil i Norge noen år, er dette min siste mulighet. Jeg håper å kunne ha min nye bensinbil (jadda, turbo og manuell!) noen år, men når jeg skal bytte bil neste gang er nok elbil eneste alternativ.

Hva tenker dere? Har jeg brukt "money for nothing", eller er dette et greit valg?

Det er et helt greit valg, naturligvis! Har du lyst på det så kjør på! Markedet for brukte drivstoffbiler er fortsatt stort i Norge (i motsetning til nybil). Og ja, jeg er helt enig i at tiden for det er nå, før overgangen til elektrisk kommer for langt.

Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (14 timer siden):

Hva er det som er saa spennende, med aa kjoere bensinbil?

Braakete, eksos, daarlig dreiemoment, dyrt

Ikke negativt ment, bare sunt det, men er det "gutten" i deg, som vil frem og leke rally sjaafoer?

El bil er kjekt aa kjoere.

Skamsprek, en gass og bremsepedal, kjempegodt dreiemoment. stoeyfri, billig.

Husker du bensinprisene, for en stund siden?

Rart valg synes jeg, etter en saa grundig erfaring, med el bil.

 

Med drivstoffbiler ligger det masse personlighet og ingeniørkunst i motor og girkasse, for å gi bilen den effekt og dreiemomentskurven utviklerne ville. Her er alt et kompromiss, og som et resultat er forskjellige biler meget ulike å kjøre.

Med elbil er effekt og dreiemomentskurven mer eller mindre flat, som gjør at man slipper unna med et eller to gir. Dette gjør at elbiler føles veldig like på tvers av modeller. "Har du kjørt en, så har du kjørt alle" er selvfølgelig en overdrivelse, men i forhold til drivstoffbiler så føles det sånn.

Er man en vanlig bruker, så er denne adferden fra elbilene noe positivt. Det gjør bilene veldig enkle og praktiske å kjøre. Men er man skikkelig bilinteressert, så er det mange som synes det er dørgende kjedelig. Og da gir bensinbil mening! Dessuten er ikke dette et reelt miljøproblem, da entusiastene utgjør en liten gruppe. Disse kan fint fortsette å kjøre bensin, uten at det utgjør en betydelig mengde utslipp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (33 minutter siden):

Med drivstoffbiler ligger det masse personlighet og ingeniørkunst i motor og girkasse, for å gi bilen den effekt og dreiemomentskurven utviklerne ville. Her er alt et kompromiss, og som et resultat er forskjellige biler meget ulike å kjøre.

Med elbil er effekt og dreiemomentskurven mer eller mindre flat, som gjør at man slipper unna med et eller to gir. Dette gjør at elbiler føles veldig like på tvers av modeller. "Har du kjørt en, så har du kjørt alle" er selvfølgelig en overdrivelse, men i forhold til drivstoffbiler så føles det sånn.

Er man en vanlig bruker, så er denne adferden fra elbilene noe positivt. Det gjør bilene veldig enkle og praktiske å kjøre. Men er man skikkelig bilinteressert, så er det mange som synes det er dørgende kjedelig. Og da gir bensinbil mening! Dessuten er ikke dette et reelt miljøproblem, da entusiastene utgjør en liten gruppe. Disse kan fint fortsette å kjøre bensin, uten at det utgjør en betydelig mengde utslipp.

Det er ikke en rallybane i lekeland, vi bygger opp her.

Vi proever aa bygge opp, en velfungerende infrastruktur.

Lenge leve entusiastene! All aere til de. De tar vare historien.  Volvoklubben, Gammel sabbens venner, AmCar klubben, osv. Bare kjekt, hvis de, tar en tur, gjennom sentrum, en fredagskveld paa sommeren. De faar en billig forsikring, med kort kjoerelengde, beregnet, paa hobbybruk.

I det sjiktet, kommer ikke de fleste, bensin/dieselbilentusiastene, her inne.

Endret av Karltorbj
  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Med drivstoffbiler ligger det masse personlighet og ingeniørkunst i motor og girkasse, for å gi bilen den effekt og dreiemomentskurven utviklerne ville. Her er alt et kompromiss, og som et resultat er forskjellige biler meget ulike å kjøre.

Med elbil er effekt og dreiemomentskurven mer eller mindre flat, som gjør at man slipper unna med et eller to gir. Dette gjør at elbiler føles veldig like på tvers av modeller. "Har du kjørt en, så har du kjørt alle" er selvfølgelig en overdrivelse, men i forhold til drivstoffbiler så føles det sånn.

At både effekt- og dreiemomentkurven begge er flate synes høres rart ut. Om effektkurven er flat må dreiemomentkurven falle med økende turtall, må den ikke? Eller har jeg en annen forståelse av en flat kurve?

Angående kompromiss ved ICE er jeg enig, men jeg synes kompromisser er så å si alltid en ulempe. Det begynner jo med at du trenger flere sylindere - kall det gjerne: flere motorer koblet sammen med 'faseforskjøvet' veivaksling - om du ikke vil kjøre rundt med et voldsomt svinghjul. Slik var det ikke med dampmaskinen før ICE ...

Endret av trikola
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Hvorfor ikke ha både bensinbilen og en elbil (la være å selge den nye elbilen med tap).Da det ikke står på økonomien kan man vel klare å ha to biler som mange andre.
Da har man både pose og sekk. En grom ICE bil + en elbil som utfyller hverandre i bruk.

Det er slik entusiastene gjoer det.

Har de fossildrevne, som hobby.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (17 minutter siden):

Den dagen faststoffbatterier eller hydrogen er en realitet, havner fossilbilene på museum

Når kan vi regne med den dagen kommer, er det lenge til?

Hydrogen-biler og utbygging av stasjoner for det, var jo et tema for noen år siden. Men det ser ut til at utviklingen der har stagnert noe?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Delvis skrev (19 minutter siden):

Når kan vi regne med den dagen kommer, er det lenge til?

Hydrogen-biler og utbygging stasjoner for det, var jo et tema for noen år siden. Men det ser ut til at utviklingen der har stagnert noe?

Ikke lenge foer billigbilene, ligger paa en hundre mil.

Maa igjen nevne, ID-2'en, som sannsynligvis, kommer neste aar. Over 40 mil, 25000 euro, lover de. Holder ikke det da?

Hydrogen regner jeg ikke med lenger.

Skal ikke de fleste bilfabrikkantene, gaa over til kun produksjon av el biler, i overskuelig fremtid da?

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Hydrogen regner jeg ikke med lenger.

Skal ikke de fleste bilfabrikkantene, gaa over til kun produksjon av el biler, i overskuelig fremtid da?

Kan godt være, og det virker jo å gå den veien. Tenker da jeg bare kjører dieselen min videre inntil videre, så lenge det er gangbart. Kan sikkert gå i 5 - 10 år til enda sånn sett.   

Lenke til kommentar
Delvis skrev (8 minutter siden):

Kan godt være, og det virker jo å gå den veien. Tenker da jeg bare kjører dieselen min videre inntil videre, så lenge det er gangbart. Kan sikkert gå i 5 - 10 år til enda sånn sett.   

Jeg piner, den 8 aar gamle E-up'en jeg, til ID-2'en kommer.

Det har jo kommet en to milloners, 90 mils rekkevidde naa, saa vi faar smoere oss med tolmodighet.

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar
Delvis skrev (13 minutter siden):

Kan godt være, og det virker jo å gå den veien. Tenker da jeg bare kjører dieselen min videre inntil videre, så lenge det er gangbart. Kan sikkert gå i 5 - 10 år til enda sånn sett.   

Samme som meg. Har en diesel-SUV som er 11 år gammel. Superfornøyd, men vanligvis ville jeg nok snart sett meg om etter en som er 4-5 år nyere og byttet ut. Men nå er det veldig usikkert hva som skjer med alt av avgifter osv og ikke minst utviklingen på (el)biler.

Lyster ikke med verditap opp mot 100k per år, som man fort får på en del nyere elbiler, så enn så lenge beholder jeg dieselbilen min. (I de årene jeg har hatt den har jeg hatt ca 30k i verditap per år)

Vanligvis ville jeg gått for en hybrid (F.eks. en MB GLE 350de), så jeg kunne kjørt mest mulig elektrisk i hverdagen, men man blir straffet like hardt i bomringen osv, så det har jeg vel slått fra meg. 

Venter nok til elSUVer med brukbar rekkevidde er mulig å få til en fornuftig pris. F.eks. når nye Q8 etron har fått noen år på baken.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (8 minutter siden):

Samme som meg. Har en diesel-SUV som er 11 år gammel. Superfornøyd, men vanligvis ville jeg nok snart sett meg om etter en som er 4-5 år nyere og byttet ut. Men nå er det veldig usikkert hva som skjer med alt av avgifter osv og ikke minst utviklingen på (el)biler.

Lyster ikke med verditap opp mot 100k per år, som man fort får på en del nyere elbiler, så enn så lenge beholder jeg dieselbilen min. (I de årene jeg har hatt den har jeg hatt ca 30k i verditap per år)

Vanligvis ville jeg gått for en hybrid (F.eks. en MB GLE 350de), så jeg kunne kjørt mest mulig elektrisk i hverdagen, men man blir straffet like hardt i bomringen osv, så det har jeg vel slått fra meg. 

Venter nok til elSUVer med brukbar rekkevidde er mulig å få til en fornuftig pris. F.eks. når nye Q8 etron har fått noen år på baken.

Fortaar veldig godt, at oekonomien, betyr mye oppi dette.

Men innstillingen til traadstyrer, setter jeg, et spoersmaalstegn ved.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...