Gå til innhold

Egen barnepride trenger vi det? Etiske/ideologiske sider med "Pridepress".


Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (12 timer siden):

Jeg syns ikke det er så opplagt, fordi det er ikke alltid slik som i bildeeksemplene dine, at det er helt opplagt at folk skal transformere, og det tar heller ikke høyde for de (ytterst få) som enten er perverse, eller for moro skyld skal utnytte at "man kan bytte kjønnsidentitet hver dag uten å måtte bevise noe for å komme inn i en garderobe" på trass. 

Ved å fjerne mann og kvinne symbolene, så fjerner man også "gender" problematikken for garderobene, og sier at det er biologisk kjønn som bestemmer. 

 

Det virker som enkelte har glemt hvordan det var å være tenåring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Red Frostraven skrev (9 timer siden):

Antagelsen om at kvinner vil ha mennesker som følger mannlige sosiale idealer og har mannlige rollemønstre, går på testosterontabletter og som er seksuelt tiltrukket av kvinner, i garderobene sine heller enn transkvinner finner jeg svært rart, og som sagt, så vil jeg tvile på at disse som ender opp på den konklusjonen faktisk har evnet å tenke grundig gjennom problemstillingen.

Her sirkler vi oss vel inn på problemet. Du fatter det ikke så da er det ikke slik.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (8 timer siden):

Akkurat så hvorfor fokuserer så mange på problemet heller enn løsninga ? Jeg tipper mange finner et nytt problem når dette problemet er løst, mange vil bare hate, hva grunnen til det er kan en lure på, jeg tipper selvforakt.

Drøy snarvei der fra at man vil at kvinner skal kunne føle seg trygge til at det er hat.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (8 timer siden):

Vi er nå komme til det stadiet hvor kvinner er så dumme at ikke er i stand til å danne egne konklusjoner, og den eneste grunnen til at de ikke vil ha menn i garderoben er fordi de er påvirket av skremselspropaganda fra tvilsomme kilder.

Mansplaining 2023.

Ja, det blir interessant å se hvor langt det går før "de" ser at det kvinner har sloss for i evigheter blir tatt fra dem. Det kommer nok, men når det skjer er fortsatt et åpent spørsmål.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

 

Snikpellik skrev (4 timer siden):

De undersøkelsene jeg har sett vedrørende transpersoners rettigheter, deriblant f.eks offentlige toaletter viser alle at vesentlig flere kvinner er positive til transpersoner enn menn. Det samme gjelder liberale vs konservative - flere kvinner enn menn er liberale, og vice versa.

Så kan man spørre samme kvinne om hun mener det samme om vedkommende transkvinne kom ubarbert i dress rett fra kontoret med absolutt alt kroppslig intakt slik som menn (også) har. Det eneste som ville satt forskjellen var ordene "jeg er en kvinne". Mulig svarene fra mange av de hadde endret seg litt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (2 timer siden):

Og hvorfor er det egentlig så opplagt at det skal være en rettighet å bruke hvilken garderobe man mener han hører hjemme i?

Det har jeg spurt om haugevis av ganger også. Selv fra folk som påstår det er en rettighet. Rart det ikke kommer noe svar på det.

jallajall skrev (2 timer siden):

Hvor mange 16-årige jenter tror du vil være positiv til å ha gutter i garderoben når de skal skifte og dusje?
60%? 6%?

0?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Subara skrev (42 minutter siden):

Tenker at man må ha et 3. toalett/garderobe for at transer ikke skal bli mobbet, særlig i skolen. Men at ting tar tid.

Skjønner ikke tankegangen med at transer eller andre som skiller seg ut kjønnsmessig, skal ha noen som helst glede av å gå inn i en garderobe for å skremme barn eller bli stirret på av andre voksne. Jeg tror det handler mer om at de unngår slike situasjoner, feks. svømmehaller og har et dårligere tilbud enn andre.

Et åpent spørsmål her er om egne garderober vil gjøre alle til lags? Er ren gjetting fra min side, men antakelsen om at en tredje garderobe skulle løse alt, har noen underliggende forutsetninger: At transer vil skifte med andre transer i stede for sammen med ikke-transer. En løsning kan være singelgarderober, men er relativt plasskrevende. Før man krever transegarderober, må jo en forutsetning være at man kan kreve at disse brukes.

Transer i skolepliktig alder er vanligvis i et stadium hvor de opptrer som det annet kjønn, eller i noen tilfeller går på pubertetsblokkere eller hormoner. Jeg vil tro de er mer fornøyde med egen garderobe, enn de som er voksne og har gjennomgått "full pakke". Siden det vanligvis ikke er flere enn 0 til 2 transer på middels til store skoler, kan det ordnes praktiske løsninger for disse elevene, for eksempel bruk av ledig lærergarderobe eller lignende.

For de som har "full pakke", er det jo et underliggende poeng for deres del at de ønsker å bli akseptert med sin nye kjønnsidentitet. Det er ikke vanskelig å se for seg at noen transer vil stå på kravene her for å slippe transe-garderoben. Da er man jo like langt.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (1 time siden):

Et åpent spørsmål her er om egne garderober vil gjøre alle til lags? Er ren gjetting fra min side, men antakelsen om at en tredje garderobe skulle løse alt, har noen underliggende forutsetninger: At transer vil skifte med andre transer i stede for sammen med ikke-transer. En løsning kan være singelgarderober, men er relativt plasskrevende. Før man krever transegarderober, må jo en forutsetning være at man kan kreve at disse brukes.

En transmann og en transkvinne vil jo åpenbart ikke ville dele samme garderobe, det er jo det de facto det samme som at en man og en kvinne ikke vil dele samme garderobe. Det eneste de har til felles er at de er trans, men  det er jo ikke et valid argument siden hovedgrunnen til at de vil skifte i garderoben de har skiftet kjønn til er at de føler seg som det kjønnet. 

Cascada81 skrev (1 time siden):

Transer i skolepliktig alder er vanligvis i et stadium hvor de opptrer som det annet kjønn, eller i noen tilfeller går på pubertetsblokkere eller hormoner. Jeg vil tro de er mer fornøyde med egen garderobe, enn de som er voksne og har gjennomgått "full pakke". Siden det vanligvis ikke er flere enn 0 til 2 transer på middels til store skoler, kan det ordnes praktiske løsninger for disse elevene, for eksempel bruk av ledig lærergarderobe eller lignende.

En slags "ventegarderobe" er jo forsåvidt greit, for alle de som er usikre på sin egen kjønnsidentitet, men det er jo et enormt praktisk problem å implementere egne ventegarderober i alle landets barne og ungdomsskoler. Da er det mer praktisk med unisex garderober, selvom det også vil skape masse trøbbel for prepubertale og pubertele mennesker. Jeg husker selv at vi snek oss inn i jentegarderoben og dro gardinene litt til siden, slik at vi kunne stå utenfor å kikke i den alderen. 

 

Cascada81 skrev (1 time siden):

For de som har "full pakke", er det jo et underliggende poeng for deres del at de ønsker å bli akseptert med sin nye kjønnsidentitet. Det er ikke vanskelig å se for seg at noen transer vil stå på kravene her for å slippe transe-garderoben. Da er man jo like langt.

Har man gjennomgått full pakke, så syns jeg det er helt greit å gå i den garderobe man har endret seg til. Dette tror jeg de aller fleste er enige om er greit.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (27 minutter siden):

En transmann og en transkvinne vil jo åpenbart ikke ville dele samme garderobe, det er jo det de facto det samme som at en man og en kvinne ikke vil dele samme garderobe. 

Det er vel det som er kjernen i diskusjonen: Menn og kvinner vil ikke dele samme garderobe.

Når transpersoner har en oppfatning av seg selv som ikke støttes av verken biologiske forhold eller brorparten av befolkningen... er det bare jeg som ser paradokset her? Transpersoner ønsker ikke dele garderobe med personer med den andre kjønnsidentiteten, mens mange, om ikke de fleste, ønsker ikke dele garderobe med personer av det andre biologiske kjønn. Her skal transpersonene, som tross alt er en helt marginal gruppe, få definere en virkelighet for alle andre som ikke stemmer med de faktiske forhold, og føle seg diskriminert når andre ikke deler deres opplevde virkelighetsoppfatning.

 

Baranladion skrev (44 minutter siden):

Har man gjennomgått full pakke, så syns jeg det er helt greit å gå i den garderobe man har endret seg til. Dette tror jeg de aller fleste er enige om er greit.  

Det er greit at du har din mening om det, men tror det er ganske så delte meninger om akkurat det, derav diskusjonen her. Det er ikke alle som lager et nummer av det, uten at de nødvendigvis er enige i det som skjer.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

En pragmatisk løsning med egen garderobe er neppe interessant for en del av dem, da aktivisme, publisitet, provokasjon og offerrollen er en viktig del av LGBTQ+/Pride-kulturen.

BLM brenner biler, trans-aktivister vil ha anerkjennelse for selvvalgt kjønn og dermed fri adgang i valgfri garderobe, og offentlig debatt og eksponering.

Jeg ser for meg at noen transpersoner argumenterer for at det er stigmatiserende å måtte bruke egen garderobe. En transperson som identifiserer seg som jente vil anerkjennes som skikkelig jente, og dusje med de andre jentene. Alle som er imot det er transfobe og må kanselleres.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (40 minutter siden):

Det er vel det som er kjernen i diskusjonen: Menn og kvinner vil ikke dele samme garderobe.

Når transpersoner har en oppfatning av seg selv som ikke støttes av verken biologiske forhold eller brorparten av befolkningen... er det bare jeg som ser paradokset her? Transpersoner ønsker ikke dele garderobe med personer med den andre kjønnsidentiteten, mens mange, om ikke de fleste, ønsker ikke dele garderobe med personer av det andre biologiske kjønn. Her skal transpersonene, som tross alt er en helt marginal gruppe, få definere en virkelighet for alle andre som ikke stemmer med de faktiske forhold, og føle seg diskriminert når andre ikke deler deres opplevde virkelighetsoppfatning.

Jeg ser paradokset jeg og. Så forstår jeg, og er enig i det @Red Frostraven forfekter, at kjønnsidentitet må en ta innover seg at kan være av motsatt kjønn enn de genitalia man er født med (hjernen kan være kvinne, mens kroppen er mann) , men jeg sliter virkelig med å finne ut av hvor disse hører hjemme hva angår garderobekultur. At en transmann, kan høre hjemme i guttegarderoben er greit det, men det bør skje etter at transformasjonen er fullendt. Alt annet vil bare skape masse forvirring og usikkerhet i tillegg til den bittelille problemstillingen rundt perverse folk som skal snike seg inn for å voldta mens de hevder å være kvinne men har mannekropp. 

Rent pragmatisk så vil det enkleste være å sette skille ved kjønnsorgan, igomed at en som er født i feil kropp allikevel kommer til å gjøre endringen. Det er bare snakk om å vente litt. Dersom en transperson, ikke føler at de får aksept fordi de ikke kan gå i den garderoben man vil, så mener jeg det er helt feil kamp å kjempe, den er rett og slett ubetydelig i det lange løp. 

Cascada81 skrev (49 minutter siden):

Det er greit at du har din mening om det, men tror det er ganske så delte meninger om akkurat det, derav diskusjonen her. Det er ikke alle som lager et nummer av det, uten at de nødvendigvis er enige i det som skjer.

Dersom man starter tidlig nok, og gjennomfører så har man riktig kjønn i hodet og riktig kjønn utvendig. I de tilfellene, så er det for meg naturlig at de går i garderoben de er transformert til, rett og slett fordi ingen kommer til å merke noenting. Derfor bør jo grensa være i nærheten av det, og ikke bare ved hvilken kjønnsidentitet man er inne i hodet. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (8 timer siden):

Drøy snarvei der fra at man vil at kvinner skal kunne føle seg trygge til at det er hat.

Ja jeg ser den, men det er lite fokus på løsninger her, ja faktisk opplever jeg at det er et veldig stort fokus på å gjøre transene til skurkene, det linkes til enkelthendelser som om alle transer er ansvarlige, det er greit at kvinner skal være trygge, men alle skal være trygge, inkludert lgbtq. Alt med lgbtq er blitt en stor å farlig politisk greie, i et tilsynelatende sivilisert land som USA er det mektige politikere som behandler lgbtq folk som om de var undermennesker, vi har sett noe lignende før, jeg tror ikke vi får noen krystall natt, men at hat er involvert her er det liten tvil om. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (35 minutter siden):

Ja jeg ser den, men det er lite fokus på løsninger her, ja faktisk opplever jeg at det er et veldig stort fokus på å gjøre transene til skurkene, det linkes til enkelthendelser som om alle transer er ansvarlige, det er greit at kvinner skal være trygge, men alle skal være trygge, inkludert lgbtq. Alt med lgbtq er blitt en stor å farlig politisk greie, i et tilsynelatende sivilisert land som USA er det mektige politikere som behandler lgbtq folk som om de var undermennesker, vi har sett noe lignende før, jeg tror ikke vi får noen krystall natt, men at hat er involvert her er det liten tvil om. 

Nå opplever jeg vel at de enkelthendelsene ikke skyldes på de som er trans, men de som vil utnytte fordelene av å bruke den andre garderoben som følger med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 timer siden):

En pragmatisk løsning med egen garderobe er neppe interessant for en del av dem, da aktivisme, publisitet, provokasjon og offerrollen er en viktig del av LGBTQ+/Pride-kulturen.

BLM brenner biler, trans-aktivister vil ha anerkjennelse for selvvalgt kjønn og dermed fri adgang i valgfri garderobe, og offentlig debatt og eksponering.

Jeg ser for meg at noen transpersoner argumenterer for at det er stigmatiserende å måtte bruke egen garderobe. En transperson som identifiserer seg som jente vil anerkjennes som skikkelig jente, og dusje med de andre jentene. Alle som er imot det er transfobe og må kanselleres.

Jepp, det er nok tilfellet.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (Akkurat nå):

Nå opplever jeg vel at de enkelthendelsene ikke skyldes på de som er trans, men de som vil utnytte fordelene av å bruke den andre garderoben som følger med det.

Det er alltids de som vil utnytte i alle samfunnslag, men jeg føler at mange politikere bruker lgbtq uten hensyn til ofrene på begge sider, bare for seg selv, de politikerne har tilhengere som hater, å tro noe annet blir naivt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 minutter siden):

Det er alltids de som vil utnytte i alle samfunnslag, men jeg føler at mange politikere bruker lgbtq uten hensyn til ofrene på begge sider, bare for seg selv, de politikerne har tilhengere som hater, å tro noe annet blir naivt. 

Helt klart. Hva politikere sier om dette har jeg sluttet å høre på for lenge siden. De fokuserer på stemmefisking og gjenvalg. På samme måte tar jeg deres deltagelse i paraden for intet annet enn stemmefisking på en dag hvoir det er lurt av dem å vise seg sammen med en viss demografi. Så mye forskjellig fra å kysse babyer er det vel ikke.

Hva de egentlig mener har nok lite til ingentring å gujøre med hva de sier om det og hvordan de signaliserer rundt temaene.

Men klart at hvordan de fremstår vil lokke til seg et sett folk som nok mener drøye ting. Det er ikke til å unngå.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, skaftetryne32 said:

Ja jeg ser den, men det er lite fokus på løsninger her, ja faktisk opplever jeg at det er et veldig stort fokus på å gjøre transene til skurkene, det linkes til enkelthendelser som om alle transer er ansvarlige, det er greit at kvinner skal være trygge, men alle skal være trygge, inkludert lgbtq. 

Det linkes til enkenthendelser fordi

  • Mange her inne hevder at kvinner ikke blir viktimisert på sine toaletter og i garderober som følge av transpolitikken som åpenbart er feil
  • Mange av de myke fagfeltene som kunne og burde laget statistikk på slikt er blitt omgjort til uvitenskapelige aktivistgrupper der bare tanken på å skrive noe slikt får deg sparket

Transpolitikken er en gavepakke til overgripere, tittere, voldsmenn, pedofile og andre ekle typer som får tilgang til områder der kvinner og småjenter er nakne kun ved å hevde at de er trans. Om de faktisk er trans eller ikke spiller ingen rolle. 
Hvorfor skal det være så vanskelig å forstå det? 

Endret av debattklovn
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Transpolitikken er en gavepakke til overgripere, tittere, voldsmenn, pedofile og andre ekle typer som får tilgang til områder der kvinner og småjenter er nakne kun ved å hevde at de er trans. Om de faktisk er trans eller ikke spiller ingen rolle. 
Hvorfor skal det være så vanskelig å forstå det? 

Samtidig mener du at det blir for dyrt å oppgradere garderobene å dassene, noe det jo åpenbart ikke er, om konsekvensene er så ille som du sier de er så er det faktisk vanvittig billig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, skaftetryne32 said:

Samtidig mener du at det blir for dyrt å oppgradere garderobene å dassene, noe det jo åpenbart ikke er, om konsekvensene er så ille som du sier de er så er det faktisk vanvittig billig. 

Konsekvensene av den feilslåtte og urimelige transpolitikken kan lett reverseres. Vet du hvor mye det koster å oppgradere alle dassene og garderobene i kongeriket? Den kostnaden skal skattebetalere ta fordi 0.00001% av befolkningen er trans?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...