Gå til innhold

Når Klarna skylder DEG penger


Anbefalte innlegg

Jeg betalte en regning til Klarna to ganger. Min feil.

Etter noen uker oppdaget jeg feilen da den regningen jeg skulle ha betalt sammen med Klarnaregningen fikk betalingsoppfordring.

Det har da gått kanskje tre uker siden jeg sendte ca 5500 ekstra kroner til Klarna.

Chattet med dem, og de kunne bekrefte dette. Jeg har i disse tre ukene vært innom Klarnaappen flere ganger, men det står jo ikke oppført noen plass om jeg har penger tilgode hos dem. Det måtte JEG fortelle dem.

Men jeg skulle bare fylle ut et skjema med bankkontonummeret mitt da, og så skulle det gå 10-14 dager til jeg hadde fått pengene tilbake.

Tre uker senere er ikke penger på konto og jeg etterspør dem i denne kundechatten. Og så viser det seg at pga en teknisk feil hos dem så har de aldri fått skjemaet jeg sendte inn. Det mååte jeg sende på nytt og fikk et referansenummer å oppgi. Dagen etter fikk jeg en epost om at dette referansenummeret fantes ikke, send inn på nytt.

Så nå har det gått over en og en halv måned og de har ikke engang startet behandling av tilbakebetalingen min. Jeg har chattet med dem, sendt klage, og snakket med dem i telefonen. Og jeg blir til stadighet bedt om å fylle ut skjema med bankkonto slik at de får refundert meg. Men det har jeg fylt ut tre ganger, og det virker åpenbart ikke.

De gangene jeg har skyldt DEM penger har de hatt masse ressurser til rådighet for å sørge for at de får pengene sine, bl.a. renter, gebyr, varsel om inkasso osv. Hvilke muligheter har man egentlig å bruke når DE skylder MEG penger?

Jeg opplever det rett og slett som at de bare haler ut tida og 'mister' bankkontonummeret mitt for å slippe å betale meg. Er dette seriøst lov? Jeg vurderer å politianmelde for tyveri eller noe, for de holder igjen penger som er rettmessig mine. Alt jeg får en masse ursekta fra svenske kundebehandlere (som for øvrig er hyggelige folk, men de svarer ikke på direkte spørsmål om noe, de bare sier at dette var leit send inn skjema på nytt)

Har jeg i det hele tatt noen muligheter for å få pengene mine tilbake innen rimelig tid her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, HW1 said:

dropp skjema og skriv bankkontonummer i epost til dem 

Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg har lett etter en epostadresse på nettsidene deres (finnes ikke), og har bedt om å få en på telefon av dem og i chat med dem, men får ikke noen epostadresse å sende noe til. De er visst kjemisk renska for epostadresser de faktisk leser.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Spinos said:

Det skulle jeg gjerne gjort, men jeg har lett etter en epostadresse på nettsidene deres (finnes ikke), og har bedt om å få en på telefon av dem og i chat med dem, men får ikke noen epostadresse å sende noe til. De er visst kjemisk renska for epostadresser de faktisk leser.....

Ingen bør uansett sende bankkontonummer via ukryptert epost.
Da kunne du like gjerne poste bankkontonummeret her. (IKKE gjør det.)

Jeg håper det løser seg for deg.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (4 timer siden):

Ingen bør uansett sende bankkontonummer via ukryptert epost.
Da kunne du like gjerne poste bankkontonummeret her. (IKKE gjør det.)

Jeg håper det løser seg for deg.

Er der kortnummer du tenker på kanskje?

Er fint lite annet enn å sette inn penger man får til med ett kontonummer :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 hours ago, aklla said:

Er der kortnummer du tenker på kanskje?

Er fint lite annet enn å sette inn penger man får til med ett kontonummer :)

Gjør som du vil. Jo mer informasjon om deg som en 'threat actor' har, jo lettere kan det være å få tilgang til mer informasjon om deg. Social engineering er et interessant fenomen.

Jeg har selv erfart at en bank brøt med interne prosedyrer i forbindelse med sperring av et VISA-kort. Jeg fant (selvsagt) kortet etter at jeg hadde meldt det tapt, men med en telefonsamtale til banken neste dag fikk jeg sperringen opphevet. Veldig hendig for meg, som slapp å vente på nytt kort, men all informasjon som banken trengte sto på baksiden av kortet, så jeg hadde litt blandede følelser etterpå.

Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å kjøpe noe som koster bitelitt mindre enn 5500 (eller dyrere og kun betale forskjellen) og legge betalingen til Klarna ved kjøp. Når de klager på at du ikke betaler så bare opplys dem situasjonen du er i og at du allerede har betalt som også kundeservice kan bekrefte.

Edit: Blir det en case av dette og de går til inkasso melder du bare kravet som omtvistet og dokumenterer at du har har betalt dobbelt før og ikke fått tilbake pengene dine. Inkassoloven krever at omtvistede krav stopper prosessen og må undersøkes, så du er uansett trygg selv om det kommer så langt fordi de fremdeles ikke har klart å rydde opp i sitt eget rot.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De burde vel bare betale tilbake til det samme som du betalte ifra?

Jeg har Klarna-appen hvor jeg har registrert et kort, og da jeg betalte to ganger, fikk jeg beløpet tilbakebetalt til det kortet ganske med en gang.

I appen går du inn på Profil og så tannhjulet oppi høyre hjørne. Da dukker det opp endel info, bl.a. lagret kort.

Du finner også endel info under Kjøp.

Endret av Hanne9867
Lenke til kommentar

Hadde noe av samme dilemmaet for et par år siden. Klarna hadde trukket noen tusen kroner fra mitt kort etter et mislykket kjøp. Når de til slutt returnerte beløpet manglet det et par hundrelapper på grunn av valutaforskjell. Valutaforskjellen ble stor fordi Klarna absolutt skulle bruke _over_ to måneder fra feilen ble oppdaget til de endelig tilbakeførte beløpet. Klarna selv påstod de kun hadde "reservert" pengene, og at de aldri var trukket fra min konto, og at det derfor var banken sin skyld at Klarna fikk penger til å forsvinne fra mitt visakort.

At en så stor bedrift skal være så utrolig vanskelig å oppnå kontakt med er rett og slett litt merkelig. Men det er helt åpenbart at de ikke ønsker å bli kontaktet av vanlige forbrukere.

Det endte med at jeg bestilte noe (jeg egentlig ikke trengte) hos en helt annen aktør med klarna-regning. Betalte kun mellomlegget og ga tydelig beskjed om resten skulle motregnes mot mitt utestående krav. Et par måneder senere trakk de saken før den ble sendt til Forliksrådet.

Jeg har to mailadresser til det som kan minne noe om en slags dårlig form for kundeservice:

[email protected]

[email protected]

Lenke til kommentar

Når nokon skylder pengar og det ikkje blir betalt innan fristen, er inkassovarsel neste steg, og deretter inkasso.

Gi Klarna varsel om at dei har 2 veker frist til å betala kravet du har mot dei. Har du ikkje mottat pengar innan fristen sender du nytt varsel om at kravet går til inkasso om det ikkje blir betalt innan ytterligare 2 veker. Då har du gjort ting "rett" etter inkassoforskrifta, og kan i teorien få eit inkassoselskap til å driva det inn for deg (evt. driva egeninnkasso).

Lenke til kommentar
MKap skrev (1 time siden):

Når nokon skylder pengar og det ikkje blir betalt innan fristen, er inkassovarsel neste steg, og deretter inkasso.

Gi Klarna varsel om at dei har 2 veker frist til å betala kravet du har mot dei. Har du ikkje mottat pengar innan fristen sender du nytt varsel om at kravet går til inkasso om det ikkje blir betalt innan ytterligare 2 veker. Då har du gjort ting "rett" etter inkassoforskrifta, og kan i teorien få eit inkassoselskap til å driva det inn for deg (evt. driva egeninnkasso).

Det kan du gjøre, men motregning er en vesentlig enklere måte å sikre seg oppgjør for pengekrav på. 

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen.

Etter noen runder i telefonen med Klarna har de faktisk klart å utbetale meg pengene. Jeg var nesten lettere sjokkert da pengene kom inn på konto for jeg hadde belaget meg på å vente i et par måneder her.

Jeg kontaktet dem på alle mulige plasser det gikk an å kontakte dem på, gjerne flere ganger hver dag. Jeg sendte epost til adressen [email protected] men den fikk jeg opplyst om at det ikke var en adresse de brukte og ikke ville komme frem til dem. Etter MANGE oppfordringer til å gi meg en faktisk epostadresse jeg kunne kontakte fikk jeg lov til å sende til [email protected]. Den skal visstnok være en epostadresse de leser.

Tror de ble lei maset mitt til slutt og utbetalte pengene til meg. Etterpå har jeg fått 3(!) mailer fra en person som visstnok behandler klager og at 'de er på saken' og 'skal finne ut av' hva som har skjedd. I en og en halv måned mens jeg prøvde å få tilbakebetalt penger kontaktet de meg altså IKKE, men når de skjønner at jeg lager masse jobb for dem er de raskt 'på' med å 'komme til bunns' i saken min. Helt utrolig.

Jeg har hvertfall fått pengene mine. Men ikke uten betydelig egeninnsats.

 

La meg også sitere fra en av de tre mailene jeg har fått nå i ettertid:

Vi vil understreke at Klarna alltid strever etter å levere en ypperlig kundeopplevelse, noe jeg forstår dessverre ikke har vært tilfelle for deg. For hver misfornøyde kunde vi har, har vi mislyktes

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...